AOW-bureaucratie

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
mistifarang
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 221
Lid geworden op: zaterdag 31 maart 2007, 09:54
Locatie: Bangkok
Contacteer:

AOW-bureaucratie

#1 Bericht door mistifarang » dinsdag 02 augustus 2011, 12:27

"Bureaucratie
Ook Thailand, waar een kleine 800 AOW'ers wonen, werkt graag met Nederland samen. Daarbij zijn er nog wel de nodige kinderziektes. Want Thailand is volgens van Zeben een van de landen waar AOW'ers het risico lopen geconfronteerd te worden met een enorme bureaucratie.
Als iemand na herhaaldelijk proberen toch blijft vastlopen, raadt hij aan om contact op te nemen met de SVB-vestiging in Nederland waar het land in kwestie onder valt. In het geval van Thailand is dat de vestiging in Roermond. Ook Indonesië, waar soortgelijke problemen spelen, valt onder Roermond.
Tot slot heeft Van Zeben nog een paar praktische tips voor Nederlanders die in het buitenland Nederlandse AOW willen ontvangen. Valutaschommelingen kunnen een probleem zijn, zoals vorig jaar, toen tal van Nederlandse AOW'ers in landen als Thailand in de problemen kwamen door de afbrokkelende euro."

http://www.rnw.nl/nederlands/article/no ... buitenland
"I will NOT remain silent. I will speak for those who cannot, or will not speak, and it will hurt."
Daharja
“The hands that help are holier than the lips that pray”
Robert Green Ingersoll (1833-1899)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: AOW-bureaucratie

#2 Bericht door prajak » dinsdag 02 augustus 2011, 15:40

Welke bureaucratie ? Als ik de NL-talige forums lees dan zie ik zelden een klacht over bureaucratie die de AOW aangaat. Het enige dat Thailand moet doen met de AOW is een "bewijs leven" aanvaarden en doorzenden. Ik lees daar geen klachten over. Nee, die meneer kan beter met feiten komen.

En wat problemen betreft door de koersdaling van de euro: ja, daar hebben we het hier eerder over gehad. Als je hier komt wonen met een AOW "alleen" dan ben je een arme mens. Er moet meer zijn om in Thailand te kunnen wonen; inkomen of geld. En anders moet je in NL blijven.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: AOW-bureaucratie

#3 Bericht door printen44 » dinsdag 02 augustus 2011, 17:38

Kan Prajak alleen maar gelijk geven. Ik heb van bureaucratie wat de SVB betreft, niets gemerkt. Vroeg een aanmeldingsformulier aan, telefonisch, kreeg die keurig, vulde hem in en een paar weken later kreeg ik een brief waarin men schreef dat ik AOW kreeg en welk bedrag ik kreeg. Stuurde de bevestiging terug en, voila, in de maand december 2009 kreeg ik mijn AOW.

Krijg keurig op tijd de brieven van de SVB, krijg keurig op tijd de in leven zijnde verklaring en bij de SSO, zowel in Phayao als in Chaing Mai is het een veel grotere bureaucratie als in Roermond.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: AOW-bureaucratie

#4 Bericht door Henk Korat » dinsdag 02 augustus 2011, 20:47

Wat ik bureaucratie noem is weer een topic te beginnen over iets waar al tenminste drie topics over bestaan. :crazy: :mrgreen: :crazy: :mrgreen:

Niemand weet nu waar je moet zoeken. Bedankt. :worshippy: :happyno:
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

mistifarang
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 221
Lid geworden op: zaterdag 31 maart 2007, 09:54
Locatie: Bangkok
Contacteer:

Re: AOW-bureaucratie

#5 Bericht door mistifarang » woensdag 03 augustus 2011, 06:44

prajak schreef:Welke bureaucratie ? Als ik de NL-talige forums lees dan zie ik zelden een klacht over bureaucratie die de AOW aangaat. Het enige dat Thailand moet doen met de AOW is een "bewijs leven" aanvaarden en doorzenden. Ik lees daar geen klachten over. Nee, die meneer kan beter met feiten komen.

En wat problemen betreft door de koersdaling van de euro: ja, daar hebben we het hier eerder over gehad. Als je hier komt wonen met een AOW "alleen" dan ben je een arme mens. Er moet meer zijn om in Thailand te kunnen wonen; inkomen of geld. En anders moet je in NL blijven.
(koersdaling: heldere opmerking.......................!)

Ach toch! Nou het feit is dat de SVB het zelf erkent: "Sindsdien hebben wij veel klachten van klanten ontvangen. Deze klachten waren voor ons aanleiding om de procedure met het SSO in oktober 2010 te evalueren.", en als je het forum (en een ander) wat doorleest schijnt er toch enig misnoegen te zijn............., ach en ik zal nu dan wel (weer) dom te zijn geweest niet, of toch de enige van de 800 te zijn.................

:roll:
"I will NOT remain silent. I will speak for those who cannot, or will not speak, and it will hurt."
Daharja
“The hands that help are holier than the lips that pray”
Robert Green Ingersoll (1833-1899)

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: AOW-bureaucratie

#6 Bericht door Pieter » woensdag 03 augustus 2011, 07:54

Jaren terug heeft mijn vader ooit moeite gehad met de limbo afdeling van de nederlandse uitkerings gestapo

mijn vader woonde bij mij en sinds een paar maanden woonde mijn thaise ook bij ons dat had hij door moeten geven

het bleef bij een reprimande want ik ging toch binnen een maand trouwen met haar in NL

laat ik het nu zacht uitdrukken het is mijn soort mensen niet

Pieter 8-) :oops:
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

mistifarang
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 221
Lid geworden op: zaterdag 31 maart 2007, 09:54
Locatie: Bangkok
Contacteer:

Re: AOW-bureaucratie

#7 Bericht door mistifarang » woensdag 03 augustus 2011, 08:17

Henk Korat schreef:Wat ik bureaucratie noem is weer een topic te beginnen over iets waar al tenminste drie topics over bestaan. :crazy: :mrgreen: :crazy: :mrgreen:

Niemand weet nu waar je moet zoeken. Bedankt. :worshippy: :happyno:

ach Henk, solly, solly, solly omtrent het verlies van je "kostbare" tijd! En.... vraag de moderatoren eens om een zoekfunctie [|)
"I will NOT remain silent. I will speak for those who cannot, or will not speak, and it will hurt."
Daharja
“The hands that help are holier than the lips that pray”
Robert Green Ingersoll (1833-1899)

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: AOW-bureaucratie

#8 Bericht door Henk Korat » woensdag 03 augustus 2011, 15:29

mistifarang schreef:
Henk Korat schreef:Wat ik bureaucratie noem is weer een topic te beginnen over iets waar al tenminste drie topics over bestaan. :crazy: :mrgreen: :crazy: :mrgreen:

Niemand weet nu waar je moet zoeken. Bedankt. :worshippy: :happyno:

ach Henk, solly, solly, solly omtrent het verlies van je "kostbare" tijd! En.... vraag de moderatoren eens om een zoekfunctie [|)
Tweede knop van links ter rechterzijde :cheesy: :cheesy: :cheesy: :cheesy: :cheesy:

Dit had je ook zelf kunnen bedenken. :crazy: :crazy:
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”