AOW & Partnertoeslag

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Ger van Hulst
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 1
Lid geworden op: maandag 21 maart 2011, 11:47

AOW & Partnertoeslag

#1 Bericht door Ger van Hulst » donderdag 24 maart 2011, 15:03

Binnenkort vertrek in naar Thailand om daar voor 'vast' te gaan wonen. In Nederland wordt ik uitgeschreven.
Mijn leeftijd is 71 jaar en ik ontvang een volledige AOW-uitkering.
In Thailand ga ik samenwonen met mijn 33-jarige vriend. Die (vooralsnog) geen inkomen heeft. Wie kan mij vertellen op hoeveel partnertoeslag ik kan rekenen.
Een email naar de uitkerende instantie gaf nauwelijks een bruikbaar antwoord.
Bij voorbaat mijn dank voor de te nemen moeite.
Ger

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: AOW & Partnertoeslag

#2 Bericht door greenthaiway » donderdag 24 maart 2011, 15:24

Voor het juiste bedrag moet je de SVB, kantoor Roermond, benaderen.
Op de site van de SVB kun je hen mailen, je krijgt dan exact opgegeven wat de hoogte van je AOW én de toeslag wordt.
Ze hebben o.a. naam van degene met wie je gaat samenwonen plus geboortedatum nodig.

Een groffe berekening is op dit forum meerdere malen geplaatst, o.a. door Heer Prajak.
Prajak heeft deze berekening gemaakt;
http://www.thailandforum.nl/viewtopic.p ... nertoeslag

Maar nogmaals, voor een persoonlijke, precieze berekening moet je bij de SVB te Roermond zijn, dan weet je van de hoed en de rand,
ook na de komma.

Succes ermee 8-)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: AOW & Partnertoeslag

#3 Bericht door prajak » donderdag 24 maart 2011, 16:23

Ger is 71 en krijgt na emigratie geen korting van 2% per vol jaar "weg". Zijn AOW loopt al.

Vriend is 33 en dus (33 min 15) is 18 jaar niet verzekerd, dus 36% korting; Ger zakt zelf naar de 50% uitkering (in plaats van 70%) maar krijgt de toeslag er bij. Het zou me niet verbazen als Ger straks meer bruto beurt dan in NL. En de premie volksverzekering valt weg uit de heffing.

Ger, je moet het wel melden als je gaat samenwonen. Daarvoor is een formulier dat je wellicht van het internet kunt afplukken of misschien ligt het wel op het postkantoor...... Meld je het niet dan kun je problemen krijgen.

Maar hou er rekening mee dat de partnertoeslag helemaal gaat verdwijnen. Ik denk binnen enkele jaren. De staatskas is leeg, er zijn ruime schulden, die JSF moet betaald worden EN een nieuwe helicopter.....

Ik mag verder aannemen dat Ger de fiscus op de hoogte heeft gesteld en het emigratie-iinformatie formulier heeft aangevraagd in Heerlen. Denk nu niet dat het automatisch gaat.....

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: AOW & Partnertoeslag

#4 Bericht door RuudThai » donderdag 24 maart 2011, 16:30

prajak schreef:Ik mag verder aannemen dat Ger de fiscus op de hoogte heeft gesteld en het emigratie-iinformatie formulier heeft aangevraagd in Heerlen. Denk nu niet dat het automatisch gaat.....
Dat gaat wel volledig automatisch; uitschrijving uit de GBA heeft een automatisch bericht van de gemeente aan de belastingdienst tot gevolg.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: AOW & Partnertoeslag

#5 Bericht door prajak » donderdag 24 maart 2011, 16:36

Klopt, RuudThai, maar de fiscus wil meer van je weten. Zoals jouw nieuwe woonland, woonadres, corresp adres in NL, en zo voorts. Dus niet melden bij de fiscus betekent een hoop ellende. Waar moeten ze de lopende aanslagen naar toe sturen, de nieuwe aangifte ? Ze willen verder beoordelen of je recht hebt op vrijstelling van premie volksverzekering en eventueel inkomstenbelasting. Dat hangt mede van het nieuwe woonland af.

Ik heb al eerder gezegd, big bro weet wel dat je NL uit bent maar niet waar je dan gaat wonen. Dat moet je zelf aangeven. Dus melden in Heerlen. Je krijgt een informatie formulier en dat vul je in in jouw nieuwe woonland; tevens vraag je dan vrijstelling aan, dat komt echt niet automatisch.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: AOW & Partnertoeslag

#6 Bericht door prajak » donderdag 24 maart 2011, 17:03

Beetje off topic hier ? Maar ik plaats het ter lering voor mensen die aan emigratie denken.

Laat ik vertellen wat we in Nongkhai hebben meegemaakt. Nederlander Henk, niet zijn echte naam, vertrekt uit NL naar Thailand, naar NK. Schrijft zich uit bij de gemeente en denkt dat de belastingdienst het dan wel weet. Klopt, maar ze weten niet zijn nieuwe adres. En dan geldt het oude….. Dan geldt Henk niet als emigrant !

Hij was beroepschauffeur en kreeg fooien en moest ieder jaar iets bijbetalen aan de staatskas. Dus de aanslag komt op zijn oude adres….. men stuurt het terug, of werpt het in het ronde archief, enfin, er werd niet betaald. Ook komt het nieuwe aangiftebiljet op dat adres maar het wordt niet keurig ingevuld en ondertekend terug in Heerlen. Dan komen eerst aanmaningen en dan aangetekende brieven en een deurwaarder aan die deur en eindelijk komt men er achter dat Henk daar niet meer woont. Maar waar woont Henk dan wel ? Dat blijft in het ongewisse en de belastingdienst gaat hem oproepen. Er wordt een advertentie geplaatst in een lokaal blad en in een landelijke krant en als Henk zich niet meldt gaat men op zoek naar zijn inkomen. Wel, dat is gemakkelijk, Henk heeft WAO en dat weet Big Bro natuurlijk.

Er volgt beslag op zijn WAO. Belastingaanslagen van drie jaar maar liefst. En het beslag is 100% van het inkomen als je niet in NL woont en ja, Henk meldt zich niet en woont ogenschijnlijk/klaarblijkelijk niet in NL.

Dan gaat Henk piepen. Er komt immers geen poen. Een belletje met het UWV en hij komt er achter dat er …. aan de knikker is. Dan mag ik optreden; ik heb de zaken helemaal voor hem kunnen regelen, de aanslagen gingen op nul en hij kreeg zijn WAO met terugwerkende kracht uitbetaald MIN de kosten die het Rijk had moeten maken. Honderden euro’s ! Ik heb de vrijstelling kunnen regelen en tot zijn overlijden heeft Henk ongestoord zijn uitkering gehad.

Het advies is dus: breng zelf de fiscus op de hoogte. Meld dat je gaat emigreren en ze zenden je een informatie formulier. Dat vul je in als je uit NL weg bent en je vraagt gelijk de vrijstelling aan. Dat mag vormvrij maar daar wil ik mensen best een voorbeeld van geven. Maak aannemelijk dat je uit NL weg bent en maak aannemelijk waar je dan wel woont.

En regel bij voorkeur een correspondentie-adres in NL. Post komt hier wel eens te laat aan, of helemaal niet….. En belastingzaken hebben een termijn ! Kom je daarbuiten dan heb je formeel geen enkel recht meer.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: AOW & Partnertoeslag

#7 Bericht door Mart » donderdag 24 maart 2011, 17:48

Ook ik had een postadres in NL. Bij de verlening "vrijstelling" heb ik tevens gevraagd of ik dat adres nog langer moest aanhouden. Het antwoord was nee. Nu stuurt de belastingdienst de post rechtstreeks naar mijn huisadres in TH.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: AOW & Partnertoeslag

#8 Bericht door prajak » vrijdag 25 maart 2011, 00:33

Klopt, Mart. Doe ik ook. De post hier is de laatste jaren betrouwbaarder geworden.

Maar voor nieuwe mensen hier die nog fiscale zaken moeten afwikkelen (lopende jaren, M-biljet, C-biljet, conserverende aanslag) is het sterk aan te raden een corresp adres in NL aan te houden waar men de post kopieert en doorstuurt/emailt.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: AOW & Partnertoeslag

#9 Bericht door RuudThai » vrijdag 25 maart 2011, 16:59

Ik ben in 2006 uit Nederland vertrokken. Toen gold al de verplichting om behalve je nieuwe woonland, ook je adres aldaar op te geven. Desnoods het adres van een tijdelijke verblijfplaats.
Die verplichting is er - ik meen - rond 2002 gekomen, daarvoor was het nieuwe woonland voldoende, hoewel je toen al facultatief je nieuwe adres ook kon opgeven.
Ik heb dus niet de belastingdienst ingelicht en alles is prima op z'n pootjes terechtgekomen.
Ik kreeg het M-formulier en alle correspondentie keurig op mijn bij de gemeente opgegeven adres in Thailand.
De GBA perfectioneert steeds meer!

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: AOW & Partnertoeslag

#10 Bericht door prajak » vrijdag 25 maart 2011, 17:07

De heer "Henk" waar ik het over had emigreerde voor 2006 naar hier; ik meen eind jaren 90. Niemand heeft hem toen iets verteld of gevraagd. Dan is een misverstand snel geboren.

Ik ben er voor de regie in eigen hand te houden.

Ik heb de aanvraagspullen voor AOW nu in huis en zal ze in mei inzenden. Hoelang duurt die behandeling ? Een paar maanden ? Ik heb maar drie werkgevers gehad, men zal het snel kunnen nazoeken al is dat feitelijk niet nodig; het gaat er om hoe lang je ingezetene bent geweest. Ik begrijp die vraag dus niet helemaal maar zal me aan hun scenario houden.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”