Cheqlist voor verhuizing van NL naar TL

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 01 april 2007, 13:23
Locatie: Bangkok

Cheqlist voor verhuizing van NL naar TL

#1 Bericht door menan » woensdag 23 maart 2011, 11:32

Eindelijk is het dan zover. O.g. kan vertrekken naar TL. Maar waarheen ik ook reis, ik gebruik altijd een cheqlist.
Je zult toch maar vergeten je paspoort te verlengen :lol:
Heeft er iemand een goede cheqlist? Per pb kan natuurlijk ook. Ik zou er erg blij mee zijn. [|)

Deze lijst heb ik al wel gevonden.


http://vertreknaarhetbuitenland.overhei ... reren/home?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Cheqlist voor verhuizing van NL naar TL

#2 Bericht door prajak » woensdag 23 maart 2011, 16:27

Mijn lijst is 9 jaar oud; daar heb je niks aan op heden. Het is ook heel individueel wat je opschrijft en nog kunt onthouden.

Maar laat ik eens wat rondlopen in mijn oude grijze cellen.

Je hebt een computer en scanner ? Scan alle papieren in die je ooit nog nodig hebt en die je natuuurlijk meeneemt.

Paspoort
Visum voor Thailand
Rijbewijs
Reispolis
Zorgpolis
Uitschrijving gemeente
Geboortebewijs in Engels (al kun je die na x maanden niet meer gebruiken hier)
Bankpassen, credit card, rekeningnummers
Gegevens internetbankieren, lijst met codenummers of een hulpmiddel dat je in de PC moet steken zoals bij enkele banken
Inentingen
Medicijnen die je gebruikt en noteer dan de "chemische" naam
Een lijst met adressen en telefoonnummers van familie en vrienden; hun email heb je al ergens staan denk ik.
Verjaardagen van die mensen. En hun geboortejaar. Vervelend als je iemand feliciteert met zijn/haar Abraham/Sara en hij/zij is 60.....
De laatste opgave van de waarde van opgebouwd pensioen en waarde van spaarpolissen; dat heb je nodig als je volgend jaar een M-biljer krijgt.
Laatste jaaropgave van werk of uitkering, dus van dit jaar.
Testament, als je dat hebt.

Ik zal best iets vergeten......

Maak een copie van die spullen in jouw PC en op een memorystick of USB-ding. En zet ze in jouw emailaccount en dat van kind, broer, zus, goede vriend.

Maar belangrijker: houd een postadres in NL. Zeker de eerste jaren. De post in TH wil wel
eens iets kwijtraken, of langdurig vasthouden. Zeker voor belastingzaken is een postadres in NL belangrijk; er kunnen termijnen in het geding zijn. Ik heb ook nu nog steeds een adres in NL voor de fiscus.

En ben je alleenstaand dan kan een notariële volmacht een optie zijn. Kind, broer/zus, vriend.
Die had ik ook maar heb ik na twee jaar laten verscheuren. Kan van belang zijn als in NL stukken getekend moeten worden in het bijzijn van een notaris zoals bijvoorbeeld als een ouder van jou komt te overlijden. Die volmacht kan maar hoeft niet ook jouw bankrekening te omvatten; een algemene of een beperkte volmacht, via de notaris in NL.

En weet de fiscus al dat je weggaat en heb je het emigratie-informatie-formulier al in huis ?

Maar het is kort dag voor je. Je bent vast al aan het pakken....

Succes.

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Cheqlist voor verhuizing van NL naar TL

#3 Bericht door joepattaya » donderdag 24 maart 2011, 05:55

* kaasschaaf
* zorg ervoor dat je het jaar dat je vertrekt belasting technisch goed afsluit!! (zie post Prajak)
* je meest populaire aardappelschil-mesje [|)
* ben je groot/fors uitgevallen? voldoende passende kleding (niet overal verkrijgbaar)
* zelfde geldt voor schoenen 44+ is bijna niet te krijgen
* na aankomst: registreer je op de site van de Nederlandse Ambassade in Bangkok (vrijwillig)

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”