Huwelijkse voorwaarden

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Huwelijkse voorwaarden

#1 Bericht door menan » donderdag 28 april 2011, 06:09

Ik ben onlangs getrouwd en volgens de Thaise wet blijft alles van jouw en alles van de ander zoals het voor het huwelijk was.
Maar nu vraag ik mij het volgende af.
Uitgaande van mijn bankrekening in Nederland, waar mrs niks van weet maar die komt niks te kort, :mrgreen: ben ik van plan een aanschaf te doen die er niet om liegt. Dus spreek ik mijn (geheime) bankrekening aan. Betekend dat zij nu recht heeft op de helft van de waarde bij scheiding of overlijden? Ok, het gaat om een 2e huis in Nederland. We zijn niet geregistreerd in Den Haag. En wanneer ik een huis koop in Thailand, krijgt zij de helft, wanneer wij zouden scheiden.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Huwelijkse voorwaarden

#2 Bericht door jumbo » donderdag 28 april 2011, 06:25

menan schreef:Ik ben onlangs getrouwd en volgens de Thaise wet blijft alles van jouw en alles van de ander zoals het voor het huwelijk was.
Maar nu vraag ik mij het volgende af.
Uitgaande van mijn bankrekening in Nederland, waar mrs niks van weet maar die komt niks te kort, :mrgreen: ben ik van plan een aanschaf te doen die er niet om liegt. Dus spreek ik mijn (geheime) bankrekening aan. Betekend dat zij nu recht heeft op de helft van de waarde bij scheiding of overlijden? Ok, het gaat om een 2e huis in Nederland. We zijn niet geregistreerd in Den Haag. En wanneer ik een huis koop in Thailand, krijgt zij de helft, wanneer wij zouden scheiden.

bankrekening en/of tegenwaarde aan goederen in een latere fase is al in jouw bezit voor je trouwen, dat kan je later eventueel aantonen...middels afschriften
Bewaar die dus goed want als men zijn partner zoals uit jouw geval blijkt jij niet in alles informeert dus niet vertrouwd kan je er vergif op innemen dat je dat bewijs ooit nodig hebt..
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Huwelijkse voorwaarden

#3 Bericht door dutch » donderdag 28 april 2011, 06:41

http://www.isaanlawonline.com/family-la ... ement.html

Let goed op want het is een wespennest ;)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Huwelijkse voorwaarden

#4 Bericht door menan » donderdag 28 april 2011, 06:52

Zoals ik het artikel lees, zou je dus wel terdege een contract 'Vooraf' moeten opstellen waarin de bezittingen beschreven worden en waarin afspraken gemaakt worden voor een eventuele scheiding of erfeniskwestie. Dan zou dus niet automatisch, al zou je het kunnen aantonen via bankafschriften, het vermogen van jouw blijven na een scheiding.

Of lees ik het artikel verkeerd.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Huwelijkse voorwaarden

#5 Bericht door dutch » donderdag 28 april 2011, 07:13

"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Huwelijkse voorwaarden

#6 Bericht door jumbo » donderdag 28 april 2011, 07:14

menan schreef:Zoals ik het artikel lees, zou je dus wel terdege een contract 'Vooraf' moeten opstellen waarin de bezittingen beschreven worden en waarin afspraken gemaakt worden voor een eventuele scheiding of erfeniskwestie. Dan zou dus niet automatisch, al zou je het kunnen aantonen via bankafschriften, het vermogen van jouw blijven na een scheiding.

Of lees ik het artikel verkeerd.
Volgens de wet heb je gelijk zoals je in je eerste bericht al aan gaf, maar je moet kunnen aantonen dat het al in je bezit was voordat je de relatie met je vrouw officieel maakte..

Maar als je 'huwelijkse voorwaarden' wilt, dan moet je inderdaad naar een lawyer gaan en dan heb je dat gezanik achteraf niet.
Je relatie kan 10-15-20 (maanden of) jaren duren en het is niet eenvoudig om al die tijd die documenten te bewaren. Je kan een lijstje opstellen met wederzijdse bezittingen en inbreng en dat aan je trouwakte bij de amphur hangen zo doen ze dat met scheidingsconvenanten ook.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Huwelijkse voorwaarden

#7 Bericht door Gardensafari » donderdag 28 april 2011, 07:22

Ook ik lees het zo dat het alleen voorafgaand aan het huwelijk kan worden opgemaakt.

Maar inderdaad oppassen.
Als je het huis koopt in Nederland, dan komt in de akte te staan welke burgerlijke staat je hebt.
Wat ga je dan laten opnemen?
Gehuwd? In gemeenschap van goederen?
Kan grote problemen geven als je later wilt verkopen of als jouw erfenis moet worden afgewikkeld.
Ongehuwd?
Dan is de akte valselijk opgemaakt.
En dat KAN (maar hoeft niet) tot problemen leiden, onder meer na je dood.

Zeker omdat het gaat om een grote aankoop en aanzienlijke belangen zou ik het voorleggen aan een advocaat of notaris.
Ga naar een andere notaris dan degene die de akte verlijdt, voor het geval je wilt... liegen.
Als een notaris daar weet van heeft, mag hij niet meewerken aan het passeren van de akte.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Huwelijkse voorwaarden

#8 Bericht door prajak » donderdag 28 april 2011, 07:29

" Ik ben onlangs getrouwd en volgens de Thaise wet blijft alles van jouw en alles van de ander zoals het voor het huwelijk was.'''

"...En wanneer ik een huis koop in Thailand, krijgt zij de helft, wanneer wij zouden scheiden...."

Je spreekt jezelf zwaar tegen in deze zinnetjes. Zoek een advocaat en zoek uit of je staande huwelijk nog huwelijkse voorwaarden kunt maken met scheiding van bezittingen.

Als jouw zin 1 waar is, waarom maken dan zoveel mensen huwelijkse voorwaarden ?

En verder, sorry hoor, maar bedonder je jouw vrouw niet door geld geheim te houden en iets in NL te kopen ? Als zij jou bela.... is de wereld te klein maar farang mogen kennelijk wel zoiets doen........ Een slechte start, vind ik.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Huwelijkse voorwaarden

#9 Bericht door menan » donderdag 28 april 2011, 07:36

prajak schreef:" Ik ben onlangs getrouwd en volgens de Thaise wet blijft alles van jouw en alles van de ander zoals het voor het huwelijk was.'''

"...En wanneer ik een huis koop in Thailand, krijgt zij de helft, wanneer wij zouden scheiden...."

Je spreekt jezelf zwaar tegen in deze zinnetjes. Zoek een advocaat en zoek uit of je staande huwelijk nog huwelijkse voorwaarden kunt maken met scheiding van bezittingen.

Als jouw zin 1 waar is, waarom maken dan zoveel mensen huwelijkse voorwaarden ?

En verder, sorry hoor, maar bedonder je jouw vrouw niet door geld geheim te houden en iets in NL te kopen ? Als zij jou bela.... is de wereld te klein maar farang mogen kennelijk wel zoiets doen........ Een slechte start, vind ik.

Heel eerlijk gezegd gaat het jouw geen ene malle moer aan hoe ik mijn financiële zaken met mijn vrouw regel. [|) Dus laat dat onderwerp maar rusten en houdt het bij het onderwerp. Even goede vrienden.

Akang
Expat
Expat
Berichten: 553
Lid geworden op: vrijdag 05 juni 2009, 06:28
Locatie: Trat

Re: Huwelijkse voorwaarden

#10 Bericht door Akang » donderdag 28 april 2011, 07:49

Huwelijkse voorwaarden kunenn alleen voor een huwelijk gemaakt worden niet als het huwelijk al officieel is voltrokken...
Even the longest journey starts with the first step...

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Huwelijkse voorwaarden

#11 Bericht door menan » donderdag 28 april 2011, 07:54

Ik had altijd begrepen dat je dus inderdaad een huwelijk dat in Thailand geregistreerd staat de inbreng bij de persoon blijft als zijnde voor het huwelijk. Als je dat maar kunt aantonen.
Wanneer je je huwelijk in Den Haag laat registreren gelden de regels van Nederland dat je automatisch onder gemeenschap van goederen getrouwd bent.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Huwelijkse voorwaarden

#12 Bericht door jumbo » donderdag 28 april 2011, 08:04

prajak schreef:" Ik ben onlangs getrouwd en volgens de Thaise wet blijft alles van jouw en alles van de ander zoals het voor het huwelijk was.'''


Als jouw zin 1 waar is, waarom maken dan zoveel mensen huwelijkse voorwaarden ?

Louter ter informatie en aanvulling

Huwelijkse voorwaarden worden niet louter en alleen opgezet ter bescherming bij een scheiding.
Ondernemers (risico-nemers) beschermen hun partner en zijn/haar bezittingen ook op deze wijze voor het geval er een eventuele persoonlijke claim voorkomt uit een zakelijke mislukking...

Anderen, zoals Thaksin, scheiden om dat soort evenementen te voorkomen..
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Huwelijkse voorwaarden

#13 Bericht door Gardensafari » donderdag 28 april 2011, 08:07

menan schreef: Wanneer je je huwelijk in Den Haag laat registreren gelden de regels van Nederland dat je automatisch onder gemeenschap van goederen getrouwd bent.
Dat klopt misschien als je beiden in Nederland gaat wonen.
Maar zolang je in Thailand woont, geldt het Thaise recht.
Daar verandert een registratie in Nederland niets aan.

En zijn er Thaise huwelijkse voorwaarden dan gelden die ook in Nederland.
Kortom: je begeeft je op zeer glad ijs en een deskundige advies lijkt mij geboden!
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Huwelijkse voorwaarden

#14 Bericht door prajak » donderdag 28 april 2011, 10:04

Als jij alleen reacties toelaat die je bevallen schrijf er dan niet over in het openbare deel van dit forum. Voor mij is niet duidelijk hoe serieus ik jouw woorden verder nog moet nemen. Reken dus niet meer op welke reactie dan ook. Ik kan mijn tijd beter besteden aan serieuze mensen.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Huwelijkse voorwaarden

#15 Bericht door jumbo » donderdag 28 april 2011, 10:10

Akang schreef:Huwelijkse voorwaarden kunenn alleen voor een huwelijk gemaakt worden niet als het huwelijk al officieel is voltrokken...

Ik heb dat toch ooit anders gedaan en heb het derhalve gechecked en het kan dus wel na het huwelijk alleen zal er dan goedkeuring van een rechtbank gevraagd moeten worden.
Dit geldt dus voor een huwelijk in Nederland realiseer ik me achteraf..
en de engelse benaming in Thailand is PREnuptial agreement...
Blijft een beetje schemerig..
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”