Bewijs van Inleven zijn.

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#106 Bericht door prajak » zaterdag 01 maart 2014, 16:24

Ook voor particuliere pensioenen ?

Hier halen ze een map uit de kast en vergelijken ze de brief met de stukken van de SVB. Ik heb de brief gescand uit NL en dan vragen ze waarom de kleur niet overeenstemt. Internet, zeg ik dan. O, dan is het goed......

Bij jou wel ? Dan volgend jaar zeker proberen; ik heb de brief dan ook in het Thais. Hum, de SSO bij Dutch doet het zeker niet.....

Dutch, ik moet twee keer naar de SSO. Een keer voor 'leven' en een keer voor Kai's nul-inkomen.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#107 Bericht door dutch » zaterdag 01 maart 2014, 16:33

Die 2 zaken ,leven en nul inkomen gaan altijd bij hetzelde bezoek.Staat ook op hetzelfde formulier.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#108 Bericht door prajak » zaterdag 01 maart 2014, 16:42

Bij mij niet, Dutch.

Maar wat niet is kan nog komen. Ik zit in het 2e jaar AOW pas. Jij in het 198e. :giggle:

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#109 Bericht door RuudThai » zaterdag 01 maart 2014, 16:43

dutch schreef:Die 2 zaken ,leven en nul inkomen gaan altijd bij hetzelde bezoek.Staat ook op hetzelfde formulier.
Zou ik ook wel willen, maar het vorige jaar kreeg ik in september de brief van de SVB voor het bewijs van in leven zijn en 2 maanden later de inkomensverklaring voor mijn vrouw. Kunnen ze dat nou echt niet samendoen?

En ik ben daar ook geweest toen ik een paar jaar geleden een levensverklaring voor een lijfrente-uitbetaler moest halen. Ze keken wel een beetje vreemd naar het formulier maar toen ik het een pensioenuitkering noemde werd het getekend.... Weten zij veel als ze niet of nauwelijks Engels kunnen lezen! :giggle:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#110 Bericht door prajak » zaterdag 01 maart 2014, 16:53

Dat is het probleem !

In de periferie mag je blij zijn als iemand Engels begrijpt. En wij hebben onze brieven vaak (ook) in het Engels.

Maar je zult Iwan heten of Dunkelhauch of Li Peng.....die zitten dan vast aan een vertaling via hun ambassade en dan stempels en stempels en nog meer stempels zoals de Duitsers vroeger riepen aan de grens " Belege, Belege ! Wo sind die Belege ! " (Voor de mensen die niet hebben opgelet op school: waar is de belegen kaas....) :giggle:

mai mi tang
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 772
Lid geworden op: donderdag 14 juli 2011, 20:03

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#111 Bericht door mai mi tang » zaterdag 01 maart 2014, 17:09

Ik wil bij deze een serieuze oproep plaatsen :lol: :lol: :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=6YnQc-AdNCI

M.i.v. 10 maart de postbus van Prajak vol stouwen :cheesy:
Elke dag even checken of hij nog in leven is :giggle3:
Ik ga wat vaker op die lat zitten. In plaats van 'm steeds hoger te leggen…

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#112 Bericht door Gardensafari » zondag 02 maart 2014, 00:47

Mai mi tang, bedankt.
Ik had het lied al jarenlang niet meer echt beluisterd.
Nu dus wel en wat is het mooi.
De Duitsers: een raar volk.
Ze schonken ons Hitler en Beethoven.
En Karl Marx en Reinhard Mey.
De tekst van het lied is wonderschoon en wat kan Duits dan heerlijk, intiem klinken.

Maar wat betreft Prajak zit je er naast.
Hij moet niet alleen jaarlijks een "in leven-verklaring" inleveren, maar ook een 'het been zit er nog aan-verklaring'.
Anders 20% (per been) korting op de AOW.
Iemand met maar één been hoeft minder te eten, dus daar kan op bezuinigd worden.
Vanaf volgend jaar krijgen we allemaal te maken met de "ik heb nog een compleet lijf-verklaring", dus maak je borsten maar nat...
Er is al een aanzet gegeven tot een kortingslijst op de AOW:

Arm: 10%
Been: 20%
Hoofd: 50%
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#113 Bericht door prajak » zondag 02 maart 2014, 01:50

"...Er is al een aanzet gegeven tot een kortingslijst op de AOW:

Arm: 10%
Been: 20%
Hoofd: 50% "

Altijd die bedillerige overheid toch ! Nu dit weer :mrgreen: Vroeger hadden we 'de pil van het Bouwfonds' maar de bemoei-fut is er bij de overheid nog niet uit, lees ik.

Garden, zijn er ook medische mogelijkheden om de AOW te verhogen ? Dit is een inkopper dus denk er deze vrije dag maar over na.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#114 Bericht door dutch » dinsdag 03 juni 2014, 14:13

Het was weer eens zover:
Regelrechte dreigbrief om een pensioenbetaling te stoppen. :evil:

J.l. maandag (02 juni) een brief van Nationale Nederlanden ontvangen,door hen gedateerd 09 Mei,dat ik binnen 4 weken hen moest laten weten of ik nog bestond,want men had mijn aangetekend schrijven met de gecertificeerde papiren niet ontvangen !Bij niet ontvangen zou men de betaling stoppen.

Even wat verdere feiten.
Hun originele verzoek was gedateerd 27 Februari en werd door mij ontvangen op 10 April.
Ik kon op 18 April mijn formulieren bij de advocaat inleveren ( ivm songkraan gesloten geweest) en kon op 23 April de handel aangetekend verzenden.
(tussen haakjes ik krijg gemiddeld 2 tot 3 keer per week post en heb nooit enige last met buitensporige vertragingen.Ik woon 2 km verwijderd van het postkantoor)

Deze zelfde gang van zaken was mij al eens eerder overkomen met een ander Nederlands pensioenfonds en ik wachtte even tot het 10.00 uur in Nederland was en ging ze maar eens bellen.
Bij de 4e keer kreeg ik eindelijk contact met iemand die normaal kon praten en niet (weer) wilde doorverbinden.Dit was dus de 4e keer opnieuw bellen omdat men mij via de centrale liet hangen.

Ja,meneer........het is inmiddels binnen gekomen en dat was op 8 Mei.
men maakt gebruik van een derde partij
Ik heb aan de (overigens zeer behulpzame ) meneer evne kunnen uitleggen dat de trage akties hunnerzijds en toch wel zeer snelle dreiging tot het stoppen van de betaling,toch wel zeer klantonvriendelijk en dreigend overkwam.

Dit is binnen 1 jaar nu de tweede ,zei het verschillende fondsen,dat er zo gedreigd wordt en in beide gevallen was de afhandelings vertraging te wijten aan een zeer traag werkende ingehuurde service firma die begint met een datum te printen en er vervolgens 1 1/2 maand overdoet om de eerste originele brief te versturen.

Ik hoop dat dit geen trend gaat worden.Ik met mijn 5 pensioenfondsen :crazy:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#115 Bericht door prajak » dinsdag 03 juni 2014, 15:20

Dutch, die lui denken er niet bij na waar je woont. Ze ZIEN niet eens waar je woont, alles gaat door de computer en de printer en de enveloppe wordt automatisch dichtgeplakt en gefrankeerd.

Niemand komt op het idee mensen buiten de EU met voorrang te zenden want ze zijn niet opgeleid om zo'n idee te hebben of te krijgen. Het zijn robots die alleen denken aan productie. Toch is voorrang voor mensen buiten de EU een kwestie van een '0' of een '1' in de computer maar dan moet het wel in de software staan....

Gebeurt het nu nog een keer op die manier dan is er een klachtencommissie waar je je kunt melden. Die spelen een bemiddelende rol maar hun brief komt wel bij de directie binnen want wordt gezien als een reprimande.

Mijn bewijs leven komt binnen bij mijn broer in NL. Daar gaat de bezorging sneller dan hier, ik heb wel eens post als een kerstkaart die door de paashaas wordt gebracht. Perfect krijg je 't nooit want ook mijn broer en zijn vrouw zijn wel eens 4 weken met de camper weg.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#116 Bericht door dutch » dinsdag 03 juni 2014, 15:36

Het grote probleem is dat men gebruik maakt van diensten van derden,die hun actie VOOR dateren alvorens het schrijven daadwerkelijk Nederland/Europa verlaat.

Ook de vaak inbecielen die je telefonisch bij zouden moeten staan zijn uitermate ergerlijk.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#117 Bericht door RuudThai » dinsdag 03 juni 2014, 15:44

Nee, ze zien het niet als er iets naar het buitenland wordt gestuurd, ze houden gewoon de in Nederland geldende termijnen aan.
Zoals de belastingdienst: ik kreeg een aanmaning van ze om een aanslag inkomstenbelasting te betalen die in februari was verstuurd. Heb ik nooit ontvangen. Dat kan wel eens gebeuren in Thailand, valt achter een kast of de vaste bezorger was ziek en de vervanger kan alleen maar Thais lezen dus snapte het niet en heeft de envelop maar in de sloot gegooid o.i.d.
Maar die brief was gedateerd 18 maart en er stond in dat ze op 11 maart hadden geconstateerd dat er nog niet betaald was. En of ik maar even binnen 1 week, vóór 26 maart wilde betalen! Ik kreeg die brief op 6 april......

Waardoor er begin mei een dwangbevel kwam waarin stond dat er op 20 april nog niet betaald was en dat ik op 29 april de aanslag plus alle kosten moest hebben betaald want anders volgde beslaglegging!
Ik had allang betaald maar de procedure was al opgestart. Rekening houden met de buitenlandse postbezorging, ho maar!
Dus heb ik maar bezwaar aangetekend tegen de kosten van aanmaning en het dwangbevel. Wat een extra werk je toch moet doen tegen dit soort dingen! :evil:

Gebruikersavatar
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 560
Lid geworden op: zondag 09 juni 2013, 13:24
Locatie: WarinChamrap

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#118 Bericht door foppo » dinsdag 03 juni 2014, 15:53

Vraagje, waar gaat de belastingdienst dan beslag op leggen?

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#119 Bericht door RuudThai » dinsdag 03 juni 2014, 15:59

foppo schreef:Vraagje, waar gaat de belastingdienst dan beslag op leggen?
Dat schrijven ze niet, maar ik denk via de SVB op mijn AOW of bij het pensioenfonds op mijn pensioen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Bewijs van Inleven zijn.

#120 Bericht door prajak » dinsdag 03 juni 2014, 16:37

Sommige termijnen zijn in de wet vastgelegd. En dan kijkt men niet waar je woont. Want niet zij maar JIJ hebt besloten het land te verlaten.

Ik heb voor al die zaken een corr adres in NL en dat werkt meestal uitstekend. Broer scant het in en ook zijn vrouw heeft geleerd de scanner te hanteren want broer is wel eens een weekje zweefvliegen in Duitsland of op vakantie in Thailand op zijn eentje.

De systemen voorzien nog lang niet in een brief per email EN per post. Het is zo simpel te realiseren, een kleine aanpassing van de software. Meneer Reubheuvel moet een brief krijgen van belastingdienst/UWV/SVB/het A pensioenfonds en dan floept in het systeem een lampje aan: meneer Reubheuvel heeft te kennen gegeven EN een email te willen EN een gewone brief en dus print de printer een brief en verzendt 'het systeem' een email desnoods met bericht van ontvangst.

Ben ik nou zo slim dat ik op dat idee kom ? Ja, weet ik, ik ben zo slim :clap: maar veel mensen zijn slimmer dan ik dus waarom wordt dat niet gedaan ?

Omdat men star is en niet service gericht. De systemen werken vanuit 'ik ik ik' en niet vanuit 'hoe komen we de klant tegemoet'.

En dat zal nog lang zo gaan.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”