Waar is het goed wonen voor farang

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Waar is het goed wonen voor farang

#16 Bericht door Mart » zondag 05 juni 2011, 18:31

menan schreef: Maar je geeft eigenlijk al aan dat je huis altijd wel 'beschermd' is doordat het altijd bewoond is. Wij zijn maar met z'n tweeën en we reizen dus ook met z'n tweeën.
Wij zijn met z'n drieën en reizen dus ook met z'n drieën :?
Er zijn echt betrouwbare Thais in te huren :o :lol:

Ik heb nu de nachtdienst :lol:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Waar is het goed wonen voor farang

#17 Bericht door joepattaya » maandag 06 juni 2011, 03:36

Waar het goed wonen is voor een farang is daar waar de farang zich veilig en comfortabel voelt.

Hoe weet je nu waar of in welke village een farang zich veilig en comfortabel voelt?
- loop of rijdt eens rond in een village
- staan er veel huizen te koop/te huur? [ veel mensen willen er niet wonen of veel woningen zijn aangekocht als inverstering]
- wonen er veel Thai? [indien ja, dan zou je je als farang niet thuis kunnen voelen]
- zijn de straten schoon? [indien niet, dan is de rest van het onderhoud navenant]
- zijn de tuintjes leuk onderhouden? [indien ja, dan geven de bewoners om hun bezit]
- hoe ziet het zwembad + clubhuis eruit? [goed onderhouden en schoon wil zeggen, iemand die zich daar om bekommert]
- wat voor complexen liggen er naast de village en hoe worden ze gescheiden van elkaar? [muur? heg? hek?]
- kun je zonder meer een village binnenrijden, of wordt je tegengehouden door de security? [als je zonder meer door kunt rijden, dan schort er iets een de security]

Misschien dat er nog meer aandachtspuntjes zijn.

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: Waar is het goed wonen voor farang

#18 Bericht door Pieter » maandag 06 juni 2011, 04:11

Wat is goed wonen voor een farang met een thaise zou het eigenlijk moeten zijn.

Misschien wel het grotere probleem vooral al de thaise niet in Nederland heeft gewoond.

het moet iets zijn wat beiden bevalt

dus naast de keuze van het huis , is er voldoende ruimte , en tuin
staat het huis er na 10 jaar nog.
is de Moo baan goed te bereiken of heb je tijdens een flinke regendag een SUV of boot nodig om het
te bereiken
Is er een gerede kans op buren overlast.

(heus er zijn gevallen bekend nou daar kun je een film van maken hier zijn er ook Tokkies en die noemen we dan Wokkies)

en hoe voorkom ik dat er binnen de kortste keren 8 familieleden er bij in wonen.
(dit speelt wat sterker in de provincie)

gewoon een huis of apartement huren en dan even een half jaartje rond gaan kijken elk weekend
maar eerst vooral met je egaa er over eens zijn wat er nu precies gewenst wordt.

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

H. Numan
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 11
Lid geworden op: vrijdag 22 april 2011, 07:13

Re: Waar is het goed wonen voor farang

#19 Bericht door H. Numan » maandag 06 juni 2011, 04:50

Wees vooral voorzichtig als je dicht in de buurt van de (schoon)familie gaat wonen. Dat kan goed gaan, maar vaak ook niet. Gebeurt te vaak dat juist de schoonfamilie grote druk op de vrouw of vriendin uitoefent om de farang als wandelende ATM te zien. Ik ken mensen die om die reden een paar provincies verderop zijn gaan wonen.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Waar is het goed wonen voor farang

#20 Bericht door Mart » maandag 06 juni 2011, 04:57

H. Numan schreef:Wees vooral voorzichtig als je dicht in de buurt van de (schoon)familie gaat wonen. Dat kan goed gaan,
Pa heeft een pick up, altijd makkelijk als je iets groots wilt vervoeren. :roll: :lol:
Ma heeft zelf een ATM kaart en kan af en toe best wat missen. :lol:
H. Numan schreef: maar vaak ook niet.
Verkeerde keuze :?:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Waar is het goed wonen voor farang

#21 Bericht door jumbo » maandag 06 juni 2011, 04:58

als uitzondering op de regel zijn mijn schoonouders verhuisd en naast ons komen wonen...
De rest van familie komt met regelmaat langs of we houden sessies in een van de andere woningen...

Ja, er wordt wel eens een paar duizend thb geleend en weer terugbetaald...

Ik zou het mijn vrouw niet willen aandoen om ver van ze te wonen...
ben ook om die reden deeltijd in Ayutthaya gaan wonen

Prachtige mensen..

Ja dat is een gedeelte geluk maar ook de invloed van mijn vrouw op haar/onze familie..
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: Waar is het goed wonen voor farang

#22 Bericht door yandre » maandag 06 juni 2011, 07:17

nu ja waar is het goed wonen.
persoonlijk moet ik er niet aan denken om
ergens te wonen door de poort bij de beveiliging
en dan je huis in .
is wat een ieder wil natuurlijk en ja schoon ouders
komen niet te veel dus ook weinig last van wonen
70 km verder.
zie het wel eens de bungalows bij elkaar langs de weg
rond om een muur en inrit met beveiliging .
woon zelf tussen de thaien in het dorp en geen last van ze
en hun hebben geen moeite met mij .
ga ik weg dan let familie op het huis of de buren en ja
er hangt geen overdadige rijk dom dus daar ben ik ook niet
bang voor dat ze dit weghalen.
staat geen eens een pick up bij mij huis dus denken ach
valt niet veel te halen misschien ?
en in nederland is denk de kans denk groter voor in braak
zeker in de rand stad blijven ze nog niet van je fiets af

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Waar is het goed wonen voor farang

#23 Bericht door menan » maandag 06 juni 2011, 07:34

Net als in Nederland. wanneer je enkele maanden niet in je huis komt maakt dat mensen nieuwsgierig en nodigt dit natuurlijk ook uit tot nadere studie van elementen die daar niks te zoeken hebben. Het is erg frustrerend dat je graag vrij wilt leven, maar dat je eigen een gevangen bent van je (luxe) artikelen en daar van alles bescherming voor moet organiseren. Ik durf een, zelfs beschermde Moo, niet zomaar een tijdlang te verlaten. Ik neig alleen daardoor al tot een condominium. Geen buur die niet weet of je er wel of niet bent. (Hoop ik)

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: Waar is het goed wonen voor farang

#24 Bericht door Pieter » maandag 06 juni 2011, 07:54

menan schreef:Net als in Nederland. wanneer je enkele maanden niet in je huis komt maakt dat mensen nieuwsgierig en nodigt dit natuurlijk ook uit tot nadere studie van elementen die daar niks te zoeken hebben. Het is erg frustrerend dat je graag vrij wilt leven, maar dat je eigen een gevangen bent van je (luxe) artikelen en daar van alles bescherming voor moet organiseren. Ik durf een, zelfs beschermde Moo, niet zomaar een tijdlang te verlaten. Ik neig alleen daardoor al tot een condominium. Geen buur die niet weet of je er wel of niet bent. (Hoop ik)
wij hebben een tuinman die meestal thuis is.
Ook een goed alarmsysteem.

vanavond weer met ons alarmsysteem even bij de dierenarts langs voor wat spuiten en check up
laten we zeggen dat hij bij de dierenarts een muilkorf nodig heeft.

een afgesloten bewaakte moo Baan met huizen waar de meeste alleen van dromen
nodigt natuurlijk uit tot ongewenst bezoek.

maar bij ons staat den brommert nog steeds niet op slot en laatst was mijn vrouw de autosleutel vergeten binnen
te halen dus die lag de hele nacht buiten op een steen.

de achterdeur kun je bij ons ook zonder sleutel open krijgen maar ja ons alarmsysteem
zal dan wel wat hebben gedaan.

Afbeelding

Pieter [|) :lol: :(
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

jvs
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 275
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 05:37

Re: Waar is het goed wonen voor farang

#25 Bericht door jvs » maandag 06 juni 2011, 08:11

Het is goed wonen voor een farang waar hij zich lekker voelt,als je graag uit eten gaat en europees eten lekker vindt dan is Isan geen goed idee.In BKK en CM is (bijna) alles te krijgen wat je ook in europa kunt kopen.Het maakt volgens mij niet zoveel uit waar je gaat wonen maar wat je met je vrije tijd gaat doen.Er zijn voorbeelden genoeg van mensen die hier komen wonen en regelrecht de afgrond ingaan.Volgens mij is de beste manier om niet te vereenzamen de taal te leren vooral als je ergens gaat wonen waar weinig mensen engels spreken.Dan is al gauw je enige bron van informatie je partner en daar ben je dan min of meer van afhankelijk.
Ik woon midden tussen de Thais en heb nooit de deur op slot,aan de ene kant is dat misschien niet zo slim maar aan de andere kant hoeven ze als ze komen niks kapot te maken.En er zijn andere redenen waarom ik mn buren vertrouw.
Huren is een goeie optie vooral als je nog niet weet wat je wilt gaan doen.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Waar is het goed wonen voor farang

#26 Bericht door dutch » maandag 06 juni 2011, 08:19

menan schreef:Net als in Nederland. wanneer je enkele maanden niet in je huis komt maakt dat mensen nieuwsgierig en nodigt dit natuurlijk ook uit tot nadere studie van elementen die daar niks te zoeken hebben. Het is erg frustrerend dat je graag vrij wilt leven, maar dat je eigen een gevangen bent van je (luxe) artikelen en daar van alles bescherming voor moet organiseren. Ik durf een, zelfs beschermde Moo, niet zomaar een tijdlang te verlaten. Ik neig alleen daardoor al tot een condominium. Geen buur die niet weet of je er wel of niet bent. (Hoop ik)
Woon niet in de stad maar zeker ook niet op het "echte" platteland.Een kleine MooBaan met zo'n 15/20 huizen in allerlei soorten en groottes.
Ik heb zeer goed hang en sluitwerk maar denk zeker niet dat "de professional" er eventueel niet in zou komen.
Mijn rustpunt in deze is een uitmuntende verzekering van huis en de inboedel. 90% staat op dvd en is in bezit van de verzekeringsmaatschappij.(moet dus weer eens een update maken met de laatste aanwinsten).De inboedel is getaxeerd door de maatschappij.
Uiteraard sluit ik altijd alles goed af en ben voorzichtig,maar ik maak me niet bezorgd :mrgreen:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Waar is het goed wonen voor farang

#27 Bericht door menan » maandag 06 juni 2011, 08:29

Hoe bepaal je de waarde van goederen die je uit Nederland hebt meegenomen? en weet je misschien een goede maatschappij?

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Waar is het goed wonen voor farang

#28 Bericht door dutch » maandag 06 juni 2011, 08:41

Ik heb bij 4 maatschappijen offerte aangevraagd.
De condities van mijn huidige maatschappij (Bangkok Insurance Public Company Limited--www.bangkokinsurance.com) kwamen er als beste uit en toevallig was de premie ook een van de gunstigste.Om de definitieve offerte te maken kwam men met een ploegje van 4 mensen naar mijn huis om de boel te inspecteren.Het was niet alleen inboedel maar ook aansprakelijkheid en huis.
Aandachtspunten: hang en sluitwerk-brandblussers-safe etc.
Elke 3 jaar vindt er een gemiddelde indexatie plaats.
Ik heb net vorige week de waarschuwing binnen gekregen dat a.s. 28 Juli er verlengd moet worden.
( ik heb de polis condities door hen in het engels laten vertalen)

De waarde van de inboedel wordt in goed overleg met de taxateurs gedaan.Gezamelijk bepaal je de vervangingswaarde.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Waar is het goed wonen voor farang

#29 Bericht door menan » maandag 06 juni 2011, 08:43

Klinkt erg goed. Zal zeker contact met ze opnemen. Hoop dat ze eventueel in CM ook actief zijn.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Waar is het goed wonen voor farang

#30 Bericht door dutch » maandag 06 juni 2011, 09:14

menan schreef:Klinkt erg goed. Zal zeker contact met ze opnemen. Hoop dat ze eventueel in CM ook actief zijn.
Ze zitten overal in Thailand.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”