Kerst

Alles over de Thaise eilanden.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Kerst

#16 Bericht door printen44 » maandag 08 augustus 2011, 04:54

carpediem schreef:In Chantaburi staat een kathedraal, de mooiste van ZO Azie zegt men.
Op kerstavond zit dit gebouw barstens vol mensen, buiten mij allen thai.
Voordat de kerst mis begint is er een groot kerstspel met alles erop en eraan.
Het is er een drukte van belang en de eet stalletje ontbreken niet.

20 km verderop in Klung hetzelfde met een iets kleinere kerk.

Aan de rivier een kleine prachtige kerk waar het met kerst ook met vele gevierd wordt.

Dus zeg niet dat thaien geen kerst vieren.

Ik ben niet gelovig maar met kerst zit ik in de thaise kerk om mijn spirituele hersendeel te laven en hoef echt niet in nederland te blijven.

Jammer dat sommige mensen die al lang in Thailand verblijven en zich opperen als deskundig thailandkenner verkeerde informatie geven.
De stelling was: "Wat doet de Thai met Kerst"?. Niet de stelling wat de toeristencentra en de de kleine Christelijke gemeenschappen doen met de Kerst in Thailand.

In Ngao was geen Christelijke kerk. En dat zal in de vele gehuchten ook het geval zijn.

Hier in Chiang Mai wordt Kerst gevierd, maar dat zijn dan de hotels en Christelijke gemeenschappen.

De Boedhistische Thais hebben niets met Kerst. Geen tempel die Kerstbijeenkomsten houdt, geen monnik die een Kersttoespraak houdt, laat staan dat men in de gehuchten en kleine dorpen aan een Kerstmaaltijd aanzit.

Wil je Kerst vieren, ga waar de toeristen komen. Maar niet in het "echte" Thailand, namelijk de gehuchten en kleine dorpen.

Akang
Expat
Expat
Berichten: 553
Lid geworden op: vrijdag 05 juni 2009, 06:28
Locatie: Trat

Re: Kerst

#17 Bericht door Akang » maandag 08 augustus 2011, 05:17

femke1980 schreef:Weet iemand wat het leukste eiland is om tijdens de kerstdagen te verblijven? We willen ook naar rustige plekjes maar tijdens deze dagen vinden we het wel leuk om een feestje te kunnen vieren. Hoorde van iemand dat Koh phi phi het leukst is maar ik twijfel hier een beetje aan.
Alvast bedankt voor de reactie`s
Nee hoor dat was de stelling helemaal niet....men had de doodsimpele vraag waar het beste deze dagen door te brengen.
Maar goed....
Even the longest journey starts with the first step...

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Kerst

#18 Bericht door printen44 » maandag 08 augustus 2011, 05:23

baco101 schreef:is best wel een veel gestelde vraag wat doen thai met de kerst
Dit was het bericht waar ik op reageerde.

femke1980
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 3
Lid geworden op: vrijdag 22 juli 2011, 10:29

Re: Kerst

#19 Bericht door femke1980 » woensdag 10 augustus 2011, 19:32

Is inderdaad niet mijn bedoeling om op een westerse manier kerst te gaan vieren in Thailand. Vind het juist zo fijn om een keer weg de zijn uit nederland tijdens die dagen.

Maar het lijkt me wel heel apart om juist op een tropisch eiland er een beetje bij stil te staan op wat voor manier dan ook en dus een feestje te vieren.

Wil in de bijna vier weken dat ik er ben ook de rustige en (bijna) niet toeristische plekjes opzoeken maar niet tijdens kerst.

En omdat ik van veel mensen hoor dat het verstandig is om tijdens deze dagen iets te boeken deze vraag. Wist niet dat het zo gevoelig lag hier.

Akang
Expat
Expat
Berichten: 553
Lid geworden op: vrijdag 05 juni 2009, 06:28
Locatie: Trat

Re: Kerst

#20 Bericht door Akang » donderdag 11 augustus 2011, 02:10

Hey Femke,

Ik ben zo ook ooit als eerste keer Thailand begonnen, eens wat anders dan kerst in Nederland en als je naar een van de eilanden gaat zijn er altijd feestjes op deze dagen! Leuke afwisseling met je tenen in het zand op een beachparty....

Boek inderdaad een verblijfplaats op voorhand en dan ga je een leuke vakantie tegenmoet!
Even the longest journey starts with the first step...

Gebruikersavatar
unforgiven
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 326
Lid geworden op: dinsdag 25 mei 2010, 17:52

Re: Kerst

#21 Bericht door unforgiven » vrijdag 12 augustus 2011, 09:42

femke1980 schreef:Is inderdaad niet mijn bedoeling om op een westerse manier kerst te gaan vieren in Thailand. Vind het juist zo fijn om een keer weg de zijn uit nederland tijdens die dagen.

Maar het lijkt me wel heel apart om juist op een tropisch eiland er een beetje bij stil te staan op wat voor manier dan ook en dus een feestje te vieren.

Wil in de bijna vier weken dat ik er ben ook de rustige en (bijna) niet toeristische plekjes opzoeken maar niet tijdens kerst.

En omdat ik van veel mensen hoor dat het verstandig is om tijdens deze dagen iets te boeken deze vraag. Wist niet dat het zo gevoelig lag hier.

Is er met kerst dan iets om bij stil te staan?? :crazy:
There is only one road in life, the hard road.....

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Kerst

#22 Bericht door Jeanette » vrijdag 12 augustus 2011, 11:21

unforgiven schreef:Is er met kerst dan iets om bij stil te staan?? :crazy:
Ja, ik vier het eind van de steeds kortere dagen, het feest van de winterzonnewende, de geboorte van het nieuwe jaar, het weer lengen van de dagen, het 13de maandsalaris en het afscheid voor 2 maanden van kinderen en kleinkinderen.

En jij? :idea: :?:

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Kerst

#23 Bericht door dutch » vrijdag 12 augustus 2011, 11:33

[quote="unforgiven

Is er met kerst dan iets om bij stil te staan?? :crazy:[/quote]

Ik "vier" wat prettige herinneringen [|)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Kerst

#24 Bericht door Mart » vrijdag 12 augustus 2011, 11:38

unforgiven schreef: Is er met kerst dan iets om bij stil te staan?? :crazy:
Kerstmis

Kort
Kerstmis is de viering van de geboorte van Jezus Christus, de verlosser der mensheid. Deze geboorte markeert de menswording van God. Kerstmis is dus het feest van de incarnatie van God de Zoon. Als cultureel verschijnsel is Kerst de gekerstende versie van het Winterzonnewendefeest.

Maar ja, als je weinig opvoeding heb genoten, .............. stel je zo'n vraag :?
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
unforgiven
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 326
Lid geworden op: dinsdag 25 mei 2010, 17:52

Re: Kerst

#25 Bericht door unforgiven » vrijdag 12 augustus 2011, 15:20

Mart schreef:
unforgiven schreef: Is er met kerst dan iets om bij stil te staan?? :crazy:
Kerstmis

Kort
Kerstmis is de viering van de geboorte van Jezus Christus, de verlosser der mensheid. Deze geboorte markeert de menswording van God. Kerstmis is dus het feest van de incarnatie van God de Zoon. Als cultureel verschijnsel is Kerst de gekerstende versie van het Winterzonnewendefeest.

Maar ja, als je weinig opvoeding heb genoten, .............. stel je zo'n vraag :?
Het was geen vraag...
Jij gaat er voor het gemak maar vanuit dat er een god bestaat wat natuurlijk niet zo is... 8-)
Verlosser der mensheid?? Laat me niet lachen :crazy: Daarvoor lijden er op grote schaal nog teveel mensen...
There is only one road in life, the hard road.....

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Kerst

#26 Bericht door printen44 » vrijdag 12 augustus 2011, 16:34

Kerstmis is het feest van het Licht. In de oudheid, dus voor de christelijk jaartelling, vierde de Batavieren, de Gothen, en al dat spul dat in berenvellen rondliep, het feit dat de dagen daarna langer werden en er meer licht overdag was. Vandaar de kaarsen en de Kerstboom met veel licht. De kerstboom stamt oorspronkelijk van het feit dat men vreugdevuren aanstak. De Kerk heeft dat feest gejat en het de geboorte van Christus van gemaakt. In de oorspronkelijke tekst van de bijbel wordt met geen woord gerept over een datum. Toen had men de oude Romeinse jaartelling. Pas veel later is de Gregoriaanse jaartelling ingevoerd.

Zo ook het Paasfeest. Dat was het feest, van ook diegenen die toen nog in berenvellen rondliepen, om de naderende lente de verwelkomen en een goede oogst te krijgen. Vandaar dat eieren en de Paashaas daarbij betrokken zijn. Beiden staan symbool voor vruchtbaarheid.

Hier jatte ook de Kerk dat feest en bracht het als het feest van de Opstanding van Christus. Ze zijn alleen vergeten dat het feest op een bepaalde maanstand gevierd werd. Dat bleef zo. Daarom is de datum van het Paasfeest elk jaar anders.

In verschillende landen van Europa werden zo plaatselijke feesten van de heidenen omgedoopt in Christelijke feestdagen.

Historisch is de Bijbel, het Nieuwe Testament, zo onbetrouwbaar als de pest. Het werd geschreven, vele jaren na de dood van Christus en is opgetekend door de schrijvers, via overlevering. Waarschijnlijk hebbende apostels, Lukas, Mattheus, Johannes, niet aan hun toegeschreven Evangelieen gewerkt. Hun leerlingen zouden het geschreven hebben. Alleen de brieven van Paulus hebben een historische waarde.

Trouwens, het Oude Testament is, historisch gezien, nog onbetrouwbaarder

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Kerst

#27 Bericht door Jeanette » vrijdag 12 augustus 2011, 23:18

unforgiven schreef: Het was geen vraag...
Jij gaat er voor het gemak maar vanuit dat er een god bestaat wat natuurlijk niet zo is... 8-)
Verlosser der mensheid?? Laat me niet lachen :crazy: Daarvoor lijden er op grote schaal nog teveel mensen...
Tja, jij gaat er voor het gemak van uit dat er geen god bestaat, wat is daar zo natuurlijk aan?

Iedereen heeft een lichaam. = bewezen
Iedereen heeft een geest. = bewezen
Iedereen heeft een ziel = is mogelijk

Je kunt dus een 3 eenheid zijn.

De bijbel vind ik geen boek maar een bibliotheek. Het is ook geen fax vanuit de Hemel. Zo'n 5000 jaar geleden zijn daar de eerste verhalen voor ontstaan, rijp en groen doorelkaar. Geen enkele bibliotheek heeft alleen belangrijke boeken maar dat wordt vergeten. Lang duurde het voor ze zijn opgeschreven. Een volk uit een gebied die we niet hoogachten om hun hoogstaande waarden en principes zat toen in de hoofdrol. De westerse mens heeft zich die hoofdrol nu toegeëigend. Dat kostte duizenden jaren strijd maar dat is mijn strijd niet.
Na lang nadenken over de zin van het leven komt ieder mens tot een conclusie, hoop of geloof en dat mag iedereen van mij houden. Maar juist vaak de geïndoctrineerde personen willen om de een of andere reden dit zelf conclusies trekken stoppen en proberen je de letterlijke Bijbel door je strot te duwen.

Het menselijke/goddelijke tijdelijke/eeuwige is veel groter dan ik persoonlijk kan bevatten.

En daar laat ik het voorlopig bij.
Welterusten.

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: zondag 10 oktober 2010, 03:19

Re: Kerst

#28 Bericht door Duncan » zaterdag 13 augustus 2011, 01:24

femke1980 schreef:
Wil in de bijna vier weken dat ik er ben ook de rustige en (bijna) niet toeristische plekjes opzoeken maar niet tijdens kerst.
Weet je zeker dat die eilanden in de Decembermaand rustig en bijna niet toeristisch zijn? :?:
Ik ken ze niet, nooit geweest, dus kan je niet adviseren.
1 keer met Kerst in Udon geweest, en wat we daarvan gemerkt hebben was een joekel van een boom, een Disney-parade voor de Mall in het centrum en volgens mij binnen ook wel wat Kerstspul te koop en dat was het wel zo'n beetje.
Op het platteland bij ons doet - bij mijn weten - niemand er aan, ze weten wel dat het Kerst is, maar dat is het dan ook wel.

Gebruikersavatar
unforgiven
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 326
Lid geworden op: dinsdag 25 mei 2010, 17:52

Re: Kerst

#29 Bericht door unforgiven » zondag 14 augustus 2011, 12:14

Jeanette schreef:
unforgiven schreef: Het was geen vraag...
Jij gaat er voor het gemak maar vanuit dat er een god bestaat wat natuurlijk niet zo is... 8-)
Verlosser der mensheid?? Laat me niet lachen :crazy: Daarvoor lijden er op grote schaal nog teveel mensen...
Tja, jij gaat er voor het gemak van uit dat er geen god bestaat, wat is daar zo natuurlijk aan?

Iedereen heeft een lichaam. = bewezen
Iedereen heeft een geest. = bewezen
Iedereen heeft een ziel = is mogelijk

Je kunt dus een 3 eenheid zijn.

De bijbel vind ik geen boek maar een bibliotheek. Het is ook geen fax vanuit de Hemel. Zo'n 5000 jaar geleden zijn daar de eerste verhalen voor ontstaan, rijp en groen doorelkaar. Geen enkele bibliotheek heeft alleen belangrijke boeken maar dat wordt vergeten. Lang duurde het voor ze zijn opgeschreven. Een volk uit een gebied die we niet hoogachten om hun hoogstaande waarden en principes zat toen in de hoofdrol. De westerse mens heeft zich die hoofdrol nu toegeëigend. Dat kostte duizenden jaren strijd maar dat is mijn strijd niet.
Na lang nadenken over de zin van het leven komt ieder mens tot een conclusie, hoop of geloof en dat mag iedereen van mij houden. Maar juist vaak de geïndoctrineerde personen willen om de een of andere reden dit zelf conclusies trekken stoppen en proberen je de letterlijke Bijbel door je strot te duwen.

Het menselijke/goddelijke tijdelijke/eeuwige is veel groter dan ik persoonlijk kan bevatten.

En daar laat ik het voorlopig bij.
Welterusten.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet en het is blauw :mrgreen: Zelfs mijn geest ?? laten we zeggen mijn gedachten ben ik wel eens kwijt, waar heb ik mijn ziel dan nu weer gelaten......... 8-)
There is only one road in life, the hard road.....

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Kerst

#30 Bericht door Jeanette » zondag 14 augustus 2011, 13:15

unforgiven schreef: Ik zie ik zie wat jij niet ziet en het is blauw :mrgreen: Zelfs mijn geest ?? laten we zeggen mijn gedachten ben ik wel eens kwijt, waar heb ik mijn ziel dan nu weer gelaten......... 8-)
En daar heb je 2 dagen overnagedacht? :clap: Maar prima hoor, je geest verliest aan kracht (echt geestig vind ik je niet), je lichaam verouderd (lichamelijkheid wordt steeds minder vanzelfsprekend) en je bent dus zonder ziel (zielig hoor) Het hebben van een ziel hoort bij mij niet bij God, hel en hemel.

Mart, ik wilde naast jou geloofbelijdenis de mijne zetten. Het is alleen geen geloof maar meer hoop. Dat alles eindigt met de dood vind ik zo'n negatief gegeven en in de natuur wordt niks verspild. En als mijn idee van reincarnatie klopt reincarneren er later misschien een hoop Thailandliefhebbers straks via Thaise moeders.

Wat een discussie, en alleen omdat unforgiven vroeg wat er met Kerst mis was.

Plaats reactie

Terug naar “Eilanden”