Verbouwen van Thaise groenten en kruiden in Nederland.

Thaise keuken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

Re: Verbouwen van Thaise groenten en kruiden in Nederland.

#31 Bericht door Edje » woensdag 30 mei 2012, 16:03

prajak schreef:Verse bietjes, vaak in de Lotus hier. 30 Baht voor 2 verse bietjes; het Thaise woord is bietroet.... beetroot in Engels.
Wel zelf koken maar wie maalt daarom ? Dun schillen, in 4 parten snijden, 40 minuten zacht koken, en smullen maar.
Hier bij Friendship kant en klaar als salade verkrijgbaar.
Nog twee dagen, dan is deze luxe ook voorbij. Back to Isaan.
Groetjes; Edje

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Verbouwen van Thaise groenten en kruiden in Nederland.

#32 Bericht door prajak » woensdag 30 mei 2012, 16:15

Wij hebben in de tuin enkele boompjes en de naam is in het Thais MAKROET en er groeien vruchten aan, groen en half zo groot als een citroen. Zuurder dan een citroen, de Thaise dames gebruiken het sap om hun haar te wassen.

Maar Kai gebruikt de bladeren in haar bouquet garni al gaat dat hier met minder plichtplegingen dan in de NL keuken. Wassen met water en zeep en dan een paar klappen met de vijzel en het gewassen en geplette blad verdwijnt in de kookpot; aan tafel moet je de bladeren er maar uit vissen. Hier doet men niet zo moeilijk ! Het geeft een pittige smaak aan het eten en ik ben er dol op.

Veel gasten nemen die bladeren van bij ons mee. Vandaag de vrouw van een Zwitser die met een plastieken zak vol naar huis ging. Graag hoor, wij kunnen toch niet alles opeten.

En dan groeit bij ons een struik, ik ken de naam niet en wil het ook niet weten, een STINKPLANT, een soort spinazie, wat een MEUR komt daarvan af, het RUFT gewoon, en de buren komen zich in rijen opstellen om de bladeren mee te mogen nemen. Ook dat mag want zelfs Kai gebruikt die meur niet in de keuken. Het zou direct echtscheiding opleveren....

Nee, de Thaise keuken zit vol (on)aangename verrassingen. Ik kan me voorstellen dat mensen in NL de opkweek doen al zal de temperatuur vaak een probleem zijn.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Verbouwen van Thaise groenten en kruiden in Nederland.

#33 Bericht door Gardensafari » woensdag 30 mei 2012, 16:48

prajak schreef:
Maar Kai gebruikt de bladeren in haar bouquet garni al gaat dat hier met minder plichtplegingen dan in de NL keuken. Wassen met water en zeep en dan een paar klappen met de vijzel en het gewassen en geplette blad verdwijnt in de kookpot; aan tafel moet je de bladeren er maar uit vissen. Hier doet men niet zo moeilijk ! Het geeft een pittige smaak aan het eten en ik ben er dol op.
Makroet, heel lekker idd.
En ook in de westrse keuken (althans de meer ontwikkelde :lol: ) moet je onder meer de laurierblaadjes er ook zelf uitvissen....
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Plaats reactie

Terug naar “Thaise keuken”