Visum aanvraag zonder hotelboekingen

Post hier al je vragen voor Visa voor Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 794
Lid geworden op: zondag 17 oktober 2010, 08:05
Locatie: Chiang Mai

Visum aanvraag zonder hotelboekingen

#1 Bericht door Borowolf » dinsdag 19 april 2011, 09:10

Vorig jaar heeft mijn vriendin een toeristenvisum aangevraagd.
Omdat ik inmiddels in Thailand woonde, was het niet slim om een visum op basis van een sponsor aan te vragen. Vandaar het toeristenvisum. Wel heeft ze er een ondersteunende brief bijgedaan waarin stond wat we allemaal gingen doen en ook dat ik financieel garant sta. Een en ander mede door mij ondertekend voorzien van kopie paspoort en bankboekje. Voor een deel van de tijd hadden we boekingen voor hotelovernachtingen, voor een deel niet.

's Morgens visum aangevraagd (wel met een probleempje maar dat doet hier niet ter zake), dezelfde dag 's middags werden we gebeld dat het visum klaar lag en dat we het de volgende dag konden ophalen.

Dus.......
Dit jaar dachten we het wel te weten. Zelfde stukken, zelfde brief.
Alleen.... dit jaar hadden we geen enkele hotelovernachting vooraf geboekt. Dit omdat we de meeste tijd bij mijn familie verblijven en een dag of vijf vrij rond willen trekken. Ook nu weer een toeristenvisum aangevraagd met een ondersteunende brief waarin aangegeven wordt wat we van plan zijn te doen, waarin de adressen staan van de familie waarbij we slapen en dat ik mede garant sta.
Dit keer wist de interviewende dame te vertellen dat er eigenlijk een brief van "mijn district" nodig was. Ik neem aan dat ze de gemeente bedoelde. Dat is natuurlijk niet nodig voor een toeristenvisum. Bovendien kan het niet want ik sta niet in Nederland ingeschreven. Maar die discussie is mijn dame niet aangegaan. Mijn dame heeft gezegd dat het vorig jaar ook zo ingediend was. Ze kreeg als reactie dat "het waarschijnlijk geen probleem was maar dat ze het wel even aan de ambassadeur voor zou leggen". Nu vermoed ik dat het wel goed komt (mijn vriendin is civil servant en heeft drie kinderen hier) maar ik vind het niet zo leuk dat ze ineens een "speciaal geval" is geworden.

Hoe denken jullie hierover?
Heeft de interviewende dame niet begrepen dat het hier om een toeristenvisum ging?
Of is het probleem dat er geen boekingen van hotelovernachtingen zijn overlegd? En mag je dus eigenlijk niet vrijelijk in Nederland/Schengen rondreizen zoals wij Nederlanders overal over de wereld plegen te doen?

Geef ik wellicht te veel informatie en moet ik die ondersteunende brief daarom voortaan maar weglaten omdat het alleen maar verwarrend werkt?
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: Visum aanvraag zonder hotelboekingen

#2 Bericht door Pieter » dinsdag 19 april 2011, 09:17

Al kent je vrouw sirikit zelf maakt niet uit


Als er iemand slecht geslapen heeft ben je gewoon het haasje
welkom in de willekeur van ons trots en blond volk.

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 15:15

Re: Visum aanvraag zonder hotelboekingen

#3 Bericht door Wereldvreemd » dinsdag 19 april 2011, 09:39

Toevallig heb ik gisteren via mijn vrouw vernomen dat de beter verdiendende Thai tussen 30 en 40 jaar tegenwoordig op reis gaat naar Europa en wel op de bonnefooi. Deze Thai reizen zo goedkoop mogelijk en maken vooral gebruik van hostels.

Op mijn vraag naar hun visa bleek dat ze de visa zuiver en alleen op basis van hun eigen vermogen ontvingen. Uiteraard zal dit verschillen per Schengenland.
- -

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: Visum aanvraag zonder hotelboekingen

#4 Bericht door yandre » dinsdag 19 april 2011, 10:03

er zit een nieuwe staf op de nederlandse ambasade bangkok
en leven de regels letterlijk na.
heb zelf enkele weken met vrouw visum gehaald sta zelf
garant en overnacht ook bij familie en niet in hotel
geen probleem
dus mischien een slechte bui had ook een paar kleine dingen
maar dit was geen probleem en juni gaan we naar nederland.

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 794
Lid geworden op: zondag 17 oktober 2010, 08:05
Locatie: Chiang Mai

Re: Visum aanvraag zonder hotelboekingen

#5 Bericht door Borowolf » dinsdag 19 april 2011, 12:31

ok, hartelijk bedankt. Dan zou ze inderdaad geen enkel probleem moeten hebben en dat is ook geheel terecht. 8-)
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 794
Lid geworden op: zondag 17 oktober 2010, 08:05
Locatie: Chiang Mai

Re: Visum aanvraag zonder hotelboekingen

#6 Bericht door Borowolf » woensdag 20 april 2011, 14:42

Het visum is verstrekt dus het heeft niet tot problemen geleid.

De volgende keer nog maar eens goed nadenken of ik nu wel die begeleidende brief er bij ga doen.
Nogmaals bedankt voor de hulp.
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Re: Visum aanvraag zonder hotelboekingen

#7 Bericht door menan » vrijdag 30 december 2011, 17:42

Borewolf, je hebt nu je visum. Wat bedoel je met visum op basis van een sponsor?

Ik heb een chalet in Nederland gekocht en wil daar samen met mrs enkele maanden naar toe. Kan ik dit verhaal gewoon vertellen? Ikzelf ben ook helemaal uit Nederland weg. Of komt er toch meer bij kijken omdat ik geen hotel ed heb. Krijgt zij dan gemakkelijk een visum?

Plaats reactie

Terug naar “Visa Nederland”