dubbele nationaliteit

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
loodvrij
kenner
kenner
Berichten: 107
Lid geworden op: dinsdag 11 mei 2010, 20:40
Locatie: omgeving groningen

Re: dubbele nationaliteit

#46 Bericht door loodvrij » woensdag 07 december 2011, 14:43

toch nog even weer inhaken op dit topic....

zoals ik al eerder aangaf zijn mijn vriendin en ik bezig om voor haar een NL paspoort aan te vragen.

om even duidelijk te maken wat de situatie is :

we wonen sinds kort eindelijk samen, maar zijn niet getrouwd of geregistreerd partnerschap.
mijn vriendin woont al ruim 7 jaar in NL.
ze heeft al jaren een verblijfsvergunning ( en werkvergunning)
ze heeft een baan en kan zich prima redden zonder mij.
ze heeft 2 kinderen in Thailand.
ze heeft haar inburgeringsexamen behaald en heeft het diploma in de kast liggen.

nu gaan we dinsdag a.s. naar het gemeentehuis om de procedure in werking te zetten.
uiteraard ben ik graag een beetje voorbereid op dit soort zaken.

Wat ik lees is dat ze haar Thaise paspoort zou kunnen houden als we getrouwd zouden zijn.
als ze zelfstandig naar NL is gekomen ( wel met wat hulp destijds...) dan kan dat officieel niet.....?

Nu zijn we al wel zo ver dat ze op zich niet zo heel veel om haar Thaise paspoort geeft omdat ze daar toch alles met haar ID kaart doen.


toch heb ik het liefste dat we wel haar Thaise paspoort kunnen behouden....

hebben jullie nog suggesties ??
als een potvis in een pot pist dan heb je een hele pot vol met potvispis

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10297
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: dubbele nationaliteit

#47 Bericht door RuudThai » woensdag 07 december 2011, 15:04

loodvrij schreef:toch nog even weer inhaken op dit topic....

zoals ik al eerder aangaf zijn mijn vriendin en ik bezig om voor haar een NL paspoort aan te vragen.

om even duidelijk te maken wat de situatie is :

we wonen sinds kort eindelijk samen, maar zijn niet getrouwd of geregistreerd partnerschap.
mijn vriendin woont al ruim 7 jaar in NL.
ze heeft al jaren een verblijfsvergunning ( en werkvergunning)
ze heeft een baan en kan zich prima redden zonder mij.
ze heeft 2 kinderen in Thailand.
ze heeft haar inburgeringsexamen behaald en heeft het diploma in de kast liggen.

nu gaan we dinsdag a.s. naar het gemeentehuis om de procedure in werking te zetten.
uiteraard ben ik graag een beetje voorbereid op dit soort zaken.

Wat ik lees is dat ze haar Thaise paspoort zou kunnen houden als we getrouwd zouden zijn.
als ze zelfstandig naar NL is gekomen ( wel met wat hulp destijds...) dan kan dat officieel niet.....?

Nu zijn we al wel zo ver dat ze op zich niet zo heel veel om haar Thaise paspoort geeft omdat ze daar toch alles met haar ID kaart doen.

toch heb ik het liefste dat we wel haar Thaise paspoort kunnen behouden....

hebben jullie nog suggesties ??
Dat is dus de denkfout die vaak gemaakt wordt, nl. het door elkaar halen van nationaliteit en paspoort. Het gaat niet om het paspoort in dit soort gevallen maar om de nationaliteit.
Als jouw vriendin haar Thaise nationaliteit kwijtraakt, dan is ze formeel behalve haar paspoort ook haar Thaise ID-kaart kwijt. Want iemand die de Thaise nationaliteit niet (meer) bezit kan ook geen ID-kaart meer hebben.
Zo is de wet, maar in de praktijk is het moeilijk om de Thaise nationaliteit kwijt te raken. Dat gebeurt nl. niet automatisch bij het verkrijgen van een andere nationaliteit maar dat wordt een speciaal wettelijk besluit wat pas na afkondiging in - zeg maar - de Thaise Staatscourant geldig wordt. Volgens mij duurt dat jaaaaren :lol:

Ze kan zelfstandig de Nederlandse nationaliteit aanvragen want ze voldoet aan alle voorwaarden: tenminste 5 jaar in NL, inburgeringsdiploma, legaal verblijf en voldoende eigen inkomsten. Maar omdat ze niet met jou gehuwd is zal ze een afstandsverklaring moeten tekenen voor de Thaise nationaliteit.
Behalve als ze kan aantonen dat ze daarmee een substantieel financieel verlies lijdt. Bijv. dat ze in Thailand onroerend goed bezit (land) wat ze kwijtraakt als ze geen Thaise meer is. En dat hebben de meeste Thai wel. Alleen zal ze mogelijk aan de stadhuisambtenaar een bewijs daarvan moeten tonen, dus een Chanoot met eigendomsbewijs en dan wel vertaald.

Al een hele bedoening en binnenkort wordt het nog veel strenger....

RichyE
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 8
Lid geworden op: woensdag 06 juli 2011, 10:11

Re: dubbele nationaliteit

#48 Bericht door RichyE » donderdag 15 maart 2012, 12:00

RuudThai schreef:
loodvrij schreef: Maar omdat ze niet met jou gehuwd is zal ze een afstandsverklaring moeten tekenen voor de Thaise nationaliteit.
Behalve als ze kan aantonen dat ze daarmee een substantieel financieel verlies lijdt. Bijv. dat ze in Thailand onroerend goed bezit (land) wat ze kwijtraakt als ze geen Thaise meer is. En dat hebben de meeste Thai wel. Alleen zal ze mogelijk aan de stadhuisambtenaar een bewijs daarvan moeten tonen, dus een Chanoot met eigendomsbewijs en dan wel vertaald.
Toen wij naar de gemeente gingen werd al gezegd dat alleen de afstandsverklaring niet voldoende is.
Je moet ook de originele Thaise Staatscourant overleggen waarin staat dat jij geen staatsburger meer bent.

Dat met het ontroerend goed is inderdaad heel wat werk.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10297
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: dubbele nationaliteit

#49 Bericht door RuudThai » woensdag 28 maart 2012, 06:21

Een aardig artikel over het nieuwe wetsontwerp over dubbele nationaliteit bij kinderen:

http://www.rnw.nl/nederlands/article/ki ... ionaliteit

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: dubbele nationaliteit

#50 Bericht door ron » zaterdag 31 maart 2012, 10:05

Een interessante link Ruud.
Vooral het stukje:

Paspoort verlengen
Tot slot wil ik nog even terugkomen op de bewering dat wie nu meerdere nationaliteiten bezit deze na invoering van de nieuwe wet mag behouden. Dit geldt alleen wanneer je in de toekomst niet een andere nationaliteit aanneemt. Ook is het van belang dat je tijdig je Nederlandse paspoort verlengt.

In principe hoef je niet in het bezit te zijn van een Nederlands paspoort om de Nederlandse nationaliteit te bezitten. Maar wie meerderjarig is, dubbele nationaliteit bezit én al tien jaar onafgebroken buiten het Koninkrijk en buiten de EU woont, verliest zijn Nederlandse nationaliteit. Behalve als je tijdig je paspoort verlengt. Want daarmee geef je aan dat je je Nederlanderschap wenst te behouden.


Lijkt mij hier het vermelden wel waard.

Groet Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: dubbele nationaliteit

#51 Bericht door printen44 » zaterdag 31 maart 2012, 10:37

Even een correctie. Een paspoort kan je niet meer verlengen. Elke keer vraag je een nieuw paspoort aan. Toen het "zwarte vod" nog werd uitgegeven, kon je die wel verlengen.

Omdat je elke keer een nieuw paspoort aanvraagt, wordt er gekeken in de zgn. "signaleringslijst" of de Staat wel een paspoort mag uitreiken aan de aanvrager.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: dubbele nationaliteit

#52 Bericht door driver » zaterdag 15 december 2012, 17:03

We zijn wat maandjes later maar in ons geval blijft er onduidelijkheid en dus hetvolgende :

1.Sukanya is nu hier van Sept. 2011 en vanaf 20 Oktober ingeschreven bij de IND en kreeg toen haar jaarvisa nu verlengt voor 5 jaar inmiddels en ze woont als partner bij me dus niet getrouwd ook niet als geregistreerd partner met de huidige info op de IND website wat ik vindt en lees althans zal ze dus per Oktober 2014 een verzoek kunnen doen voor naturalisatie en dus Nederlands paspoort krijgen daarbij wat ik lees maar haar Thaise nationaliteit kwijtraken ? Dat lijkt me niet slim dus liever niet ofmaakt dat niks uit wil ze ooit terug gaan naar Thailand ?
Grondbezit zou een reden kunnen zijn las ik om haar Thaise nat. te behouden ? ...ze heeft een stukje grond op haar naam staan maar dat is niet echt groot.

2. Als we getrouwd zijn of geregistreerd partnerschap geldt ook die 3 jaarsregeling maar dan raakt ze haar Thaise nat. / paspoort niet kwijt ?

3. Als 2 correct is ....Gaat die 3 jaar dan weer in op het moment van trouwen/ registreren of is haar huidige gemeente inschrijving 20 -10-2011 dan van toepassing ? Zo ja...dan zouden we dus bijv in Augustus 2014 kunnen trouwen en dan na Oktober 2014 het verzoek in dienen voor naturalisatie met behoud Thaise paspoort ?

Als jullie hier wat meer en vooral duidelijke info over hebben zou dat fijn zijn want op die IND site wordt ik niks wijzer mede omdat ik geen lezer ben wat betreft dit soort formele gedoe.

gr driver

Gebruikersavatar
Tonnie
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 127
Lid geworden op: dinsdag 03 juni 2008, 07:58
Locatie: Afferden - Udon Thani

Re: dubbele nationaliteit

#53 Bericht door Tonnie » zaterdag 15 december 2012, 18:04

Mijn vrouw was maart 2012 3 jaar in Nederland (wij waren al eerder getrouwd) en is in 2009 geslaagd voor de inburgering.
Ze heeft in maart 2012 de Nederlandse nationaliteit aangevraagd en in september heeft ze die gekregen, zonder het inleveren van haar Thaise paspoort.
Ze heeft nu dus een dubbele nationaliteit, evenals onze dochter.
Nu ik nog :happyno:
Iedereen is van de wereld
en de wereld is van iedereen..

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: dubbele nationaliteit

#54 Bericht door driver » zaterdag 15 december 2012, 19:22

Tonnie schreef:Mijn vrouw was maart 2012 3 jaar in Nederland (wij waren al eerder getrouwd) en is in 2009 geslaagd voor de inburgering.
Ze heeft in maart 2012 de Nederlandse nationaliteit aangevraagd en in september heeft ze die gekregen, zonder het inleveren van haar Thaise paspoort.
Ze heeft nu dus een dubbele nationaliteit, evenals onze dochter.
Nu ik nog :happyno:
Okee, dus getrouwd dubbele nationaliteit lees ik.
Dat is mooi nu de andere dingen nog waarover ik info vraag wie volgt ?

gr driver

ps....mooi koppie dat dochtertje van je :thumbsup: neem aan dat het je dochtertje is dan.

DeDe
Erelid
Erelid
Berichten: 250
Lid geworden op: woensdag 02 maart 2011, 04:53
Locatie: saeng sawang

Re: dubbele nationaliteit

#55 Bericht door DeDe » zondag 16 december 2012, 01:05

Tonnie schreef:Mijn vrouw was maart 2012 3 jaar in Nederland (wij waren al eerder getrouwd) en is in 2009 geslaagd voor de inburgering.
Ze heeft in maart 2012 de Nederlandse nationaliteit aangevraagd en in september heeft ze die gekregen, zonder het inleveren van haar Thaise paspoort.
Ze heeft nu dus een dubbele nationaliteit, evenals onze dochter.
Nu ik nog :happyno:
Ga je je Thailandiseren Tonnie?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: dubbele nationaliteit

#56 Bericht door prajak » zondag 16 december 2012, 01:19

"...Nu ik nog..."

Dat zal niet lukken vanuit de Nederlandse polder.....

Gebruikersavatar
Tonnie
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 127
Lid geworden op: dinsdag 03 juni 2008, 07:58
Locatie: Afferden - Udon Thani

Re: dubbele nationaliteit

#57 Bericht door Tonnie » zondag 16 december 2012, 06:30

driver schreef:
Tonnie schreef:ps....mooi koppie dat dochtertje van je :thumbsup: neem aan dat het je dochtertje is dan.
Klopt, ons dochtertje Hannah.
Iedereen is van de wereld
en de wereld is van iedereen..

Gebruikersavatar
Tonnie
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 127
Lid geworden op: dinsdag 03 juni 2008, 07:58
Locatie: Afferden - Udon Thani

Re: dubbele nationaliteit

#58 Bericht door Tonnie » zondag 16 december 2012, 06:32

DeDe schreef:Ga je je Thailandiseren Tonnie?
Nee Dirk, dat gaat voorlopig nog niet gebeuren. Ik mag al blij zijn als ik me tzt in het Thais kan redden.
Iedereen is van de wereld
en de wereld is van iedereen..

Gebruikersavatar
Tonnie
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 127
Lid geworden op: dinsdag 03 juni 2008, 07:58
Locatie: Afferden - Udon Thani

Re: dubbele nationaliteit

#59 Bericht door Tonnie » zondag 16 december 2012, 06:37

prajak schreef:Dat zal niet lukken vanuit de Nederlandse polder.....
Dat is echt moeilijk dat Thais, vooral als je het in Nederland wilt leren. Ons dochtertje van bij na 3 kan het nu al beter dan ik :clap:
Iedereen is van de wereld
en de wereld is van iedereen..

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: dubbele nationaliteit

#60 Bericht door prajak » zondag 16 december 2012, 06:48

Ik bedoel het anders. Je zult eerst opgaan voor 'resident' en het woord zegt het al: hier wonen, een aantal jaren, met jaalijkse verlengingen en dan voldoen aan een pak voorwaarden. Daarna volgt de weg naar 'national'.

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”