Het is zover

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

Het is zover

#1 Bericht door Edje » donderdag 19 mei 2011, 12:53

Dit ontving ik heden van het SVB via Mijn Overheid.
Ze hebben ons toch weer te pakken.
Eerst het ziekenfonds en nu dit weer.

Afbeelding

Afbeelding
Groetjes; Edje

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Het is zover

#2 Bericht door dutch » donderdag 19 mei 2011, 12:59

Dat is toch al weer een tijdje bekend.
Zou eerst geloof ik per 1 april gebeuren en is nu ietjes later ingevoerd.
Neemt niet weg dat het er af gaat :cry:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

Re: Het is zover

#3 Bericht door Edje » donderdag 19 mei 2011, 13:07

dutch schreef:Dat is toch al weer een tijdje bekend.
Zou eerst geloof ik per 1 april gebeuren en is nu ietjes later ingevoerd.
Neemt niet weg dat het er af gaat :cry:
Daarom "Het is zover" Hebben niet echt veel langer gewacht om het er door te drukken.
Groetjes; Edje

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Het is zover

#4 Bericht door jumbo » vrijdag 20 mei 2011, 03:24

Leg mij maar eens uit welk recht men buiten Nederland heeft op een tegemoetkoming in prijsindexen binnen Nederland...
Vind dat niet zo gek. Ze zouden ook de partnertoeslagen van buitenlandse vrouwen die nog nooit in Nederland hebben gewoond moeten korten...
Ook zo een zelf toebedacht extraatje..
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

chaiyaphum
Expat
Expat
Berichten: 130
Lid geworden op: vrijdag 15 september 2006, 10:55
Locatie: Korat

Re: Het is zover

#5 Bericht door chaiyaphum » dinsdag 24 mei 2011, 08:35

Ik heb een soortgelijke brief van de SVB gekregen als Edje. Echter bij wat betekent dit voor u staat " de nederlandse belastingdienst heeft vastgesteld dat 90% of meer van uw wereldinkomen in Nederland onder de belasting valt. Dit betekent dat u met ingang van 1 juni 2011 de tegemoetkoming KOB etc etc"
Omdat ik naast de aow uitkering een 2 tal pensioenen ontvang waarvan de hoogte de aow aardig overstijgt en waarvoor ik tot 2019 een vrijstelling van inhouding loonheffing en volksverzekeringen heb, heb ik de SVB per e-mail op de hoogte gebracht van het hiervoorgenoemde feit en dat ik daarom van mening ben geen aanspraak te kunnen maken op betaling van de KOB. Antwoord SVB "wij verzoeken de nederlandse belastingdienst vast te stellen in hoeverre iemands inkomen onder het nederlandse belastingstelsel valt. Op het moment dat dit voor minimaal 90% is, heeft u recht op de tegemoetkoming.
Volgens de belastingdienst geldt dit ook voor u. Wellicht betaalt u geen tot weinig loonheffing ten gevolge van de hoogte van de pensioenen die u ontvangt. Voor inwoners van Thailand geldt sowieso dat de belasting over de AOIW in Nederland wordt geheven.
Vanaf 1 juni 2011 zult u maandelijks de tegemoetkoming KOB ontvangen." etc
Voor mij onbegrijpelijk - ik zal de tegemoetkoming KOB maar apart blijven zetten zodra die betaald wordt want enigerlei moment zal er wel iemand ontwaken en een terugvorderingsbrief zenden - of spontaan gaan verrekenen.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Het is zover

#6 Bericht door Gardensafari » dinsdag 24 mei 2011, 09:09

Ik denk dat het wel kan kloppen!
Ik weet natuurlijk niet of je nog andere inkomsten hebt dan die die de Nederlandse fiscus kent.
Een vrijstelling van belasting kan betekenen dat het inkomen in principe in Nederland onbelast is.
Maar het kan ook zijn dat het in principe wel belast is, maar dat er een vrijstelling geldt. Of een tarief van 0%.
Als er een vrijstelling geldt, of een tarief van 0%, dan vallen de bedragen wèl onder de Nederlandse belasting, alleen wordt er niet geheven.
In zulke gevallen tellen de pensioenen dus mee voor het wereldinkomen.

Hoe een en ander precies zit in jouw situatie weet ik natuurlijk niet.
Maar de kreet "als iets onder de belasting valt" is niet hetzelfde als ook daadwerkelijk belasting betalen.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

soulwy
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 571
Lid geworden op: zaterdag 27 mei 2006, 17:02

Re: Het is zover

#7 Bericht door soulwy » woensdag 25 mei 2011, 15:30

Jeetje Edje, zou je dit nu wel doen, met al je persoonlijke gegevens op een publieke forum...?
Vanaf de berg het zo overzichtelijke dal,
vanaf het dal de ongeziene weg naar de top.
K.S. 2008

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Het is zover

#8 Bericht door dutch » donderdag 26 mei 2011, 00:49

Gardensafari schreef:Ik denk dat het wel kan kloppen!
Ik weet natuurlijk niet of je nog andere inkomsten hebt dan die die de Nederlandse fiscus kent.
Een vrijstelling van belasting kan betekenen dat het inkomen in principe in Nederland onbelast is.
Maar het kan ook zijn dat het in principe wel belast is, maar dat er een vrijstelling geldt. Of een tarief van 0%.
Als er een vrijstelling geldt, of een tarief van 0%, dan vallen de bedragen wèl onder de Nederlandse belasting, alleen wordt er niet geheven.
In zulke gevallen tellen de pensioenen dus mee voor het wereldinkomen.

Hoe een en ander precies zit in jouw situatie weet ik natuurlijk niet.
Maar de kreet "als iets onder de belasting valt" is niet hetzelfde als ook daadwerkelijk belasting betalen.
Volgens het belastingverdrag wordt de heffing van belasting overgedragen aan Thailand.
(met de bekende uitzondering van AOW en overheidspensioenen)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

Re: Het is zover

#9 Bericht door Edje » donderdag 26 mei 2011, 11:54

soulwy schreef:Jeetje Edje, zou je dit nu wel doen, met al je persoonlijke gegevens op een publieke forum...?
Iedereen weet toch dat ik in Pattaya woon !!!!!!!
Groetjes; Edje

Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 228
Lid geworden op: zondag 07 januari 2007, 02:20
Locatie: Gelderland/Isaan

Re: Het is zover

#10 Bericht door Korat » zaterdag 28 mei 2011, 00:02

Edje schreef:
soulwy schreef:Jeetje Edje, zou je dit nu wel doen, met al je persoonlijke gegevens op een publieke forum...?
Iedereen weet toch dat ik in Pattaya woon !!!!!!!
Hoe overdreven het misschien ook lijkt, soulwy heeft wel een punt. Identiteitsdiefstal begint, in navolging van de USA, ook in andere landen een probleem te worden.
Er zijn inderdaad mensen die het Internet afspeuren naar volledige NAW gegevens, BSN nummers enzovoort. Zijn ze gek op.
Kunnen ze gebruiken voor het aanvragen van allerlei dingen, danwel vervalsen van documenten.
Dit schrijf ik niet om iemand angst aan te jagen, maar enige voorzichtigheid is toch wel geboden.
Pessimisme is verspilde moeite. Het gaat toch fout.

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: Het is zover

#11 Bericht door nbreeker » dinsdag 21 juni 2011, 10:12

Ook ik heb een soort gelijke brief ontvangen van de svb,ben daarmee naar het belastingkantoor in Udon Thani gegaan na alles ingevuld te hebben maar die waren niet genegen te tekenen.Vertelde mij er ook bij dat ze niet mochten tekenen.
Wel wilden ze voor mij een brief maken dat ik geen belasting betaalde in Thailand,na een bezoek aan mijn huis en foto's van mij en m'n vrouw voor het huis kreeg ik 2 weken later een schrijven van het belasting kantoor dat ik geen belasting betaalde in Thailand.
Inmiddels was ik al in Holland en heb ik de svb opgebeld en die waren van de problemen rond het tekenen op de hoogte en vertelde mij om het aan hun op te sturen zonder handtekening van het belasting kantoor in Udon en de brief van hun hoefde er niet bij.
Vandaag weer kontakt gehad met de svb en de toeslag is toegekend dus die hobbel hebben we ook weer genomen.
Ik wil hier nog wel even benadrukken dat ik keurig en heel vriendelijk behandeld ben op het belastingkantoor en er gelijk gezorgd werd voor iemand die goed engels sprak.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: Het is zover

#12 Bericht door nbreeker » dinsdag 21 juni 2011, 10:21

jumbo schreef:Leg mij maar eens uit welk recht men buiten Nederland heeft op een tegemoetkoming in prijsindexen binnen Nederland...
Vind dat niet zo gek. Ze zouden ook de partnertoeslagen van buitenlandse vrouwen die nog nooit in Nederland hebben gewoond moeten korten...
Ook zo een zelf toebedacht extraatje..
Nu begrijp ik jou opmerkingen over die extraatjes jumbo jij moet nog 11 jaar,en je bent bang dat tegen die tijd het eraf is,dus je denkt ik niet dan hun ook niet.
Nu als je die toelage niet krijg voor je vrouw krijg je een toeslag voor alleenstaande,dat scheelt weinig het heeft alleen een andere naam.Je krijgt iets meer als je getrouwd bent.
Maar daar daar maak jij je toch niet druk over met je florerende bakkery,volgens kan jij ook best buiten de aow.
Groeten van een aower.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Het is zover

#13 Bericht door jumbo » dinsdag 21 juni 2011, 10:36

nbreeker schreef:
jumbo schreef:Leg mij maar eens uit welk recht men buiten Nederland heeft op een tegemoetkoming in prijsindexen binnen Nederland...
Vind dat niet zo gek. Ze zouden ook de partnertoeslagen van buitenlandse vrouwen die nog nooit in Nederland hebben gewoond moeten korten...
Ook zo een zelf toebedacht extraatje..
Nu begrijp ik jou opmerkingen over die extraatjes jumbo jij moet nog 11 jaar,en je bent bang dat tegen die tijd het eraf is,dus je denkt ik niet dan hun ook niet.
Nu als je die toelage niet krijg voor je vrouw krijg je een toeslag voor alleenstaande,dat scheelt weinig het heeft alleen een andere naam.Je krijgt iets meer als je getrouwd bent.
Maar daar daar maak jij je toch niet druk over met je florerende bakkery,volgens kan jij ook best buiten de aow.
Groeten van een aower.
Neuh, zo zit ik niet echt in elkaar, ik vraag om uitleg over iets en vervolgens krijg ik dan een zelfgebakken verwijt te horen???
Ik werk al te lang in het buitenland om maar aan een enigszins acceptabel bedrag te denken inzake de aow, maar ik heb er recht op en zal het niet afwijzen... :D biergeld zeg maar...
De bakkerij maakt momenteel een 0,0 procent uit van mijn inkomsten... :lol: en het is niet mijn florerende bakkerij....

Je maakt echter wel een puntje met de partner- en alleenstaanden toeslag. Dus de partnertoeslag is even hoog als de alleenstaanden toeslag??
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Het is zover

#14 Bericht door dutch » dinsdag 21 juni 2011, 11:00

quote jumbo
Je maakt echter wel een puntje met de partner- en alleenstaanden toeslag. Dus de partnertoeslag is even hoog als de alleenstaanden toeslag??

unquote

Volgens mij niet.
Ik kreeg de alleenstaandentoeslag omdat ik weduwenaar was geworden.
Ik kreeg een nieuwe relatie en liet het maar zo ondanks het feit dat ik wist dat ik erop vooruit zou gaan als ik deze relatie zou opgeven.Toen men echter hier in Thailand ging controleren (SSO),ook met huisbezoeken en ik er achter kwam dat ik strafbaar was, heb ik de handel maar opgegeven.Ik kreeg zo'n 200 eurootjes meer.Dank,dank , dank [|)
Het bedrag is afhankelijk van de leeftijd van je partner.
Het is een onzinnige story,maar wie ben ik dan? :o
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Het is zover

#15 Bericht door jumbo » woensdag 22 juni 2011, 02:02

dutch schreef:quote jumbo
Je maakt echter wel een puntje met de partner- en alleenstaanden toeslag. Dus de partnertoeslag is even hoog als de alleenstaanden toeslag??

unquote

Volgens mij niet.
Ik kreeg de alleenstaandentoeslag omdat ik weduwenaar was geworden.
Ik kreeg een nieuwe relatie en liet het maar zo ondanks het feit dat ik wist dat ik erop vooruit zou gaan als ik deze relatie zou opgeven.Toen men echter hier in Thailand ging controleren (SSO),ook met huisbezoeken en ik er achter kwam dat ik strafbaar was, heb ik de handel maar opgegeven.Ik kreeg zo'n 200 eurootjes meer.Dank,dank , dank [|)
Het bedrag is afhankelijk van de leeftijd van je partner.
Het is een onzinnige story,maar wie ben ik dan? :o
Mmmm dat maakt de stelling van nbreeker dus nog zwakker als hij al was :lol:
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”