Enkele reis en non-immigrant B visum: problemen bij douane?

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Ka2le
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 276
Lid geworden op: woensdag 08 september 2010, 13:53

Enkele reis en non-immigrant B visum: problemen bij douane?

#1 Bericht door Ka2le » donderdag 05 mei 2011, 20:36

Per augustus ga ik in Thailand wonen, voor onbepaalde tijd. Ik heb daar een baan en via mijn werkgever in Bangkok krijg ik een invitation letter, zodat ik bij het consulaat in NL een non-immigrant B visum kan regelen. Na aankomst in Bangkok wordt mijn work permit geregeld.

Mijn vraag: levert het bij de douane in Bangkok problemen op als ik met een ticket van een enkele reis aankom? Of moet ik alvast eem goedkoop bus- /vliegticket voor een reis naar een buurland kopen, zodat ik dit ter plaatse kan laten zien?

Ik heb weinig zin om een retourtje te kopen, want ik weet niet wanneer ik terug ga naar NL.

Ervaringen en tips zijn zeer welkom. Dank!

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 749
Lid geworden op: woensdag 27 mei 2009, 21:06

Re: Enkele reis en non-immigrant B visum: problemen bij doua

#2 Bericht door Sert » donderdag 05 mei 2011, 20:42

Je visum laten zien bij het inchecken, en dan heb je geen enkel probleem.

Ka2le
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 276
Lid geworden op: woensdag 08 september 2010, 13:53

Re: Enkele reis en non-immigrant B visum: problemen bij doua

#3 Bericht door Ka2le » donderdag 05 mei 2011, 20:44

Bedoel je al op Schiphol? Hoe helpt dit de Thaise douane?

Hartelijk dank!

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: Enkele reis en non-immigrant B visum: problemen bij doua

#4 Bericht door Pieter » donderdag 05 mei 2011, 22:40

Geen enkel probleem

Heb dat ook 3 keer gedaan nu

tip: een enkeltje is bij Air-Berlin (LTU) echt bijna de halve prijs is terwijl bij KLM , air china
je veel en veel te veel betaalt (tenminste 3 jaar geleden )

In Thailand kijkt de dounane alleen of je geen bedragen meer dan 50.000 dollar en of pilletjes hebt meegenomen

de Immigration bekijken jouw visum en als je zo'n visum hebt (neem wel een multi entry) is het ticket
geen eis dus vragen ze daar ook niet naar.
In geval van toeristen visa ter plaatse vragen ze soms heel soms er om maar ik ken niemand die dat
de laatste jaren nog heeft meegemaakt

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Enkele reis en non-immigrant B visum: problemen bij doua

#5 Bericht door Ben » vrijdag 06 mei 2011, 10:26

Ka2le schreef:Per augustus ga ik in Thailand wonen, voor onbepaalde tijd. Ik heb daar een baan en via mijn werkgever in Bangkok krijg ik een invitation letter, zodat ik bij het consulaat in NL een non-immigrant B visum kan regelen. Na aankomst in Bangkok wordt mijn work permit geregeld.

Mijn vraag: levert het bij de douane in Bangkok problemen op als ik met een ticket van een enkele reis aankom? Of moet ik alvast eem goedkoop bus- /vliegticket voor een reis naar een buurland kopen, zodat ik dit ter plaatse kan laten zien?

Ik heb weinig zin om een retourtje te kopen, want ik weet niet wanneer ik terug ga naar NL.

Ervaringen en tips zijn zeer welkom. Dank!
Na aankomst in Bangkok wordt mijn work permit geregeld.
Vergeet niet je Diploma's en andere certificaten eerst te vertalen en te legaliseren in Nederland .voor je WP

Gebruikersavatar
Geert S
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 495
Lid geworden op: zaterdag 26 januari 2008, 06:55
Locatie: Udon Thani
Contacteer:

Re: Enkele reis en non-immigrant B visum: problemen bij doua

#6 Bericht door Geert S » zaterdag 07 mei 2011, 03:08

Sert schreef:Je visum laten zien bij het inchecken, en dan heb je geen enkel probleem.
Klopt, kom al jarenlang diverse keren per jaar Thailand in met een non-immigrant visum en een enkele reis, en nooit geen problemen gehad (bij vernieuwen/aanvragen visum in Amsterdam moet je wel een vliegticket kunnen laten zien, maar ook dan is enkele reis voldoende), een retour-ticket is alleen maar een eis als je zonder visum binnenkomt of bij een touristenvisum (maar ook dan wordt er zelden of nooit om gevraagd, zelf nog nooit meegemaakt).

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Enkele reis en non-immigrant B visum: problemen bij doua

#7 Bericht door jumbo » zaterdag 07 mei 2011, 03:55

Ka2le schreef:Per augustus ga ik in Thailand wonen, voor onbepaalde tijd. Ik heb daar een baan en via mijn werkgever in Bangkok krijg ik een invitation letter, zodat ik bij het consulaat in NL een non-immigrant B visum kan regelen. Na aankomst in Bangkok wordt mijn work permit geregeld.

Mijn vraag: levert het bij de douane in Bangkok problemen op als ik met een ticket van een enkele reis aankom? Of moet ik alvast eem goedkoop bus- /vliegticket voor een reis naar een buurland kopen, zodat ik dit ter plaatse kan laten zien?

Ik heb weinig zin om een retourtje te kopen, want ik weet niet wanneer ik terug ga naar NL.

Ervaringen en tips zijn zeer welkom. Dank!
Inderdaad geen probleem, maar betaalt de werkgever het ticket niet voor je, of is het een locaal bedrijf??
Niet dat het relevant is maar gewoon als tip...

Ben reikt een goede tip aan, legaliseren (via Groningen, BuZa in Den Haag en de Thai embassy in Den Haag in die volgorde)
Vertalen vermits het een NL talig diploma betreft, Engelstalige certificaten zoals een BSc of MBA, niet nodig.
Locale zoals CPA/RA hebben hier weer geen waarde, mag je indien gewenst hier opnieuw doen met de Thaise regulaties in het achterhoofd

Met je WP kan je eenmalig goederen duty free naar binnen halen mocht je dat willen

Rijbewijs, het is handiger een internationale versie mee te nemen voor omzetten naar de Thaise versie
Een NL rijbewijs kan echter wel maar moet op echtheid worden getoetst en verkaard bij de NL ambassade
Eerste is handiger, goedkoper en sneller geregeld....
Het Thai rijbewijs dient tevens als ID, hoef je niet steeds je paspoort (wettelijk verplicht) mee te zeulen.

Vraag een digipas aan dat kan nog van pas komen

Heb je jezelf goed laten voorlichten over je AOW en pensioenbreuk en de vrijwillige voortzetting??

En onderzoek (en vraag desnoods) mede op dit forum de kwesties aangaande ZKV
Mocht je werkgever een pakket aanbieden laat dan even toetsen bij de maatschappij
of eea internationaal geldt (bezoeken in NL) en of hij doorgezet kan worden na je pensionering.
Bekijk/vraag ook of de werkgeverSocial Security voor je afsluit een soort van ziekenfonds
en of er een provident/pensioens regeling is...

Lees de arbeidsvoorwaarden maar voornamelijk het severance pakket goed door en zeker
als het geen mulitnational betreft.

Vraag je Tax ID, dat is een bewijs dat ze je geregistreerd hebben en dus werkelijk afdragen,
daarnaast kan je het gebruiken bij parken en musea om de Thaise entree prijs te verkrijgen

Thaise bedrijven of autonome onderdelen van multinationals willen nog wel eens 'slordig' zijn

Verbaas je niet als iets wat in NL 5 minuten duurt hier gewoon in de la verdwijnt mits je erom vraagt.
Maak van al je papieren kopien en verstrek die aan hen, geef nimmer de originelen uit handen
Nergens voor nodig...


Denk dat het nu wel even voldoende is...

oh ja, en goed je tanden poetsen voor je naar bed gaat...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Enkele reis en non-immigrant B visum: problemen bij doua

#8 Bericht door jumbo » zaterdag 07 mei 2011, 04:01

Stuur kopien van de gelegalisseerde kopien plus kopien van alle gebruikte/bedrukte/gestempelde pagina's van je paspoort en een engels resume
alvast naar je werkgever, die kan dan de papierwinkel in orde maken
Op het internet is wel ergens een lijst te vinden wat men precies nodig heeft voor de aanvraag
Als woonadres kan je in eerste instantie het volledige adres van de werkgever gebruiken

Orienteer je nu op de locatie van de wg en waar je wilt wonen, het internet is geduldig.....
google apartments bangkok en je bent een paar dagen zoek.

Het is voor expats niet vreemd dat de wg de huur en de deposit voor je betaalt...
maar dat is een kwestie van hoe je pakket gestructureerd is..
huur- en reisvergoedingen worden belast uitbetaald!!!!
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Enkele reis en non-immigrant B visum: problemen bij doua

#9 Bericht door joepattaya » zaterdag 07 mei 2011, 05:11

Diploma's, certificaten, e.d. kun je laten vertalen in Thailand door een erkende vertaler (de meeste door het Thais Ministerie van Onderwijs erkende talenscholen) en deze vertalingen worden zowel door Labor Department als Immigratie geaccepteerd. (provincie Chonburi)

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Enkele reis en non-immigrant B visum: problemen bij doua

#10 Bericht door jumbo » zaterdag 07 mei 2011, 09:44

joepattaya schreef:Diploma's, certificaten, e.d. kun je laten vertalen in Thailand door een erkende vertaler (de meeste door het Thais Ministerie van Onderwijs erkende talenscholen) en deze vertalingen worden zowel door Labor Department als Immigratie geaccepteerd. (provincie Chonburi)
Er moet inderdaad even toegevoegd worden dat er meerdere mogelijkheden zijn dat wordt weer bepaald door de status van de werkgever.
Ik werk bij een MNC die vanuit een EPz op een IE onder BOI werkt :lol: dat is zo een beetje de zwaarste gradering van bedrijven die allerlei privileges hebben en
die worden dan ook danig onderzocht. Een van de mogelijkheden een wp met huwelijk combineren is bijvoorbeeld niet mogelijk vanuit een EPZ...

Hangt dus effe van het bedrijf, status en locatie..

Het is, een overstap naar het grotere werk in ogenschouw genomen, dus altijd aanbevelingwaardig de legalisatie wel te doen...
en ik bedoelde niet een vertaling naar het Thais want in de processing zone van een MNC gaat alles in het engels, behalve het interview
met het burohoofd elke 2 jaar bij verlenging.

Het is dus zonder meer een goed idee om een beetje de Thaise taal machtig te worden, die was ik nog effe vergeten
Linguaphone of het internet
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Enkele reis en non-immigrant B visum: problemen bij doua

#11 Bericht door Gardensafari » zaterdag 07 mei 2011, 09:50

Ik werk bij een MNC die vanuit een EPz op een IE onder BOI werkt

Afbeelding
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Enkele reis en non-immigrant B visum: problemen bij doua

#12 Bericht door Mart » zaterdag 07 mei 2011, 12:20

Daar hebben ze in NL andere namen voor :?
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Enkele reis en non-immigrant B visum: problemen bij doua

#13 Bericht door Gardensafari » zaterdag 07 mei 2011, 12:34

Mart schreef:Daar hebben ze in NL andere namen voor :?
Kijk, eindelijk weer eens een antwoord waar een mens wat mee kan.

Afbeelding
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Enkele reis en non-immigrant B visum: problemen bij doua

#14 Bericht door jumbo » zaterdag 07 mei 2011, 12:37

Gardensafari schreef:Ik werk bij een MNC die vanuit een EPz op een IE onder BOI werkt

Afbeelding
Multi National Corporation
Export Processing Zone
Industrial Estate
Board of Investment

Was een plagertje...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Enkele reis en non-immigrant B visum: problemen bij doua

#15 Bericht door Mart » zaterdag 07 mei 2011, 17:44

Gardensafari schreef:
Mart schreef:Daar hebben ze in NL andere namen voor :?
Kijk, eindelijk weer eens een antwoord waar een mens wat mee kan.

Afbeelding
Een fles voor houden. dan komen ze vanzelf met een glas :?
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”