‘Low budget’ rentenieren in Thailand

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: ‘Low budget’ rentenieren in Thailand

#16 Bericht door Jim » woensdag 02 maart 2011, 12:56

DeDe schreef: Daar wij officieel getrouwd zijn kan ik op de ID kaart van mijn vrouw gebruik maken van het basispakket van de medische zorg en hoef alleen de eventuele medicatie betalen.
waarom is dit de eerste keer dat ik dit hoor?
missertje van de kenners?
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

rdteth
Expat
Expat
Berichten: 63
Lid geworden op: dinsdag 15 februari 2011, 04:26
Locatie: Taphong

Re: ‘Low budget’ rentenieren in Thailand

#17 Bericht door rdteth » woensdag 02 maart 2011, 13:27

Beste Rinusman,

Jouw situatie is verregaand vergelijkbaar aan de mijne.
Voor een jaar -O- visum had ik genoeg aan een brief van mijn financieel adviseur (een accountant). De eis was euro 1500 per maand. Werd echt niet verder gecontroleerd naar waarheid.
Daarna 800 000 ฿ op een thaise bankrekening storten - en daar verder vanaf blijven - voor de jaarlijkse verlenging. Let wel: sommigen in dit forum stellen dat het er slechts drie maanden voor verlenging op hoeft te staan. ALLEEN voor de eerste verlenging, daarna dient het kontinue aanwezig te zijn er zou zelfs in theorie (tussentijds) gecontroleerd kunnen worden of dat ook zo is.
Als je geen "wilde" aankopen gaat doen dan is 30K฿ pm zeker voldoende voor je natje, je droogje en amusment.
PS: Rubberbomen is NU een hot item (vraag, overstromingen etc) maar over 10 jaar waarschijnlijk een heel ander verhaal.
Succes gewenst.

Gebruikersavatar
baco101
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 255
Lid geworden op: donderdag 03 februari 2011, 19:02

Re: ‘Low budget’ rentenieren in Thailand

#18 Bericht door baco101 » woensdag 02 maart 2011, 13:45

rinusman,

als je getrouwd bent en je vraagt een non immigrant o aan dan hoef je naar 400.000 baht te storten op een thaise bankrek.
zal de Thaise logica nooit begrijpen.

Waarom laten sommige toeristen hun hersens thuis

opinions are like assholes, everybody has one

Rinusman
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 11
Lid geworden op: maandag 28 februari 2011, 19:14

Re: ‘Low budget’ rentenieren in Thailand

#19 Bericht door Rinusman » woensdag 02 maart 2011, 14:31

Allemaal heel hartelijk bedankt voor jullie nuttige informatie.

Alles samengevat komt het voor mij geloof ik hier op neer (correct me if I'm wrong):
In Nederland...
- koop ik een enkeltje Bangkok, vertrekdatum bijv.1 juni
- Bij het consulaat in A'dam regel ik een Non-immigrant O Visum - Kosten € 130,-, multiple entry, 1 jaar geldig.
- Ik laat mij per 1 juni uitschrijven bij de gemeente waar ik woon
- Ik zeg per 1 juni mijn huur, verzekeringen en abonnementen op
In Thailand...
- ga ik elke 90 dagen naar een Immigration Office om mijn visum te verlengen [edit: Dit klopt niet, ik moet elke 90 dagen de grens over.]
- Uiterlijk 2 maanden voor het verstrijken van mijn Non O Visum open ik een Thaise bankrekening waarop ik vanuit Nederland ruim 800.000 THB laat storten om vanaf te blijven
- Voor 1 juni 2012 vraag ik een Retirement-verlenging aan bij een Immigration Office, die ik elke 90 dagen moet verlengen
- Als ik Thailand uit wil (dus ook als ik tijdelijk terug wil naar Nederland?), moet ik naar de Immigration Office om daarvoor een permit te halen.

Moet ik de Belastingdienst en het SVB op de hoogte stellen van mijn vertrek naar Thailand?
Hoewel ik geen belasting hoef te betalen wegens heffingssvrijstelling, zal ik toch aangifte moeten doen over jan t/m mei 2011.
Moet je hiervoor een postadres in Nederland hebben?
Laatst gewijzigd door Rinusman op woensdag 02 maart 2011, 18:17, 3 keer totaal gewijzigd.
Ik denk, dus ik ben in de war.

DeDe
Erelid
Erelid
Berichten: 250
Lid geworden op: woensdag 02 maart 2011, 04:53
Locatie: saeng sawang

Re: ‘Low budget’ rentenieren in Thailand

#20 Bericht door DeDe » woensdag 02 maart 2011, 14:34

Hallo Mart,

Wij wonen ca. 50 km zuidwest van Udon in Saeng Sawang.
Natuurlijk is er een groot verschil tussen overleven en rentenieren en ik ken mensen die aan 60.000 bath per maand maar net genoeg hebben. Toch heeft het ons in die 3,5 jaar aan niets ontbroken. Regelmatig in Udon uitgaan was er natuurlijk niet bij, maar na een werkzaam leven in de horeca en een rondvaartbedrijf heb ik daar ook niet zo veel behoefte aan. Zelfs nu, met een afgeslankte AOW , kom ik hoogstens 1 maal per maand een biertje drinken in de stad. Mijn vrouw heeft een winkeltje aan huis en ik ben dus vakkenvuller ,doe de inkopen,zorg voor de tuin,help onze zoon met z'n huiswerk en verzorg onze Thaise Stabij.Krijg regelmatig bezoek van andere farang van diverse nationaliteiten en pluimage en help waar ik helpen kan. Een redelijk gevuld bestaan dus.
Wat ik vergeten had te schrijven is dat mijn vrouw land heeft en we dus rijst en enig extra inkomen daardoor hebben.
Ik wil dus absoluut niet beweren dat je zonder een solide financiele achtergrond naar Thailand moet verhuizen, maar als mensen beweren dat ze van 1000 euro in de maand niet rond kunnen komen ,ligt dat uitsluitend aan hun levensstijl.
Vriendelijke groeten, Dirk.

DeDe
Erelid
Erelid
Berichten: 250
Lid geworden op: woensdag 02 maart 2011, 04:53
Locatie: saeng sawang

Re: ‘Low budget’ rentenieren in Thailand

#21 Bericht door DeDe » woensdag 02 maart 2011, 14:43

En ja , Rinusman ,
je bent wel verplicht de Belastingdienst en de SVB op de hoogte te brengen van je vertrek.
Succes, Dirk.

trompetter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 333
Lid geworden op: vrijdag 30 juli 2010, 08:31

Re: ‘Low budget’ rentenieren in Thailand

#22 Bericht door trompetter » woensdag 02 maart 2011, 15:09

DeDe schreef:Hallo Mart,

Wij wonen ca. 50 km zuidwest van Udon in Saeng Sawang.
Natuurlijk is er een groot verschil tussen overleven en rentenieren en ik ken mensen die aan 60.000 bath per maand maar net genoeg hebben. Toch heeft het ons in die 3,5 jaar aan niets ontbroken. Regelmatig in Udon uitgaan was er natuurlijk niet bij, maar na een werkzaam leven in de horeca en een rondvaartbedrijf heb ik daar ook niet zo veel behoefte aan. Zelfs nu, met een afgeslankte AOW , kom ik hoogstens 1 maal per maand een biertje drinken in de stad. Mijn vrouw heeft een winkeltje aan huis en ik ben dus vakkenvuller ,doe de inkopen,zorg voor de tuin,help onze zoon met z'n huiswerk en verzorg onze Thaise Stabij.Krijg regelmatig bezoek van andere farang van diverse nationaliteiten en pluimage en help waar ik helpen kan. Een redelijk gevuld bestaan dus.
Wat ik vergeten had te schrijven is dat mijn vrouw land heeft en we dus rijst en enig extra inkomen daardoor hebben.
Ik wil dus absoluut niet beweren dat je zonder een solide financiele achtergrond naar Thailand moet verhuizen, maar als mensen beweren dat ze van 1000 euro in de maand niet rond kunnen komen ,ligt dat uitsluitend aan hun levensstijl.
Vriendelijke groeten, Dirk.

Mijn respect Dirk!

met vr. groet
en T-geschal

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: ‘Low budget’ rentenieren in Thailand

#23 Bericht door carpediem » woensdag 02 maart 2011, 15:14

Je kan een Non "O" van drie maanden halen in Amsterdam of Den Haag en dan binnen die drie maanden een verlenging hiervan halen bij de provinciale immigratie. Met een jaar immigration "O" zul je visa runs moeten doe, dus het land uit. Je zult dan even na 1 juni je geld op thaise bankrekening moeten hebben alleen op jouw naam.
Bij uitschrijven wordt je nieuwe adres doorgegegven aan de belasting en krijgt da een formulier om in te vullen op je thaise adres. SVB weet ik niet of dat automatisch wordt doorgegeven. Waarschijnlijk wel i.v.m. de 2% korting per jaar.
pluk de dag (carpediem)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: ‘Low budget’ rentenieren in Thailand

#24 Bericht door prajak » woensdag 02 maart 2011, 16:04

rdteth, die poen moet er drie maanden staan voor verlenging, de eerste keer twee maanden. Daarna mag je er aan komen; dat is de hoofdregel, maar er zijn Imm posten die er anders tegen aankijken. Wellicht ook bij jou ?

Overigens, twee/drie maanden is niet 60/90 dagen. Maak daar geen fout mee.

Rinusman heeft geen AOW dus hoeft de SVB niets te melden; dat doet hij als hij de AOW aanvraagt. Wel is het zinvol voor de fiscus een postadres in NL te hebben. Post raakt hier wel eens zoek......

Rinusman
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 11
Lid geworden op: maandag 28 februari 2011, 19:14

Re: ‘Low budget’ rentenieren in Thailand

#25 Bericht door Rinusman » woensdag 02 maart 2011, 16:27

Dus er bestaat ook een Non O Visum voor 3 maanden die je kunt verlengen? Ik heb het consulaat hierover gebeld en kreeg iemand aan de lijn die zei dat je een Non O Visum helemaal niet kunt verlengen (ik dacht: schiet mij maar lek). Ze verwees me door naar de ambassade, omdat ik een ander visum nodig zou hebben om voor langere tijd in Thailand te kunnen blijven. Bij de ambassade kreeg ik een slecht Nederlands sprekende Thai aan de lijn, waarmee ik er niet uit kwam.

Maar als ik het van jullie goed begrijp kan dit:
Ik kom Thailand binnen op een Non O Visum dat 90 dagen geldig is. Tijdens de eerste 30 dagen zorg ik dat ik een Thaise bankrekening heb geopend met daarop 800.000 BHT (dit moet twee maanden voor mijn 1ste verlenging rond zijn). Ik ga voor het verlopen van mijn 90dgn.-Non-O-visum naar de Immigration Office (van Nong Khai) om deze te verlengen met een Retirement van een jaar. Met die Retirementverlenging en (of in?) m'n paspoort ga ik elke 90 dagen naar de Immigration Office om die Retirement te laten verlengen en elke 360 dagen vraag ik een nieuw Retirement aan. Zo kan ik jaren in Thailand blijven.

Klopt dit allemaal?
Laatst gewijzigd door Rinusman op woensdag 02 maart 2011, 17:02, 3 keer totaal gewijzigd.
Ik denk, dus ik ben in de war.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: ‘Low budget’ rentenieren in Thailand

#26 Bericht door prajak » woensdag 02 maart 2011, 16:56

Ja, maar met een non im O "multiple" voor een jaar kun je twaalf maanden blijven al moet je iedere drie maanden het land uit. Laos is voor jou dichtbij; over de rivier ? Een Laos visum kost je iets van 40 euro en een foto.... Dat is over 9 maanden goedkoper dan rente missen over 20 k euro, denk ik.

Dus je haalt in Mokum een non im O voor een jaar, multiple entry. Binnen de geldigheid van dat visum haal je in NK een verlenging op basis van retirement, de poen moet er dan twee maanden (later drie) staan uit een buitenland. De bankverklaring moet van de dag zelf zijn ! Die haal je in jouw woonplaats en dan reis je naar NK. De Imm post is rustiger sinds men in Udon en KK ook Imm heeft. Je bent ook in de middag welkom.

Denk er aan, men mag je vragen waar je van leeft. Neem dus ook de tweede bankrekening mee waar jouw geld uit NL binnen komt voor living. Jouw living uit Nl geld is laag, jouw dame heeft inkomen, maar zorg dat er iets te zien is in jouw tweede bankboek.

Nodig:
Paspoort en kopie, op A4 wit.
Kopie van jouw non im O
Kopie van jouw entrycard
Bankboeken TH
Kopie van alle bankboeken TH
Bankbrief van dezelfde dag.
Men wil een kopie van het huisboek of beter: het huisboek zelf.
Het aanvraagformulier, een foto en ik meen 1.900 baht.
Een big smile.
Veel geduld en blijf lachen. Ze kunnen rustig elkaar's haar doen en de nagels (het zijn vooral dames die daar zitten...) en hun mobi gaat regelmatig af.

Je bent een NUL voor hen ! Ze zitten erbij alsof ze zijn verbannen naar de Goelag van Thailand. Geen interesse, op het negeren af. Maar je blijft lachen..... neem jouw dame mee, dat biedt zekerheid.

O, als jouw dame dan toch meegaat, laat ze een keurig handtasje dragen. De dames aldaar verkopen handtasjes.......en soms horloges en andere rommel van het merk Prullaria....

Rinusman
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 11
Lid geworden op: maandag 28 februari 2011, 19:14

Re: ‘Low budget’ rentenieren in Thailand

#27 Bericht door Rinusman » woensdag 02 maart 2011, 17:06

Prajak, je bent geweldig. Bedankt voor deze duidelijke uiteenzetting en waardevolle tips.
Toch nog een klein vraagje: Is een 'huisboek' hetzelfde als zo'n ouderwets huishoudboekje :-?
Laatst gewijzigd door Rinusman op woensdag 02 maart 2011, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik denk, dus ik ben in de war.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: ‘Low budget’ rentenieren in Thailand

#28 Bericht door prajak » woensdag 02 maart 2011, 17:15

Het "huisboek" is het eigendomsbewijs van grond met huis, zeg maar een uittreksel van het kadaster. Omdat ik huur neem ik een kopie van het huisboek mee met een kopie van het ID van de eigenaresse.

sirc
kenner
kenner
Berichten: 104
Lid geworden op: zaterdag 19 februari 2011, 17:39

Re: ‘Low budget’ rentenieren in Thailand

#29 Bericht door sirc » donderdag 03 maart 2011, 05:21

Ik had voor mijn immigratie een servicebureau ingeschakeld.

Interessant te lezen hoe ieder immigratiebureau zijn eigen voorschriften handhaaft.
Ik ben gewoon met toeristenvisum hier gekomen. Darbij had ik het meertalige uittreksel uit de huwelijksakte.
Heb dan mijn retirement non –O- gekregen met het adres van mijn hotel voor 15 maanden - later alleen mijn huurcontract voorgelegd bij het afhalen van de letter of resident voor mijn rijbewijs. Tegen en extra vergoeding van 200 Baht en tweede exemplaar op engels van het residentbewijs verkregen. Dat ding heb ik
aan mijn banken en andere instantie in NL gestuurd
Mits de maandelijkse inkomsten onvoldoende zijn is het op nahouden van de 800.000 (of 400000met een thaise vrouw)op een spaarbankboekje onvermijdelijk. Het kost natuurlijk renteverlies;
Ik heb hier ter plaatse gehoord dat dit zelf (tegen behoorlijke vergoeding natuurlijk) ook vermeden kan worden

That,s thailand. :-)

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: ‘Low budget’ rentenieren in Thailand

#30 Bericht door joepattaya » donderdag 03 maart 2011, 05:41

sirc schreef:Interessant te lezen hoe ieder immigratiebureau zijn eigen voorschriften handhaaft.
Dat maakt het emigreren naar cq. het immigreren in Thailand zo spannend.
Op de diverse officiele websites van de Thaise Immigratie wordt de "list of required documents" dan ook steevast afgesloten met: Ieder immigratiekantoor is vrij in het vragen naar aanvullende informatie/documenten naar behoeven.
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”