kemirie noten

Thaise keuken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
chaiyaphum
Expat
Expat
Berichten: 130
Lid geworden op: vrijdag 15 september 2006, 10:55
Locatie: Korat

kemirie noten

#1 Bericht door chaiyaphum » zaterdag 04 juni 2011, 09:43

voor het maken van indische gerechten is het soms nodig om kemirie te gebruiken.
Ik heb getracht deze noten hier in Khorat te vinden, maar het is mij niet gelukt.
ook met behulp van een plaatje kan ik niet te weten komen of kemirie hier te krijgen is
men herkent dit soort noot niet.
wellicht weet een geacht forumlid of dit in Thailand te verkrijgen is en hoe of men dat hier
noemt.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: kemirie noten

#2 Bericht door Gardensafari » zaterdag 04 juni 2011, 10:08

De boom groeit van nature in Thailand.
De noten worden candlenuts genoemd in het Engels.
In het Thai: phothisat.
Althans volgens deze wesite
Overigens worden ze volgens een andere website ook wel ma yao genoemd.
Volgens vrouw en vriendin wel in Thailand te koop, vooral in het zuiden, maar niet echt heel erg populair.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: kemirie noten

#3 Bericht door Gardensafari » zaterdag 04 juni 2011, 16:44

Het blijkt allemaal nog ingewikkelder.
De plant heeft een sterk beperkte verspreiding:
T h a i l a n d.— NORTHERN: Chiang Mai (Doi Chiang Dao, Mae Haut, Sameong, Tham Chieng Dao), Phrae; CENTRAL: Bangkok; PENINSULAR: (Tung Nai). Unknown whether cultivated or wild.
De quote komt van deze website: http://www.nationaalherbarium.nl/thaieu ... urites.htm

De kans dat je hem in Khorat aantreft is dus klein, vooral omdat het geen vast onderdeel is van de Thaise keuken buiten het verspreidingsgebied van de boom.
Op de hierboven genoemde site van het nationaal herbarium vind je maar liefst 4 verschillende namen in het Thai gespeld.
Google daar eens op (of laat googlen, ik weet niet hoe goed jouw Thais is :D ), misschien vind je een adres waar je de noten kunt bestellen...


Tip voor iedereen:
Zoek je iets dierlijks of plantaardigs op het web? Geldt ook voor kruiden e.d.!
Ga dan eerst op zoek naar de WETENSCHAPPELIJKE naam en zoek daarmee verder.
Vaak krijg je dan ook hits in exotische talen, zoals Russisch en Thais, omdat die de wetenschappelijke naam ook gebruiken (in Latijns schrift).
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

chaiyaphum
Expat
Expat
Berichten: 130
Lid geworden op: vrijdag 15 september 2006, 10:55
Locatie: Korat

Re: kemirie noten

#4 Bericht door chaiyaphum » zondag 05 juni 2011, 02:03

Ik ben Gardensafari zeer erkentelijk voor de moeite die hij heeft genomen om mij een antwoord te geven op mijn vraag over kemirie.
Zijn antwoorden geven mij in ieder geval een bevestiging van mijn bevindingen dat het niet makkelijk - om niet te zeggen onwaarschijnlijk - zal zijn deze noten in Khorat te kunnen kopen.
Volgens de door Gardensafari gegeven link hebben deze noten in het noorden, centraal en zuiden van |Thailand namen doch wordt geen naam gegeven voor de Isaan. Het zal dus een gelukstreffer zijn als ik deze noten hier aantref.
Ik denk dat ik de kemirie maar uit Nederland laat opsturen.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: kemirie noten

#5 Bericht door Mart » zondag 05 juni 2011, 06:10

Wij wonen in de Isaan - provincie Kalasin. Mijn vrouw en ook haar familie weten het niet.

Maar ..... in het Noorden wonen landgenoten. Die kunnen mogelijk wel wat verzenden, is goedkoper :?
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Plaats reactie

Terug naar “Thaise keuken”