Uitspraak Europees Hof in zaak Ruiz Zambrano

Post hier al je vragen voor Visa voor Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Uitspraak Europees Hof in zaak Ruiz Zambrano

#16 Bericht door Mart » donderdag 10 maart 2011, 16:15

Gijs-CNX schreef: Ik ben voorzichtig maar in mijn geval, de dochter van mijn vriendin is 5 jaar en als ik haar erken krijgt ze automatisch het Nederlandschap van NL.

Gijs
Volgens mij is de erkenning van een kind aan bepaalde regels gebonden.

Ofschoon ik persoonlijk voorlopig niet van plan ben om naar NL terug te gaan, is het wel prettig om te weten dat indien er een noodzaak is om tijdelijk terug te gaan, mijn vrouw en zoon gewoon mee kunnen.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Uitspraak Europees Hof in zaak Ruiz Zambrano

#17 Bericht door prajak » donderdag 10 maart 2011, 16:16

Denk maar niet dat het EU Hof snel "omgaat". De uitspraak is doorwrocht en staat voor jaren vast. Zij is verder gebaseerd op de nationaliteit van het kind en niet op die van (een van) de ouders. Moet dus ook gelden voor een kind van een NL-TH paar. In de NL tekst lees ik het woord "burger", er staat m.i. niet "ingezetene". Dat maakt een enorm verschil. Voer voor advocaten en pluchezitters.

Gijs-CNX
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: dinsdag 10 november 2009, 19:50

Re: Uitspraak Europees Hof in zaak Ruiz Zambrano

#18 Bericht door Gijs-CNX » donderdag 10 maart 2011, 16:19

Mart schreef:
Gijs-CNX schreef: Ik ben voorzichtig maar in mijn geval, de dochter van mijn vriendin is 5 jaar en als ik haar erken krijgt ze automatisch het Nederlandschap van NL.

Gijs
Volgens mij is de erkenning van een kind aan bepaalde regels gebonden.

Ofschoon ik persoonlijk voorlopig niet van plan ben om naar NL terug te gaan, is het wel prettig om te weten dat indien er een noodzaak is om tijdelijk terug te gaan, mijn vrouw en zoon gewoon mee kunnen.

Nationaliteit door geboorte of familiebanden

Nederlandse nationaliteit door erkenning vader
Het kind van een ongetrouwde niet-Nederlandse moeder krijgt niet de Nederlandse nationaliteit. Totdat een man het kind erkent, heeft het (voor de wet) geen vader. Het kind wordt Nederlander als:

Een Nederlandse man het kind erkent voor de geboorte of voordat het 7 jaar wordt. Dat kan op het gemeentehuis in Nederland of in het buitenland. Zodra het kind erkend is, krijgt het kind de Nederlandse nationaliteit. Deze regel geldt sinds maart 2009.

Dus Mart als je nog kids onder de 7 hebt opschieten dan :mrgreen: :mrgreen:
Tja.... het is genoeg geweest.

Gijs-CNX
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: dinsdag 10 november 2009, 19:50

Re: Uitspraak Europees Hof in zaak Ruiz Zambrano

#19 Bericht door Gijs-CNX » donderdag 10 maart 2011, 16:21

Mart schreef:
Gijs-CNX schreef: Ik ben voorzichtig maar in mijn geval, de dochter van mijn vriendin is 5 jaar en als ik haar erken krijgt ze automatisch het Nederlandschap van NL.

Gijs
Volgens mij is de erkenning van een kind aan bepaalde regels gebonden.

Ofschoon ik persoonlijk voorlopig niet van plan ben om naar NL terug te gaan, is het wel prettig om te weten dat indien er een noodzaak is om tijdelijk terug te gaan, mijn vrouw en zoon gewoon mee kunnen.
of Mart:

Nationaliteit door huwelijk ouders
Er zijn landen waar het kind van een ongehuwde vrouw die later trouwt, voor de wet automatisch het kind wordt van de echtgenoot van de moeder. Dit heet 'wettiging'. Als die man de Nederlandse nationaliteit bezit op het moment dat de wettiging een feit wordt, krijgt het gewettigde minderjarige kind op dat moment de Nederlandse nationaliteit. Maar als het kind op het moment van het huwelijk van de moeder met de Nederlandse man al in juridische zin een vader heeft, is er nooit sprake van wettiging.
Tja.... het is genoeg geweest.

Gijs-CNX
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: dinsdag 10 november 2009, 19:50

Re: Uitspraak Europees Hof in zaak Ruiz Zambrano

#20 Bericht door Gijs-CNX » donderdag 10 maart 2011, 16:26

de vragen komen al en het begint te dagen in Den Haag:

2011Z04723
Vragen van het lid Van Nieuwenhuizen (VVD) aan de minister voor Immigratie en Asiel over de uitspraak van het Europees Hof van Justitie dat een in Europa geboren kind de ouders een verblijfsrecht geeft (ingezonden 9 maart 2011)

1
Heeft u kennisgenomen van het artikel ‘Europees Hof: In Europa geboren kind geeft ouders verblijfsrecht?’1)

2
Klopt het dat door deze uitspraak ouders van een minderjarig kind dat de nationaliteit heeft van een EU-land automatisch toestemming geeft om in dat land te wonen en werken?
Tja.... het is genoeg geweest.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Uitspraak Europees Hof in zaak Ruiz Zambrano

#21 Bericht door printen44 » donderdag 10 maart 2011, 17:22

Gijs-CNX schreef:de vragen komen al en het begint te dagen in Den Haag:

2011Z04723
Vragen van het lid Van Nieuwenhuizen (VVD) aan de minister voor Immigratie en Asiel over de uitspraak van het Europees Hof van Justitie dat een in Europa geboren kind de ouders een verblijfsrecht geeft (ingezonden 9 maart 2011)

1
Heeft u kennisgenomen van het artikel ‘Europees Hof: In Europa geboren kind geeft ouders verblijfsrecht?’1)

2
Klopt het dat door deze uitspraak ouders van een minderjarig kind dat de nationaliteit heeft van een EU-land automatisch toestemming geeft om in dat land te wonen en werken?
Ik heb geen kinderen, doch volg ik deze topic met belangstelling.

Een vraag blij me wel bezig houden. In de eerste vraagstelling vraagt het kamerlid over in Europa geboren kind en in de tweede vraagstelling vraagt hij inzake de nationaliteit van het kind.

Lees ik het goed dat als een kind in een EU-land geboren wordt, de ouders van dat kind automatisch een verblijfsvergunning krijgen en dat als een Nederlandse vader zijn kind erkent, geboren in het buitenland en met een buitenlandse moeder, dit kind en zijn moeder automatisch verblijfsrecht krijgt in een EU-land? Dit althans volgens de uitspraak van het Europees Hof.

Indien dat zo is, kan de Grote Geblondeerde Leider wel zijn partij opdoeken, want dan worden vele wetten en voorschriften die verblijfsrecht etc. regelen, de prullenbak ingegooid.

Voor zover ik weet gaan uitspraken van het Europees Hof boven uitspraken van rechters in de EU-landen en dienen EU-landen hun wetgeving aan te passen aan zo'n uitspraak van het Europees Hof.

Maar ik denk, dat er nog veel water door de Rijn zal stromen, voordat deze uitspraak van het Europees Hof ook daadwerkelijk werkelijkheid wordt.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Uitspraak Europees Hof in zaak Ruiz Zambrano

#22 Bericht door Mart » donderdag 10 maart 2011, 17:39

Gijs-CNX schreef: Nationaliteit door geboorte of familiebanden

Nederlandse nationaliteit door erkenning vader
Het kind van een ongetrouwde niet-Nederlandse moeder krijgt niet de Nederlandse nationaliteit. Totdat een man het kind erkent, heeft het (voor de wet) geen vader. Het kind wordt Nederlander als:

Een Nederlandse man het kind erkent voor de geboorte of voordat het 7 jaar wordt. Dat kan op het gemeentehuis in Nederland of in het buitenland. Zodra het kind erkend is, krijgt het kind de Nederlandse nationaliteit. Deze regel geldt sinds maart 2009.

Dus Mart als je nog kids onder de 7 hebt opschieten dan :mrgreen: :mrgreen:
Gijs, ik heb beslist geen kids onder de 7 jaar :o
Mijn kids hebben de NL nationaliteit :o

Maar de vraag van mij is, is het ZIJN kind ?

Ik ken gevallen waarbij de NL vader ZIJN kind niet voor de geboorte heeft erkent.
Maar om nu aan te nemen dat een 100% Th kind zo maar erkent kan worden :?: Ik ben van mening dat het wel eens een probleem kan zijn.

Waarschijnlijk zal moeten worden aangetoond dat het kind dus 50/50 is.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gijs-CNX
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: dinsdag 10 november 2009, 19:50

Re: Uitspraak Europees Hof in zaak Ruiz Zambrano

#23 Bericht door Gijs-CNX » donderdag 10 maart 2011, 17:52

Mart schreef:
Gijs-CNX schreef: Nationaliteit door geboorte of familiebanden

Nederlandse nationaliteit door erkenning vader
Het kind van een ongetrouwde niet-Nederlandse moeder krijgt niet de Nederlandse nationaliteit. Totdat een man het kind erkent, heeft het (voor de wet) geen vader. Het kind wordt Nederlander als:

Een Nederlandse man het kind erkent voor de geboorte of voordat het 7 jaar wordt. Dat kan op het gemeentehuis in Nederland of in het buitenland. Zodra het kind erkend is, krijgt het kind de Nederlandse nationaliteit. Deze regel geldt sinds maart 2009.

Dus Mart als je nog kids onder de 7 hebt opschieten dan :mrgreen: :mrgreen:
Gijs, ik heb beslist geen kids onder de 7 jaar :o
Mijn kids hebben de NL nationaliteit :o

Maar de vraag van mij is, is het ZIJN kind ?

Ik ken gevallen waarbij de NL vader ZIJN kind niet voor de geboorte heeft erkent.
Maar om nu aan te nemen dat een 100% Th kind zo maar erkent kan worden :?: Ik ben van mening dat het wel eens een probleem kan zijn.

Waarschijnlijk zal moeten worden aangetoond dat het kind dus 50/50 is.

Hi Mart,

Nop bij huwelijk en of erkenning onder de 7 jaar wordt het automatische een NL Kind als de vader een NL is. Het is inderdaad beter dat het kind nooit door een TH is erkend is. Maakt het makkelijker. Anders moet het door middel van een adoptie. In ons geval is de papa spoorloos en ook niet vermeld op de geboorte akte :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Een man heeft tot de leeftijd van 7 jaar de tijd om het kind als deze zijne te erkennen. Dit door middel van huwelijk of door officieel naar het gemeentehuis in buitenland of in nederland.
Dit staat in de wet van 2009.
Tja.... het is genoeg geweest.

Gijs-CNX
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: dinsdag 10 november 2009, 19:50

Re: Uitspraak Europees Hof in zaak Ruiz Zambrano

#24 Bericht door Gijs-CNX » donderdag 10 maart 2011, 17:55

printen44 schreef:
Gijs-CNX schreef:de vragen komen al en het begint te dagen in Den Haag:

2011Z04723
Vragen van het lid Van Nieuwenhuizen (VVD) aan de minister voor Immigratie en Asiel over de uitspraak van het Europees Hof van Justitie dat een in Europa geboren kind de ouders een verblijfsrecht geeft (ingezonden 9 maart 2011)

1
Heeft u kennisgenomen van het artikel ‘Europees Hof: In Europa geboren kind geeft ouders verblijfsrecht?’1)

2
Klopt het dat door deze uitspraak ouders van een minderjarig kind dat de nationaliteit heeft van een EU-land automatisch toestemming geeft om in dat land te wonen en werken?
Ik heb geen kinderen, doch volg ik deze topic met belangstelling.

Een vraag blij me wel bezig houden. In de eerste vraagstelling vraagt het kamerlid over in Europa geboren kind en in de tweede vraagstelling vraagt hij inzake de nationaliteit van het kind.

Lees ik het goed dat als een kind in een EU-land geboren wordt, de ouders van dat kind automatisch een verblijfsvergunning krijgen en dat als een Nederlandse vader zijn kind erkent, geboren in het buitenland en met een buitenlandse moeder, dit kind en zijn moeder automatisch verblijfsrecht krijgt in een EU-land? Dit althans volgens de uitspraak van het Europees Hof.

Indien dat zo is, kan de Grote Geblondeerde Leider wel zijn partij opdoeken, want dan worden vele wetten en voorschriften die verblijfsrecht etc. regelen, de prullenbak ingegooid.

Voor zover ik weet gaan uitspraken van het Europees Hof boven uitspraken van rechters in de EU-landen en dienen EU-landen hun wetgeving aan te passen aan zo'n uitspraak van het Europees Hof.

Maar ik denk, dat er nog veel water door de Rijn zal stromen, voordat deze uitspraak van het Europees Hof ook daadwerkelijk werkelijkheid wordt.

Uitspraak is vandaag gedaan, maar het zal inderdaad wel wat voeten in aarde hebben en protesten opleveren.
En het betreft een kind met EU Nationaliteit dus hoeft niet in NL geboren te zijn.
Tja.... het is genoeg geweest.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Uitspraak Europees Hof in zaak Ruiz Zambrano

#25 Bericht door Mart » donderdag 10 maart 2011, 18:05

Gijs-CNX schreef: Hi Mart,

Nop bij huwelijk en of erkenning onder de 7 jaar wordt het automatische een NL Kind als de vader een NL is. Het is inderdaad beter dat het kind nooit door een TH is erkend is. Maakt het makkelijker. Anders moet het door middel van een adoptie. In ons geval is de papa spoorloos en ook niet vermeld op de geboorte akte :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Een man heeft tot de leeftijd van 7 jaar de tijd om het kind als deze zijne te erkennen. Dit door middel van huwelijk of door officieel naar het gemeentehuis in buitenland of in nederland.
Dit staat in de wet van 2009.
En in dit geval van adoptie speelt de leeftijd van de aanvrager een grote rol. Dan moet het Min van Justitie toestemming geven.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gijs-CNX
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: dinsdag 10 november 2009, 19:50

Re: Uitspraak Europees Hof in zaak Ruiz Zambrano

#26 Bericht door Gijs-CNX » donderdag 10 maart 2011, 18:10

Mart schreef:
Gijs-CNX schreef: Hi Mart,

Nop bij huwelijk en of erkenning onder de 7 jaar wordt het automatische een NL Kind als de vader een NL is. Het is inderdaad beter dat het kind nooit door een TH is erkend is. Maakt het makkelijker. Anders moet het door middel van een adoptie. In ons geval is de papa spoorloos en ook niet vermeld op de geboorte akte :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Een man heeft tot de leeftijd van 7 jaar de tijd om het kind als deze zijne te erkennen. Dit door middel van huwelijk of door officieel naar het gemeentehuis in buitenland of in nederland.
Dit staat in de wet van 2009.
En in dit geval van adoptie speelt de leeftijd van de aanvrager een grote rol. Dan moet het Min van Justitie toestemming geven.

Yup, maar in mijn geval, :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: niet en is het door huwelijk geen probleem om het kind te erkennen.
Zou geluk dan toch nog bestaan :?:

[|) [|) [|)
Tja.... het is genoeg geweest.

Gijs-CNX
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: dinsdag 10 november 2009, 19:50

Re: Uitspraak Europees Hof in zaak Ruiz Zambrano

#27 Bericht door Gijs-CNX » donderdag 10 maart 2011, 18:15

Mart,

nog even ter verduidelinking±

Nationaliteit door huwelijk ouders
Er zijn landen waar het kind van een ongehuwde vrouw die later trouwt, voor de wet automatisch het kind wordt van de echtgenoot van de moeder. Dit heet 'wettiging'. Als die man de Nederlandse nationaliteit bezit op het moment dat de wettiging een feit wordt, krijgt het gewettigde minderjarige kind op dat moment de Nederlandse nationaliteit. Maar als het kind op het moment van het huwelijk van de moeder met de Nederlandse man al in juridische zin een vader heeft, is er nooit sprake van wettiging.

Dus geen adoptie, maar gewoon door huwelijk,

Gijs :mrgreen: :mrgreen:
Tja.... het is genoeg geweest.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Uitspraak Europees Hof in zaak Ruiz Zambrano

#28 Bericht door Mart » donderdag 10 maart 2011, 18:21

Gijs-CNX schreef: Yup, maar in mijn geval, :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: niet en is het door huwelijk geen probleem om het kind te erkennen.
Zou geluk dan toch nog bestaan :?:
[|) [|) [|)
Gijs, leeftijd is wel een probleem, ook al ben je getrouwd.
Mijn vrouw was een weduwe met een zoon van 3 jaar, toen ik kennis maakte met haar.
Drie jaar later zijn wij wettelijk getrouwd, doch adoptie lukte niet meer.

Kan best zijn dat eea nu gewijzigd is.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gijs-CNX
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: dinsdag 10 november 2009, 19:50

Re: Uitspraak Europees Hof in zaak Ruiz Zambrano

#29 Bericht door Gijs-CNX » donderdag 10 maart 2011, 18:38

Mart schreef:
Gijs-CNX schreef: Yup, maar in mijn geval, :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: niet en is het door huwelijk geen probleem om het kind te erkennen.
Zou geluk dan toch nog bestaan :?:
[|) [|) [|)
Gijs, leeftijd is wel een probleem, ook al ben je getrouwd.
Mijn vrouw was een weduwe met een zoon van 3 jaar, toen ik kennis maakte met haar.
Drie jaar later zijn wij wettelijk getrouwd, doch adoptie lukte niet meer.

Kan best zijn dat eea nu gewijzigd is.

Mart,

Sind 1 maart 2009 geldt

http://www.nvvb.nl/websites/common/down ... PropId=850

Die
schijnerkenningen hadden echter voornamelijk betrekking op oudere minderjarigen,
en mede op grond van die vaststelling wordt artikel 4 RWN ingrijpend gewijzigd.
Vanaf 1 maart 2009 leidt erkenning van een minderjarige tot de leeftijd van 7 jaar,
door een Nederlander, weer tot verkrijging van de Nederlandse nationaliteit.


Laat me even weten.

Gijs
Tja.... het is genoeg geweest.

Plaats reactie

Terug naar “Visa Nederland”