BTW terugvragen als je in Nederland koopt

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
marinusmali
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 554
Lid geworden op: vrijdag 06 februari 2009, 06:09

Re: BTW terugvragen als je in Nederland koopt

#16 Bericht door marinusmali » zaterdag 09 april 2011, 12:13

Ik ben dus uitgeschreven uit Nederland in begin 2000....
Ik vertrok toen naar Spanje waar ik 5 jaar heb gewoond.

Ik schreef mij uit bij de gemeente Den Haag en ging echter nog in Nederland een Daewoo Mathis kopen :shock: :shock: (Grote man in kleine auto, maar de beenruimte was perfect en ik ben er vele jaren van Spanje naar Nederland mee gereden :lol: :lol: )
Daarvoor een Volvo 740 gehad dus het was wel even een verschil :lol: :lol:

Maar nu komt.... Ik kocht de auto bij een dealer in Den Haag en ging met met de proforma nota naar het douane kantoor in Den Haag (Rijswjk de Bogaard) om te regelen dat ik geen btw enz.. hoefde te betalen....

Jullie willen het niet weten, hoe vervelend de Douane deed..... :cry: :cry:
Ik moest 2x terug naar de gemeente Den Haag om maar nog eens te bevestigen dat ik werkelijk was uitgeschreven en dat ik de BTW enz.. en (BPM???)zou terug krijgen en dus niet zou behoeven te betalen aan de dealer.....

Ze deden bij de douane zo moeilijk en neerbuigend, dat ondanks alle papieren, ik er haast niet in slaagde de benodigde stempels te verkrijgen .....

Toen ik teneinde raad, het bijna had opgegeven, herinnerde ik mij ineens dat ik daar mijn goede vriend(inmiddels overleden) Ronald Staakman had werken die daar een hoge funtie had...... :lol: :lol: :lol:

Ik zei, dat ik mijn vriend Dhr.Staakman wilde spreken...
Ineens veranderde ze totaal en werden meegaand, maar ik stond erop, mijn vriend te spreken en belde het met mijn mobieltje op....

Hij kwam direct en men boog als het ware als knipmessen voor hun meerdere....
We hadden samen een leuk gesprek, daar hij de broer was, van mijn beste vriend Donovan...

Men wist niet hoe snel men de papieren in orde moest brengen en zodoende behoefde ik niet de Btw in Nederland te betalen en ook niet de (BPM? ben even vergeten hoe dat toen heette).

In Spanje was dat toen lager......

Ja de Douane van toen he....... :oops: :oops: :oops:

Denk niet dat ik dit uit mijn duim zuig want het is echt gebeurd.......

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 749
Lid geworden op: woensdag 27 mei 2009, 21:06

Re: BTW terugvragen als je in Nederland koopt

#17 Bericht door Sert » zaterdag 09 april 2011, 12:27

Je zou haast denken dat die douaniers stage hebben gelopen in Thailand......


Hoe zit dat eigenlijk als je hier iets koopt in Thailand? Met je bonnetje plus de goederen naar customs op het vliegveld waar je 7% BTW krijgt uitbetaald?

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: BTW terugvragen als je in Nederland koopt

#18 Bericht door dutch » zaterdag 09 april 2011, 12:53

Sert schreef:Je zou haast denken dat die douaniers stage hebben gelopen in Thailand......


Hoe zit dat eigenlijk als je hier iets koopt in Thailand? Met je bonnetje plus de goederen naar customs op het vliegveld waar je 7% BTW krijgt uitbetaald?
Dat was indertijd op Don Muang wel het geval.Je moest echter de betreffende goederen wel bij je hebben (en tonen).
Weet niet hoe het nu is.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 794
Lid geworden op: zondag 17 oktober 2010, 08:05
Locatie: Chiang Mai

Re: BTW terugvragen als je in Nederland koopt

#19 Bericht door Borowolf » zaterdag 09 april 2011, 16:49

dutch schreef:
Sert schreef:Je zou haast denken dat die douaniers stage hebben gelopen in Thailand......


Hoe zit dat eigenlijk als je hier iets koopt in Thailand? Met je bonnetje plus de goederen naar customs op het vliegveld waar je 7% BTW krijgt uitbetaald?
Dat was indertijd op Don Muang wel het geval.Je moest echter de betreffende goederen wel bij je hebben (en tonen).
Weet niet hoe het nu is.
Klopt. Ik heb dit vorig jaar gedaan. De verkoper (plaza airport) van mijn netbook stelde het voor. Hij moest wel iets met de factuur doen. Ik weet niet wat. Toen met factuur en netbook naar een kantoor op het vliegveld. Dit kantoor ligt nog voor de paspoortcontrole. Iets aan de linkerkant achter de incheckbalies. Daar controleerden ze een en ander en kreeg een papier. Daarmee door paspoortcontrole en douane en dan.... weet ik het niet precies meer.... een eindje lopen aan je linker hand het papier tonen waarna uitbetaald werd. Of het 7% was weet ik ook niet meer.
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: BTW terugvragen als je in Nederland koopt

#20 Bericht door Gardensafari » zaterdag 09 april 2011, 17:59

In een grote modezaak in één van de malls van Pattaya heb ik naast de kassa's ook een kantoortje gezien voor "tax refunds".
Daar moest je heen met je aankoopbewijs en dan kreeg je een echte factuur die ook door de douane werd erkend.
Heb het overigens zelf niet gedaan.

Overigens geldt heel vaak: je moet de goederen kunnen tonen en ze mogen nog niet zijn gebruikt.
De ene douaneman doet daar moeilijker over dan de andere.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”