Gevaarlijk?

Alles over bloemetjes, beestjes en plantjes.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Sert
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 749
Lid geworden op: woensdag 27 mei 2009, 21:06

Gevaarlijk?

#1 Bericht door Sert » woensdag 18 mei 2011, 08:57

Vanochtend maakte een van mijn katten me wakker met een lief schattig wollig eekhoorntje. Helemaal trots met z'n vangst. Ik heb 'm naar de badkamer gestuurd (waar ze doorgaans hun prooi opeten), maar toen ik een uurtje later opstond, lag er een eekhoornstaart in de kamer.
Geen idee waar de rest was.

Aan het eind van de ochtend kwam de buurman even binnenlopen. Die ruikt dode dieren tientallen keren beter dan ik, dus ik heb hem maar even door de slaapkamer laten zoeken.
Afbeelding

Monitor lizards schijnen erg intelligent te zijn, en er wordt gezegd dat ze mensen herkennen. Misschien heeft dit exemplaar van pakweg 9 maanden oud daarom geen angst, zijn slaapplaats is 5 meter voor ons huis en ik heb 'm groot zien worden.
Maar hoe gevaarlijk zijn deze dieren nou eigenlijk?

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Gevaarlijk?

#2 Bericht door Ben » woensdag 18 mei 2011, 10:24

Black Water Monitor, Varanus salvator komaini

Kijk maar ff op google naar deze jonge of dame .

Gebruikersavatar
unforgiven
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 326
Lid geworden op: dinsdag 25 mei 2010, 17:52

Re: Gevaarlijk?

#3 Bericht door unforgiven » woensdag 18 mei 2011, 10:26

Op zich niet zo gevaarlijk maar de beet kan wel tot een levens gevaarlijke situatie leiden. Dit door de bacteriën die deze beesten in hun bek hebben. Een beet op zich is dan wel niet dodelijk maar de infecties die volgen kunnen dat wel degelijk zijn...Overigens heb ik ze in Bangkok ook wel eens gezien.
There is only one road in life, the hard road.....

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Gevaarlijk?

#4 Bericht door Mart » woensdag 18 mei 2011, 11:54

Geen idee of ze gevaarlijk zijn.
In Cha-am - bij het afwatering kanaal bij de cement fabriek - heb ik ze meerdere malen gezien.
Echter zodra hij/zij mij zag was hij/zij al weer verdwenen, zodoende heb ik er nooit een foto van kunnen maken.
Hier heb ik ze nog niet gezien.
Thais proberen ze wel te vangen, want ze schijnen lekker te zijn :?
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 749
Lid geworden op: woensdag 27 mei 2009, 21:06

Re: Gevaarlijk?

#5 Bericht door Sert » woensdag 18 mei 2011, 15:35

Voor zover ik weet zijn ze officieel beschermd in Thailand. Over het algemeen zijn Thai bang van ze. Ze zouden ongeluk brengen en de letterlijke Thaise vertaling voor dit dier is slechte man.

Zoals gewoonlijk is er geen enkele Thai die nou eens met een goed verhaal komt waarom dit dier slecht zou zijn. Bijgeloof, hysterie.

Ik vind het een magnifiek dier. Gedurende de laatste maanden is-ie steeds minder schuw geworden en laat zich makkelijk fotograferen. Wat ik op internet kan vinden over agressief gedrag, heb ik bij dit dier nog helemaal niet gezien. Hij is eerder nieuwsgierig. Vanochtend kwam hij gewoon het balkon oplopen, tot een meter bij mij vandaan. En van zo dichtbij zijn de enorme klauwen en de lange staart heel indrukwekkend!
Afbeelding

Hij ruimt alles op wat dood is, en verder zie ik 'm met regelmaat een pad naar binnen werken.
Die slikt-ie met enige moeite zonder te kauwen door.
Afbeelding
Afbeelding

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 749
Lid geworden op: woensdag 27 mei 2009, 21:06

Re: Gevaarlijk?

#6 Bericht door Sert » woensdag 18 mei 2011, 15:40

unforgiven schreef:Op zich niet zo gevaarlijk maar de beet kan wel tot een levens gevaarlijke situatie leiden. Dit door de bacteriën die deze beesten in hun bek hebben. Een beet op zich is dan wel niet dodelijk maar de infecties die volgen kunnen dat wel degelijk zijn...Overigens heb ik ze in Bangkok ook wel eens gezien.
Dat is kortgeleden achterhaald. Komodo varanen hebben gifklieren in hun bek, zodat ze een prooi slechts hoeven te bijten. Het gif doet de rest van het werk, waarbij ze rustig twee dagen lang de wacht houden bij een dier dat langzaam maar zeker het loodje legt.
De andere varanen hebben een minder sterk gif, wat voor de mens niet dodelijk is.
Verder is er bizar weinig bekend over deze dieren.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Gevaarlijk?

#7 Bericht door RuudThai » woensdag 18 mei 2011, 16:32

Ik zou ze liever niet als huisdier houden..... [|( Dat zouden mijn katten en mijn vogels niet overleven vrees ik.
Ze komen nogal veel voor in het Lumpinipark in Bangkok, het is daar een toeristische attractie.
Zie bijv. dit smakelijke filmpje op YouTube (overigens 1 van de vele): http://www.youtube.com/watch?v=cazM0KMpqII

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 749
Lid geworden op: woensdag 27 mei 2009, 21:06

Re: Gevaarlijk?

#8 Bericht door Sert » woensdag 18 mei 2011, 16:54

Het is geen huisdier hoor, hij loopt hier vrij rond in de jungle. Af en toe komt z'n moeder voorbij, met een indrukwekkend gespierd lichaam van bijna 2 meter lang. Om de een of andere reden laten de katten en varanen elkaar met rust.

Ik heb het filmpje bekeken. Typische reactie die je herhaaldelijk hoort: disgusting. Terwijl hier nou net te zien is hoe de natuur in balans blijft: de varanen ruimen een kadaver op.

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 794
Lid geworden op: zondag 17 oktober 2010, 08:05
Locatie: Chiang Mai

Re: Gevaarlijk?

#9 Bericht door Borowolf » donderdag 19 mei 2011, 16:02

Ik heb er eentje in Ayuthia gezien (denk ik).
Indrukwekkende beest en een goede zwemmer.

Goed te horen dat ze niet zo giftig zijn als de komodo varanen.
In dat geval denk ik niet dat ze mensen snel lastig zullen vallen.
Maar ja, als je er per ongeluk op ze trapt laten ze vast weten dat ze er zijn.
En dat lijkt me niet fijn en reden een prikje bij de dokter te gaan halen.
Erg giftig of niet.
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Gevaarlijk?

#10 Bericht door driver » donderdag 19 mei 2011, 18:04

Sert schreef:Voor zover ik weet zijn ze officieel beschermd in Thailand. Over het algemeen zijn Thai bang van ze. Ze zouden ongeluk brengen en de letterlijke Thaise vertaling voor dit dier is slechte man.

Zoals gewoonlijk is er geen enkele Thai die nou eens met een goed verhaal komt waarom dit dier slecht zou zijn. Bijgeloof, hysterie.

Ik vind het een magnifiek dier. Gedurende de laatste maanden is-ie steeds minder schuw geworden en laat zich makkelijk fotograferen. Wat ik op internet kan vinden over agressief gedrag, heb ik bij dit dier nog helemaal niet gezien. Hij is eerder nieuwsgierig. Vanochtend kwam hij gewoon het balkon oplopen, tot een meter bij mij vandaan. En van zo dichtbij zijn de enorme klauwen en de lange staart heel indrukwekkend!
Afbeeldingmooie pics van een mooi beest .

mvg driver

Hij ruimt alles op wat dood is, en verder zie ik 'm met regelmaat een pad naar binnen werken.
Die slikt-ie met enige moeite zonder te kauwen door.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
sunbird
Expat
Expat
Berichten: 582
Lid geworden op: dinsdag 10 augustus 2010, 06:07
Locatie: Mahasarakham

Re: Gevaarlijk?

#11 Bericht door sunbird » zaterdag 04 februari 2012, 10:57

Veel staat al geschreven over deze water monitor ( dus sorry als het dubbel is) ;)
In thai ook wel " hia" genoemd of Tua Kim Kai ( kippen eter)
Zijn echte naam Varanus Salvator, en kunnen meer dan 2 meter worden,
Je kunt rustig met ze zwemmen, het is alleen oppassen voor hun staart die ze als wapen gebruiken.

Waar wij wonen hebben wij af en toe last van de tree monitor ., deze tree monitor deed zich te goed aan een mieren nest
Terwijl zij aan het "eten" was met zijn lange gespleten tong, heb ik hem over zijn nek geaaid , ze liggen dan doodstil.
Even deze foto's ( op tafel) kunnen nemen voordat ze weer verdween , zeer rap de bomen in.
Ze eten trouwens ook muizen/kikkers en lusten ook wel een stukje kip.
Maar wees voorzichtig ze kunnen goed bijten en erg lelijke wonden veroorzaken.

Afbeelding

Ook deze foto komt uit mijn archief :lol: (alleen niet geaaid)

Afbeelding

Maar als je een huisdier wilt dan deze

Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Natuur”