BTW terugvragen als je in Nederland koopt

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 794
Lid geworden op: zondag 17 oktober 2010, 08:05
Locatie: Chiang Mai

BTW terugvragen als je in Nederland koopt

#1 Bericht door Borowolf » vrijdag 08 april 2011, 07:09

Ik hoorde van iemand dat wij de BTW terug kunnen vragen, als je in Nederland spullen koopt met een waarde hoger dan 50 Euro. Ik vind daarover bij de douane het volgende terug:

Als de goederen die u meeneemt dezelfde zijn als de goederen die op de (kopie-)factuur staan, tekent de douaneambtenaar de (kopie-)factuur voor uitvoer af. Daarna stuurt u de (kopie-)factuur aan uw leverancier. Met de door de Douane afgetekende factuur toont uw leverancier bij de Belastingdienst aan dat de goederen zijn uitgevoerd. Uw leverancier hoeft geen btw te betalen. Uw leverancier kan de btw aan u terugbetalen. De Belastingdienst of de Douane bemiddelt daarbij niet.

Ook kunnen tussenpersonen (zoals Tax-refund organisaties) worden ingeschakeld. Uw leverancier kan u hierover informeren.

Dit is echter een hele rare regeling. Dat betekent dus dat ik van de leverancier moet verwachten dat hij mij geld terugstort als ik al weer in Thailand zit. Heeft iemand ervaring met deze regeling?
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 749
Lid geworden op: woensdag 27 mei 2009, 21:06

Re: BTW terugvragen als je in Nederland koopt

#2 Bericht door Sert » vrijdag 08 april 2011, 07:41

De belastingdienst betaalt geen BTW terug aan particulieren, alleen aan export bedrijven. En dan geloof ik slechts 15%, geen 19%.
Op de site van de douane vind je ook alles over betalen van BTW, maar ze hebben geen informatie over het terugkrijgen van BTW.

Kijk eens op www.vatfree.nl

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: BTW terugvragen als je in Nederland koopt

#3 Bericht door dutch » vrijdag 08 april 2011, 07:50

Het bericht dat Borowolf schreef is 100% juist.
Ik kocht in 1998 bij mijn plaatselijke juwelier,een week voordat ik vertrok,een cognac kleurige losse diamant.
Ben met deze rekening,achter de paspoort controle,bij een kantoortje van de douane geweest en daar plaatste men een stempel op de originele factuur en kreeg ik een briefje mee,waarop stond dat ik me tot de juwelier moest wenden,om teruggave te krijgen.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: BTW terugvragen als je in Nederland koopt

#4 Bericht door jumbo » vrijdag 08 april 2011, 08:46

Sert schreef:De belastingdienst betaalt geen BTW terug aan particulieren, alleen aan export bedrijven. En dan geloof ik slechts 15%, geen 19%.
Op de site van de douane vind je ook alles over betalen van BTW, maar ze hebben geen informatie over het terugkrijgen van BTW.

Kijk eens op http://www.vatfree.nl
De exporteurs berekeken normaliter geen BTW en hoeven derhalve niet af te dragen,ze zijn onder bepaalde vormen zoals met IC leveringen wel gebonden aan voorwaarden.
Ze krijgen derhalve ook niets terug....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 749
Lid geworden op: woensdag 27 mei 2009, 21:06

Re: BTW terugvragen als je in Nederland koopt

#5 Bericht door Sert » vrijdag 08 april 2011, 09:04

Ik heb jaren geleden enkele aankopen via internet gedaan, apparatuur die uiteindelijk bestemd was voor mijn bedrijf in Thailand. Bij aankomst in NL moest ik 19% BTW/invoerrechten betalen op het postkantoor. Daar de douane gebeld met de vraag hoe ik dat terugkreeg als ik een week later weer vertrok uit de EU met diezelfde spullen.

Die gast aan de telefoon zei dat ik niks terugkreeg, want ze betaalden niks terug aan particulieren. Toen ik zei dat het om een Thais bedrijf ging, verwees hij me door naar een expediteur, waarbij ik maximaal 15% kon terugkrijgen. Op de vraag waar die 4% dan bleef had hij geen antwoord. Kan ook niet, want die 4% is gewoon gelegaliseerde diefstal (en daarom mag je het geen corruptie noemen).

In elk geval wordt er een ontmoedigingsbeleid gevoerd: hoewel de overheid geen recht heeft op die 19% bij uitvoer buiten de EU, wordt het terugkrijgen daarvan min of meer onmogelijk gemaakt: bij de douane op Schiphol wordt je doodleuk teruggestuurd naar de winkel zelf, terwijl je op het punt staat te vertrekken. De winkelier draagt verplicht de BTW af aan de belastingdienst, in plaats van aan jou. Kassa!

vatfree.nl is een initiatief om deze overheidsgraaierij aan te pakken, maar je betaalt wel een percentage voor de dienst die zij leveren.

De beste manier is om geen 19% te betalen bij aankoop, maar hoe dat precies verwezenlijkt kan worden is mij niet bekend (volgens mij ook alleen mogelijk als bedrijf, niet als particulier).

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: BTW terugvragen als je in Nederland koopt

#6 Bericht door prajak » vrijdag 08 april 2011, 09:39

Uitvoer van goederen is belast met het BTW tarief van nul procent. Een ondernemer die uitvoert verkoopt dus tegen nul procent BTW. Iets wat 119 euro kost kan hij uitvoeren tegen nul procent en dus 100 euro beuren en niets aan het Rijk afdragen.

Maar uitvoer moet je bewijzen. Als de ondernemer uitvoert moet hij daarvan schriftelijke stukken hebben. Dat kan zijn via een expediteur maar voor kleine leveringen kan zelfs een poststempel dienen.

Een particulier die iets koopt kan wel zeggen dat hij het uitvoert maar het daarna op de hoek van de straat verder verkopen. Dan mist het Rijk de BTW. Dus betaal je in de winkel de volle mep inclusief de BTW.

De aangegeven procedure is juist. De "verkoper" moet bewijzen dat het uitgevoerd IS. Dat moet jij als klant aanbrengen. Dat doet de douane voor je met een bewijsje. Dan moet de winkelier mee willen werken. Dat kost moeite en rompslomp; zijn boekhouder moet een ander vakje aankruisen op het BTW formulier en de ondernemer moet de spullen bewaren EN die moeten ook eens pico bello in orde zijn anders hangt hij toch aan die BTW. En hij moet een bankhandeling verrichten: jou betalen.

Een ondernemer zal dus met tegenzin mee willen werken aan die handelwijze.

Ik koop in TH wel dvd's en boeken in NL. Nu tikt bij boeken de BTW niet echt door (verlaagd tarief) maar bij dvd's wel. Ik heb gemerkt dat geen enkele verzender van de omvang van BOL dot com hieraan wil meewerken. Ook niet als ik koop in het VK bij Opus Arte. Het kost teveel moeite.

Dus zit je met een probleem; maar je weet het, leuker kunnen ze het niet maken.......

Voor uitvoer naar een land binnen de EU gelden andere regels.

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 749
Lid geworden op: woensdag 27 mei 2009, 21:06

Re: BTW terugvragen als je in Nederland koopt

#7 Bericht door Sert » vrijdag 08 april 2011, 10:43

Prajak,
jij was toch een nieuwe heup halen? Je gaat me toch niet vertellen dat internet interessanter is dan de lieftallige zustertjes daar?
Op jouw heup zit overigens 7% BTW.

Succes!

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 794
Lid geworden op: zondag 17 oktober 2010, 08:05
Locatie: Chiang Mai

Re: BTW terugvragen als je in Nederland koopt

#8 Bericht door Borowolf » vrijdag 08 april 2011, 11:13

Op de site van de douane vind je ook alles over betalen van BTW, maar ze hebben geen informatie over het terugkrijgen van BTW.
De door mij vermelde informatie komt van de douane. Maar het staat op een beetje vreemde plaats. Zoek onder het kopje bagageregeling. :mrgreen:
Kijk eens op www.vatfree.nl
Iemand ervaring met deze club? Ziet er wel gemakkelijk uit.
Registreren, even langs lopen en hup.... kassa.

Zoals Prajak (inderdaad, wat doet ie hier? Heb je internet in het ziekenhuis, Prajak?) al stelde is het waarschijnlijk erg lastig een leverancier mee te laten werken.
Ik zou het zelf ook niet doen tenzij het om echt hele grote bedragen gaat. Ik wilde iets aanschaffen van rond de 800 Euro.
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

Gebruikersavatar
marinusmali
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 554
Lid geworden op: vrijdag 06 februari 2009, 06:09

Re: BTW terugvragen als je in Nederland koopt

#9 Bericht door marinusmali » vrijdag 08 april 2011, 11:34

Dat is raar???

Ik kocht in 2006, voordat ik naar Thailand afreisde, een laptop met groot scherm en extra toebehoren bij Media Markt in Den Haag Grote Marktstraat 17-37 2511 BH Den Haag voor meer dan 1000 euro....

Daar had je een afdeling die de factuur maakte voor de Douane op Schiphol.
Aankomend op Schiphol, voordat we vertrokken, ging ik naar dat kantoortje en overhandigde de papieren van de Media Markt en liet mijn laptop zien die ik in de originele verpakking had terug gedaan en moest toen mijn giro nummer opgeven, waarop de Btw door hen terug gestort zou worden...

Dit gebeurde ook na enige weken...

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: BTW terugvragen als je in Nederland koopt

#10 Bericht door RuudThai » vrijdag 08 april 2011, 11:53

marinusmali schreef:Dat is raar???

Ik kocht in 2006, voordat ik naar Thailand afreisde, een laptop met groot scherm en extra toebehoren bij Media Markt in Den Haag Grote Marktstraat 17-37 2511 BH Den Haag voor meer dan 1000 euro....

Daar had je een afdeling die de factuur maakte voor de Douane op Schiphol.
Aankomend op Schiphol, voordat we vertrokken, ging ik naar dat kantoortje en overhandigde de papieren van de Media Markt en liet mijn laptop zien die ik in de originele verpakking had terug gedaan en moest toen mijn giro nummer opgeven, waarop de Btw door hen terug gestort zou worden...

Dit gebeurde ook na enige weken...
Moest je toen eigenlijk niet een importheffing betalen over die gloednieuwe laptop (misschien zelfs nog in doos) bij de Thaise douane op het vliegveld van Bangkok?

Gebruikersavatar
marinusmali
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 554
Lid geworden op: vrijdag 06 februari 2009, 06:09

Re: BTW terugvragen als je in Nederland koopt

#11 Bericht door marinusmali » vrijdag 08 april 2011, 12:31

Nee en daarom vind ik het zo vreemd dat de douane op Schiphol, niet meewerkt...
Informeer eens bij Media Markt of zij dit nog steeds doen!!!

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 794
Lid geworden op: zondag 17 oktober 2010, 08:05
Locatie: Chiang Mai

Re: BTW terugvragen als je in Nederland koopt

#12 Bericht door Borowolf » vrijdag 08 april 2011, 12:39

Moest je toen eigenlijk niet een importheffing betalen over die gloednieuwe laptop (misschien zelfs nog in doos) bij de Thaise douane op het vliegveld van Bangkok?
Dat is natuurlijk inderdaad wel de bedoeling. Immers, je importeert hem hier.
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

Gebruikersavatar
marinusmali
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 554
Lid geworden op: vrijdag 06 februari 2009, 06:09

Re: BTW terugvragen als je in Nederland koopt

#13 Bericht door marinusmali » vrijdag 08 april 2011, 12:46

Ik heb het nog even nagekeken op mijn ING internetbanking

Het werd uitbetaald door Global Refund Holland bv (Btw restitutie) a 126 Euro.
Het werd 2 maanden later uitbetaald in Juni 2006

Ik weet nog dat Eva Air de doos voor in het vliegtuig stopte en ik hem gewoon op het vliegveld toen Dong Muang door de douane kon loodsen...

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: BTW terugvragen als je in Nederland koopt

#14 Bericht door jumbo » zaterdag 09 april 2011, 02:26

Sert schreef:Ik heb jaren geleden enkele aankopen via internet gedaan, apparatuur die uiteindelijk bestemd was voor mijn bedrijf in Thailand. Bij aankomst in NL moest ik 19% BTW/invoerrechten betalen op het postkantoor. Daar de douane gebeld met de vraag hoe ik dat terugkreeg als ik een week later weer vertrok uit de EU met diezelfde spullen.

Die gast aan de telefoon zei dat ik niks terugkreeg, want ze betaalden niks terug aan particulieren. Toen ik zei dat het om een Thais bedrijf ging, verwees hij me door naar een expediteur, waarbij ik maximaal 15% kon terugkrijgen. Op de vraag waar die 4% dan bleef had hij geen antwoord. Kan ook niet, want die 4% is gewoon gelegaliseerde diefstal (en daarom mag je het geen corruptie noemen).

In elk geval wordt er een ontmoedigingsbeleid gevoerd: hoewel de overheid geen recht heeft op die 19% bij uitvoer buiten de EU, wordt het terugkrijgen daarvan min of meer onmogelijk gemaakt: bij de douane op Schiphol wordt je doodleuk teruggestuurd naar de winkel zelf, terwijl je op het punt staat te vertrekken. De winkelier draagt verplicht de BTW af aan de belastingdienst, in plaats van aan jou. Kassa!

vatfree.nl is een initiatief om deze overheidsgraaierij aan te pakken, maar je betaalt wel een percentage voor de dienst die zij leveren.

De beste manier is om geen 19% te betalen bij aankoop, maar hoe dat precies verwezenlijkt kan worden is mij niet bekend (volgens mij ook alleen mogelijk als bedrijf, niet als particulier).
Plaats van aflevering bepaalt over er 'geexporteerd' wordt of dat naar particulier of bedrijf is, is om het even. Het betreffende bedrijf dient dan wel een exportlicensie te hebben.... Grotere bedrijven, zoals een BOL.com hebben die...
Je verhaal is wat verwarrend, maar bovenstaand is het antwoord in alle gevallen.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: BTW terugvragen als je in Nederland koopt

#15 Bericht door Gardensafari » zaterdag 09 april 2011, 11:32

Het staat heel duidelijk op de site van de belastingdienst:

Export door particulier die buiten de EU woont

Komt uw klant uit een niet-EU-land en wil hij belastingvrij goederen bij u kopen om mee te nemen naar het niet-EU-land? De koper betaalt dan aanvankelijk aan u de btw, die hij later bij u terugvraagt.
Wat moet u doen?

U geeft de koper de (kopie)factuur mee.
U geeft de koper uw postadres.
Op de plaats waar de koper de EU verlaat, laat hij de (kopie)factuur zien aan de douane van de EU. De douanemedewerker controleert of de vaste verblijfplaats van uw klant buiten de EU is en of hij de goederen zelf meeneemt. Zijn de goederen op de (kopie)factuur dezelfde goederen als de goederen die hij meeneemt, dan tekent de douanemedewerker de (kopie)factuur voor uitvoer af.
De koper stuurt de getekende (kopie)factuur naar u op. U toont daarmee aan dat de goederen daadwerkelijk de EU zijn uitgevoerd.
U betaalt de btw aan uw klant terug.

Voorwaarden

De totale waarde op de factuur van de goederen die de particulier uitvoert uit de EU, is hoger dan € 50, inclusief btw en eventuele andere belastingen.
De particulier voert de goederen uiterlijk aan het einde van de 3e maand na de maand van aankoop uit.


Bron: Site belastingdienst

Even lastig te lezen, omdat het geschreven is voor degene die jou iets verkoopt en niet voor jou als koper.
Uit de informatie blijkt dat je geen BTW terugkrijgt als je in Nederland woont, ook al begeef je je buiten de EU. Je moet ècht buiten de EU wonen, dus geëmigreerd zijn.
Ook blijkt dat je de gehele BTW terugkrijgt en niet slechts 15%.
Je kunt het regelen van de teruggaaf uitbesteden aan een bureau.
En die keert misschien maar 15% uit. De rest zijn dan kosten en winst voor het bureau.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”