Roken in Thailand

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Henk T
Expat
Expat
Berichten: 74
Lid geworden op: donderdag 31 mei 2007, 20:52
Locatie: Ban Non Ton, Khon Kaen

Re: Roken in Thailand

#16 Bericht door Henk T » zondag 31 juli 2011, 05:49

prajak schreef: Mijn laatste rookaktie was op 8 april; de laatste pijp en laatste sigaar. Ik merk dat mijn pilsje en het eten beter smaakt, en dat ik meer overhoud om ... aan de dame te geven ... maar ik voel me stukken beter zonder roken al ruik ik zo af en toe, als niemand het ziet, aan een pakje pijptabak en dan denk ik "ruikt toch wel lekker......". Moet je weten, de pijpen liggen gewoon in de la maar ik blijf er van af.......
Prajak, jij hebt karakter genoeg om door te zetten dus doorgaan met afblijven!!!
Ikzelf ben in mei 2007 gestopt en vind het nog steeds lekker als er zo'n vleugje sigarettenrook onder mijn neus doorgaat. Maar taal er niet meer naar om opnieuw te beginnen.

Hang on, man. Je kunt het!

groetjes
Henk

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Roken in Thailand

#17 Bericht door prajak » zondag 31 juli 2011, 17:10

Henk T, ik loop op rook af, zeker van pijp of sigaar ! Effe die lucht snuiven die ik zo lang gesnoven heb, effe genieten want het ruikt niet slecht, het ruikt lekker, maar het IS slecht en dat is wat anders. Een knalpijp van een auto stinkt, helemaal met LPG, maar een sigaar ruikt lekker en dus profiteer ik er van ! Maar zelf opsteken...nee dat is echt voorbij. Vanaf 8 april, dat was de laatste dag, effe tellen, vandaag dag 114 dus.

Van der Meer
kenner
kenner
Berichten: 91
Lid geworden op: donderdag 07 april 2011, 08:53

Re: Roken in Thailand

#18 Bericht door Van der Meer » maandag 29 augustus 2011, 07:56

Merkwaardig genoeg is de antirook hysterie nu ook overgewaaid naar het verre oosten. Als een Middeleeuwse pestepidemie verspreidt de hysterie zich over onze aardbol.
"Roken op straat is not done in Thailand" zo wordt hier gezegd. Breng een dag door in de straten van Bangkok (andere steden in Thailand zijn overigens ook niet zo gezond) en je hebt al het equivalent van drie pakjes Gauloises achter je kiezen!
Als ik dan tussen de roetbrakende autobussen en stinkende en knallende Tuk Tuks een saffie opsteek ben ik in de ogen van velen een misdadiger!
Wellicht is de luchtvervuiling verantwoordelijk voor meer doden dan de tabak.
En de verkeersongelukken? Op zon pakje sigaretten staan in Thailand gruwelijke afbeeldingen van enge longziektes en dergelijke
Dezelfde afbeeldingen zou je ook op de deuren van autos moeten plakken. Plus nog een paar van verminkten door verkeersongevallen. Plus nog de tekst: Deze auto is een potentieel gevaar voor uw en andermans kinderen, uzelf en anderen.
Overigens rook ik zelf nauwelijks. Een sigaartje zo eens in de week bij een borreltje Vind er weinig aan. Maar gun ieder zn peuk als troost zeker als er weer eens gezeur is geweest met zn Thaise vrouw of schoonfamilie. Na de sigaretten zal de massahysterie zich wel op de alcohol richten en wonen we straks allemaal in Saudi Arabie. Puriteins gedoe is het allemaal, zijn oorsprong vindende in het Westerse calvinisme, onuitroeibaar in ons onderbewustzijn ook al gaan we niet meer naar de kerk

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: Roken in Thailand

#19 Bericht door Duiker » maandag 29 augustus 2011, 11:58

Vroeger, toen ik nog rookte dacht ik er net zo over als jij.

Nu ik niet meer rook vind ik het algemeen rookverbod prima. Wel is het erg vervelend wanneer je op straat in de rook van een ander loopt. Dus ben sociaal, en rook ergens waar niemand er last van heeft. Gelukkig is het binnen in de bar's verboden om te roken. Helaas gebeurt dat nog wel buiten op het terras.

Het enige nadeel van niet meer roken is dat er nu minder belastinggeld binnenkomt, maar dat compenseert de overheid wel.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

Van der Meer
kenner
kenner
Berichten: 91
Lid geworden op: donderdag 07 april 2011, 08:53

Re: Roken in Thailand

#20 Bericht door Van der Meer » maandag 29 augustus 2011, 13:53

Zoals ik al zei: Ik rook nauwelijks. Een goede sigaar bij een glas black label zo eens in de week. De laatste sigaar was 4 dagen geleden. Maar als ik naar Thailand zou emigreren zou dat natuurlijk kunnen veranderen. Wat moet je daar anders doen behalve roken en zuipen? In Pattaya stimuleert het milieu dit nefaste gedrag, ga ik in de Esan wonen dan is het de verveling en de sociale isolatie. Dus men kan mij, hier in Nederland althans, nauwelijks een roker noemen. Opvallend is dat het juist de ex-rokers zijn die zich het meest storen aan andermans rookgedrag. Mensen die nooit hebben gerookt of zoals ik nooit verslaafd zijn geweest zijn vaak toleranter.
Net of de ex-verslaafde nog steeds verslaafd is en het daarom niet verdraagt dat er in zijn bijzijn wordt gerookt!
Wat het rookverbod betreft, wil men echt iets doen voor de gezondheid van de Bankokiaan dan zal men moeten aanvangen met het autoluw maken van grote delen van de stad. En vele andere steden.
Bent u gestopt met roken maar woont u in Bangkok of in een andere vervuilde stad dan schiet u daar weinig mee op. De roetdeeltjes die u dagelijks inademt zijn slechter dan Zware Van Nelle!
Overigens, om nog eens terug te komen op de alcohol, de eerste tekenen van een rantsoenering in Thailand zijn er al. En het gaat snel! In enkele jaren tijd is de alcoholverkoop bij benzinestations gestaakt. Nu wordt de verkoop in winkels ook al aan bepaalde tijden gebonden. Thailand wordt puriteins. Het wachten is nu op het aanpassen van sluitingstijden van bars enz. Thailand doet het economisch goed, is bezig een modern land te worden en veel Thais zijn het imago van Thailand zoals uitgestraald door Pattaya meer dan beu. Wij willen een heel ander soort toeristen en het liefst geen longstayers. Zo krijgt men te horen. Ik vraag me dan ook af of men mij daar nog wel wil. Als ik mijn Hugo Boss pak vanwege de warmte eens vervang door een korte broek en een polootje wordt ik af en toe wel eens wat minder vriendelijk bejegend!! Probeer ik mijn taxithai uit dan ben ik plots zelfs een farang ki-nok (vogelstront)!!
Het is dus maar beter om mijn Hugo Boss aan te houden en het gewoon met engels te doen!!
Dan buigen ze weer als een knipmes!
Om af te sluiten: Er zit een lijn in het geheel. Beginnend met de tabak, dan de alcohol, en dan de tattoo brigade en de expatters! Een ander imago. Tabula Rasa in Thailand!!

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Roken in Thailand

#21 Bericht door prajak » maandag 29 augustus 2011, 15:55

Nee, nee, nee, welk een zwartgalligheid !

Meneer of mevrouw Van der Meer, want het roken van sigaren vind ik niet iemands sekse definiëren. je moet de vrouwen de kost geven die een zware sigaar roken en dat zijn heus niet allemaal typjes als Kenau Simonsdochter Hasselaer, ik zie Thailand niet veranderen !

Roken blijft want is een vetpot voor de overheid, al kan ik hier tabak kopen voordat de taxmachine er overheen is gegaan, langs de Mehkong vindt men hele plantages van tabak.

Alcohol valt onder "brood en spelen" en hoe goedkoper de beter en daarom is het drupje voor ons farang zo duur, bier en wijn moeten de staatsruif vullen waar men te weinig beurt van lokale stokerijen. Snoepjes en andere soorten genotsmiddelen zijn overal te koop en dat zal blijven al doet de regering nog zo haar best.

Dat je meer gaat roken indien hier doe je zelf en als je bang bent hier in een rookgordijn of een bacchanaal terecht te komen moet je hier wegblijven. Als je verzandt in eenzaamheid en dan gaat zuipen dan ligt er iets aan jouw emigratieplan. Ik vind dat geen argument voor of tegen roken of alcohol.

Dat je een Hogo Boss pak draagt is jouw keus. Ik loop iedere dag in spullen die het best kunnen worden omschreven als "Zeeman" en niemand van de Thaise mensen kijkt me daar op aan maar misschien komt dat omdat ik Thais spreek en de taal van de mensen hier.

Ik ben nu meer dan 140 dagen van roken af en ben van plan dat zo te laten al mag ik van dame een sigaar roken. Maar ik laat het maar zo. Af en toe snuif ik even aan een pakje pijptabak en dan kan ik er weer even tegen. En ik drink een bescheiden pilske en een glaasje rood. En met "oud en nieuw" drink ik tegen de kou een kruidenbitter uit Duitsland.....

Van der Meer
kenner
kenner
Berichten: 91
Lid geworden op: donderdag 07 april 2011, 08:53

Re: Roken in Thailand

#22 Bericht door Van der Meer » zondag 04 september 2011, 15:24

prajak schreef:Nee, nee, nee, welk een zwartgalligheid !

Meneer of mevrouw Van der Meer, want het roken van sigaren vind ik niet iemands sekse definiëren. je moet de vrouwen de kost geven die een zware sigaar roken en dat zijn heus niet allemaal typjes als Kenau Simonsdochter Hasselaer, ik zie Thailand niet veranderen !

Roken blijft want is een vetpot voor de overheid, al kan ik hier tabak kopen voordat de taxmachine er overheen is gegaan, langs de Mehkong vindt men hele plantages van tabak.

Alcohol valt onder "brood en spelen" en hoe goedkoper de beter en daarom is het drupje voor ons farang zo duur, bier en wijn moeten de staatsruif vullen waar men te weinig beurt van lokale stokerijen. Snoepjes en andere soorten genotsmiddelen zijn overal te koop en dat zal blijven al doet de regering nog zo haar best.

Dat je meer gaat roken indien hier doe je zelf en als je bang bent hier in een rookgordijn of een bacchanaal terecht te komen moet je hier wegblijven. Als je verzandt in eenzaamheid en dan gaat zuipen dan ligt er iets aan jouw emigratieplan. Ik vind dat geen argument voor of tegen roken of alcohol.

Dat je een Hogo Boss pak draagt is jouw keus. Ik loop iedere dag in spullen die het best kunnen worden omschreven als "Zeeman" en niemand van de Thaise mensen kijkt me daar op aan maar misschien komt dat omdat ik Thais spreek en de taal van de mensen hier.

Ik ben nu meer dan 140 dagen van roken af en ben van plan dat zo te laten al mag ik van dame een sigaar roken. Maar ik laat het maar zo. Af en toe snuif ik even aan een pakje pijptabak en dan kan ik er weer even tegen. En ik drink een bescheiden pilske en een glaasje rood. En met "oud en nieuw" drink ik tegen de kou een kruidenbitter uit Duitsland.....

In Birma, ik vertik het nog langer om die dictatuur Myanmar te noemen zijn vrouwen ook niet vies van een sigaartje. In de buurt van de Thais/birmese grens kun je die groene stinkstokken al voor een prikkie kopen. Ruikt naar een brandende hooiberg en zorgen geheid voor een paar gezonde opschonende rochelende hoestbuien! Je hebt ook nog de grotere dikke bruine variant die weliswaar op een sigaar lijkt maar de smaak kan mij allerminst overtuigen.

Men zoekt naar alternatieven wanneer de uit Nederland meegenomen voorraad opraakt.
Die gaat des te sneller op omdat die achterlijke boerenpummels in de Esan. (ik heb mijn vrouw er op gewezen dat ik daar dit jaar slechts minimaal zal verblijven. Een korte familiereunie volstaat dan ook wat mij betreft. Daarna inpakken en wegwezen! Desnoods vertek ik dan maar weer alleen. Naar Birma bv want daar rookt iedereen sigaren!) mij voortdurend om de kop zeuren of ze ook zon Hollandse sigaar mogen proberen! Kosten bijna 5 euro per stuk maar wat erger is: de voorraad is beperkt en als ze op zijn moet ik zeer duur in Bangkok kopen of die dingen uit Birma gaan roken. Vaak betreft het niet eens familie die daar om zeurt maar dorpelingen.
Tot mijn grote ergernis doen doen die pummels er dan een paar stevige trekken aan, inhaleren wat je dus met een sigaar niet doet, beginnen dan natuurlijk hevig te hoesten, smijten de sigaar op de grond en verpulveren hem met hun voet!
Weer is mij een slordig uur rookgenot ontstolen.
Tegenwoordig snauw ik ze toe dat ze best een sigaar mogen proberen als ze me even 250 baht betalen. Wat dom gelach volgt, maar ik houdt mijn sigaren tenminste in mijn klimaatbox.
In het regenseisoen worden het namelijk net sponsen en smaken mijn goede sigaren naar een natte dweil. Zelfs mijn sandalen vielen vorig jaar uit elkaar omdat de lijm los liet. Echte Tevas nog wel. Het klimaat is in die periode zo onaangenaam dat ik niet begrijp dat er nog toeristen komen. Misschien sextoeristen? Die malen natuurlijk niet om het weer.

Om met Dries Van Wijhe (de rokende sportman) te spreken: Goed geteerde longen gaan net als goed geteerd hout langer mee.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Roken in Thailand

#23 Bericht door prajak » zondag 04 september 2011, 15:35

Vandermeer, in TH zijn NL sigaren te koop en voor minder dan 5 euro.... Ik weet niet waar je verblijft in dit land maar in BKK zijn de Foodlands voorzien van NL sigaren van het formaat corona en het formaat wilde havana of wilde sigaar, en zelfs in een groot gat als Udon zijn NL sigaren te koop van het merk Hofmeester en soort corona. Iets van 60 baht per sigaar. In die winkel vind je ook roltabak en vloei van een NL merk en pijptabak van goede kwaliteit.

Verder komen uit de regio C-mai stinkstokken die op sigaren lijken en gemaakt zijn van gerold gedroogd maisblad. Heel goed te pruimen als sigaar maar de lucht is navenant en ik hoor wel dat het drogen van die bladeren gebeurt met zoutzuur...... Dat lijkt me nuttig voor een gelooide maag maar niet gezond.

In Birma worden ook sigaartjes gemaakt. De productie van tabak is daar net zo als in Thailand; als ik langs de Mehkong rijd zie ik tabak te drogen liggen en op de lokale markt is er ruim aanbod. Nu worden/werden die in Birma gerolde sigaartjes voorzien van tamarinde zaad (zoiets als de Indonesische kretek peuken, kruidnagel) zodat na het aansteken er plots brandende "sterretjes" uit de sigaar komen die jouw kleren van extra gaatjes kunnen voorzien.....

Ik rook nog steeds niet en zit morgen op dag 150.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Roken in Thailand

#24 Bericht door Jim » zondag 04 september 2011, 15:43

Van der Meer schreef:Zelfs mijn sandalen vielen vorig jaar uit elkaar omdat de lijm los liet. Echte Tevas nog wel.
'echte' van 250 baht, bij de BigC waarschijnlijk :)
Het klimaat is in die periode zo onaangenaam dat ik niet begrijp dat er nog toeristen komen. Misschien sextoeristen? Die malen natuurlijk niet om het weer.
normale stervelingen hebben in die tijd vakantie.
schoolvakanties e.d.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

frans49
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 479
Lid geworden op: maandag 01 maart 2010, 14:04
Locatie: Lelystad

Re: Roken in Thailand

#25 Bericht door frans49 » zondag 04 september 2011, 15:51

Duiker schreef:Vroeger, toen ik nog rookte dacht ik er net zo over als jij.

Nu ik niet meer rook vind ik het algemeen rookverbod prima. Wel is het erg vervelend wanneer je op straat in de rook van een ander loopt. Dus ben sociaal, en rook ergens waar niemand er last van heeft. Gelukkig is het binnen in de bar's verboden om te roken. Helaas gebeurt dat nog wel buiten op het terras.

Het enige nadeel van niet meer roken is dat er nu minder belastinggeld binnenkomt, maar dat compenseert de overheid wel.


Uhhhhh?
:crazy:
Bangkok diedeldiedeldie.
Bangkok is the place for me.
You can go ........

Van der Meer
kenner
kenner
Berichten: 91
Lid geworden op: donderdag 07 april 2011, 08:53

Re: Roken in Thailand

#26 Bericht door Van der Meer » zondag 04 september 2011, 16:02

prajak schreef:Vandermeer, in TH zijn NL sigaren te koop en voor minder dan 5 euro.... Ik weet niet waar je verblijft in dit land maar in BKK zijn de Foodlands voorzien van NL sigaren van het formaat corona en het formaat wilde havana of wilde sigaar, en zelfs in een groot gat als Udon zijn NL sigaren te koop van het merk Hofmeester en soort corona. Iets van 60 baht per sigaar. In die winkel vind je ook roltabak en vloei van een NL merk en pijptabak van goede kwaliteit.

Verder komen uit de regio C-mai stinkstokken die op sigaren lijken en gemaakt zijn van gerold gedroogd maisblad. Heel goed te pruimen als sigaar maar de lucht is navenant en ik hoor wel dat het drogen van die bladeren gebeurt met zoutzuur...... Dat lijkt me nuttig voor een gelooide maag maar niet gezond.

In Birma worden ook sigaartjes gemaakt. De productie van tabak is daar net zo als in Thailand; als ik langs de Mehkong rijd zie ik tabak te drogen liggen en op de lokale markt is er ruim aanbod. Nu worden/werden die in Birma gerolde sigaartjes voorzien van tamarinde zaad (zoiets als de Indonesische kretek peuken, kruidnagel) zodat na het aansteken er plots brandende "sterretjes" uit de sigaar komen die jouw kleren van extra gaatjes kunnen voorzien.....

Ik rook nog steeds niet en zit morgen op dag 150.
Hofmeester sigaren? Bestaan die nog? Kan op internet alleen nog maar sigarenbandjes te koop vinden. Misschien hebben ze daar in Thailand nog een partij bolknakken van 30 jaar oud in de schappen liggen ha ha. Bovendien bewaren ze de sigaren daar niet goed. Die dingen die ik daar koop zijn niet te roken. In Thailand is de lucht die je in het regenseisoen inademt te vergelijken met stoom uit een kapotte autoradiator Een echte Hollandse sigarenboer kan je uitleggen dat de vochtigheidsgraad en temperatuur voortdurend gereguleerd moeten worden om die dingen rookbaar te houden. Zoals in de klimaat boxjes waarin ik mijn sigaren bewaar. Thais hebben daar vaak geen enkel benul van.
Net als de manier waarop ze vaak goede Europese wijnen bederven door ze op de verkeerde temperatuur te bewaren. Soms zelfs in etalages in de volle zon ha ha

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Roken in Thailand

#27 Bericht door prajak » zondag 04 september 2011, 16:05

Ritmeester dan ? Ja, ik rook niet meer, kan niet effe in de kast kijken....

Van der Meer
kenner
kenner
Berichten: 91
Lid geworden op: donderdag 07 april 2011, 08:53

Re: Roken in Thailand

#28 Bericht door Van der Meer » zondag 04 september 2011, 16:19

Jim schreef:
Van der Meer schreef:Zelfs mijn sandalen vielen vorig jaar uit elkaar omdat de lijm los liet. Echte Tevas nog wel.
'echte' van 250 baht, bij de BigC waarschijnlijk :)
Het klimaat is in die periode zo onaangenaam dat ik niet begrijp dat er nog toeristen komen. Misschien sextoeristen? Die malen natuurlijk niet om het weer.
normale stervelingen hebben in die tijd vakantie.
schoolvakanties e.d.
Erg jammer voor ze. Schoolvakanties ja En bouwvakkers en onderwijzers! Ik was al vader op mijn 21e en het kroost is al lang de deur uit. Ben niet van plan om zoals sommige bejaarde farangs dit nog eens over te doen. Ik ga dus lekker in januari. Mijn werkgever is hier zelfs erg bij mee. Kunnen mensen met kinderen dan in juli. Aan anderen gun ik het genoegen lucht in te ademen die lijkt op stoom uit een kapotte autoradiator ha ha.

Die Tevas heb ik hier in Nederland gekocht. In een dure schoenenwinkel
2 paar. Een paar had ik het jaar daarvoor in Thailand laten staan.
Die waren bij aankomst dus al losgesmolten. Afgedragen door familie van mijn vrouw kan niet.
Maat 45 ha ha. Past daar niemand. Maar misschien hebben ze ze aan een farang verhuurd!
Het paar dat ik had meegenomen viel na twee week uit elkaar. Heb nog zitten klooien met superglue maar heb ze uiteindelijk maar (expres) in een Tuk Tuk laten liggen.
Kan hij ze opkalefateren en weer verkopen aan een buitenlander

Van der Meer
kenner
kenner
Berichten: 91
Lid geworden op: donderdag 07 april 2011, 08:53

Re: Roken in Thailand

#29 Bericht door Van der Meer » zondag 04 september 2011, 18:23

Overigens: Om misverstanden te voorkomen. Ik koop geen sigaren in thailand voor 5 euro/ stuk.
Die neem ik mee van hier. Rook niet veel dus hoef niet veel mee te nemen. In het droge seisoen zijn sigaren mogelijk beter te bewaren in Thailand. (laag vochtgehalte, mogelijk te droog. afhankelijk van de streek) Misschien koop ik er daar in januari maar eens een paar om te proberen.
Wat die grote donkere sigaren uit Birma betreft:
Laatst zat ik weer eens naar een Thaise film te kijken samen met met vrouw. Door mijn taxithai versta ik ongeveer 50% De andere 50% fantaseer ik erbij of mijn vrouw vult mij aan. Zo leert men nog wat.
Nu was er in die film vanzelfsprekend een schurk! Schurken roken vaak sigaren. (Vandaar dat die luitjes in de Isaan mij altijd maar scheefjes aankijken) Nu; de dikke schurk rookte duidelijk, ik herkende ze, goedkope sigaren van Birmees fabrikaat. (Low budged film) Op een gegeven moment zegt de schurk, in de camara kijkend: Deze rommel is toch echt niet te roken! Terecht er niet uitgeknipt!

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Roken in Thailand

#30 Bericht door Jim » zondag 04 september 2011, 22:26

ik herken schurken in thaise films altijd doordat ze in huis een zonnebril op hebben ;)
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”