Grapefruit

Thaise keuken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Crape fruit

#31 Bericht door Gardensafari » dinsdag 05 juli 2011, 22:43

Zo'n pomelo is toch een volledig uit zijn krachten gegroeide kruising tussen sinaasappel, grapefruit en citroen?
Het sap zit in bolletjes die sterk doen denken aan de bolletjes levertraan die ik vroeger moest slikken als de 'r' in de maand was.
Waarom zou je je daaraan wagen als er in Thailand zulke heerlijke ananassen, mango's en longtans te verkrijgen zijn?
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Crape fruit

#32 Bericht door jumbo » woensdag 06 juli 2011, 01:29

Gardensafari schreef:Zo'n pomelo is toch een volledig uit zijn krachten gegroeide kruising tussen sinaasappel, grapefruit en citroen?
Het sap zit in bolletjes die sterk doen denken aan de bolletjes levertraan die ik vroeger moest slikken als de 'r' in de maand was.
Waarom zou je je daaraan wagen als er in Thailand zulke heerlijke ananassen, mango's en longtans te verkrijgen zijn?
Omdat je het draadje weer eens niet volledig hebt gelezen? :lol: :lol:
Het gaat om de cholersterol remmende kwaliteiten..
Er zijn ook roze/zoetere uitvoeringen van de Som-O, wat makkelijker te eten....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

SiamTon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 549
Lid geworden op: woensdag 12 januari 2011, 15:24
Locatie: Jomtien

Re: Grapefruit

#33 Bericht door SiamTon » woensdag 06 juli 2011, 02:28

Gardensafari schreef:Zo'n pomelo is toch een volledig uit zijn krachten gegroeide kruising tussen sinaasappel, grapefruit en citroen?
Het sap zit in bolletjes die sterk doen denken aan de bolletjes levertraan die ik vroeger moest slikken als de 'r' in de maand was.
Waarom zou je je daaraan wagen als er in Thailand zulke heerlijke ananassen, mango's en longtans te verkrijgen zijn?
:D Thailand heeft inderdaad een overvloed aan verschillende vruchten. Dat maakt TH o.a. zo plezierig er te toeven. En over smaak valt nu eenmaal niet te twisten. Persoonlijk vind ik de smaak heerlijk en verfrissend. Deze vrucht heeft ook zo zijn orthomoleculaire werking. Bevat veel antioxidanten en verlaagt o.a. de cholesterolspiegel. Dus vandaar. :D
Laatst gewijzigd door SiamTon op woensdag 06 juli 2011, 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Niets is zeker, zelfs dat is niet zeker.
Een mens die gekweld wordt door afgunst op een ander ontbreekt het aan zelfrespect. En dat is intriest, want dat is het ergste wat een mens kan overkomen!

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Crape fruit

#34 Bericht door dutch » woensdag 06 juli 2011, 02:31

Nadat het ritueel van het schoonmaken achter de rug is.Ook het schilletje van de partjes er af!!
Je houd dan een schaaltje met grote brokken vruchtvlees over waarvan je de stukken kunt pakken zonder dat je handen nat worden van het sap.In je mond knalt het sap er uit en ik vind het heerlijk om , lekker lui languit bij de tv, zo'n schaaltje naast me hebben te staan.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

SiamTon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 549
Lid geworden op: woensdag 12 januari 2011, 15:24
Locatie: Jomtien

Re: Grapefruit

#35 Bericht door SiamTon » woensdag 06 juli 2011, 02:35

dutch schreef:Nadat het ritueel van het schoonmaken achter de rug is.Ook het schilletje van de partjes er af!!
Je houd dan een schaaltje met grote brokken vruchtvlees over waarvan je de stukken kunt pakken zonder dat je handen nat worden van het sap.In je mond knalt het sap er uit en ik vind het heerlijk om , lekker lui languit bij de tv, zo'n schaaltje naast me hebben te staan.
Ja, heel juist. En als je dan ook nog een schaaltje met suiker hebt staan kun je de partjes eerst daarin 'dopen' alvorens deze te nuttigen. Heerlijke vrucht.
Laatst gewijzigd door SiamTon op woensdag 06 juli 2011, 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Niets is zeker, zelfs dat is niet zeker.
Een mens die gekweld wordt door afgunst op een ander ontbreekt het aan zelfrespect. En dat is intriest, want dat is het ergste wat een mens kan overkomen!

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Crape fruit

#36 Bericht door Mart » woensdag 06 juli 2011, 06:41

dutch schreef:Nadat het ritueel van het schoonmaken achter de rug is.Ook het schilletje van de partjes er af!!
Ik zit er altijd met bewondering naar te kijken :worshippy:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Crape fruit

#37 Bericht door Mart » woensdag 06 juli 2011, 06:44

Deze vrucht heeft ook zo zijn orthomoleculaire werking. Bevat veel antioxidanten en verlaagt o.a. de cholesterolspiegel.
De google familie weet wel heel veel he :?:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Crape fruit

#38 Bericht door elst99 » woensdag 06 juli 2011, 06:53

Nou Mart het zal best, maar ik heb dus cholesterolverlagers en op het doosje van de apotheek staat met grote letters NIET GEBRUIKEN SAMEN MET GRAPEFRUITSAP en ja dan ga je na vragen, men wist het niet en dan ja, dan komt Google gauw aan de beurt.
Natuurlijk heeft het ook wel iets met voedsel te maken, maar men is er nu wel achter dat het lichaam (kan erfelijk zijn) het teveel zelf aanmaakt.
Papaya schijnt ook veel anti-oxidanten te bevatten.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Crape fruit

#39 Bericht door Jim » woensdag 06 juli 2011, 07:08

kan je dan niet beter grapefruit en papaya eten ipv cholesterolverlagers?
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Crape fruit

#40 Bericht door elst99 » woensdag 06 juli 2011, 07:17

Zou misschien wat helpen, maar als het lichaam het zelf aanmaakt helpt het niet genoeg en is het risico groter.
Slik liever helemaal niets, maar soms moet je, jammer maar het is niet anders.
We eten nl. al heel gezond, veel vis en groente, maar des ondanks!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

SiamTon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 549
Lid geworden op: woensdag 12 januari 2011, 15:24
Locatie: Jomtien

Re: Grapefruit

#41 Bericht door SiamTon » woensdag 06 juli 2011, 10:19

Mart schreef:
Deze vrucht heeft ook zo zijn orthomoleculaire werking. Bevat veel antioxidanten en verlaagt o.a. de cholesterolspiegel.
De google familie weet wel heel veel he :?:
Ongetwijfeld staat dit ook ergens op internet, maar voor mij..............het heeft al jaren gewoon mijn speciale belangstelling i.v.m. mijn gezondheid. Mijn boekenkast bevat diverse boeken over dit onderwerp, waarin ik graag zo af en toe lees.
Laatst gewijzigd door SiamTon op woensdag 06 juli 2011, 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Niets is zeker, zelfs dat is niet zeker.
Een mens die gekweld wordt door afgunst op een ander ontbreekt het aan zelfrespect. En dat is intriest, want dat is het ergste wat een mens kan overkomen!

SiamTon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 549
Lid geworden op: woensdag 12 januari 2011, 15:24
Locatie: Jomtien

Re: Grapefruit

#42 Bericht door SiamTon » woensdag 06 juli 2011, 10:27

elst99 schreef:Zou misschien wat helpen, maar als het lichaam het zelf aanmaakt helpt het niet genoeg en is het risico groter.
Slik liever helemaal niets, maar soms moet je, jammer maar het is niet anders.
We eten nl. al heel gezond, veel vis en groente, maar des ondanks!
Zit jij in de risico-sfeer v.w.b. jouw cholesterolwaarde? T/m 6,0 is er niet echt reden tot bezorgdheid, daarboven kun je natuurlijke voedingsmiddelen gebruiken zoals b.v. grapefruit. Zit je echter boven de 6,5 - 7,0 dan zijn wellicht (tijdelijk) drastische maatregelen noodzakelijk en moet je aan de reguliere medicijnen.

Wat ook belangrijk is, is de ratio. Dat is de verhouding tussen de totale cholesterol en de HDL. Des te lager de ratio is des te hoger mag de cholesterolwaarde zijn, i.v.m. een eventueel verhoogd risico.

Regelmatig (een uurtje per dag) flink bewegen doet de ratio al behoorlijk dalen en daarmee het risico op het verkrijgen van hart-en vaatziekten aanmerkelijk verminderen.

Mijn advies is:
Als het maar even kan gebruik zoveel als mogelijk natuurlijke voedingsmiddelen ter bestrijding van eventuele ziekteverschijnselen. Deze hebben in tegenstelling tot reguliere medicijnen geen bijwerkingen. Sterker nog, vaak hebben natuurlijke voedingsmiddelen extra positieve invloeden op de gezondheid en................het is veel lekkerder :D
Laatst gewijzigd door SiamTon op woensdag 06 juli 2011, 17:57, 3 keer totaal gewijzigd.
Niets is zeker, zelfs dat is niet zeker.
Een mens die gekweld wordt door afgunst op een ander ontbreekt het aan zelfrespect. En dat is intriest, want dat is het ergste wat een mens kan overkomen!

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Crape fruit

#43 Bericht door dutch » woensdag 06 juli 2011, 10:40

In Thailand zijn de reference waarden (vlgs Bangkok hospital):

HDL Cholesterol 40-60
LDL Cholesterol 0-99
Cholesterol 0-200
Triglyceride 0-200
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

SiamTon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 549
Lid geworden op: woensdag 12 januari 2011, 15:24
Locatie: Jomtien

Re: Grapefruit

#44 Bericht door SiamTon » woensdag 06 juli 2011, 10:57

dutch schreef:In Thailand zijn de reference waarden (vlgs Bangkok hospital):

HDL Cholesterol 40-60
LDL Cholesterol 0-99
Cholesterol 0-200
Triglyceride 0-200
Ja dat zijn waarden uitgedrukt in mg/dl, in NL worden de cholesterolwaarden uitgedrukt in mmol/l.

HDL: 40 - 60 mg/dl komt overeen met ca. 1,0 - 1,55 mmol/l
LDL: 99 mg/dl komt overeen met ca. 2,55 mmol/l
Tot.: 200 mg/dl komt overeen met ca. 5,2 mmol/l
Tri.: 200 mg/dl komt overeen met ca. 2,26 mmol/l

In NL liggen de streefwaarden even iets anders.
HDL: 0,9 - 1,4 mmol/l
LDL: 2,0 - 3,2 mmol/l
Tot.: 4,0 - 5,2 mmol/l
Tri.: 1,5 - 2,0 mmol/l
Laatst gewijzigd door SiamTon op woensdag 06 juli 2011, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Niets is zeker, zelfs dat is niet zeker.
Een mens die gekweld wordt door afgunst op een ander ontbreekt het aan zelfrespect. En dat is intriest, want dat is het ergste wat een mens kan overkomen!

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Crape fruit

#45 Bericht door elst99 » woensdag 06 juli 2011, 13:02

Ondanks medicijnen 7.2, dus een risico-groep. Maar inderdaad moet veel meer bewegen.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Plaats reactie

Terug naar “Thaise keuken”