Vies!

Thaise keuken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Vies!

#16 Bericht door dutch » zondag 03 juli 2011, 10:22

Henk Korat schreef:
dutch schreef:Midden in het centrum van Korat is het chinese restaurant Siew Siew.
Er is bijna niets op het menu wat ik(smakelijk) door m'n keel kan krijgen. :mrgreen:
Bedankt voor de waarschuwing :worshippy: [|) .
Ho,Ho....eerst effe proberen he. ;)
Als jij bijv. bloedzuigers lekker vind,dan zit je daar op de eerste rang.
Ik ben er de nodige keren geweest omdat het het stam restaurant was bij familie etentjes, maar het ergste vond ik altijd dat ik van het meeste voedsel niet kon herkennen wat het was (geweest) :mrgreen:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Vies!

#17 Bericht door Gardensafari » zondag 03 juli 2011, 10:23

Ook in Saraburi (en dat is nog geen Isaan en eigenlijk dicht bij Bangkok) is papaya pok pok met gefermenteerde vis, verse vis of die heel kleine krabbetjes en die uitvoering is meestal erg scherp.
Er zijn echter vele alternatieven. Zo kan de papaya worden vervangen door komkommer.
In Thailand één keer gegeten, in Nederland maakt mijn vrouw (dan wel één van haar vriendinnen) dat regelmatig, omdat er weer eens geen goede papaya in Nl. verkrijgbaar is.
En die krabbetjes, of krabonderdelen kun je in Nederland op het strand vinden.
En ook nog andere schelpdiertjes tref je er tot Thaise vreugde aan.
Het zijn niet alleen Vietnamezen die de zandplaten lopen af te grazen...
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Luc
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 592
Lid geworden op: vrijdag 22 juni 2007, 15:02
Locatie: Thailand

Re: Vies!

#18 Bericht door Luc » zondag 03 juli 2011, 11:31

als je iets van Thais eten besteld aan een kraam of eetgelenheid zeg je dat erbij en dat niet, of maar een beetje.
Elke Thai doet dat ook, zowel voor somtan gelijk voor soepen enz....

Gebruikersavatar
vleespet
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1295
Lid geworden op: maandag 03 augustus 2009, 16:28
Locatie: nijmegen/khorat

Re: Vies!

#19 Bericht door vleespet » zondag 03 juli 2011, 12:37

elst99 schreef:Zijn ook niet mijn favorieten! Trouwens er zit totaal geen smaak aan de kippetenen, heb dit in Hong Kong moeten proeven als een delicatesse, moet zeggen ben er met grote tegenzin aan begonnen, waarschijnlijk ook niet de beste instelling, maar vond het ronduit smaakloos.
Zie op de markt ook wel is "kakkerlakken" o.i.d. liggen, daar loop ik ook gauw door! :x
Elst,ik kan je verzekeren dat er geen kakkerlakken worden gegeten in thailand,de meng-dha lijkt wel op de meng-saap dat is waar.

Ik ben iemand die op zoek gaat naar extreem voedsel,gewoon omdat ik het wil proberen,en dan loop je ook tegen dingen aan die niet smakelijk zijn voor jou.
Som-tam moet je aanpassen aan je eigen smaak,te scherp zal je smaakpappillen verlammen zodat je de overige smaken niet meer kan waarnemen.

Wat betreft de dansende garnaaltjes zou ik uitkijken,hier zit een gezondheidsrisico aan,hoe precies weet ik niet maar een arts heeft mij verteld dat je nier en leverklachten kan krijgen doordat er een parasiet meegegeten wordt.

De varkensoren en de kippen en eendenvoetjes zijn delicatessen die zijn meegekomen met de chinesen,het eten van voedsel waar je langdurig op moet kauwen wordt door hen erg gewaardeerd.

Het eten van insecten wordt door europeanen als vreemd ervaren,maar een flinke meerderheid van de wereld bevolking heeft het gewoon op het menu staan.
De gegrilde spin die veel aan de grens met cambodja wordt gegeten vind ik persoonlijk erg lekker maar in mijn family zal niemand het eten gewoon omdat de meeste thai net als de nederlanders het motto hebben:wat de boer niet kent dat eet hij niet.

Nog een tip voor de liefhebbers maar ook dat is persoonlijk,zeekomkommer is voor mij de nummer één.
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Vies!

#20 Bericht door elst99 » zondag 03 juli 2011, 13:10

Dat het geen kakkerlakken waren, dat weet ik, maar toch het lokt me niet aan! Denk, dat mocht het waar zijn de wereld een voedselprobleem gaat krijgen, zou het over een aantal jaren zo zijn dat veel mensen maden e.d. zal moeten eten, daar zitten veel eiwitten in en zou de honger in de wereld kunnen verhelpen.
Maar om aan dat idee te wennen, heb ik al moeite! Maar ja, ik heb geen honger, misschien denk je dan anders!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Vies!

#21 Bericht door Gardensafari » zondag 03 juli 2011, 14:41

Gegrilde spin, gegrilde bloedzuiger en zeekomkommer: de reis die ik in december/januari ga maken is al deels gepland!
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: Vies!

#22 Bericht door Pieter » zondag 03 juli 2011, 14:53

in nl kun je ook leuke dingen eten. Mijn moeder at altijd hersenen (varkens), niertjes
gebakken sprotjes zult (zelf maken


Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

loodvrij
kenner
kenner
Berichten: 107
Lid geworden op: dinsdag 11 mei 2010, 20:40
Locatie: omgeving groningen

Re: Vies!

#23 Bericht door loodvrij » zondag 03 juli 2011, 20:24

Er is maar weinig voedsel wat ik echt vies vindt.
Wel zijn er een aantal die ik niet zelf zou kopen/bestelen....

Een voorbeeld is die rubberachtige geleipuddingkjes die ze hier verkopen aan huis.
Zo'n man met een brommertje en zijspan met daarop zijn heerlijkheden.
persoonlijk is het gewoon troep ! :P

De mieren, dansende garnalen en die rare honingraatkoek met larven......geef mijn portie maar aan fikkie.

Geef mij maar een lekker stuk vlees of vis, vrij naturel met wat verse groente en rijst.

Vergis je niet, ik eet alles wat ze mij maar voorzetten, uit beleefdheid slik ik het meestal ook nog door... :giggle:
(zolang de vriendin natuurlijk ook uit beleefdheid iets van mij doorslikt.... :giggle3: )
als een potvis in een pot pist dan heb je een hele pot vol met potvispis

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Vies!

#24 Bericht door Gardensafari » zondag 03 juli 2011, 21:21

loodvrij schreef: (zolang de vriendin natuurlijk ook uit beleefdheid iets van mij doorslikt.... :giggle3: )
Afbeelding

Nou ja, zolang het maar loodvrij is :cheesy:
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: zondag 10 oktober 2010, 03:19

Re: Vies!

#25 Bericht door Duncan » zondag 03 juli 2011, 21:58

papaya pok pok ofwel Som Tam
Dank, ik begreep al niet waar het om ging :oops: .
Goeie Som Tam, helemaal niets mis mee. Met name de versie waarbij ze een soort spaghettislierten van stukgekookte rijst serveren, verrukkelijk.

Heeft iemand van jullie wel eens koeienpoep gegeten? :Whistle:

Henk T
Expat
Expat
Berichten: 74
Lid geworden op: donderdag 31 mei 2007, 20:52
Locatie: Ban Non Ton, Khon Kaen

Re: Vies!

#26 Bericht door Henk T » maandag 04 juli 2011, 05:16

loodvrij schreef:Vergis je niet, ik eet alles wat ze mij maar voorzetten, uit beleefdheid slik ik het meestal ook nog door... :giggle:
(zolang de vriendin natuurlijk ook uit beleefdheid iets van mij doorslikt.... :giggle3: )
Best wel geinig!! :angel:

Henk

Henk T
Expat
Expat
Berichten: 74
Lid geworden op: donderdag 31 mei 2007, 20:52
Locatie: Ban Non Ton, Khon Kaen

Re: Vies!

#27 Bericht door Henk T » maandag 04 juli 2011, 05:33

Hey guys,

Ben best wel een beetje jaloers op de meesten van jullie die zo dapper al die extreme hapjes door de strot krijgen! Mijn vrouw klaagt altijd dat ik - in tegenstelling tot al die andere farang - zo weinig uitprobeer. Ik heb echter een zwakke maag en te scherp voedsel bezorgt mij een weliswaar kortstondige maar uiterst vervelende tijd op het toilet, dus waarom zou ik?
Mijn enige wapenfeit is mot deng (en dan bedoel ik niet de eitjes want daar zit helemaal geen smaak aan). Het gaat hier om de aangemaakt rode mieren in bladeren verpakt met veel citroensap en lente-uitjes - helemaal niet slecht hoor!
De gefermenteerde vis die ze op de markt koopt mag ik atijd dragen :cry: dus houd ik die maar achter mijn rug.

groetjes
Henk

loodvrij
kenner
kenner
Berichten: 107
Lid geworden op: dinsdag 11 mei 2010, 20:40
Locatie: omgeving groningen

Re: Vies!

#28 Bericht door loodvrij » maandag 04 juli 2011, 06:45

Duncan schreef:
papaya pok pok ofwel Som Tam

Heeft iemand van jullie wel eens koeienpoep gegeten? :Whistle:
Ik heb het volgens mij nog nooit gegeten...wist niet eens dat er een gerecht mee gemaakt werd.
(waarom verbaasd mij het eigenlijk niet..?)
als een potvis in een pot pist dan heb je een hele pot vol met potvispis

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Vies!

#29 Bericht door jumbo » maandag 04 juli 2011, 08:23

dutch schreef: Ho,Ho....eerst effe proberen he. ;)
Als jij bijv. bloedzuigers lekker vind,dan zit je daar op de eerste rang.
Ik ben er de nodige keren geweest omdat het het stam restaurant was bij familie etentjes, maar het ergste vond ik altijd dat ik van het meeste voedsel niet kon herkennen wat het was (geweest) :mrgreen:
Ik heb het genoegen gehad om in de binnenlanden van China te zijn geweest en werd meegenomen naar restaurants waar geen engels menu te vinden was en ik echt niet wist wat er
opgediend werd. Sommige dingen, ik dacht koeie ogen soep, kon ik wel herkennen maar voor de rest net als Dutch, niets herkenbaar of gewoon totaal onbekend en die leden maar smikkelen en smullen. Was altijd wel effe lekker om tijdens een tripje een kilootje of twee af te vallen...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Vies!

#30 Bericht door printen44 » maandag 04 juli 2011, 08:47

Geen enkel voedsel is "vies". Alleen wij bestempelen voedsel dat wij niet kennen als "vies". Onbekend maakt onbemind.

Maar ook buitenlanders vinden dat Nederlands eten soms "vies" is. Hollandse Nieuwe krijgen buitenlanders vrijwel niet door hun keel. Ook onze stamppotten worden met argusogen door niet-Nederlanders bekeken.

Zo heeft elk land zijn specialiteiten en in Azie komt dat voor de Europeanen nog sterker over.

Maar probeer is in Schotland zijn bekendste gerecht "haggis". Zelfs de Engelsen gruwen ervan. Er zijn Schotse restaurants die het eten gratis opdienen, als je de weerzin tegen "haggis" overwint en wat van dat gerecht proeft en het binnen houdt. [8) De rest van het eten dat je dan bestelt is gratis, inclusief de drank. Vrijwel altijd wint de restauranthouder. [8)

Ik begin maar niet wat de Ovambo's, een stam in Nambie, graag eten, want dan hebben de forumleden weinig of geen trek in eten meer vandaag. [8) [8)

Plaats reactie

Terug naar “Thaise keuken”