Uitschrijven uit NL, inschrijven in Thailand, welk visum?

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Uitschrijven uit NL, inschrijven in Thailand, welk visum

#16 Bericht door joepattaya » dinsdag 19 april 2011, 03:21

soulwy schreef:De titel is een beetje onduidelijk, maar het gaat hier om:

Ik ben nu bijna 2 jaar in Thailand en wil niet meer 4 maanden naar Nederland. Het komende jaar wil ik het anders doen.

1) Ik wil niet meer om de 2-3 maanden een visarun doen. Ik werk of studeer hier niet, ben geen gepensioneerde en heb ook geen Thaise partner. Welke visummogelijkheid is er voor mij?

2) Ik wil weer rijlessen volgen en mijn rijbewijs (opnieuw) halen en wel in Thailand. Hiervoor moet ik in Thailand ingeschreven staan, correct?

Ik geloof dat ik meer vragen had, maar weet het even niet meer....

Oh, ben ver onder de 50....
VOORDAT je de volgende keer teruggaat naar Nederland, regel je hier in Thailand bij een visa-kantoor of advocaat een document waarmee je in Nederland een non-immigrant 'B'-one year-multiple entry kunt krijgen. Documenten zijn: brief waarin staat dat je een non-b nodig hebt om de mogelijkheden te onderzoeken om een business te beginnen + company registration van de betreffende advocaat + copy ID van de briefschrijver cq. de persoon genoemd in de company registration.
Verder heb je nodig: 2 pasfoto's, aanvraag formulier, paspoort met minimaal 18 maanden geldigheid, een bankafschrift wat laat zien dat je minimaal Euro 1.250 hebt, reservering voor een vliegticket (enkele reis mag). Doe daar de nodige copien bij, teken deze en je kunt je jaar visum aanvragen.
Doe dit zo KORT mogelijk voor vertrek naar Thailand, want datum van afgifte is start geldigheid.

IN Thailand, dien je elke 90 dagen een border-run te maken en de laatste maak je vlak voor het verlopen van de geldigheids datum van je oorspronkelijke visum. Zo kun je tot wel 15 maanden in Thailand blijven.

Ga je werken in Thailand, dan kun je ervoor kiezen om je work permit te koppelen aan de visum. Dit wordt dan 1 geheel met als grootste voordeel: je hoeft het land niet meer uit (niet elke 90 dagen en niet voor de jaarlijkse extenties). Zolang je werkt gaat alles goed, zodra je stopt met werken, wordt je work permit ge-annulleerd en daarmee ook je visum. Je hebt dan nog 7 dagen om voor een alternatief te zorgen.

Een totaal andere optie: het ED-visum. Kun je aanvragen in NL (met documenten van de onderwijsinstelling in Thailand) of in een buurland van Thailand. Voordeel van een ED-visum is: je hoeft Thailand niet meer uit en je kunt dit tot wel 10 jaar volhouden. Nadeel is: Er zijn veel louche ED-visa aanbieders. Het Ministerie van Onderwijs speelt een belangrijke rol in dit verhaal en zij controleren steekproefs-gewijs of een afgegeven ED-visum terecht verstrekt is. Als je werkelijk serieus wilt studeren, minimaal 4 uur per week naar school, dan is dit een oplossing.

soulwy
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 571
Lid geworden op: zaterdag 27 mei 2006, 17:02

Re: Uitschrijven uit NL, inschrijven in Thailand, welk visum

#17 Bericht door soulwy » woensdag 20 april 2011, 08:27

Joe Pattaya, dank je wel voor je uitgebreide post met de opties. Ben ze 1 voor 1 nagegaan en ben gaan strepen.

-Gezien ik niet werk-gerelateerd hier ben, valt B-non-immigrant af.

-Het ED-visum zou ik moeten heroverwegen, zie het niet zitten om lessen te volgen, maar als het mijn Thaise leven makkelijker maakt, dan moet ik dat maar doen. Misschien kan ik iets anders dan Thaise taal studeren.

Het is allemaal aan elkaar gekoppeld: registratie in Thailand, Thaise rijbewijs halen en visum. Echt veel ruimte voor creatieve boekhouding zit er niet bij.

In juni ga ik weer voor een paar maanden naar Nederland om alles te regelen. Dus over een maand moet ik de knoop doorhakken.
Vanaf de berg het zo overzichtelijke dal,
vanaf het dal de ongeziene weg naar de top.
K.S. 2008

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”