AOW - Norm en Heffingskorting

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

AOW - Norm en Heffingskorting

#1 Bericht door menan » woensdag 27 april 2011, 07:26

Ik zat op de site van de SVB rond te neuzen.
Nu vroeg ik mij af wat iemand nu netto krijgt.

Een alleenstaande krijgt in Nederland 1067,47. Bruto af. 82,72 = 984.75 netto. Maar dit is met heffingskorting
Zonder heffingskorting is 1067.47 Bruto af 82.72 af 161.- is 823.75 netto.

Wat is het verschil? Wanneer krijg je wat. En wat gebeurd er als de partnertoeslag veranderd/vervalt in 2015?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: AOW - Norm en Heffingskorting

#2 Bericht door prajak » woensdag 27 april 2011, 07:41

Heffingskorting is wat het woord aangeeft. Dat kwam in de plaats van de belastingvrije voet die netto meer waard was in de hogere tarieven. Heffingskorting is een vast bedrag en dat is voor iedereen gelijk. Het gaat van de belasting/premie vv af, en kan het saldo niet lager dan nul maken.

De heffingskorting bestaat uit 4 componenten; de inkomstenbelasting uit schijf 1, en de drie componenten premie vv. Betaal je in NL IB en PVV dan krijg je de hele heffingskorting. Emigreer je naar Thailand dan vervalt de PVV en wordt de HK lager. Hoeveel ? Naar gelang de IB deel uitmaakt van de eerste schijf.

Is de IB in schijf 1 3% en de hele eerste schijf 30% dan houd je 3/30 over van de HK.

Mede hierdoor zul je in NL niet of nauwelijks betalen als je uit NL alleen de AOW hebt als in NL belast inkomen. Men zegt wel dat de AOW "dus" niet belast is in NL. Dat is onjuist. Het is belast maar belast hoeft niet altijd te betekenen dat je feitelijk dokt.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: AOW - Norm en Heffingskorting

#3 Bericht door menan » woensdag 27 april 2011, 08:02

Even ruw vertaald bekend dit dat, wanneer je AOW uit Nederland ontvangt bruto vrijwel netto wordt.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: AOW - Norm en Heffingskorting

#4 Bericht door Mart » woensdag 27 april 2011, 12:52

menan schreef:Even ruw vertaald bekend dit dat, wanneer je AOW uit Nederland ontvangt bruto vrijwel netto wordt.
Inderdaad, de verzorgingsstaat is toch nog niet zo slecht :mrgreen:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: AOW - Norm en Heffingskorting

#5 Bericht door menan » woensdag 27 april 2011, 13:02

Er staat ook 'bijna'. :mrgreen:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: AOW - Norm en Heffingskorting

#6 Bericht door prajak » woensdag 27 april 2011, 14:25

NEE, alleen als je slechts AOW hebt als in NL belast inkomen. Heb je naast die AOW ook (semi)overheidspensioen (of een van de andere in NL belaste bronnen) dan worden de inkomens opgeteld en belast naar het schijventarief.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: AOW - Norm en Heffingskorting

#7 Bericht door menan » woensdag 27 april 2011, 14:36

prajak schreef:NEE, alleen als je slechts AOW hebt als in NL belast inkomen. Heb je naast die AOW ook (semi)overheidspensioen (of een van de andere in NL belaste bronnen) dan worden de inkomens opgeteld en belast naar het schijventarief.
Dus wanneer je koopsompolis in lijfrente omgezet wordt ben je al de pineut? Heb je dus voor niks gespaard?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: AOW - Norm en Heffingskorting

#8 Bericht door prajak » woensdag 27 april 2011, 15:00

Ho, nu even uit mijn geheugen en dan zeg ik er bij "zonder geweer" als je gevoelig bent voor een Duits gerelateerd grapje......

Een "gewone" lijfrentepolis waarvoor je premie hebt betaald, vroeger noemden we dat een particuliere lijfrentepolis, valt ook nu buiten de NL heffing zover ik weet. Nu loopt de mijne tot 65 en was een "oude" polis onder het vroegere IB regime en de heffing is aan TH toegewezen en TH heft niks. Ik heb in NL vrijstelling van IB en PVV voor deze polis.

Hoe dat met jw polis zit weet ik niet en ik adviseer je dat te vragen aan jw NL verz. agent. Is het een polis voortkomend uit een gouden handdruk dan is die in NL belast tenzij die het karakter van pensioen heeft. Dus vraag jouw agent en bespreek de voordeligste methode.

Ik heb overigens nooit iets begrepen van die vrijstelling voor mijn lijfrentepolis en mijn bedrijfspensioen. De premies daarvoor zijn afgetrokken van mijn belastbaar inkomen resp van de bedrijfswinst van mijn werkgever, het Rijk heeft dus subsidie verleend, en na vertrek naar Thailand heft men niks behoudens de wassen neus als de conserverende aanslag.

Ja, het gaat op basis van wederkerigheid ! Hoeveel Thaise gepensioneerden zouden er in NL zitten ?

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: AOW - Norm en Heffingskorting

#9 Bericht door menan » woensdag 27 april 2011, 15:21

Ik heb indertijd een paar koopsompolissen afgesloten omdat ik een tekort had/heb op mijn pensioen. Dat was aftrekbaar van de belasting. Dat is op een gegeven moment afgeschaft.
Vervolgens heb ik iets afgesloten bij een verzekeringsmaatschappij die jaarlijks een bedrag van mij int. Niet aftrekbaar. Maar door fusies hebben sommige maatschappijen alles op een hoop gegooid en schijn ik nu 1 polis te hebben. Ik zal eens vragen wat dit betekent na mijn 65ste.
Daarnaast heb ik wat flutpensioenen die al met al € 2000, -waard zijn en maandelijks vermoedelijk niet meer dan € 50,- euro op zullen leveren na mijn pensioen.

Maar wordt dit dan verrekend met de heffingskorting die je niet meer betaald wanneer je in Thailand verblijft, maw wordt dit in mindering gebracht op de 'ontheffing' van de heffingskorting?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: AOW - Norm en Heffingskorting

#10 Bericht door prajak » woensdag 27 april 2011, 15:45

Menan, pak jouw polissen er maar eens bij want ik heb de indruk dat je niet weet wat je hebt betaald. Door fusies zullen nimmer lijfrente- en kapitaalpolissen door elkaar worden gegooid; er is strikt onderscheid tussen tussen deze vormen van sparen. Raadpleeg jouw agent.

Of iets belast is in NL of in TH hangt af van de vorm van de lijfrentepolis. Heb ik net uitgelegd. Zoek het karakter van die polis na. Een premiebetalende lijfrentepolis NIET zijnde een gouden handdruk is niet snel in NL belast.

Een klein pensioen kun je afkopen; ik weet niet hoe hoog die grens is. Dat weet jouw agent. Afkoop van pensioen is belast in NL. Na emigratie naar TH betaal je geen PVV meer. Koop dus af na emigratie.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”