Geldigheid paspoort bij inreis Thailand (6maanden minmaal?)

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1377
Lid geworden op: woensdag 07 januari 2009, 14:30

Geldigheid paspoort bij inreis Thailand (6maanden minmaal?)

#1 Bericht door pong » donderdag 05 mei 2011, 11:41

Beste mensen, dit is een onderwerp met vele kanten, ik plaats het maar hier.
Als je (zoals ik) vanuit NL of waar dan ook Thailand bezoekt en dus met een NL (zal voor BE wel precies zo gelden) paspoort (soms zonder visum, soms met) dan was het ook nog altijd zo dat je pas nog minimaal 6 maanden geldig moest wezen (ook al kreeg je op die manier maar maximaal 3 maanden entree). Airlines letten daar scherp op bij het inchecken-dat alleen was al reden genoeg er zelf ook maar goed op te letten. Effectief betekent het dus dat je pas eigenlijk maar 4,5 jaar geldt=nog eens 10% duurder als de hoge prijs die dat ding toch al kost.
Dit soort regels staan in de zgn. TIMIC (travel information manual)-was vroeger een heel dikke ordner met allemaal supplementen, maar dat is al lang online gegaan. Je kan je abonneren, maar dat kost nogal €€€€$$$$. Reisburos hebben dat wel.
Nu had ik 1-2 jaar terug al ergens gelezen, dat die regel door Thailand was veranderd-je pas moest minimaal geldig zijn tot net voorbij de laatste datum v.h. inreisstempel-dus dat is maar 31 dagen als je op visum-exempt voor 30 dagen in reist. dat heeft nooit die TIMIC gehaald. Inmiddels schijnt het toch aangepast te zijn.
MAAR: nu moeten de airlines dat nog realiseren en dan hun incheckdames (vooral die met veel haar op de tanden) aldus instrueren.
VRaag: heel veel landen buiten Europa hantere eenzelfde regel (soms 3, soms 6)-wat is nou eigenlijk de motivatie daarvan? in de prakrijk kan je die landen toch maar (als gewoon toerist) maximaal 3 of soms maar 1 maand bezoeken.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Geldigheid paspoort bij inreis Thailand (6maanden minmaa

#2 Bericht door Jim » donderdag 05 mei 2011, 15:35

volgens mij moet een paspoort nog 6 maanden geldig zijn bij de uitreis, niet bij de inreis.

waarom? geen idee.

ambtenaren en hun regeltjes.. ondoorgrondelijk :P
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Geldigheid paspoort bij inreis Thailand (6maanden minmaa

#3 Bericht door prajak » donderdag 05 mei 2011, 15:51


printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Geldigheid paspoort bij inreis Thailand (6maanden minmaa

#4 Bericht door printen44 » donderdag 05 mei 2011, 18:01

Geldigheidsduur van het paspoort bij de uitreis is vrijwel voor alle landen vereist waar je een visum nodig hebt of dat je 30 dagen zonder visum in dat land mag blijven.

Daar zijn in het verleden afspraken over gemaakt tussen landen. Sommigen landen hebben 3 maanden, anderen hebben 6 maanden geldigheidsduur.

De reden hiervoor is dat, mocht men door omstandigheden langer in het land moet blijven, de persoon een geldig paspoort blijft behouden.

Het paspoort is buiten een reisdocument, ook een identificatiedocument. Bij het verstrijken van de geldigheidsduur vervalt de geldigheid van dat paspoort als reisdocument, maar ook als identificatiedocument.

Met name landen buiten de EU houden vast aan deze geldigheidstermijn, terwijl een nieuw paspoort binnen 8 dagen gereed kan zijn.

De regeling is redelijk oud. In het verleden duurde het namelijk erg lang voordat je een nieuw paspoort kreeg als je in het buitenland verbleef.

Toen ik in Namibie woonde en een paspoort moest hebben, moest ik meer als een maand wachten op een nieuw paspoort, maar in sommige landen, waar de postbezorging, maar ook de hele aanvraag, de lange weg naar Ambassade of consul lang duurde kon het wel drie maanden of langer duren, gerekend vanaf de aanvraag tot je een nieuw paspoort in handen kreeg.

Langzaam worden in verschillende landen de geldigheidstermijn verkleind of helemaal geen geldigheidstermijn. Dit omdat communicatielijnen nu veel korter zijn. Maar ja, oude gebruiken verdwijnen maar langzaam.

De reizigers voor het Napoleontijdperk hadden het makkelijk. Niemand had een paspoort, want die bestond toen niet. Het enige document was, dat een bestuurder, burgemeester of ander notabele, een aanbevelingsbrief ondertekende, waarin de betrokken persoon met naam en toenaam vermeld stond. Men kon zonder enige moeite heel Europa door reizen zonder paspoort. Maar dat was alleen voor de welgestelden weggelegd.

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: zondag 10 oktober 2010, 03:19

Re: Geldigheid paspoort bij inreis Thailand (6maanden minmaa

#5 Bericht door Duncan » donderdag 05 mei 2011, 20:51

Jim schreef:volgens mij moet een paspoort nog 6 maanden geldig zijn bij de uitreis, niet bij de inreis.
Klopt helemaal. En zowel de Airlines, de Thaise Douane als ook het Thaise Consulaat letten daarop bij het verstrekken van een visum.
Dus soms moet je preventief een nieuw paspoort aanschaffen, ook al is hij nog meer dan een half jaar geldig bij vertrek ( en houdt dan ook rekening met tenminste 7 dagen wachttijd )...

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: Geldigheid paspoort bij inreis Thailand (6maanden minmaa

#6 Bericht door Duiker » zaterdag 07 mei 2011, 17:16

Mij werd door kennisen zelfs aangeraden om geen visa on arivel meer te nemen, maar een gratis 2 maanden visum. Ondanks dat ik maar 3 weken kan blijven. Gewoon uit voorzorg.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Geldigheid paspoort bij inreis Thailand (6maanden minmaa

#7 Bericht door Jim » zaterdag 07 mei 2011, 18:00

da's dan wel weer een hoop werk en kosten voor niks ;)

in een overmacht situatie zal je zeker in thailand wel je visum kunnen regelen, lijkt me.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

mooatje
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 557
Lid geworden op: maandag 18 juni 2007, 21:01
Locatie: Wachtebeke/Lopburi

Re: Geldigheid paspoort bij inreis Thailand (6maanden minmaa

#8 Bericht door mooatje » zaterdag 07 mei 2011, 20:43

Duiker schreef:Mij werd door kennisen zelfs aangeraden om geen visa on arivel meer te nemen, maar een gratis 2 maanden visum. Ondanks dat ik maar 3 weken kan blijven. Gewoon uit voorzorg.
Een visa on arrival?Geen enkele Belg of Nederlander krijgt dit of heeft dit nodig.
Meestal voel ik me goed in mijn vel......

Markbr
kenner
kenner
Berichten: 103
Lid geworden op: zondag 26 maart 2006, 23:04

Re: Geldigheid paspoort bij inreis Thailand (6maanden minmaa

#9 Bericht door Markbr » maandag 09 mei 2011, 15:51

Duiker schreef: Een visa on arrival?Geen enkele Belg of Nederlander krijgt dit of heeft dit nodig.
Dus u hebt nooit een wit formulier ingevuld voordat u geland bent in Bangkok?
Als u dat blaadje niet hebt bij terugkeer naar NL kan je veel problemen krijgen
omdat u namelijk op moeten geven wanneer u het land in gekomen bent en weer verlaat.
30 dagen zijn dan gratis en als u langer blijft moet u een "echt" visum aanvragen.
Als u dan dat witte papier niet hebt kan u niet aantonen dat u maar 30 dagen bent
geweest en dat kan dan problemen geven omdat u dan natuurlijk niet aantoonbaar
legaal of illegaal in Thailand bent verbleven of niet.

En als u gaat inchecken voor de vlucht naar Nederland moet het paspoort nog 6 maanden
geldig zijn.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Geldigheid paspoort bij inreis Thailand (6maanden minmaa

#10 Bericht door prajak » maandag 09 mei 2011, 16:07

Visa on arrival is een fout woord maar ingeburgerd. Er staat op mijn kaart uit 2004 arrival/departure card en ja, je moet er zuinig op zijn en best een kopie maken, of scannen en opbergen in jouw emailadres. Als ik mijn jaarlijkse verlenging verleng gaat een kopie van die kaart op de fax ergens naar toe en krijgt men bevestiging dat de kaart nog geldig is.

Die zes maand regel schijnt er nog te zijn. Hou daar dus rekening mee. Straks gaat ons paspoort tien jaar mee dus wordt het belang van die 6 maanden kleiner.

Gijs-CNX
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: dinsdag 10 november 2009, 19:50

Re: Geldigheid paspoort bij inreis Thailand (6maanden minmaa

#11 Bericht door Gijs-CNX » maandag 09 mei 2011, 16:10

[|) [|) [|)
Laatst gewijzigd door Gijs-CNX op maandag 16 mei 2011, 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Tja.... het is genoeg geweest.

Gijs-CNX
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: dinsdag 10 november 2009, 19:50

Re: Geldigheid paspoort bij inreis Thailand (6maanden minmaa

#12 Bericht door Gijs-CNX » maandag 09 mei 2011, 16:15

[|) [|) [|)
Laatst gewijzigd door Gijs-CNX op maandag 16 mei 2011, 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Tja.... het is genoeg geweest.

Gijs-CNX
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: dinsdag 10 november 2009, 19:50

Re: Geldigheid paspoort bij inreis Thailand (6maanden minmaa

#13 Bericht door Gijs-CNX » maandag 09 mei 2011, 16:21

[|) [|) [|)
Laatst gewijzigd door Gijs-CNX op maandag 16 mei 2011, 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Tja.... het is genoeg geweest.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Geldigheid paspoort bij inreis Thailand (6maanden minmaa

#14 Bericht door Jim » maandag 09 mei 2011, 16:47

visa on arival is niet hetzelfde als visa exempt.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gijs-CNX
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: dinsdag 10 november 2009, 19:50

Re: Geldigheid paspoort bij inreis Thailand (6maanden minmaa

#15 Bericht door Gijs-CNX » maandag 09 mei 2011, 16:49

[|) [|) [|)
Laatst gewijzigd door Gijs-CNX op maandag 16 mei 2011, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Tja.... het is genoeg geweest.

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”