‘Low budget’ rentenieren in Thailand

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Rinusman
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 11
Lid geworden op: maandag 28 februari 2011, 19:14

Re: ‘Low budget’ rentenieren in Thailand

#46 Bericht door Rinusman » donderdag 03 maart 2011, 17:36

prajak schreef:Rinusman, je begon zelf met een bedrag dat je op de bank hebt. Je noemde 5% rendement. 32.500 k b/m is op jaarbasis bij een koers van 40 bijna 10 k euro. Zoveel rente haal je toch niet ? Dus die 32.500 b/m is rente en interen. Interen is geen inkomen. ik verwacht dus problemen met de inkomensbrief van de ambassade, je krijgt die niet. De ambassade vraagt bewijzen, bankbrieven waar een rente op staat van 10 k euro. Nemen ze genoegen met een brief van jouw vermogensbeheerder ? Geen idee, maar ik twijfel. Overigens, de ambassade leest hier mee.....denk ik.
Je zal inderdaad gelijk hebben; THB 32.500/mnd is waarschijnlijk niet mogelijk. De Nederlandse staat gaat uit van 4% rendement per jaar op je vermogen. Dat is het bedrag waar je belasting over moet betalen (excl. heffingsvrijstelling). Dus wie weet kan ik een inkomensbrief van de Nederlandse Ambassade krijgen voor die 4% (van € 130.000 = ong. THB 17.250/mnd). In dat geval blijft er nog een verplicht saldo over van THB 600.000 (indien getrouwd THB 200.000).
Ik zal mijn vermogensbeheerder eens vragen, misschien weet hij wat er mogelijk is.
Ik denk, dus ik ben in de war.

sirc
kenner
kenner
Berichten: 104
Lid geworden op: zaterdag 19 februari 2011, 17:39

Re: ‘Low budget’ rentenieren in Thailand

#47 Bericht door sirc » donderdag 03 maart 2011, 17:56

Ik kan mij nog niet vorstellen dat de resultaten van beleggingsopbrengsten als bron van inkomen of gedeeltes ervan voor
de gevraagde minimuminkomen per maand (65000Baht)geaccepteerd worden.
Anders koopt iemand die obligaties van bijvoorbeeld 8% ING 9,5%duitse Bank of iets dergelijks en vergeet daarbij de risicos die ie darbij neemt.

Ik ben benieuwd of er iemand iets meer van afweet.

Khon Neua
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: woensdag 09 mei 2007, 12:34
Locatie: Chiang Rai / 's-Hertogenbosch

Re: ‘Low budget’ rentenieren in Thailand

#48 Bericht door Khon Neua » donderdag 03 maart 2011, 21:36

DeDe schreef:Hallo Rinusman,

Wat de forumleden klopt allemaal, toch wil ik er nog iets aan toevoegen.
We hebben in 2005 een bungalow laten bouwen in mijn vrouw haar geboortedorp en wonen daar sinds december 2006.
Daar ik toen 61 jaar was en dus nog geen AOW, noch een uitkering ontving, moesten mijn vrouw onze zoon en ik rondkomen van ca. 15000 bath per maand. Dat is ons gelukt tot mijn pensioenering mei vorig jaar.
Daar wij officieel getrouwd zijn kan ik op de ID kaart van mijn vrouw gebruik maken van het basispakket van de medische zorg en hoef alleen de eventuele medicatie betalen.
Ik heb van onze emigratie nog geen seconde spijt gehad.

Veel succes gewenst, Dirk.
Ben wel benieuwd hoe je het met je visa heb geregeld toen ? Welke visa had je en hoe kon je bij verlenging aan de eisen voldoen ?

DeDe
Erelid
Erelid
Berichten: 250
Lid geworden op: woensdag 02 maart 2011, 04:53
Locatie: saeng sawang

Re: ‘Low budget’ rentenieren in Thailand

#49 Bericht door DeDe » vrijdag 04 maart 2011, 01:44

Hallo Khon Neua,

Ben in november 2006 Thailand binnengekomen op een multiplevisum, heb dat nog twee maal in Vientiane verlengd met 2 maanden en heb sinds februari 2008 een retirement visum. Heb dus sinds die tijd 800.000 bath op de bank staan, ofwel sinds mei vorig jaar de som van mijn jaarlijkse AOW inkomen aangevuld met een bedrag op de bank tot die 800.000. Mij was tot nu toe niet bekend dat dit bedrag gehalveerd wordt indien men getrouwd is en zal daar zeker bij mijn volgende bezoek aan het immigration office naar informeren.
Met vriendelijke groet, Dirk.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: ‘Low budget’ rentenieren in Thailand

#50 Bericht door prajak » vrijdag 04 maart 2011, 07:44

Sirc, de ambassade aanvaardt voor de inkomensbrief:

Pensioen, AOW, WAO/Wajong, lijfrente en bankrente uit een buitenland zoals NL, mits behoorlijk gedocumenteerd met bescheiden. Daar hebben we het hier al eens over gehad.

sirc
kenner
kenner
Berichten: 104
Lid geworden op: zaterdag 19 februari 2011, 17:39

Re: ‘Low budget’ rentenieren in Thailand

#51 Bericht door sirc » zondag 06 maart 2011, 04:52

bankrente uit een buitenland zoals NL
prajak, voorbeeld:

je investeert 200.000€ in de SNS obligatie XS0468954523. Dan krijgt men bij 11,25% =22.500€uro rente p.a.
Set het consulaat bij deze (risico)bankrente daar een handtekening ?

ben1932
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 21
Lid geworden op: zaterdag 05 februari 2011, 16:31

Re: ‘Low budget’ rentenieren in Thailand

#52 Bericht door ben1932 » zondag 06 maart 2011, 07:17

Je moet 1300 euro hebben dat is 65000 THB permaand
Je bent niet goed wijs om je AOW op het spel te zetten
Ik heb WAO , en het is een behoorlijk loon. Maar als ik de kosten er van aftrek
Hou ik minder over dan in nederland

Het is een mooi land , en veel zon,
Maar met 30.000 THB word het erg moelijk.
Als je verder wilt met deze vrouw laat haar naar jou komen, ,
Ook wat de kosten zijn van de zorg verz, zijn anders dan in nederland
En door de wankelde Euro verliest je iedere maand toch een hoop geld

Ik heb zo,n 1.800 euro per maand
maar als ik alles betaald hier heb heb ik ook maar een 600 euro over voor te eten
met mijn vrouw en kinderen
Want hier betaal ik ook belasting over mijn loon wat ik bruto krijg van uit nederland is hier netto 73,800 Thb Netto
Daar gaat de vaste lasten van af zo,n 6000THB Belastingen van af dan de lasten van nde HYptheek 14000 THB dan de rest kosten zoals stroom en water en gas 5000,THb
Danwat ik iedere maand voor de zorg verz moet weg leggen voor het ieder jaar te betalen is zo,n 6000,THb per maand 42,000 per maand en dan de scholen plus boeken van de kinderen zo.6000, hou ik over 36,000. en daar moet je nog voor reserveren voor als wat stuk is

Dan wil jij van 30,000 rond komen ,
In nederland heb je nog toeslagen, en Sub Goed het is duurder maar is wat stuk dan word het gemaakt en in het ziekenhuis staan ze niet iedere dag met een nota,hoe hier Ik wens je succes Bezindf voor dat je begind

DeDe
Erelid
Erelid
Berichten: 250
Lid geworden op: woensdag 02 maart 2011, 04:53
Locatie: saeng sawang

Re: ‘Low budget’ rentenieren in Thailand

#53 Bericht door DeDe » zondag 06 maart 2011, 09:28

Sorry Ben , ik kan je niet volgen.
Over AOW betaal je in Nederland en in Thailand geen belasting.
Wij zijn qua stroom een grootverbruiker ,dankzij het winkeltje van mijn vrouw met twee koelingen en een vriezer, en betalen per maand doorsnee ca 2000 bath. Een fles gas kost 320 bath en is genoeg voor minimaal twee maanden,voor de waterleiding en gemeentereiniging zijn we per maand ca 100 bath kwijt, voor drinkwater nogeens 200 bath. Opgeteld is dat dus nog geen 2500 bath per maand. Onze zoon gaat naar een goede school en dat kost ons nog geen 1000 bath per maand. Internet 738 bath per maand.
Huis , auto en tuktuk zijn betaald. Totale vaste lasten 3998 bath. Uitgaande van 30000 bath blijft er dus 26000 over.
Vriendelijke groeten , Dirk.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: ‘Low budget’ rentenieren in Thailand

#54 Bericht door prajak » zondag 06 maart 2011, 11:35

DeDe, over AOW moet je in NL inkomstenbelasting betalen; zo luidt het verdrag nu eenmaal, de NL nationale wetgeving is van kracht. Maar veel van ons hebben een korting op de AOW EN geen ander overheidsinkomen uit NL en daardoor val je soms buiten de feitelijke heffing. Maar heb je straks AOW en overheidspensioen tezamen dan betaal je ook over de AOW. We hebben die discussie hier eerder gevoerd.

Ook WAO/Wajong is voor heffing aan NL toegewezen.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: ‘Low budget’ rentenieren in Thailand

#55 Bericht door Mart » zondag 06 maart 2011, 11:59

ben1932 schreef: Ik heb zo,n 1.800 euro per maand

Daar gaat de vaste lasten van - kosten zoals stroom en water en gas 5000,THb
Er staat een paard in de gang, want de bakker bakt ze wel erg bruin. :lol:

Als je zoveel electra, water en gas gebruikt, zal dat wel zijn wegens commerciële activiteiten, dus daar staan ook opbrengsten tegenover.

Hier kost water niets, want dat pompen we zelf op en reinigen het, dus alleen de kosten voor electra gebruik van de pomp, de pomp maakt in de droge periode overuren aangezien het gras hier groener is dan bij de buren.
Verder hier 2 arco's met een gemiddeld gebruik van 8 uur, een grote koelkast en een hele grote diepvriezer.
Gemiddeld over een jaar betalen we ca 2000 TB per maand. :o :?:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: ‘Low budget’ rentenieren in Thailand

#56 Bericht door yandre » zondag 06 maart 2011, 14:19

nu ben 600 euro aleen voor eten in thailand wat er
over blijft een hoop geld .
zijn de thaien jaloers op.
of je heel veel kinderen die mee eten natuurlijk.
ja electra water kosten 3 personen geen airco
gemiddeld 15 euro per maand bij mij
vuil ophaal 10 bath per maand dus ja weet niet waar je woont
mischien in een dure wijk .
en ook heeft hij geen kosten voor hypotheek is huis aanwezig
van vriendin en een gaat hij afbouwen dus scheelt ook in de kosten.
maar goed een ieder leeft anders dat is waar.
maar nederland wordt steeds duurder en moet je aardig wat
verdiennen en iets te veel geen aan vullingen voor het een of
ander.
voedsel banken hebben het druk in nederland
dus ja is wat je wil ik kan van 30000 makkelijk leven vrouw en
dochter hier . mischien is het een zuinige thaise vrouw
bestaan die ? [|(

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: ‘Low budget’ rentenieren in Thailand

#57 Bericht door dutch » zondag 06 maart 2011, 14:33

Mart schreef:[Er staat een paard in de gang, want de bakker bakt ze wel erg bruin. :lol:

Als je zoveel electra, water en gas gebruikt, zal dat wel zijn wegens commerciële activiteiten, dus daar staan ook opbrengsten tegenover.

Hier kost water niets, want dat pompen we zelf op en reinigen het, dus alleen de kosten voor electra gebruik van de pomp, de pomp maakt in de droge periode overuren aangezien het gras hier groener is dan bij de buren.
Verder hier 2 arco's met een gemiddeld gebruik van 8 uur, een grote koelkast en een hele grote diepvriezer.
Gemiddeld over een jaar betalen we ca 2000 TB per maand. :o :?:
Het is beter om te spreken van het gebruik van Kw.
Ik gebruik tussen de 10 en 12.000 kw per jaar. ( 2 personen)
Een Nederlandse kennis van mij (alleenstaand) gebruikt iets meer ,maar gaat ook wat royaler om met de airco.
Laatst gewijzigd door dutch op maandag 07 maart 2011, 01:20, 1 keer totaal gewijzigd.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: ‘Low budget’ rentenieren in Thailand

#58 Bericht door prajak » zondag 06 maart 2011, 16:43

Dit schreef Ben1932...

" Want hier betaal ik ook belasting over mijn loon wat ik bruto krijg van uit Nederland is hier netto 73,800 Thb Netto..."

Je hebt toch WAO ? Daarover mag Thailand niet heffen, art 17 en 18 van het verdrag. Over AOW en overheidspensioen en Wajong ook niet.

Alleen wanneer je ook in Thailand -met een werkvergunning- arbeid verricht ZOU HET KUNNEN dat Thailand ook over NL inkomen heft op basis van progressievoorbehoud. Maar ik kan me niet voorstellen dat Ben1932 brood bakt onder eigen naam en dat het kapitalen oplevert. En zover ik weet kent Thailand geen progressievoorbehoud.

En wie wil weten wat progressievoorbehoud is die stuurt me maar een PB. Dat is te technisch voor een stukje hier.

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 15:15

Re: ‘Low budget’ rentenieren in Thailand

#59 Bericht door Wereldvreemd » zondag 06 maart 2011, 18:26

Ik geloof dat de vrouw van Rinusman 30k Baht per maand verdiend. Hij zou het dus ook voor 440k op de bank kunnen doen. Of mis ik nu iets?

Overigens mis ik nog iets anders in het verhaal, Rinusman wil van 30k per maand leven en de Thaise heeft een inkomen. Gezamenlijk tikken ze dan toch 60k baht aan. Dat moet toch genoeg wezen. Of heb ik nu weer eens iets verkeerd gelezen, gemist of anderszins?
- -

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: ‘Low budget’ rentenieren in Thailand

#60 Bericht door prajak » maandag 07 maart 2011, 00:52

Sirc, ik lees "je investeert" en "je krijgt"......dus je ontvangt rente. Rente is rente dus met behoorlijke bewijsstukken daarbij, een jaaropgave van die bank bijvoorbeeld, is dat inkomen voor de statement. Dat je risicovol belegt is jouw zorg, of vreugde, zo je wilt.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”