Bewijs van Inleven zijn.

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#61 Bericht door printen44 » dinsdag 13 september 2011, 04:13

dutch schreef:quote
Dit formulier bestaat uit 2 delen.vraag 1 t/m 4 vult U zelf in.Vraag 5 laat U invullen door een bevoegde autoriteit.Dit is bijvoorbeeld uw gemeente,een notaris,of een Nederlandse ambassade of consulaat.Wil een bevoegde autoriteit niet dit formulier invullen,maar alleen een eigen document aan U afgeven?Vult U dan wel vraag 1 t/m 4 in en stuur het document van de bevoegde autoriteit mee.
unquote

dit impliceert m.i. dat SSO niet zelf als die bevoegde autoriteit wordt beschouwd
over het 2e deel van de brief:
quote
Wij verzoeken U het formulier samen met deze brief terug te sturen naar SSO.Zij zullen het formulier geldig verklaren door de vragen op de achterkant van deze brief te beantwoorden.De SSO stuurt de documenten dan zelf terug naar de SVB.
unquote
De eerste vraag waarover hier boven gesproken wordt luidt:Is het levensbewijs gewaarmerkt door een competente en bevoegde autoriteit?
dit impliceert m.i. dat de SSO niet ZELF als die bevoegde autoriteit wordt beschouwd

Ik zal zeker bij mijn volgende bezoek e.e.a. na vragen.Blijft natuurlijk het feit dat uit alle b.g. berichten duidelijk is dat niet bij alle SSO kantoren sprake is van deskundig en goed geinstrueerd en tevens engels sprekend personeel.
Hier in Korat is men,na aanvankelijke chaos,redelijk georganiseerd en vriendelijk
Dutch, waarom accepteert de SVB dan al die twee jaar dat deze regeling met de SSO mijn "in leven zijnde" dat door de SSO is getekend en gestempeld als "bevoegde autoriteit"?

Dat zou de SVB niet doen als jouw bewering op waarheid rust. Hier in Chiang Mai is het natuurlijk makkelijk. Ik kan al mijn "in leven zijnde" formulieren laten ondertekenen en stempelen door de consul. Maar als je ver van de Ambassade woont is het makkelijk dat de SSO een "bevoegd autoriteit' is. Je hoeft dan namelijk maar een kantoor te bezoeken. dat was ook de opzet van de SVB plus een controle op de "in leven zijnde". In de brief die ik kreeg van de SVB over het laten autoriseren door de SSO stond dan ook explicief de SSO als "bevoegde autoriteit".

Bij een controle van de SVB bij een kennis, gaf de desbetreffende ambtenaar van de SVB ook te kennen dat de SSO een bevoegde autoriteit was.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#62 Bericht door prajak » dinsdag 13 september 2011, 06:15

Het is geregeld. De SSO tekent het levenbewijs af en tekent ook dat de ondertekenaar van het levenbewijs dat mag tekenen. Maar...ik ving op uit de discussie, en die gaat in het Thais, dat men niet gelukkig is met deze dubbele funktie. Ik kreeg het advies volgend jaar het levenbewijs te laten stempelen door een advocaat/notaris en daarna naar het SSO te komen. Waarvan akte genomen.

Er was wel discussie over de formulieren. Ik had die in NL laten inscannen en die zagen er dus anders uit dan de originele..... daarvoor werd een hotemetoot gebeld en die gaf zijn fiat. Dat doe ik volgend jaar anders: ik laat ze naar hier zenden door broer en maak een stapel kopietjes....

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#63 Bericht door dutch » dinsdag 13 september 2011, 08:06

printen44 schreef:
dutch schreef:quote
Dit formulier bestaat uit 2 delen.vraag 1 t/m 4 vult U zelf in.Vraag 5 laat U invullen door een bevoegde autoriteit.Dit is bijvoorbeeld uw gemeente,een notaris,of een Nederlandse ambassade of consulaat.Wil een bevoegde autoriteit niet dit formulier invullen,maar alleen een eigen document aan U afgeven?Vult U dan wel vraag 1 t/m 4 in en stuur het document van de bevoegde autoriteit mee.
unquote

dit impliceert m.i. dat SSO niet zelf als die bevoegde autoriteit wordt beschouwd
over het 2e deel van de brief:
quote
Wij verzoeken U het formulier samen met deze brief terug te sturen naar SSO.Zij zullen het formulier geldig verklaren door de vragen op de achterkant van deze brief te beantwoorden.De SSO stuurt de documenten dan zelf terug naar de SVB.
unquote
De eerste vraag waarover hier boven gesproken wordt luidt:Is het levensbewijs gewaarmerkt door een competente en bevoegde autoriteit?
dit impliceert m.i. dat de SSO niet ZELF als die bevoegde autoriteit wordt beschouwd

Ik zal zeker bij mijn volgende bezoek e.e.a. na vragen.Blijft natuurlijk het feit dat uit alle b.g. berichten duidelijk is dat niet bij alle SSO kantoren sprake is van deskundig en goed geinstrueerd en tevens engels sprekend personeel.
Hier in Korat is men,na aanvankelijke chaos,redelijk georganiseerd en vriendelijk
Dutch, waarom accepteert de SVB dan al die twee jaar dat deze regeling met de SSO mijn "in leven zijnde" dat door de SSO is getekend en gestempeld als "bevoegde autoriteit"?

Dat zou de SVB niet doen als jouw bewering op waarheid rust. Hier in Chiang Mai is het natuurlijk makkelijk. Ik kan al mijn "in leven zijnde" formulieren laten ondertekenen en stempelen door de consul. Maar als je ver van de Ambassade woont is het makkelijk dat de SSO een "bevoegd autoriteit' is. Je hoeft dan namelijk maar een kantoor te bezoeken. dat was ook de opzet van de SVB plus een controle op de "in leven zijnde". In de brief die ik kreeg van de SVB over het laten autoriseren door de SSO stond dan ook explicief de SSO als "bevoegde autoriteit".

Bij een controle van de SVB bij een kennis, gaf de desbetreffende ambtenaar van de SVB ook te kennen dat de SSO een bevoegde autoriteit was.
Het is geen bewering maar een verklaring van wat ik in de SVB brief lees.Ik heb mijn dossier goed nagekeken,maar nergens tozien staan dat de SVB beweert dat SSO een "bevoegd autoriteit" is,wel dat zij de betreffende autoriteit moeten verifieren.

Verder geef ik aan dat niet alle SSO kantoren als gelijk handelend kunnen worden beschouwd.De opmerking geplaatst door Prajak over zijn ervaring van vandaag geeft mij alweer grond om bij mijn interpretatie te blijven. [|)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#64 Bericht door nbreeker » dinsdag 13 september 2011, 08:26

dutch schreef:
printen44 schreef:
dutch schreef:quote
Dit formulier bestaat uit 2 delen.vraag 1 t/m 4 vult U zelf in.Vraag 5 laat U invullen door een bevoegde autoriteit.Dit is bijvoorbeeld uw gemeente,een notaris,of een Nederlandse ambassade of consulaat.Wil een bevoegde autoriteit niet dit formulier invullen,maar alleen een eigen document aan U afgeven?Vult U dan wel vraag 1 t/m 4 in en stuur het document van de bevoegde autoriteit mee.
unquote

dit impliceert m.i. dat SSO niet zelf als die bevoegde autoriteit wordt beschouwd
over het 2e deel van de brief:
quote
Wij verzoeken U het formulier samen met deze brief terug te sturen naar SSO.Zij zullen het formulier geldig verklaren door de vragen op de achterkant van deze brief te beantwoorden.De SSO stuurt de documenten dan zelf terug naar de SVB.
unquote
De eerste vraag waarover hier boven gesproken wordt luidt:Is het levensbewijs gewaarmerkt door een competente en bevoegde autoriteit?
dit impliceert m.i. dat de SSO niet ZELF als die bevoegde autoriteit wordt beschouwd

Ik zal zeker bij mijn volgende bezoek e.e.a. na vragen.Blijft natuurlijk het feit dat uit alle b.g. berichten duidelijk is dat niet bij alle SSO kantoren sprake is van deskundig en goed geinstrueerd en tevens engels sprekend personeel.
Hier in Korat is men,na aanvankelijke chaos,redelijk georganiseerd en vriendelijk
Dutch, waarom accepteert de SVB dan al die twee jaar dat deze regeling met de SSO mijn "in leven zijnde" dat door de SSO is getekend en gestempeld als "bevoegde autoriteit"?

Dat zou de SVB niet doen als jouw bewering op waarheid rust. Hier in Chiang Mai is het natuurlijk makkelijk. Ik kan al mijn "in leven zijnde" formulieren laten ondertekenen en stempelen door de consul. Maar als je ver van de Ambassade woont is het makkelijk dat de SSO een "bevoegd autoriteit' is. Je hoeft dan namelijk maar een kantoor te bezoeken. dat was ook de opzet van de SVB plus een controle op de "in leven zijnde". In de brief die ik kreeg van de SVB over het laten autoriseren door de SSO stond dan ook explicief de SSO als "bevoegde autoriteit".

Bij een controle van de SVB bij een kennis, gaf de desbetreffende ambtenaar van de SVB ook te kennen dat de SSO een bevoegde autoriteit was.
Het is geen bewering maar een verklaring van wat ik in de SVB brief lees.Ik heb mijn dossier goed nagekeken,maar nergens tozien staan dat de SVB beweert dat SSO een "bevoegd autoriteit" is,wel dat zij de betreffende autoriteit moeten verifieren.

Verder geef ik aan dat niet alle SSO kantoren als gelijk handelend kunnen worden beschouwd.De opmerking geplaatst door Prajak over zijn ervaring van vandaag geeft mij alweer grond om bij mijn interpretatie te blijven. [|)
Dutch heeft gelijk het staat er zoals hij zegt,maar gelukkig zijn niet alle OSS kantoren gelijk en hier in Udon wordt je uitermate vriendelijk en snel geholpen en tekenen ze zonder te morren.Het moet ook eens makkelijk gaan in het leven. :giggle:

"have a nice day."
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#65 Bericht door carpediem » dinsdag 13 september 2011, 08:43

Dutch heeft geen gelijk.

In de begeleidende brief staat: laten tekenen door een bevoegde autoriteit en dan geven ze voorbeelden.
Bij de voorbeelden staat de SSO niet genoemd.
Als er staat "bijvoorbeeld" dan impliceert dit dat er ook nog andere bevoegde autoriteiten zijn.
SSO is een bevoegde autoriteit, eenvoudig omdat het geaccepteerd wordt door de SVB.

Ten alle tijden is de SSO natuurlijk vrij om het levensbewijs niet te tekenen als ze onzeker zijn over hun positie.
Dit waarschijnlijk omdat de SVB niet duidelijk is.

Dus als ze weigeren te ondertekenen en het eventueel wel zouden willen, zullen ze het hoofdkantoor moeten bellen, of desnoods de SVB.

Doen ze dat niet zul je toch naar een alternatieve bevoegde autoriteit moeten en/of zelf overleg plegen met de SVB.
pluk de dag (carpediem)

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#66 Bericht door carpediem » dinsdag 13 september 2011, 08:46

Normaal gesproken ben ik geen mierenneuker [$)
pluk de dag (carpediem)

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#67 Bericht door dutch » dinsdag 13 september 2011, 09:19

Ik stel voor om de volgende e-mail naar de SVB te sturen:
Mijne heren,
Kunt U ons mededelen of de SSO :
*een "bevoegde autoriteit" is om een levensbewijs in te vullen?
*de door U aangestelde autoriteit is om de "andere" autoriteit te verifieren?
*of beiden?

Er heerst hier in Thailand bij de AOW-ers zowel als bij de SSO filialen,enige onduidelijkheid.
Met vriendelijke groeten

:crazy: :mrgreen: :crazy: ;)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#68 Bericht door prajak » dinsdag 13 september 2011, 09:37

Heer Dutch, hum...hoe zeg ik dat netjes....ik ken uw voortvarende aanpak der dingen....

Het zou me niet onwelkom zijn als de door u geplande email enige tot ernstige vertraging oploopt tot in ieder geval het moment dat de SVB de post die nu onderweg is met "OK" heeft beoordeeld......

Doe dat maar later svp. Kijk, dan heb je ook nog tijd om te wachten hoe men op mijn formulieren reageert......

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#69 Bericht door dutch » dinsdag 13 september 2011, 09:54

prajak schreef:Heer Dutch, hum...hoe zeg ik dat netjes....ik ken uw voortvarende aanpak der dingen....

Het zou me niet onwelkom zijn als de door u geplande email enige tot ernstige vertraging oploopt tot in ieder geval het moment dat de SVB de post die nu onderweg is met "OK" heeft beoordeeld......

Doe dat maar later svp. Kijk, dan heb je ook nog tijd om te wachten hoe men op mijn formulieren reageert......
Wij wachten op jouw akkoord,maar als de SSO jouw handeltje al heeft beoordeeld,denk ik niet dat ze dat terugdraaien.
Het is nu ook niet een geval van "wel of geen" gelijk,maar duidelijkheid voor nu en later.In het begin van de SSO inmenging, toen Nederland de regeling rond had en er nadien allerlei kleine aanpassingen zijn gekomen,hebben wij ook de SVB onze mening gegeven. ;)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#70 Bericht door nbreeker » dinsdag 13 september 2011, 11:08

dutch schreef:Ik stel voor om de volgende e-mail naar de SVB te sturen:
Mijne heren,
Kunt U ons mededelen of de SSO :
*een "bevoegde autoriteit" is om een levensbewijs in te vullen?
*de door U aangestelde autoriteit is om de "andere" autoriteit te verifieren?
*of beiden?

Er heerst hier in Thailand bij de AOW-ers zowel als bij de SSO filialen,enige onduidelijkheid.
Met vriendelijke groeten

:crazy: :mrgreen: :crazy: ;)
Dutch doe me een lol en maak geen schuiten los,hier in Udon zijn we blij dat het zo werkt wat kan jou het schelen of bepaalde figuren het nu wel of niet met je eens zijn.We hoeven de svb ook niet te wijs te maken. :giggle3:
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#71 Bericht door dutch » dinsdag 13 september 2011, 11:35

nbreeker schreef:
dutch schreef:Ik stel voor om de volgende e-mail naar de SVB te sturen:
Mijne heren,
Kunt U ons mededelen of de SSO :
*een "bevoegde autoriteit" is om een levensbewijs in te vullen?
*de door U aangestelde autoriteit is om de "andere" autoriteit te verifieren?
*of beiden?

Er heerst hier in Thailand bij de AOW-ers zowel als bij de SSO filialen,enige onduidelijkheid.
Met vriendelijke groeten

:crazy: :mrgreen: :crazy: ;)
Dutch doe me een lol en maak geen schuiten los,hier in Udon zijn we blij dat het zo werkt wat kan jou het schelen of bepaalde figuren het nu wel of niet met je eens zijn.We hoeven de svb ook niet te wijs te maken. :giggle3:
OK....geen probleem,hoop nu dat ze niet meelezen (in Holland) :mrgreen:
Ik zou het dus dan ook wel prettig vinden als de SSO een echte autoriteit zou zijn,hoef ik niet naar de (betaalde) notaris ;)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#72 Bericht door prajak » dinsdag 13 september 2011, 15:45

Op mijn vragen aan de SVB over deze materie krijg ik als antwoord...een briefje op maat gemaakt voor mijn dame om een levenbewijs te vragen..... Nou, dat heb ik netjes opgeslagen in de computer.

Is wel een optie als de SSO het niet meer mag/wil doen; mijn vrouw voor een bijna gratis verklaring naar de amphur, ik naar een advocaat

Nee, laten we afwachten of de SVB een SSO verklaring en hun eigen verificatie accepteert en zolang dat werkt is het mij best.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#73 Bericht door RuudThai » dinsdag 13 september 2011, 16:10

prajak schreef:Op mijn vragen aan de SVB over deze materie krijg ik als antwoord...een briefje op maat gemaakt voor mijn dame om een levenbewijs te vragen..... Nou, dat heb ik netjes opgeslagen in de computer.

Is wel een optie als de SSO het niet meer mag/wil doen; mijn vrouw voor een bijna gratis verklaring naar de amphur, ik naar een advocaat
Nee, laten we afwachten of de SVB een SSO verklaring en hun eigen verificatie accepteert en zolang dat werkt is het mij best.
Waarom jij ook niet op de amphur? Bij mij was dat nooit een probleem, zowel voor het ABP als het UWV. En gratis! (op een beetje teamoney na, vrijwillig door mijn vrouw zonder mijn medeweten onder tafel door verstrekt )

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#74 Bericht door prajak » dinsdag 13 september 2011, 16:53

Zover ik weet doet de gemeente dat hier niet. Maar ik hou het in de gaten als ik andere NL-ers spreek hier.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#75 Bericht door dutch » woensdag 14 september 2011, 01:50

prajak schreef:Zover ik weet doet de gemeente dat hier niet. Maar ik hou het in de gaten als ik andere NL-ers spreek hier.
Er is op mijn Amphur kantoor NIET EEN engels lezende persoon te vinden.Men wil toch wel weten wat men afstempeld.
Om 6 x per jaar die ellende (toch wel ietje gezichtsverlies voor al die universitair opgeleidde diensthoofden) te vermijden,ga ik naar de notaris :thumbsup:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”