Bewijs van Inleven zijn.

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#121 Bericht door Gardensafari » dinsdag 03 juni 2014, 20:21

prajak schreef: De systemen werken vanuit 'ik ik ik' en niet vanuit 'hoe komen we de klant tegemoet'.

En dat zal nog lang zo gaan.
Even een opmerking hierover.
Hier geldt bij de overheid vooral angst en niet het "ik".
In bepaalde kringen is men doodsbenauwd voor virussen en andere troep die mensen zouden kunnen meesturen met bijvoorbeeld e-mail.
Dus zitten er beperkingen op het e-mail-verkeer.
Dit tot ergernis van ambtenaar en burger.
E-mail is snel, persoonlijk, overzichtelijk.
Door elke keer je reactie te plakken in de vorige e-mail hoef je er nog maar één te bewaren (der laatste met de volledige historie).
Het is ook veel korter.
Nu krijg je brieven thuis die beginnen met:
"Ik ontving uw brief van datum huppeldepup.
In deze brief stelt u de vraag of het mogelijk is in de toekomst gebruik te maken van e-mail. Hieronder treft u mijn reactie aan op die vraag."

Drie nutteloze volzinnen die je bij mail niet hoeft te gebruiken, want je plakt je antwoord gewoon vast aan de vraag.
Maar men is bang voor virussen en andere Russen.
Dus werkt men al met DigiD, het persoonlijke domein en andere fraaie verzinsels.
Maar het kan veel eenvoudiger. En dat is ook onderkend, namelijk door veel meer te mailen.

Het bewijs van inleven zijn is ook een mooi voorbeeld.
Ga je dood in Nederland, dan brengt de gemeente tal van instanties op de hoogte.
Woon je in het buitenland en ga je dood, dan weet in principe niemand dat.
Dat zou je kunnen oplossen door één instantie verantwoordelijk te maken.
Dat kan bijvoorbeeld zijn de afdeling buitenlanders van de GBA te Den Haag, de Belastingdienst of de SVB.
De laatste ligt het meest voor de hand, omdat bijna iedereen die (een tijdje) in Nederland heeft gewoond AOW heeft opgebouwd.
Want het gaat niet alleen om Nederlanders die naar het buitenland zijn geëmigreerd, maar ook om buitenlanders die een poosje in Nederland hebben gewoond en gewerkt.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 560
Lid geworden op: zondag 09 juni 2013, 13:24
Locatie: WarinChamrap

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#122 Bericht door foppo » dinsdag 03 juni 2014, 20:49

Gardensafari schreef: Ga je dood in Nederland, dan brengt de gemeente tal van instanties op de hoogte.
Woon je in het buitenland en ga je dood, dan weet in principe niemand dat.
Dat zou je kunnen oplossen door één instantie verantwoordelijk te maken.
Dat kan bijvoorbeeld zijn de afdeling buitenlanders van de GBA te Den Haag, de Belastingdienst of de SVB.
Lijkt me doodeng.
Dan ben je dood verklaard voor je er erg in hebt en probeer dat nog maar eens terug te draaien , als je begrijpt wat ik bedoel....

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#123 Bericht door nbreeker » woensdag 04 juni 2014, 01:14

foppo schreef:
Gardensafari schreef: Ga je dood in Nederland, dan brengt de gemeente tal van instanties op de hoogte.
Woon je in het buitenland en ga je dood, dan weet in principe niemand dat.
Dat zou je kunnen oplossen door één instantie verantwoordelijk te maken.
Dat kan bijvoorbeeld zijn de afdeling buitenlanders van de GBA te Den Haag, de Belastingdienst of de SVB.
Lijkt me doodeng.
Dan ben je dood verklaard voor je er erg in hebt en probeer dat nog maar eens terug te draaien , als je begrijpt wat ik bedoel....
Als je overlijd in Thailand dan wordt de Nederlandse ambassade in gelicht,en dat is een verlengstuk van MinBZ dus zou het balletje vandaar verder moeten rollen.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#124 Bericht door prajak » woensdag 04 juni 2014, 04:43

Garden, ik bedoel het niet zoals je denkt.

De brief is het document waarop ik moet reageren en dat doe ik ook per brief. De email is een teken dat er een brief onderweg is. Die kan ik printen en behandelen.

Een bewijs leven kan ik niet per email zenden maar als het bewijs leven niet aankomt, of veel te laat, dan heb ik de email gehad en ben ik op de hoogte EN kan ik zelf dat ding printen en laten invullen.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#125 Bericht door dutch » woensdag 04 juni 2014, 05:36

Zou Skype in eventueel andere vorm,nog een rol kunnen spelen in het jezelf identificeren bij instellingen??
Ik zou bijvoorbeeld met mijn paspoort in de hand en hun brief om informatie,ten toneele kunnen verschijnen.
Ik vind in ieder geval dat ze toch eens moeten nadenken over nieuwe methodes.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#126 Bericht door prajak » woensdag 04 juni 2014, 06:36

Dutch, als via Skype iris- en stemscan mogelijk wordt....dan misschien.

Ik weet niet hoe jij er uit ziet maar met de huidige cosmetica en de deskundige handen van een grimeur is zelfs van die ouwe kop van mij nog iets te maken dat op jou lijkt. Dus vergeet dat nou maar.... Dat is iets voor na ons ! :giggle2:

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#127 Bericht door Jeanette » woensdag 04 juni 2014, 07:28

Wat is het verschil met thuisblijvende Nederlanders waarvan er ook enkele na een verschrikkelijke lange tijd dood gevonden worden in hun bed?

Waarschijnlijk speelt het feit dat de dan - dus ten onrechte - verstuurde AOW wat eenvoudiger terug te vorderen is?


:Whistle:

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#128 Bericht door dutch » woensdag 04 juni 2014, 09:15

Jeanette schreef:Wat is het verschil met thuisblijvende Nederlanders waarvan er ook enkele na een verschrikkelijke lange tijd dood gevonden worden in hun bed?

Waarschijnlijk speelt het feit dat de dan - dus ten onrechte - verstuurde AOW wat eenvoudiger terug te vorderen is?


:Whistle:
Ik heb geen idee of in Nederland wonenden "oudjes" ook jaarlijks een bewijs moeten leveren.
Ik heb ook geen enkele moeite om mee te werken aan welke vorm van controle dan ook.Ik vraag me alleen af of in de huidige tijd van techniek en ook die is langzamerhand
landelijk in Thailand aanwezig,er geen betere en tevens betrouwbare vorm van controle te fabriceren is.
Hoog tijd dat die peperduur betaalde bestuursleden van de diverse pensioen bedrijven,daar eens over na denken.

Ik heb het overigens niet over de AOW,want die zijn niet zo snel met dreigementen
,maar meer over de (in mijn geval,zoals uitgelegd) toch redelijk snelle dreigementen van stopzetten en dat gecombIneerd met duidelijk falen van eigen organisatie ten aanzien van (redelijk) snel versturen van hun eigen papier handel.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

han wouters
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 520
Lid geworden op: donderdag 11 augustus 2011, 15:32

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#129 Bericht door han wouters » woensdag 04 juni 2014, 10:20

In nederland hoef je geen bewijs te leveren. Vorig jaar is er een bejaarde gevonden die al meer dan 10 jaar dood was. Ze had alles geautomatiseerd, huur elektra enz en haar aow kwam dus gewoon binnen. Ik weet niet meer wat de reden is dat ze haar huis zijn binnen gegaan en haar toen gevonden hebben.
Waar domheid begint eindigt de rede

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#130 Bericht door joepattaya » donderdag 19 juni 2014, 09:20

foppo schreef: Dan ben je dood verklaard voor je er erg in hebt en probeer dat nog maar eens terug te draaien , als je begrijpt wat ik bedoel....
Moet je eerst zien rond te komen van een schamele AOW tot ana je "dood".
En na je "wedergeboorte" moet je het doen met ene niet-exporteerbare kinderbijslag........tis allemaal wat toch?

clark
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 7
Lid geworden op: donderdag 22 mei 2014, 09:34

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#131 Bericht door clark » donderdag 19 juni 2014, 13:15

hallo,

in Nederland is het als volgt:
je hoeft geen 'attestatie de vita' aan een pensioenfonds of SVB (aow) te sturen.
als je sterft en begraven of gecremeerd wordt stuurt de begrafenisondernemer hierover bericht aan de gemeente en belastingdienst en de nodige instanties (pensioenfonds/SVB)
dus als je al 10 jaar dood ligt in huis zal niemand hierover ingelicht worden en lopen alle uitkeringen en toeslagen door.
het is alleen als je in buitenland bent dat het pensioenfonds en SVB een attestatie de vita opvragen.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#132 Bericht door dutch » donderdag 19 juni 2014, 14:00

Hoe goed (?) het allemaal in Nederland gaat,is vanaf het begin van dit onderwerp niet de vraag geweest.
We vragen ons juist af of het zo langzamerhand niet eens tijd wordt dat het systeem (speciaal wat de pensioen fondsen betreft) niet eens verbeterd : lees.. gemoderniseerd. ,moet worden.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#133 Bericht door Henk Korat » donderdag 19 juni 2014, 14:05

dutch schreef:Hoe goed (?) het allemaal in Nederland gaat,is vanaf het begin van dit onderwerp niet de vraag geweest.
We vragen ons juist af of het zo langzamerhand niet eens tijd wordt dat het systeem (speciaal wat de pensioen fondsen betreft) niet eens verbeterd : lees.. gemoderniseerd. ,moet worden.
Ik hoop Dutch dat ze die modernisering voor mijn definitieve vertrek naar Thailand in orde hebben, maar ik vrees van niet. IT projecten bij de Overheid gaan vaak mis en de oplossing zoeken in Skype is prachtig, maar ik vrees te progressief.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”