Ingangsdatum AOW

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Rene
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1093
Lid geworden op: vrijdag 13 februari 2009, 19:38
Locatie: Uden

Re: Ingangsdatum AOW

#16 Bericht door Rene » zaterdag 26 maart 2011, 12:56

elst99 schreef:Je salaris loopt dan toch door tot de laatste van de maand? E/o je uitkering loop dan toch door tot je verjaardag? Jij wil dubbelop?
Ik wil niet dubbelop, ik krijg dan dubbelop. Ik ben namelijk al jaren gepensioneerd maar heb ook nog lang geen AOW. Op het moment dat ik AOW krijg loopt mijn pensioeninkomen gewoon door. Ooit van gehoord? :)
Vrijheid is een recht wat niet krom te krijgen is.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Ingangsdatum AOW

#17 Bericht door dutch » zaterdag 26 maart 2011, 13:09

Rene schreef:
elst99 schreef:Je salaris loopt dan toch door tot de laatste van de maand? E/o je uitkering loop dan toch door tot je verjaardag? Jij wil dubbelop?
Ik wil niet dubbelop, ik krijg dan dubbelop. Ik ben namelijk al jaren gepensioneerd maar heb ook nog lang geen AOW. Op het moment dat ik AOW krijg loopt mijn pensioeninkomen gewoon door. Ooit van gehoord? :)

Rene,ik denk dat wanneer we over dit soort onderwerpen spreken er van een "normale" situatie wordt uitgegaan.
In principe "krijgen" we allemaal op ons 65ste AOW en eventueel pensioen.
Dan zijn er voor sommige pre-pensioen mogelijkheden (altijd gepaard met kortingen) en dan zijn er nog "bofkonten" die iets anders hebben en dat al jaren voordat hun AOW om de hoek komt.Ik geloof,maar ik weet het niet zeker,dat er bij de overheid nogal wat vroeg pensioen is (Marine?) waar men de tropenjaren en/of buitenland jaren, dubbel telt.
(misschien heb ik wel de klok horen luiden maar weet ik niet waar de klepel hangt ;) )
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Ingangsdatum AOW

#18 Bericht door dutch » zaterdag 26 maart 2011, 13:12

elst99 schreef:Iemand die terecht in de WAO zit, voelt zich niet aangesproken, of hoeft zich niet aangesproken te voelen. Wel eerlijk wezen er zijn er ook een heleboel in de WAO terecht gekomen, die niet goed funktioneerde in hun werk en door de werkgever afgeserveerd werden in de WAO.Nu de keuringen strenger zijn is er sinds 2005 veel minder instroom, zouden we dan allemaal gezonder geworden zijn?
Wel dat is een waarheid als een koe.
Eenieder op dit forum zal in zijn naaste omgeveing de voorbeelden te over hebben.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Ingangsdatum AOW

#19 Bericht door elst99 » zaterdag 26 maart 2011, 13:13

Waarschijnlijk met 55 met wachtgeld uit dienst? Maar dan heb je wachtgeld en ben je toch niet gepensioneerd? Dat is toch met 65 althans nu nog!
Of zit ik helemaal fout? :?
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Ingangsdatum AOW

#20 Bericht door dutch » zaterdag 26 maart 2011, 13:21

dutch schreef:
elst99 schreef:Iemand die terecht in de WAO zit, voelt zich niet aangesproken, of hoeft zich niet aangesproken te voelen. Wel eerlijk wezen er zijn er ook een heleboel in de WAO terecht gekomen, die niet goed funktioneerde in hun werk en door de werkgever afgeserveerd werden in de WAO.Nu de keuringen strenger zijn is er sinds 2005 veel minder instroom, zouden we dan allemaal gezonder geworden zijn?
Wel dat is een waarheid als een koe.
Eenieder op dit forum zal in zijn naaste omgeveing de voorbeelden te over hebben.
En dergelijke zaken helpen natuurlijk ook niet echt
quote
http://www.telegraaf.nl/binnenland/9372 ... tml?p=34,1
unquote
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Ingangsdatum AOW

#21 Bericht door prajak » zaterdag 26 maart 2011, 14:57

De WAO is jarenlang misbruikt als "afvalputje", sorry voor dit woord, bij grote reorganisaties. Daar zaten werknemers, werkgevers EN overheid aan tafel en moest er een aanvaardbaar sociaal plan op tafel. Dan is WAO leuker dan WW met zijn beperkte duur en uitkering. Daar is terecht een streep doorgehaald.

Verder, gezonder ? Neen, wel betere begeleiding naar ander werk en eventueel aanvulling indien het salaris in de nieuwe job lager was.

Ziek is ziek ! Een van de verworvenheden van het sociaal stelsel in NL en ik vind dat je daar vanaf moet blijven.

Misbruik ? Natuurlijk, overal komt misbruik voor. Maar dat is de boven- of zo je wilt onderlaag.

Pensioen voor en na 65 ? Ja, dat heb ik ook. Mijn pensioenpolis, de opbouwpolis, is omgezet op mijn 55e in twee ingaande polissen. Een levenslang, een tot 65. Die bedragen moeten in een zekere verhouding staan en daar zien fiscus en verzekeringsklub op toe. En als ik 65 word is een van die polissen "op" en komt de AOW. Als ik niet ga samenwonen krijg ik meer poen, ga ik samenwonen net zoveel als nu. En daar moet ik het mee doen. En kan ik het easy mee doen......en nog sparen ook.

polderjongen
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 2
Lid geworden op: maandag 31 augustus 2009, 12:02

Re: Ingangsdatum AOW

#22 Bericht door polderjongen » zaterdag 26 maart 2011, 19:31

Maar goed, als dit doorgaat krijg ik in 2012 dus 13 dagen later mijn AOW..... en hou ik 13 dagen langer mijn WAO-uitkering (die hoger is dan die AOW, :lol: :lol: :lol: ).[/quote]

Ik denk dat je hier toch een denkfout maakt. Zoals al eerder vermeld stoppen de sociale uitkeringen nu m.i.v. de maand dat je 65 wordt. Ik heb nog geen wetswijziging gezien dat deze voortaan doorlopen tot het MOMENT dat je AOW krijgt.
Zou dat wel zo zijn, dan is dit geen bezuiniging meer, maar weer een, ondoordachte, geld kostende regeling. Sociale uitkeringen als WAO en WW zijn meestal hoger dan het schamele AOW pensioentje. :(

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Ingangsdatum AOW

#23 Bericht door elst99 » zaterdag 26 maart 2011, 23:53

Dan ga je er dus vanuit dat iedereen een sociale uitkering krijgt? Er zijn ook nog mensen met een baan, al wordt dat steeds minder naar de 65 toe.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Ingangsdatum AOW

#24 Bericht door prajak » zondag 27 maart 2011, 04:46

Polderjongen, er zitten hier ook mensen met een gedeeltelijke WAO van nog geen 600 euro per maand..... Die gaan er met hun AOW op vooruit als ze niet te lang hier verblijven. En dan komt ook nog pensioen. Ach, ik vind het terecht dat de AOW ingaat op de verjaardag. Dan krijg je de eerste maand wat minder. En de laatste maand ook......of is er soort "nabetaling" voor nagelaten familie ?

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Ingangsdatum AOW

#25 Bericht door elst99 » zondag 27 maart 2011, 04:59

Dat weet ik eigenlijk niet of je na de maand dat je bent overleden nog AOW krijgt, logisch zou zijn van niet.
Weet wel dat toen destijds mijn vader overleed, mijn moeder nog 2 maanden pensioen kreeg uitbetaald van Defentie en daarna haar weduwepensioen. Of dat nog zo is dat weet ik niet.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Ingangsdatum AOW

#26 Bericht door elst99 » zondag 27 maart 2011, 05:04

Jij gaat er vanuit dat iedereen een pensioen heeft, maar daar vergis je je. In het bedrijfsleven is dat niet overal en zeker niet bij kleine zelfstandigen. Als je dan zelf niet iets geregeld hebt, hetzij met lijfrente of verzekeringen, dan heb je een mager bestaan, maar krijgt dan wel weer voor van alles subsidie.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Ingangsdatum AOW

#27 Bericht door printen44 » zondag 27 maart 2011, 05:32

Nu wordt de AOW de gehele maand van overlijden betaald. Dat was vroeger anders. dan kreeg de nabestaande nog twee maanden AOW. De gedachten daar achter was dat toen de mensen een soort "kwartjes" begrafenisverzekering hadden en die een som uitkeerde, wat vaak niet voldoende was om te begrafenis te betalen. Crematie was toen weinig in zwang.

Nadat er verzekeringen kwamen die de begrafenis of crematie verzorgde, zoals "Dela", was de noodzaak van die twee extra maanden niet meer nodig.

Ik verwacht overigens wel dat de AOW zal worden uitgekeerd tot en met de dag van overlijden. Het zou logisch zijn in aansluiting met het uitkeren van AOW op de dag dat je 65 wordt.

Zover ik weet is maar 15 % van de mensen nog werkzaam zijn in een voltijdse baan als ze 65 worden. Veel hebben een soort VUT, deeltijdwerk of zijn arbeidsongeschikt. Ook zijn er banen die een vervroegde pensionering hebben.

Veel pensioenfondsen hebben een soort "getrapt" pensioen. Je kunt eerder stoppen, maar dan krijg je ook minder. Ook zijn er pensioenfondsen waar je maximaal 20% van je pensioen naar voren kan halen. Om bijvoorbeeld het inkomen aan te zuiveren als je van een voltijdse baan naar een deeltijdbaan gaat. Dat naar voren halen kan tot je 60ste jaar. Jonger kan niet.

Veel bedrijven stappen over op deeltijdse banen voor oudere werknemers. De bedrijven willen niet graag dat ervaring verloren gaat en ouderen kunnen in een deeltijdse baan prima functioneren. Dit ook omdat de VUT nagenoeg verdwenen is en dat een levensloopregeling alleen goed is voor jongere werknemers tot 40 jaar. Vandaar dat naar voren halen van die 20%. Zeker ook omdat steeds meer vrouwen pensioen opbouwen de laatste decennia.

In de toekomst zal de AOW ook die weg op gaan. De AOW zal steeds meer een individueel karakter krijgen, zoals de bedrijfspensioenen nu al mee bezig zijn.

Wil je eerder stoppen, nou dat kan, maar je krijgt minder. Wil je langer doorwerken, dat kan, dan krijg je meer. Vooral e jongere werknemers tot 40 jaar kunnen nu al bepalen wanneer ze willen stoppen met werken en ook bepalen wanneer ze AOW willen krijgen. Maar aan alles hangt een prijskaartje en dat prijskaartje bepaalt of je wel of niet eerder wilt stoppen.

De leuze "Nou moet ik tot mijn 67ste blijven werken", gaat niet op. Ook voor oudere werknemers.

Niet de AOW geeft de meeste geldzorgen voor de overheid, maar de zorgkosten, dat zal de "bottleneck" voor de toekomst worden. Financieel gezien dan.

Er wordt hard bestudeert of "mantelzorg" niet op en of andere manier financieel ondersteund kan worden, om de financiele en personele druk op de reguliere zorg weg te nemen. De toekomst zal uitwijzen of dat de oplossing voor het probleem zal zijn.

polderjongen
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 2
Lid geworden op: maandag 31 augustus 2009, 12:02

Re: Ingangsdatum AOW

#28 Bericht door polderjongen » zondag 27 maart 2011, 13:39

[quote="printen44"]Nu wordt de AOW de gehele maand van overlijden betaald.

Beste Printen44, ik ben het met het bovenstaande NIET eens. Lees onder staande tekst maar eens.

Als door de uitvaartondernemer de aangifte van overlijden bij de Burgerlijke Stand wordt gedaan, gaat er een bericht naar de Sociale Verzekeringsbank. Deze zorgt ervoor dat de AOW op de dag van overlijden wordt stopgezet. Is er nog een echtgeno(o)t(e) of partner (geregistreerd of samenwonend) van 65 jaar of ouder dan ontvangt de achterblijvende partner een AOW uitkering voor ongehuwden. Bent u jonger dan 65 jaar en had de overleden partner een AOW met toevoeging en heeft de achterblijvende partner geen eigen inkomen dan kan de achterblijvende partner een ANW-uitkering aanvragen. Mocht dit bij elkaar beneden de bijstandsnorm vallen dan zal dit inkomen aangevuld kunnen worden met de Algemene Bijstand, dit moet men zelf aanvragen. Na het overlijden keert de Sociale Verzekering Bank nog een overlijdensuitkering uit aan de wettige echtgeno(o)t(e) of partner of aan de achterblijvende kinderen. Bij het aanvragen van een AOW uitkering hebben samenwonenden dezelfde rechten als gehuwden wanneer zij tenminste drie maanden een gezamenlijke huishouding hebben gevoerd.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Ingangsdatum AOW

#29 Bericht door RuudThai » zondag 27 maart 2011, 16:16

Ruudthai schreef:
polderjongen schreef:Maar goed, als dit doorgaat krijg ik in 2012 dus 13 dagen later mijn AOW..... en hou ik 13 dagen langer mijn WAO-uitkering (die hoger is dan die AOW, :lol: :lol: :lol: ).
Ik denk dat je hier toch een denkfout maakt. Zoals al eerder vermeld stoppen de sociale uitkeringen nu m.i.v. de maand dat je 65 wordt. Ik heb nog geen wetswijziging gezien dat deze voortaan doorlopen tot het MOMENT dat je AOW krijgt.
Zou dat wel zo zijn, dan is dit geen bezuiniging meer, maar weer een, ondoordachte, geld kostende regeling. Sociale uitkeringen als WAO en WW zijn meestal hoger dan het schamele AOW pensioentje. :(
Ik weet niet precies wat er in de wetten over de sociale uitkeringen staat m.b.t. de overgang naar de AOW. Misschien staat er al dat de uitkering vervalt m.i.v. de ingangsdatum AOW. Dan hoeft er dus niets gewijzigd te worden in de wetgeving.
Ook t.a.v. de op handen zijnde verhoging van de AOW-leeftijd zou dit voorkomen dat telkens die wetgeving moet worden aangepast.

En anders is er toch een probleem: als je bijv. geen inkomsten hebt gedurende een aantal weken doordat je uitkering/VUT/FPU o.i.d. stopt per de 1e van de maand dat je 65 wordt, dan kun je een bijstandsuitkering aanvragen.... Als dan 90 % van de met AOW gaande babyboomers dat doet, dan kunnen ze die 6000 man die ze bij het UWV willen ontslaan, gelijk weer aan het werk zetten.... ;) :D :D :D .
Maar ach, ik denk dat als hier door de regering Wilders c.s. geen compensatieregeling voor wordt bedacht, dan komt dat wetje helemaal niet door de Eerste Kamer! [|( [|) [8)

Overigens, worden de aanvullende pensioenen dan ook uitbetaald per de 65e verjaardagsdatum?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Ingangsdatum AOW

#30 Bericht door prajak » zondag 27 maart 2011, 16:38

Polderjongen, je schrijft.....

" Na het overlijden keert de Sociale Verzekering Bank nog een overlijdensuitkering uit aan de wettige echtgeno(o)t(e) of partner of aan de achterblijvende kinderen. "

Nou, daar gaat het dus om. Is dat een week, een maand, of heb je andere info ? En wat de kinderen betreft, er zal wel bedoeld zijn minderjarige kinderen die ten laste kwamen van de overledene.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”