Internetbedrijf vanuit Thailand

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
dromer78
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 15
Lid geworden op: maandag 14 maart 2011, 12:11

Internetbedrijf vanuit Thailand

#1 Bericht door dromer78 » maandag 14 maart 2011, 21:18

Beste forumleden,

Momenteel zijn we woonachtig in Nederland maar hebben een vurige droom in Chiang Mai te wonen. In Nederland hebben we een goed leven alleen zijn op zoek naar een warmer klimaat en een betere Worklife Balance. Om dit mogelijk te maken hebben we een aantal ideeën om inkomsten te genereren. Het idee is om online diensten (nee geen zaken die het daglicht niet kunnen verdragen) aan te bieden aan Nederlandse bedrijven alleen we hebben hiervoor wel goede internet en telefonie verbindingen voor nodig. Ik lees op het forum dat er veel uitdagingen zijn met internet verbindingen en de performance en de snelheid ervan. Voor het aanbieden van onze diensten hebben we een stabiele verbindingen nodig welke gebruikt kunnen worden voor videoconferencing en telefoongesprekken waarbij het lijkt of je in NL zit.

Wellicht zijn er forumleden die op een bepaalde manier ook diensten aanbieden. Heb als voorbeeld een tijdje geleden een Nederlandse webdeveloper leren kennen die in Chiang Mai woonde (bij het aanbieden van deze dienst is latency geen issue). Graag zie al jullie adviezen, obstakels en do's en dont's tegemoet.

Alvast bedankt voor jullie reacties van dromer78

Khon Neua
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: woensdag 09 mei 2007, 12:34
Locatie: Chiang Rai / 's-Hertogenbosch

Re: Internetbedrijf vanuit Thailand

#2 Bericht door Khon Neua » maandag 14 maart 2011, 22:07

ADSL in Thailand is erg instabiel en snelheden zijn vooral internationaal erg slecht.

Heb je in Thailand een 8mb ADSL verbinding dan heb je 8 mb binnen thailand dus naar servers binnen de grenzen. Ga je verbinding maken met servers / website buiten thailand hou je niet veel meet over van je 8 mb.

Voip gaat redelijk maar wil ook nog wel eens stotteren door de slechte verbindingen.

Ook heb je in Thailand bijna altijd een dynamische ip adres wat wel eens lastig kan zijn. Dit veranderd vaak dagelijks.

Houd er ook rekening mee dat er best kans bestaat dan je zo nu en dan een paar dagen zonder verbinding zit . Oorzaken kunnen zijn ( uit eigen ervaring ) :

Flinke regen / omweersbui
Een Thaise Engineer die jou aansluiting heeft lost getrokken en gebruikt heeft voor een ander nieuw klant.

Een kapotte aardlek zekering van je aansluiting die ze na 3 dagen zoeken maar weg willen laten ( is toch niet belangrijk ).

Ben hier op voorbereid als dit alles geen probleem is komt het wel goed is dit wel een probleem dan zul je jezelf dood ergeren .

dromer78
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 15
Lid geworden op: maandag 14 maart 2011, 12:11

Re: Internetbedrijf vanuit Thailand

#3 Bericht door dromer78 » maandag 14 maart 2011, 22:22

Beste Khon Neua,

Bedankt voor je input en internet kan er overal weleens uit liggen, zelfs in NL. Voor de aan te bieden diensten is een goede kwaliteit van de verbinding zeer belangrijk voor de acceptatie van onze diensten. Als een verbinding er een keer een aantal dagen uit ligt zie ik die niet als groot probleem maar continue problemen zijn geen optie. Ik heb op het forum gelezen dat er meerdere mogelijkheden zijn om een verbinding te krijgen en we zouden dan ook gaan voor meerdere opties voor redundantie en beschikbaarheid.

Het hebben van een goede verbinding voor telefonie middels VoIP van vast naar Nederland zowel naar vast als mobiel is essentieel net als het kunnen organiseren van een goede videoconference. Van variable Ip adressen ben ik geen voorstander en wellicht zijn er afspraken te maken voor het verkrijgen van statische Ip adressen.

Alle aanvullende adviezen zijn welkom,

dromer78

Khon Neua
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: woensdag 09 mei 2007, 12:34
Locatie: Chiang Rai / 's-Hertogenbosch

Re: Internetbedrijf vanuit Thailand

#4 Bericht door Khon Neua » maandag 14 maart 2011, 22:43

Als je voor een business adsl abonoment kiest heb je vaak wel betere snelheden internationaal en ook static ip behoord dan tot de mogelijkheden. Het best zou zijn om 2 lijnen te hebben via 2 providers Via TOT en via CAT . Evt backup via 3G dit is er in chiang Mai dacht ik wel.


http://www.cat.net.th/home.html

http://www.tot.co.th/index.php


kijk eens op ww.thaivisa.com/forum hier vind je veel info .

Ik gebruik dagelijks Budgetphone en voipdicount om te bellen vanuit thailand naar NL werk steeds beter. Alleen in bellen op nummers van Budgetphone die in Thailand gebruikt worden gaat moelijk . De nederlandse nummers van voipdiscount werken wel goed.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11602
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Internetbedrijf vanuit Thailand

#5 Bericht door jumbo » dinsdag 15 maart 2011, 03:41

voor zakelijk gebruik zijnde shared services center voor de regio gebruiken wij een
'dedicated leaseline' werkt ook prima voor de videoconference...
Afgezien van stroomuitval doordat een malloot weer eens tegen een paal is opgeknald nagenoeg geen storingen.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Internetbedrijf vanuit Thailand

#6 Bericht door printen44 » dinsdag 15 maart 2011, 05:41

In het algemeen zijn de internetverbindingen niet al te best in Thailand. Ik woon in Chiang Mai en verbindingsuitval is regelmatig. In de regentijd valt de elektra dan ook nog regelmatig uit.

Vandaag viel internet in twee uur tijd 8 keer weg. Soms heel kort, soms een tiental minuten. Ik heb een snelle verbinding via 3BB, maar soms krijg ik nauwelijk 300kb/sec binnen terwijl ik normaal 8mb/sec moet hebben.

Alles gaat hier over koperen lijntjes, die als spaggetti aan de palen hangen. Plus dat er af en toen een te hoog opgeladen vrachtwagen de hele boel kapot rijdt.

Bedrijven hier klagen dan ook steen en ben over internetverbindingen die regelmatig worden onderbroken. Ik ken twee Nederlanders die een internetbedrijf hier wilde opzetten en binnen een jaar teleurgesteld weer zijn vertrokken. Alleen vanwege het feit over de onbetrouwbare internetverbindingen.

In Bangkok is men nu bezig om glasvezel aan te leggen, maar hier in Chiang Mai zal dat nog wel heel lang duren, voordat die bossen draden aan de palen zullen verdwijnen.

dromer78
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 15
Lid geworden op: maandag 14 maart 2011, 12:11

Re: Internetbedrijf vanuit Thailand

#7 Bericht door dromer78 » dinsdag 15 maart 2011, 08:51

Bedankt voor jullie reacties, tips en adviezen,

Het is ons idee om vanuit huis een tweetal bedrijven te hebben die diensten verlenen aan Nederlandse bedrijven. Mijn partner heeft voornamelijk een verbinding nodig voor Videoconferencing en ik heb voornamelijk een vast telefoonlijn nodig om gesprekken te kunnen voeren met bedrijven in NL, daarnaast moet ik intakes kunnen doen door middel van Videoconferencing en zal ik bepaalde applicaties moeten kunnen raadplegen. Downtime van een aantal uur of een aantal dagen kan en mag af en toe eens voorkomen maar het moet geen schering en inslag zijn. Daarnaast is het essentieel dat de kwaliteit van de telefoonlijn is alsof je vanuit Nederland belt.

In Nederland wordt momenteel op koper door sommige providers Ethernet over koper aangeboden waarbij snelheden van 50 Mbps down en 5 Mbps up kunnen worden gehaald. Daarnaast is kabel een optie met snelheden van 120Mbps down en 10 Mbps up. Ik begrijp dat glasvezel helaas nog geen optie is maar ik weet niet of er bijvoorbeeld met straalverbindingen wordt gewerkt. Een leasedline zie ik helaas niet als optie omdat we meerdere opdrachtgevers hebben waarbij we dus niet op 1 vast punt uitkomen. Voor de dienstverlening hebben we geen hoge snelheden nodig, 1 Mbps up en down per bedrijf is voldoende maar die bandbreedte moet dan wel gegarandeerd zijn.

Ik lees dat Khon Neau gebruikt maakt naar tevredenheid van Voipbuster, ik ben benieuwd wat de kosten zijn per minuut van vast naar vast en van vast naar mobiel.

Alvast bedankt weer voor jullie reacties.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11602
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Internetbedrijf vanuit Thailand

#8 Bericht door jumbo » dinsdag 15 maart 2011, 09:04

Normaal werkt je leasline tot de grens.... daarvandaan ga je over op andere buitenlandse netwerken via relaties van je provider.
De reden van de instabiliteit hier is o.m. aangegeven door Printen en die kan je dus verminderen door een leaseline te nemen, maar slechts en alleen voor de 'locale situatie'.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

dromer78
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 15
Lid geworden op: maandag 14 maart 2011, 12:11

Re: Internetbedrijf vanuit Thailand

#9 Bericht door dromer78 » dinsdag 15 maart 2011, 09:26

Voor de opzet maken we geen gebruik van een netwerk tussen verschillende locaties, zaken zoals printen gebeurt dus lokaal op de PC naar de printer en zorgt niet voor lijnbelasting, voor wat voor een toepassingen gebruiken jullie de leased line en als ik zo brutaal mag zijn welke snelheid tegen welke kosten.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11602
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Internetbedrijf vanuit Thailand

#10 Bericht door jumbo » dinsdag 15 maart 2011, 10:11

dromer78 schreef:Voor de opzet maken we geen gebruik van een netwerk tussen verschillende locaties, zaken zoals printen gebeurt dus lokaal op de PC naar de printer en zorgt niet voor lijnbelasting, voor wat voor een toepassingen gebruiken jullie de leased line en als ik zo brutaal mag zijn welke snelheid tegen welke kosten.
We runnen op afstand een erp en financiele software, verder dus VC en dat soort zaken
37.500 thb per maand minimum 4Mbps via loxinfo
In bijvoorbeeld buurland Cambodia hebben we ook een leaseline van kantoor naar de grens, dus nagenoeg geen vertragingen door wat voor omstandigheden dan ook...
Naar andere locaties waar internet stabieler is zoals Australia hoeft dat niet
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

dromer78
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 15
Lid geworden op: maandag 14 maart 2011, 12:11

Re: Internetbedrijf vanuit Thailand

#11 Bericht door dromer78 » dinsdag 15 maart 2011, 11:14

Bedankt voor je input en dat zijn normale tarieven voor een dergelijke verbinding alleen dat gaat mijn businesscase wel lastiger maken. Het gaat in ons geval maar om 1 gebruiker per verbinding waarbij er 1 gebruiker gebruikt maakt van telefonie van TH naar alleen maar NL waarover meerdere gesprekken per dag zullen plaats vinden. Daarnaast zal die gebruiker een af en toe een videoconference organiseren maar dan wordt de verbinding niet voor andere doeleinden gebruikt.

De andere gebruiker zal voornamelijk gebruik maken van videoconferencing waarbij er geen andere applicaties of telefonie nodig is. Vanuit die optiek hoop ik het met goede internetverbindingen te kunnen regelen alleen ben bang voor latency, wellicht zijn er forumleden welke ervaring hebben met een dergelijke opzet of werkwijze.

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 749
Lid geworden op: woensdag 27 mei 2009, 21:06

Re: Internetbedrijf vanuit Thailand

#12 Bericht door Sert » dinsdag 15 maart 2011, 11:20

Er zijn hier in Thailand diverse aanbieders.
CAT telecom is semi-overheid en oorspronkelijk de toko die de internationale verbindingen regelde.
TOT is eveneens semi-overheid en van oorsprong de telefoonaanbieder.
True, 3BB, TT&T, CSLoxinfo zijn ISPs die afhankelijk zijn van de twee eerstgenoemde ISPs: alle glasvezel in Thailand staat onder beheer van TOT en de internationale verbindingen zijn nog steeds onder beheer van CAT.

Het probleem waar TOT al jaren mee worstelt, is dat de ambtenarencultuur (non-profit) plaats moet maken voor een bedrijfscultuur (profit) - hetzelfde probleem had PTT / KPN bij de privatisering. Bovendien heeft TOT slechts een handjevol engineers die goede kennis hebben van de internet techniek van vandaag.
De problemen die TOT niet of te traag oplost hebben weer impact op de diensten van de diverse andere ISPs. Als je bv. een leased-line afneemt van CSLoxinfo, dan leveren zij inderdaad de apparatuur en je internetverbinding, maar de infrastructuur binnen Thailand wordt geleverd door TOT.

Welke ISP je kan kiezen, is afhankelijk van de locatie. Het is niet zo dat je overal keuze hebt, de keuze uit 1 ISP is doorgaans meer luxe dan regel.

Als je hier op 't internet aangesloten bent, dan loopt je verbinding via-via naar Bangkok. Dat zal doorgaans best rap zijn. Maar dan naar de rest van de wereld. Singapore is doorgaans redelijk snel te bereiken, daarna wordt het trager.
In Bangkok is een internet aansluiting doorgaans veel sneller en stukken goedkoper.

Voor wat betreft problemen met je verbinding:
De prijs die je per maand betaalt voor je lijn, is omgekeerd evenredig met de snelheid waarmee problemen worden opgepakt (en ik zeg bewust niet opgelost). Idee van de prijzen:
ADSL 2M/512k (1:50) 490/maand (TOT)
HDSL 2M/2M (1:1) 30k+/maand (leased line, afhankelijk van de locatie)

Voor 490 baht per maand krijg je dus 2Mbps bandbreedte die je deelt met 50 anderen.
De service die je krijgt is eveneens ter waarde van dat bedrag.

Latency naar Europa is > 400ms. Goed genoeg voor voice-over-IP. Voor video wordt de bandbreedte belangrijk, kwestie van verschillende compressies uitproberen.

dromer78
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 15
Lid geworden op: maandag 14 maart 2011, 12:11

Re: Internetbedrijf vanuit Thailand

#13 Bericht door dromer78 » dinsdag 15 maart 2011, 11:43

Hi Sert,

Bedankt voor je input en daar kan ik veel mee, goed te horen dat Voip dus goed te doen is want dit is essentieel van 1 van de 2 bedrijven. 30k per maand voor een leased line is aan de prijs maar een SDSL 2 Mbps 1:1 kost in NL ook ruim 400 eurie per maand.

Binnenkort gaan we naar Bali (helaas geen thailand want we mochten de eindbestemming niet zelf bepalen) en ga daar in eerste instantie een aantal zaken testen met een ADSL'tje vanuit een huisadres. Het is noord Bali dus verwacht dat daar de infra echt een uitdaging is. Zijn er forumleden die kunnen aangeven wat ze betalen voor bellen vanuit Thailand naar Nederland vast naar vast en van vast naar mobiel, thanks allemaal weer.

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 749
Lid geworden op: woensdag 27 mei 2009, 21:06

Re: Internetbedrijf vanuit Thailand

#14 Bericht door Sert » dinsdag 15 maart 2011, 11:55

Da's goed om eerst naar Bali te gaan. Dan waardeer je het internet in Thailand des te meer.

In Bali is het al een koppijn om adsl te krijgen. Veel aansluitingen worden middels WiFi geregeld en da's echt koppijn.

ADSL op Bali is te krijgen in de smaken 128k/128k, 256k/128k en 512k/256k. Althans eind 2008. Daar betaal je vervolgens de hoofdprijs voor en het is uitermate relaxed qua snelheid.
Voornaamste reden hierachter is dat er een monopolie rust bij de regering voor telecommunicatie.

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 794
Lid geworden op: zondag 17 oktober 2010, 08:05
Locatie: Chiang Mai

Re: Internetbedrijf vanuit Thailand

#15 Bericht door Borowolf » dinsdag 15 maart 2011, 12:01

Zijn er forumleden die kunnen aangeven wat ze betalen voor bellen vanuit Thailand naar Nederland vast naar vast
Ik gebruik Skype daarvoor. Meestal is de verbinding goed. Kosten 12,50 Euro per drie maanden onbeperkt bellen.
Skype kan ook gebruikt worden voor vast naar mobiel maar daar heb ik geen ervaring mee en is waarschijnlijk veeel duurder.
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”