Roken in Thailand

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
justus
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 22
Lid geworden op: dinsdag 27 juli 2010, 09:03

Re: Roken in Thailand

#61 Bericht door justus » donderdag 08 september 2011, 15:23

RuudThai schreef:VanderMeer probeert zoals practisch alle rokers de aandacht af te leiden van het echte onderwerp: roken.
Hij verwijst naar asbest, autouitlaatgassen, vervuiling en vind dat veel ernstiger dan zijn eigen saffie.
Al die andere zaken bestaan en zijn OOK een gevaar voor het milieu en daarmee voor de volksgezondheid.
Maar het onderwerp is hier: roken.
Dus vraag ik VanderMeer om te reageren op wat ik op de vorige bladzijde al vermeldde:
"Vooral kankervormen die samenhangen met
roken nemen sterk toe.KWF zegt dat er
daarom meer moet worden gedaan aan het
anti-rookbeleid."


Of is dit te confronterend voor een fervente roker? Of durft hij de discussie zuiver op het roken niet aan?
Ik had een jaar of 12 geleden een collega van dezelfde leeftijd als ik: hij rookte 1 tot 2 pakjes sigaretten per dag en ging dood aan longkanker op z´n 53e.
Zes jaar geleden werd bij één van mijn beste vrienden longkanker geconstateerd (ook hij rookte enorm, een pakje zware shag per dag).
Chemokuur, bestraling, en..... hij werd genezen verklaard. Een half jaar later opnieuw problemen en toen bleek er een ongeneeslijke uitzaaiing in zijn hoofd te zitten. Twee maanden later was hij dood, 55 jaar oud.

Het kost het zorgcircuit jaarlijks miljarden euro´s vanwege de gevolgen van het roken. De roker zal zeggen: dat kan worden betaald uit de tabaksaccijns. Ik denk niet dat dat voldoende is om de schadepost te dekken van alle medische en sociale kosten. Ik zou het logisch vinden dat de zorgverzekering de gevolgen van het roken niet meer dekt. Of dat de premie voor een roker verdriedubbeld worden o.i.d.
Solidariteit okay, maar er zijn grenzen. Ik voel er niets voor om mee te moeten betalen aan het behandelen van kankergezwellen van rokers die dat door hun verslaving zelf hebben veroorzaakt. :evil:
Die laatste zin vind ik een onbeschofte reactie! Waar ligt hierin de grens? Iemand die rookt weet (on)bewust wat de risico's van roken zijn, iemand die aan het verkeer deelneemt weet dat eveneens. Wil je ook niet betalen voor iemand die een ongeluk heeft gehad door te hard rijden? Wil je ook niet betalen doordat iemand in WAO terecht is gekomen, dit omdat hij het geestelijk niet meer trok omdat hij een baan had welke boven zijn capaciteiten lag? Het zijn slechts een paar willekeurige voorbeelden waarbij de oorzaak bij de patiënt ligt. Het zou een mooie boel worden...Ik zou mij diep schamen voor een dergelijke uitspraak!

Het is goed dat er een ontmoediginsbeleid op roken wordt gehanteerd door de prijs te verhogen en het roken op openbare plekken te verbieden. De foto's op de pakjes sigaretten in Thailand helpen niet, de voorbeelden van collegae welke door roken jong zijn gestorven helpen ook al niet, hier staan altijd verhalen tegenover. Bijvoorbeeld mijn oudtante is 97 jaar geworden, zij rookte 2 pakjes gauloises per dag en dronk daarbij nog stevig. Zij is op 97-jarige leeftijd niet doodgegaan aan kanker of leveraandoening.

Overigens ben ik jaren lang een stevige roker geweest, en nu al weer een tijdje gestopt omdat ik het na de zoveelste prijsverhoging te duur vond worden.

En om dan maar on topic te geraken, mijn laatste sigaret heb ik op suvarnabhumi gerookt voor mijn vlucht terug naar huis in zo'n rookhok.
Wie altijd met de grote kudde meegaat, zal regelmatig door de stront van een ander lopen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Roken in Thailand

#62 Bericht door prajak » donderdag 08 september 2011, 15:51

Was er vroeger niet iets als "niet rook korting" bij verzekeringen ? Levenpolissen, herinner ik me. Daar kwam je omheen: je zei dat je niet roker was en niemand kwam het gepaf controleren.....

Iedere zorgverzekering in NL heeft een hoog solidariteitsgehalte; jij leeft verstandig (wat is dat ...?) maar dokt wel voor de roker, de hartkwaler, de AIDS lijder, de zuiplap, de verslaafde aan pillen en andere rommel, de vetbuik, het magerskelet, de hardrijder, de overwerkte manager, enfin, noem maar op. Alleen de leeftijd telt niet mee, zo ver als ik weet.

Internationaal is die 'solidariteit' er ook. maar daar zijn ook nog leeftijdsschalen en boven 65 jaar beperkingen in de maximale dekking per jaar en per lijf.

Hum, is het wel solidariteit ? Of is het een opgelegd pandoer ? Dwingend ? Ja, zorgklubs nemen geen risico.

Pensioenklubs nemen ook geen risico. Het bedrag dat je hebt gespaard wordt verdeeld over de rest van jouw leven na 65, dus van 65 tot de statistische sterfleeftijd PLUS 5 jaar. Ga je vroeger dood dan wordt het teveel niet aan jouw familie uitgekeerd maar gaat dat in de pot voor mensen die 90 en ouder worden.

Ach, je kunt wel roepen dat je niet wil dokken voor rokers maar je verandert er niets aan. Of je moet in Thailand blijven en je niet verzekeren. Dan moet je zelf jouw broek ophouden. En voor mij is dat gemakkelijk, mijn pantalon KAN niet afzakken door mijn overgewicht......en dat laatste heet dan weer een risico......

Van der Meer
kenner
kenner
Berichten: 91
Lid geworden op: donderdag 07 april 2011, 08:53

Re: Roken in Thailand

#63 Bericht door Van der Meer » vrijdag 09 september 2011, 12:13

Hoe gevaarlijk roken wel niet is geworden illustreert het volgende verhaal.
Een eenvoudige hardwerkende Thaise burger die voor het slapen gaan nog even een sigaretje rookte op zijn balkon op 10 hoog in Bangkok werd pardoes door zijn hoofd geschoten tijdens het Red-shirt gedoe!! Door een scherpschutter vanaf een andere flat!! Als hij niet door zijn vrouw met zijn sigaret het balkon op was gestuurd had hij nog geleefd!!!!!!!!! En de motieven van de schutter? Het slachtoffer had duidelijk niets met de rellen te maken! Ik verdenk hem van het moedwillig executeren van een ongeschuldige roker!!
Komt door de hetze die er tegen ons wordt gevoerd!!!!!!!!!!

De kosten in de gezondheidszorg worden voornamelijk opgedreven door de stayers. Al die oude dames (bijna geen mannen, door het roken misschien?) die altijd maar zo gezond hebben geleefd consumeren in allerhande zorginstellingen diverse budgets op. 10 pillen voor het ontbijt en 2 keer per maand naar het ziekenhuis. (met de ambulance!) Tot hun 95e!! Ook de pensioenen zijn door de langlevers onbetaalbaar geworden. Rook en drink u bijtijds dood en bespaar zorgverzekeraars en pensioenfondsen kapitalen!!

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Roken in Thailand

#64 Bericht door Mart » vrijdag 09 september 2011, 12:26

Ik ben een roker, ken de gevaren en de kans op .......
Maar die brandende sigaret op een balkon is natuurlijk onzin. Het is een militair op missie verboden om in vijandelijk gebied te roken.
Een brandende sigaret is op grote afstand zichtbaar, dus .......
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Van der Meer
kenner
kenner
Berichten: 91
Lid geworden op: donderdag 07 april 2011, 08:53

Re: Roken in Thailand

#65 Bericht door Van der Meer » vrijdag 09 september 2011, 12:33

RuudThai schreef:VanderMeer probeert zoals practisch alle rokers de aandacht af te leiden van het echte onderwerp: roken.
Hij verwijst naar asbest, autouitlaatgassen, vervuiling en vind dat veel ernstiger dan zijn eigen saffie.
Al die andere zaken bestaan en zijn OOK een gevaar voor het milieu en daarmee voor de volksgezondheid.
Maar het onderwerp is hier: roken.
Dus vraag ik VanderMeer om te reageren op wat ik op de vorige bladzijde al vermeldde:
"Vooral kankervormen die samenhangen met
roken nemen sterk toe.KWF zegt dat er
daarom meer moet worden gedaan aan het
anti-rookbeleid."


Of is dit te confronterend voor een fervente roker? Of durft hij de discussie zuiver op het roken niet aan?
Ik had een jaar of 12 geleden een collega van dezelfde leeftijd als ik: hij rookte 1 tot 2 pakjes sigaretten per dag en ging dood aan longkanker op z´n 53e.
Zes jaar geleden werd bij één van mijn beste vrienden longkanker geconstateerd (ook hij rookte enorm, een pakje zware shag per dag).
Chemokuur, bestraling, en..... hij werd genezen verklaard. Een half jaar later opnieuw problemen en toen bleek er een ongeneeslijke uitzaaiing in zijn hoofd te zitten. Twee maanden later was hij dood, 55 jaar oud.

Het kost het zorgcircuit jaarlijks miljarden euro´s vanwege de gevolgen van het roken. De roker zal zeggen: dat kan worden betaald uit de tabaksaccijns. Ik denk niet dat dat voldoende is om de schadepost te dekken van alle medische en sociale kosten. Ik zou het logisch vinden dat de zorgverzekering de gevolgen van het roken niet meer dekt. Of dat de premie voor een roker verdriedubbeld worden o.i.d.
Solidariteit okay, maar er zijn grenzen. Ik voel er niets voor om mee te moeten betalen aan het behandelen van kankergezwellen van rokers die dat door hun verslaving zelf hebben veroorzaakt. :evil:
Een reactie op uw betoog betreffende het kostenplaatje vindt u hierboven.

Natuurlijk is roken ongezond. Hiervan hoeft u mij niet te overtuigen.
Er zijn echter zo veel handelingen ongezond.
Waar het om gaat is dat steeds het roken wordt overbelicht.
Mart schreef:Ik ben een roker, ken de gevaren en de kans op .......
Maar die brandende sigaret op een balkon is natuurlijk onzin. Het is een militair op missie verboden om in vijandelijk gebied te roken.
Een brandende sigaret is op grote afstand zichtbaar, dus .......
Het betrof hier geen militair op missie maar een eerzame rokende huisvader!
Het is trouwens maar de vraag of Thaise militairen zich aan zon verbod houden.
In dat opzicht zijn ze daar gelukkig toch nog wat soepeler

rob kaen
Waarschuwing!
Waarschuwing!
Berichten: 680
Lid geworden op: maandag 14 september 2009, 13:48

Re: Roken in Thailand

#66 Bericht door rob kaen » vrijdag 09 september 2011, 13:03

Steek ik weer een sigaretje op,
Heb ik weer dat ene zinnetje in mijn kop.
Deze mag nog wel,
Morgen komt dat stoppen wel.
Maar als een nieuwe dag aanbreekt,
Ben ik zo laf dat ik toch weer een nieuwe aansteek.
Het is zo moeilijk deze opdracht te volbrengen,
Ik haat die ongezonde krengen.
Ik hoop dat ik op een dag,
Kan zeggen met een lach.
Het roken is voor mij verledentijd,
Dat was voor mij een harde strijd. :clap: :worshippy:

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Roken in Thailand

#67 Bericht door Jeanette » vrijdag 09 september 2011, 13:18

Mijnheer van der Meer, rook gerust maar verdedig het nou eens niet. Het lijkt wel alsof u zich moet verdedigen tegen uzelf dat u het stoppen niet kunt (of wilt) opbrengen. Het lijkt wel of uw hele wereld bestaat uit roken, het genot ervan en dat u dat niet gegund wordt.

Maar leer aub geen jonge mensen roken. De eerste sigaretten zijn bijna altijd van iemand gekregen. En er dood van gaan is niet het ergste. Maar als een gestrande walvis in je laatste jaren niet eens meer naar bed kunnen en zittend kleine slaapjes doen zag er heel beroerd uit, dat kan ik wel vertellen. :cry:

Mooi gedicht Rob. :clap:

Van der Meer
kenner
kenner
Berichten: 91
Lid geworden op: donderdag 07 april 2011, 08:53

Re: Roken in Thailand

#68 Bericht door Van der Meer » vrijdag 09 september 2011, 13:32

En eigenlijk gooi ik door deze discussie maar weer eens vlot te hebben getrokken mijn eigen glazen in.
Iedere discussie over het onderwerp is per saldo nadelig voor de pro rokers. Simpelweg omdat hun gedrag steeds als een probleem wordt gepresenteerd. Nu schijn ik, zo valt mij zo langzamerhand op, een uitgesproken talent te hebben om roestige schroeven los te trillen!
Waarschijnlijk door mijn tegendraadse meningen en provocaties. Moderator, mag ik hier eventjes voor vangen alstublieft?
Ik zal u mijn rekeningnummer wel even mailen.
U mag mij natuurlijk ook een doos sigaren sturen!!

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Roken in Thailand

#69 Bericht door prajak » vrijdag 09 september 2011, 15:18

Van der Meer, bericht me svp even als je gaat vangen voor die berichtjes van je. Als Chang inderdaad de knip trekt dan wil ik ook mijn deel en reken maar dat ik van mijn deel een Mitsubishi Pajero Sport kan kopen en jij vast en zeker op de markt 500 gram droge Thaise pruimtabak. Maar ook daar kun je de fik in steken ! En de gedroogde fluim daarvan kan altijd nog dienen als brandstof voor een stoofje, net als poep van olifanten....

Rijk worden van een forum ! Ik zal mijn bankrekening eens doorgeven aan meneer Chang.

Nu snap ik dat een kleine chatbox met een stel z@@kerds de gegevens niet meer op internet laat zien......ze zijn bang voor hoongelach.....bang dat we daar getuige van worden.... Die getuigen toch....geen voet meer tussen de deur.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Roken in Thailand

#70 Bericht door carpediem » vrijdag 09 september 2011, 18:41

Komt een vrouw bij de dokter.
Ze hebben het over de sexuele problemen van de vrouw.
Vraagt de dokter: "rookt U weleens tijdens de gemeenschap".
Zegt de vrouw: "eerlijk gezegd dokter, ik heb nog nooit gekeken".


ps
ik mis de moppentromel
pluk de dag (carpediem)

Van der Meer
kenner
kenner
Berichten: 91
Lid geworden op: donderdag 07 april 2011, 08:53

Re: Roken in Thailand

#71 Bericht door Van der Meer » woensdag 14 september 2011, 04:14

U mist de moppentrommel? Ik heb hier anders nauwelijks een serieuze bijdrage geleverd.
Vermaak me wel. Blijkbaar kunt u er ook al niet om lachen. Geeft niet. Als ik het maar kan.
Ik rook overigens nauwelijks meer. Niet uit principe (wat heb ik daar een hekel aan) maar omdat het me helaas niet meer zo goed smaakt als vroeger. Komt dit dan toch door het ouder worden al ben ik nog geen vijftig? Kenmerkend voor het ouder worden is dat alle functies afnemen. Ook de smaak. Het gezond verstand ook overigens. Als je ziet hoe veel van die oudjes een tweede jeugdillusie in Thailand beleven met jonge vrouwen en discobezoek! Heb in een week tijd helaas nog maar 3 sigaren gerookt!!!! Kan net zo goed maar helemaal ophouden.

Overigens, daar kan men het ook nog over hebben.
De hoeveelheid. Ik ken veel mensen die net als ik weinig roken.
sMorgens bij de koffie 1 sigaretje. Het is toch eigenlijk net als bij drank. Als je 1 borrel per dag drinkt zul je echt het loodje niet leggen.
Met tabak is het volgens mij net zo. Rook je 2 pakjes per dag, ja dan vraag je toch ook om gezondheidsproblemen.
Of zullen we dan maar, om consequent te zijn, nu maar eens een hetze beginnen tegen de alcohol omdat er zovelen, ook veel expats, zich doodzuipen? Ik ben benieuwd!

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Roken in Thailand

#72 Bericht door Mart » woensdag 14 september 2011, 04:49

Kenmerkend voor het ouder worden is dat alle functies afnemen.
Ik heb hier anders nauwelijks een serieuze bijdrage geleverd.
Komt dit dan toch door het ouder worden al ben ik nog geen vijftig?
Kan net zo goed maar helemaal ophouden.
Neem nog een PUF. :giggle:
Ventolin kost maar 278 Tb.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Van der Meer
kenner
kenner
Berichten: 91
Lid geworden op: donderdag 07 april 2011, 08:53

Re: Roken in Thailand

#73 Bericht door Van der Meer » vrijdag 16 september 2011, 08:01

Mart schreef:
Kenmerkend voor het ouder worden is dat alle functies afnemen.
Ik heb hier anders nauwelijks een serieuze bijdrage geleverd.
Komt dit dan toch door het ouder worden al ben ik nog geen vijftig?
Kan net zo goed maar helemaal ophouden.
Neem nog een PUF. :giggle:
Ventolin kost maar 278 Tb.
U weet de prijs? Ook roker misschien? Maar goed. Het onderwerp raakt uitgeput
In ieder geval hebben we hier weer heerlijk slap zitten ouwehoeren.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Roken in Thailand

#74 Bericht door Mart » vrijdag 16 september 2011, 09:11

Het onderwerp raakt uitgeput
Gewoon een nieuw onderwerp starten, bv overgewicht :?
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Roken in Thailand

#75 Bericht door Jeanette » vrijdag 16 september 2011, 17:13

Mart schreef:
Het onderwerp raakt uitgeput
Gewoon een nieuw onderwerp starten, bv overgewicht :?
Oké, ik begin. 8-)

"Ik doe niet gewichtig, ik ben gewichtig"...? Of moet tie bij de quote van de dag? :giggle3:

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”