Oprichten belangen vereniging van Buitenlanders in Thailand

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
kemsia
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 14
Lid geworden op: dinsdag 08 maart 2011, 11:31

Oprichten belangen vereniging van Buitenlanders in Thailand

#1 Bericht door kemsia » zondag 20 maart 2011, 14:23

Ik lees nu enige tijd de berichten op dit forum en heb me onlangs ook aangemeld om zelf wat te posten. Ik heb
zelf een lieve Thaise vrouw uit het betere milieu, maar we wonen (nog) in Nederland. Zij komt uit een goede
familie die zichzelf heel goed kan onderhouden en absoluut niet financieel hulpbehoevend is, integendeel ze
hebben het mogelijk beter dan de meeste hier in Nederland. Dus zover zijn er voor mij geen obstakels op
financieel gebied. Wat ik hier wel lees is dat veel Farang in meer of mindere mate problemen ondervinden met
de Thaise families van hun eega of tegen problemen oplopen in het algemeen in Thailand. Mijn idee is om een
soort van vereniging te starten om de belangen van farang te behartigen met allerlei zaken in Thailand, van
het kopen en bezitten van land en huizen tot oprichten van bedrijven, het verblijven in Thailand, juridisch
advies, verzekeringen, bouwen en vooral zorgen dat je niet leeg geplukt wordt door je Thaise eega en of
familie. Ondanks dat alles in het begin rozengeur en manenschijn is zie ik maar al te vaak dat er grote problemen
ontstaan als het financieel even niet meer zo mee zit of dat de farang gewoon geplukt wordt. Ik ken Thailand
nu zo''n beetje 20 jaar en heb veel gezien en meegemaakt, de goede en slechte dingen.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Oprichten belangen vereniging van Buitenlanders in Thail

#2 Bericht door ron » zondag 20 maart 2011, 14:52

Denk dat er al zoiets bestaat,als hetgeen jij oppert............: Dit forum misschien :idea: :?:
In mijn optiek kun je hier op dit forum veel wijsheid opsteken.
Er zijn natuurlijk wel veel berichten van een minder NIVO (NIVEAU),maar als je echt met een probleem zit,wordt er bij tijd en wijle wel goed gereargeerd en advies gegeven.

Groet Ron
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

kemsia
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 14
Lid geworden op: dinsdag 08 maart 2011, 11:31

Re: Oprichten belangen vereniging van Buitenlanders in Thail

#3 Bericht door kemsia » zondag 20 maart 2011, 15:27

Dit forum gaat niet verder dan discussies en eventueel wat advies, daar is een forum ook voor bedoeld. Ik wil veel verder gaan hierin en een echte belangenvereniging oprichten of onderzoeken of hier uberhaubt interesse voor is. Met een
echte belangevereniging bedoel ik geen discussie groep !

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: Oprichten belangen vereniging van Buitenlanders in Thail

#4 Bericht door yandre » zondag 20 maart 2011, 15:49

nu ik weet niet er zijn dacht ik als het goed is
al wat nederlandse vereniging zoals dacht ik in
pattaya.

maar ik neem aan dat je bij deze oprichting denk
aan een landelijke voor thailand?
en dit geen kaart of bridge club is of wordt.

en dan aleen voor nederlanders en belgen of
voor alle naitonaliteiten???

en dan zullen er denk ook een aantal personen
een goede kennis van zaken moeten hebben .
of kennis van buiten af of derden thai personen?

deze vereniging weet niet of dit erkend wordt zoals in nederland
met statuten bij notaris ned thailand.

zo maar wat vragen tuurlijk samen sta je sterk maar of dit ook
in thailand zo is

kemsia
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 14
Lid geworden op: dinsdag 08 maart 2011, 11:31

Re: Oprichten belangen vereniging van Buitenlanders in Thail

#5 Bericht door kemsia » zondag 20 maart 2011, 15:57

Precies dat is de bedoeling, samen sta je sterk en dan bedoel ik de vereniging moet zo sterk zijn om daadwerkelijk
een vuist te kunnen maken en belangen te behartigen van buitenlanders, dit kunnen dus alle farang zijn,niet alleen
de Nederlanders. Ik denk hierbij ook aan bijvoorbeeld gezamelijk een LTD oprichten, de kosten kunnen dan verdeeld
worden door alle leden,maar hoe meer hoe beter uiteraard.Dit geldt ook voorlegal services.

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: Oprichten belangen vereniging van Buitenlanders in Thail

#6 Bericht door Duiker » zondag 20 maart 2011, 16:21

kemsia,

een verenig bestaat uit leden. En van die leden verwacht je normaal gesproken een bijdrage aan die vereniging. Niet alleen financieel, maar met raad en daad. Bij een bedrijf leg je je probleem voor, en koop je een oplossing. Dat bedrijf is wel duidelijk. Maar die belangen vereniging, want daar heb je het over, is niet meteen duidelijk. Ik denk dat je daar niet van ieder lid kunt verwachten dat deze daar actief mee bezig is. Dat is met dit forum ook zo. Er staat veel zeer waardevolle informatie, maar er staat ook foutieve informatie. Toch doe je met dit forum veel kennis op. Het is laatst al eens gezegd, dit forum bepaald niet de regels. Maar het geeft wel de richting aan waarin je kunt zoeken.
Een belangen vereniging is een goed idee. De NVT, nederlandse vereniging thailand, is min of meer al zoiets.

Maar misschien kun je eens beter uitleggen wat je nu precies bedoeld, of hoe e.e.a. in zijn werk zou junnen gaan.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Oprichten belangen vereniging van Buitenlanders in Thail

#7 Bericht door prajak » zondag 20 maart 2011, 16:31

Kemsia, een waardig streven. Maar toch....

Voor alle farang hier ? Maar niet iedere nationaliteit heeft dezelfde problemen. De problemen die wij NL-ers hebben inzake visa en -verlenging en AOW en inkomensverklaringen en zorgpolissen en de fiscale paragraaf kent iemand uit een ander land niet of anders of meer of minder. Daar loop je als eerste punt al tegen aan. Dan krijg je nog het taalprobleem. Engels ? Je mag ze de kost geven die dat niet goed beheersen. En kan het bestuur van die klub een Rus met een Finse vrouw en een geadopteerd kind uit Nigeria helpen met visa en belasting ? Vergeet dat maar.

Er bestaat een vereniging, de Nederlandse Vereniging Thailand. Met zusterklubs in Pattaya en in de regio Hua Hin/Cha-am en ik meen in C-mai in oprichting. Maar die doen niet aan advies; die houden zich bezig met vermaak en oranjebal en kinderdagen en autorally. De problemen die hier in het forum, het beste over Thailand in ons taalgebied, worden besproken kent men daar nauwelijks. Het is vooral een klub van expats, niet van emigranten. En expats, dit woord wordt gebruikt voor hier gedetacheerde mensen, hebben niet de problemen van emigranten.

Ik weet zeker dat dit forum genoeg info geeft, nu al, en we staan allemaal open voor vragen en er zit hier deskundigheid op veel terreinen en we kunnen je naar een jurist verwijzen hier of in NL. Dan is er nog de grote vraagbaak thaivisa dot com en er zijn enkele Duitstalige forums met veel kennis en ervaring.

Voorkomen dat iemand wordt leeggeplukt door een Thai kun je nimmer. Dat moet de persoon zelf in de hand houden. Daar helpt echt geen klub aan. Je kunt met honderdduizend leden misschien de politiek benaderen maar stomme fouten van een emigrant maak je daar niet mee goed.

In dit land moet je het zelf rooien. Helemaal alleen ! Ogen en oren open en de knip dicht. En vooraf het forum benaderen en goed lezen.

En zijn er zaken die zwaar liggen en die je niet in het forum wilt gooien benader dan het moderatie-team in een persoonlijk bericht. Die weten waar hier de deskundigen zitten. En we zijn bereid iedereen te helpen met advies. Maar wel vooraf. Repareren komt vaak of altijd te laat.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Oprichten belangen vereniging van Buitenlanders in Thail

#8 Bericht door prajak » zondag 20 maart 2011, 16:44

Ik heb even ingelogd bij de NVT, ik ben lid, en zie in het slecht bezochte forum een filmpje van 2010 over een meneer die veel geld moet geven aan zijn Thaise familie.

===

Een Thaise vrouw trouwt graag een farang, een buitenlandse man, om aan geld te komen voor haar familie. Want het is de plicht van een Thaise vrouw om voor haar familie te zorgen en dus is trouwen met Nederlandse man een uitkomst. 'Het heeft niets met liefde te maken', stelt Marc Thirifays (54).

'Het overkomt talloze buitenlandse mannen', zegt Marc die zelf in 2003 is getrouwd met een Thaise vrouw en inmiddels een dochtertje heeft: 'Je gaat op vakantie naar Thailand, wordt verliefd op een Thaise vrouw en van het één komt het ander.'

Melkkoe
Marc ging in Thailand wonen, eerst bij zijn schoonfamilie in huis, later op grotere afstand vanwege het gebrek aan privacy. Ook de constante vraag om geld werd hij helemaal zat. Niet dat hij geen geld over heeft voor zijn schoonmoeder. Maar de broers willen volgens Marc ook door hem onderhouden worden en dat gaat hem te ver: 'Zelfs de beste melkkoe gaat dood van te veel geven.'

Een half jaar geleden stond Marc zelfs op het punt om alles achter zich te laten en terug naar België te gaan. Maar na een afkoelingsperiode bij zijn ouders is hij toch weer naar Thailand gegaan. Het idee om zijn dochtertje niet meer te zien, speelt daarbij een grote rol.

Waarschuwen
Marc wil vooral buitenlandse mannen waarschuwen onder het motto ‘bezint eer ge begint’. In de Thaise cultuur is de familie het belangrijkste, met de mannelijke familieleden voorop. 'Dus als de mannen om geld vragen, dan heb je dat maar te geven. Lukt dat niet rechtstreeks, dan wordt de vrouw onder druk gezet om het geld te vragen. En dus word je gebruikt als een lopende geldautomaat', legt Marc uit: 'Degene die zegt, dat gebeurt mij niet, steekt zijn kop in het zand.'

===

Je ziet, het staat bol van gemeenplaatsen ! "De Thaise vrouw trouwt een farang om aan geld te komen......." "Want het is de plicht....." "Bezint eer ge begint......" Kan het goedkoper, moet er nog zand zijn ? "Het heeft niets met liefde te maken..." Nog zo een lekkertje. Zijn Thaise vrouwen dan allemaal berekenende monstertjes ? Goedkoop gezever.

Maar de verenging geeft geen advies, er is ook geen discussie. De NVT doet niet aan advies voor emigranten.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Oprichten belangen vereniging van Buitenlanders in Thail

#9 Bericht door Mart » zondag 20 maart 2011, 17:51

In het bericht van de heer Kemsia, lees ik dat hij een idee heeft om een soort vereniging te starten om de belangen van farang te behartigen met allerlei zaken in Thailand, van
het kopen en bezitten van land en huizen tot oprichten van bedrijven, het verblijven in Thailand, juridisch advies, verzekeringen, bouwen en vooral zorgen dat je niet leeg geplukt wordt door je Thaise eega en of familie.
Verder schrijft hij:
* Ik ken Thailand nu zo''n beetje 20 jaar en heb veel gezien en meegemaakt, de goede en slechte dingen.
* Ik wil veel verder gaan hierin en een echte belangenvereniging oprichten of onderzoeken of hier überhaupt interesse voor is.
* Samen sta je sterk en dan bedoel ik de vereniging moet zo sterk zijn om daadwerkelijk
een vuist te kunnen maken en belangen te behartigen van buitenlanders, dit kunnen dus alle farang zijn,niet alleen de Nederlanders. Ik denk hierbij ook aan bijvoorbeeld gezamenlijk een LTD oprichten.

Het idee is beslist niet slecht. Of er interesse voor is :?:
Ik woon ruim 20 jaar hier in Thailand. Toen was het oprichten van een LTD een simpele zaak, maar nu :?:
Mijn advies is, zoek contact met:
* Een jurist , is reeds bekend in TF
* Een verzekering deskundige, ook reeds bekend in TF
* Bouwkundigen, zijn ook bekend
* Een aantal tolken
* Een psycholoog
* Een psychiater
* Een drank en drugs bestrijder
* Een web designer
:? :roll: :lol:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Oprichten belangen vereniging van Buitenlanders in Thail

#10 Bericht door joepattaya » maandag 21 maart 2011, 03:12

Ik wil niet negatief overkomen, maar er zijn in het verleden al diverse pogingen ondernomen om tot zoiets te komen.
Een hele hoop gepraat totdat het moment daar is om werkelijk spijkers met koppen te slaan en dan ineens kijkt iedereen de andere kant op.

De historische plannen gaan van een telefonische hulp-ring tot het opzetten van een bejaarden-oord en alles wat daartussen in ligt.

Er zijn in het recente verleden diverse hulproepen geweest van (niet-)leden en daar is adequaat op gereageerd door een aantal forumleden die speciaal daarvoor "buiten het forum zijn getreden".

Ikzelf heb in het verleden diverse keren geprobeerd om de NVP (Nederlandse Vereniging Pattaya) te mobiliseren, maar behalve een grote bek en het organiseren van domme spelletjes komt daar weinig uit.

MIJN ervaring is dat op het moment dat je een probleem hebt er OF mensen opstaan om je te assisteren OF men is ineens niet meer thuis. In de regel geeft men niet thuis.

Het is een nobel streven om iets te organiseren voor de expats in Thailand, maar als ik in mijn omgeving kijk dan zijn daar al 4 of 5 expat-clubs. Deze worden meestal bezocht door expats die tegen de houdbaarheidsdatum aanlopen en waar in de regel louter visum-zaken besproken worden.

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: Oprichten belangen vereniging van Buitenlanders in Thail

#11 Bericht door yandre » maandag 21 maart 2011, 05:09

natuurlijk op de forums wordt veel gevonden
en zeker hier op het forum is ook jaren lange
ervaring en kennis aan wezig.
goed zo als omschreven wordt het is een goed idee

de vraag als zo iets van de grond kan komen
in wat voor minimaal aantal leden wordt dan gedacht?
zo als mart en andere al schreven er is kennis op het
forum aleen staan deze er voor open als er iets wordt
opgericht of zien zij het niet zitten.

er is ook in het verleden een onderwerp geweest hier
verzorgings qu iets dergelijks.
maar er zijn een hoop menings verschillen en is ook
waarschijnlijk niet haal baar ??

maar als dit onderwerp eventueel ook in deze vereniging
kan passen ja wie weet .

ook denk lastig omdat de meeste op diverse plaatsen
in thailand woonnen en hun eigen boontjes doppen
door schade en schande hier meeleren.

mogelijk kan je meer uitleg geven hoe je dit zelf ziet
ben ik wel benieuwd naar en mischien meerdere op dit
forum

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Oprichten belangen vereniging van Buitenlanders in Thail

#12 Bericht door Mart » maandag 21 maart 2011, 05:19

yandre schreef: zo als mart en andere al schreven er is kennis op het
forum aleen staan deze er voor open als er iets wordt
opgericht of zien zij het niet zitten.
Kijk eens naar mijn profiel :? Die positie wil ik niet prijs geven voor een goed betaalde baan :lol:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Oprichten belangen vereniging van Buitenlanders in Thail

#13 Bericht door jumbo » maandag 21 maart 2011, 08:38

De NVT is gewoon een leuke bingo -achtige club, zeker niet meer en wellicht wel minder, die op de geijkte momenten hollands getinte feestjes organiseert, kwa originaliteit...

Als verzamelde nederlanders in het buitenland kunnen we niet eens een vuistje maken in ons vader/moeder land dus laten we nu niet gaan denken dat het iemand in Thailand een ruk uitmaakt of we een belangen vereniging oprichten hier of niet..

Een betere remedie is iedere NL-er een bundeltje met spreekwoorden mee te geven met als belangrijkste ' een ezel stoot zich nooit twee keer aan dezelfde steen' en dat als lesstof mee te geven voor zijn herstel...daarna 'wie zich brandt moet op de blaren zitten' en 'eigen schuld, dikke bult'
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Oprichten belangen vereniging van Buitenlanders in Thail

#14 Bericht door dutch » maandag 21 maart 2011, 09:05

"Gebruik maken" van een Nederlandse club kan leuk zijn en is afhankelijk van een ieder persoonlijk.
In Jakarta hadden wij leuke contacten met de Nederlandse gemeenschap,maar we woonden dan ook op redelijke afstand (slechts 50 km van Jakarta).Daar vinden dan ook de meeste activiteiten plaats.Mijn vrouw heeft er jarenlang met een leuke groep (blanke) vriendinnen de nodige activiteiten ontwikkeld.Met deze mensen had ze via de vereniging kennis gemaakt.
(zelfs nu belt een van hen,inmiddels vanuit Holland, nog met regelmaat om te vragen hoe het gaat :)
Ik zelf had alleen maar tijd voor de golf evenementen en de zondag "borrel" die regelmatig in bijzijn van de ambassadeur plaats vonden. Maar ik moet zeggen....leuk en een goede mix van expats en immigranten.

In Bangkok ben ik slechts een paar keer op de koffieochtenden geweest en dat beviel me prima.Een club ouwe sokken (75%) bij elkaar,waartoe ik ook behoorde :mrgreen: .Mijn vrouw was de enige Thaise die daar te bekennen was,maar vanwege haar vloeiend Nederlands en haar brede kennis,was dat geen probleem.
De meeste activiteiten zijn ook hier in en om Bangkok en ik vind het bezoeken van een koffiemorgen vanwege da afstand (2 x 250 km) toch bezwaarlijk.Hetzelfde geldt voor veel andere activiteiten en bijna overal zou ik dan ook nog een hotelovernachting nodig hebben.
Die 1000 baht contributie per jaar beschouw ik maar als een soort steun donatie.

Ik geloof dat de groep expats een te heterogene groep zijn om er ook maar iets gezamelijks van te bakken ;)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Oprichten belangen vereniging van Buitenlanders in Thail

#15 Bericht door printen44 » maandag 21 maart 2011, 09:10

Ik wil ook wel een vereniging oprichten: "Buitenlandse vrijgezellen in Thailand". Ben wel bang dat het een hele kleine vereniging zal worden. [8) [8)

Maar alle gekheid op een stokje, er zijn boekjes, forums, folders, krantenartikelen, etc. etc. die waarschuwen voor de verleidelijke dames in Thailand. En niet te vergeten verleidelijke jongens. Als je daar, vandaag de dag nog intrapt, woon je op een andere planeet.

Ik scheef al jaren geleden, ga je op vakantie in Thailand, laat je hart in Nederland en ga met je verstand naar Thailand. Dan heb je een uitstekende vakantie en ontmoet je dan een Thaise schone, dan doe je dat met je verstand en niet met je hart. Dat hart haal je wel weer op in Nederland.

Maar vaak is is: "Als het kalf verdronken is dempt men de put", om met Jumbo te spreken

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”