Huwelijkse voorwaarden

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Huwelijkse voorwaarden

#46 Bericht door jumbo » vrijdag 06 mei 2011, 09:04

Gijs-CNX schreef:
Ja, ik weet het maar gdvr het is van de beesten af dat dat zomaar gebeurd. Maar goed het is er en het gebeurt maar ik ken er ook die doordat de man wegloopt de verkeerde richting in gaan en in goot belanden. Vaak als de man inderdaad niet bekenden zijn of familie. Als het inderdaad in het dorp is dan................

Farang pesten :mrgreen: :mrgreen:

het is dat het zn mooi land is en dan mijn vriendin zo lief is.
Ach die meisjes in de goot die pak ik wel weer om met een paar kornuiten :D :D
da's het laatste waar je jezelf druk over hoeft te maken...
kunnen hele leuke B pakketjes zijn voor uitgerangeerde farang ;) :lol:
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gijs-CNX
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: dinsdag 10 november 2009, 19:50

Re: Huwelijkse voorwaarden

#47 Bericht door Gijs-CNX » vrijdag 06 mei 2011, 12:53

jumbo schreef:
Gijs-CNX schreef:
Ja, ik weet het maar gdvr het is van de beesten af dat dat zomaar gebeurd. Maar goed het is er en het gebeurt maar ik ken er ook die doordat de man wegloopt de verkeerde richting in gaan en in goot belanden. Vaak als de man inderdaad niet bekenden zijn of familie. Als het inderdaad in het dorp is dan................

Farang pesten :mrgreen: :mrgreen:

het is dat het zn mooi land is en dan mijn vriendin zo lief is.
Ach die meisjes in de goot die pak ik wel weer om met een paar kornuiten :D :D
da's het laatste waar je jezelf druk over hoeft te maken...
kunnen hele leuke B pakketjes zijn voor uitgerangeerde farang ;) :lol:


Zij de farang vol zelfspot, boerde en spuugde voordat hij zijn weg vervolgde naar de bar :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Tja.... het is genoeg geweest.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Huwelijkse voorwaarden

#48 Bericht door jumbo » zaterdag 07 mei 2011, 02:38

Gijs-CNX schreef:
jumbo schreef:
Gijs-CNX schreef:
Ja, ik weet het maar gdvr het is van de beesten af dat dat zomaar gebeurd. Maar goed het is er en het gebeurt maar ik ken er ook die doordat de man wegloopt de verkeerde richting in gaan en in goot belanden. Vaak als de man inderdaad niet bekenden zijn of familie. Als het inderdaad in het dorp is dan................

Farang pesten :mrgreen: :mrgreen:

het is dat het zn mooi land is en dan mijn vriendin zo lief is.
Ach die meisjes in de goot die pak ik wel weer om met een paar kornuiten :D :D
da's het laatste waar je jezelf druk over hoeft te maken...
kunnen hele leuke B pakketjes zijn voor uitgerangeerde farang ;) :lol:

Zij de farang vol zelfspot, boerde en spuugde voordat hij zijn weg vervolgde naar de bar :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ander- en zelfkennis is het meer... boeren en spugen alleen in goed gezelschap ;)
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Huwelijkse voorwaarden

#49 Bericht door menan » zondag 02 maart 2014, 04:04

Is er iemand die weet welke notaris je het beste kunt hebben in Nederland die je kan helpen met het opstellen van huwelijkse voorwaarden die ook nog vertaald moet worden. Op sommige sites praat men over Engelse vertaling, de ander over Thaise vertaling. Weer een ander dat er iemand aanwezig moet zijn = 400 euro. Ik heb 2 notarissen gebeld en die weten het niet.

jvs
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 275
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 05:37

Re: Huwelijkse voorwaarden

#50 Bericht door jvs » zondag 02 maart 2014, 05:20

Voor huwelijkse voorwaarden in NL gebruik je een Nederlandse notaris and voor Thailand een Thaise advokaat.Hou het simpel,de Nederlandse wet is hier niet geldig en dat geldt ook omgekeerd.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Huwelijkse voorwaarden

#51 Bericht door menan » zondag 02 maart 2014, 05:24

jvs schreef:Voor huwelijkse voorwaarden in NL gebruik je een Nederlandse notaris and voor Thailand een Thaise advokaat.Hou het simpel,de Nederlandse wet is hier niet geldig en dat geldt ook omgekeerd.
Dank je jvs voor je reactie, maar dat s niet helemaal een antwoord op mijn vraag.

jvs
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 275
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 05:37

Re: Huwelijkse voorwaarden

#52 Bericht door jvs » zondag 02 maart 2014, 05:48

Sorry Menan ,ik denk dat ik je vraag niet helemaal heb begrepen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Huwelijkse voorwaarden

#53 Bericht door prajak » zondag 02 maart 2014, 06:58

Huwelijkse voorwaarden regelen de civielrechtelijke verhouding tussen twee mensen die gaan trouwen. Het gaat over het verdelen van inkomen, van vermogen, over onderhoud van elkaar, over de verdeling van erfenissen en schenkingen die op kunnen komen, over de zorg voor kinderen tijdens het samenwonen. En mogelijk nog meer.

Wat wel en niet 'kan' in dit kader kan van land tot land verschillen.

Waar ga je trouwen ? In welk land ? Je vraagt om een Nederlandse notaris dus ik neem aan dat je in NL trouwt. Dan zoek je een NL notaris en bespreekt beiden met hem/haar de wensen en eisen en de notaris zal dat toetsen aan de NL wetgeving. Overigens kan een advocaat ook.

Vertalen in welke andere taal ook is dan vers twee. Iedere notaris of advocaat heeft daarvoor een deskundige die ingehuurd kan worden. Alleen de heel grote kantoren hebben een eigen vertaalafdeling maar verwacht daar geen Thais.....

Stel dat je daarna verkast naar Thailand en het huwelijk houdt niet stand. De ene partij houdt zich aan de gesloten voorwaarden, de andere partij zegt "in Thailand is dat niet geldig". Tja, dan heeft de Thaise rechter het laatste woord OF moet je eens navragen of dat laatste woord alleen geldt voor zaken die IN Thailand liggen.

Een bekend voorbeeld is het bezit van grond. Je kunt in NL afspreken wat je wilt maar je krijgt nimmer Thaise grond op naam van een farang.

Dus is advies vooraf door een Thaise advocaat aan te bevelen als er grote vermogens of onroerende zaken met een der partners meekomen.

Nu jouw vraag of ik een naam weet. Ja, heel veel namen zelfs maar wie bij uitstek deskundig is voor dat werk PLUS het vertalen weet ik niet. Dus verwijs ik je naar de beroepsorganisatie van het notariaat. www.knb/nl.

Succes.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Huwelijkse voorwaarden

#54 Bericht door prajak » zondag 02 maart 2014, 07:26

Menan, kijk hier nog eens....

http://www.thailandforum.nl/viewtopic.p ... e#p8199813

Nu begrijp ik ook jouw vraag. Je wilt voor vertrek naar Thailand degelijk laten vastleggen wat de partijen inbrengen.

Maar of de Thaise rechter het Nederlandse recht en het Nederlandse notariaat zal vertrouwen ? Ik las ooit een advies om die zaken in Singapore te laten vastleggen vanwege het oerdegelijke Engelse recht dat daar geldt.

't Is een gecompliceerd terrein. Kai en zijn niet getrouwd dus daar zullen we geen probleem over krijgen.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Huwelijkse voorwaarden

#55 Bericht door menan » zondag 02 maart 2014, 08:09

Wij willen ons huwelijk in Nederland laten registreren. Onze huwelijksakte van Thailand is inmiddels in Thailand op de ambassade gelegaliseerd en vertaald in het Engels.
Alleen dit al heeft ons 2 dagen gekost, zowel door onwetendheid op de ambassade als de Thaise overheid die vergeten was een stempel op de voorpagina te plaatsen. Pffff.
Met dit document kunnen wij ons huwelijk in Nederland laten legaliseren. Maar.....dan val je ook automatisch onder "gemeenschap van goederen" en dat lijkt ons niet zo goed idee. Dus voordat wij het huwelijk officieel in Nederland laten registreren moet er eerst bij een notaris een akte opgemaakt worden. Maar veel ervaring hebben notarissen niet met dit fenomeen met buitenlanders. En aangezien de akte voor beiden duidelijk moet zijn moet deze vertaald worden. En dat betekent een flinke kostenpost extra, want dat mag je natuurlijk niet zelf doen of laten doen.
Daarom ben ik op zoek naar een notaris met ervaring op dit gebied in Nederland die redelijk betaalbaar is. Want ik neem aan dat wij niet de enigen zijn die onder huwelijkse voorwaarden willen trouwen. Ze gaan dat in de toekomst wel veranderen, maar dit zullen de notarissen zolang mogelijk willen tegenhouden, dus moeten we er nu nog aan geloven. Een notaris kost normaal voor deze akte tussen 450 en 500 euro, maar dat vertalen kan flink uit de hand lopen.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Huwelijkse voorwaarden

#56 Bericht door Jim » zondag 02 maart 2014, 08:46

begrijp ik het goed dat je in thailand in gemeenschap van goederen getrouwd bent en nu je huwelijk in nederland op huwelijkse voorwaarden wilt registreren?

lijkt mij niet dat dat gaat lukken..
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Huwelijkse voorwaarden

#57 Bericht door menan » zondag 02 maart 2014, 08:50

Het huwelijk in Thailand is niet hetzelfde als in Nederland. Je moet in Nederland alles bijna opnieuw doen.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Huwelijkse voorwaarden

#58 Bericht door Jim » zondag 02 maart 2014, 09:02

in geval van een boeddhistisch huwelijk heb je gelijk, maar dan krijg je ook geen huwelijksakte.
een huwelijk afgesloten op een amphur is gewoon overal ter wereld geldig.
huwelijkse voorwaarden had je toen moeten regelen, nu is het te laat.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Huwelijkse voorwaarden

#59 Bericht door menan » zondag 02 maart 2014, 09:08

Bij mijn weten is het huwelijk anders eregeld in Thailand. Bezittingen voor het huwelijk blijven in weze eigendom van de man of vrouw. In Nederland kennen we dat (nog) niet. Om je huwelijk te registreren in Nederland moet je de zgn M46 procedure starten. Voor inschrijving bij het GBA kun je je huwelijkse voorwaarden alsnog regelen.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Huwelijkse voorwaarden

#60 Bericht door Jim » zondag 02 maart 2014, 09:15

het GBA gaat daar niet over, volgens mij.
het contract (huwelijk) is al afgesloten en je bent getrouwd volgens de regels die op dat moment golden.
als dat in thailand standaard op huwelijkse voorwaarden is, dan kan het GBA daar niets aan veranderen.

op de manier die je voorstelt zou je in ieder land volgens andere voorwaarden getrouwd kunnen zijn.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”