inburgering in nederland nt2 of inburgeringscursus

Post hier al je vragen voor het immigreren naar Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
ralfboot
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 13
Lid geworden op: vrijdag 25 februari 2011, 20:57

inburgering in nederland nt2 of inburgeringscursus

#1 Bericht door ralfboot » zaterdag 26 februari 2011, 16:12

hallo allemaal,



Ik weet niet of ik deze vraag hier moet plaatsen,maar wist niet waar ik hem anders kon zetten vandaar.

Mijn vraag is: heeft er iemand een thaise vrouw/partner die in nederland is en die al bezig is met de inburgeringscursus of NT 2 traject in nederland? Ik neig zelf naar het NT 2 traject niveau 1 omdat dit veel meer focussed op alleen de taal terwijl de inburgeringscursus mijns inziens meer bedoeld is voor oudkomers, dus mensen die al geruime tijd in Nederland zijn en geen nederlandse partner hebben. Ook staat me het belachelijke idee van zo'n portfolio niet aan. Je moet dan bv naar de slager en een slavink bestellen en die slager moet dan een krabbeltje zetten. Mijn vrouw is het engels redelijk machtig en is universitair geschoold in thailand. Ik weet dat het niveau vd universiteiten niet bijster hoog is, maar ze heeft iig geruime tijd scholing gehad.

Ik en mijn vrouw moeten namelijk een traject samenstellen voor haar inburgering in nederland en ben benieuwd naar ervaringen van mensen die dat al doen/gedaan hebben.

vast bedankt,

gr


Ralf

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: inburgering in nederland nt2 of inburgeringscursus

#2 Bericht door Jim » zaterdag 26 februari 2011, 18:53

rustig beginnen met de inburgeringscursus.
eenmaal het diploma gehaald, kan ze altijd nog verder leren.

een universitaire geschoolde vriendin van m'n vrouw gaat inmiddels alweer voor haar 7de ! examen gesproken nederlands.
dus tenzij je partner een uitzonderlijke talenknobbel heeft, zou ik niet te hoog instappen in het nederlands leren.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Ervee71
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 461
Lid geworden op: zaterdag 10 juli 2010, 10:49
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: inburgering in nederland nt2 of inburgeringscursus

#3 Bericht door Ervee71 » zaterdag 26 februari 2011, 19:37

Jim schreef:rustig beginnen met de inburgeringscursus.
eenmaal het diploma gehaald, kan ze altijd nog verder leren.

een universitaire geschoolde vriendin van m'n vrouw gaat inmiddels alweer voor haar 7de ! examen gesproken nederlands.
dus tenzij je partner een uitzonderlijke talenknobbel heeft, zou ik niet te hoog instappen in het nederlands leren.

Volledig mee eens.
GETROUWD OP 24-08-2011

loodvrij
kenner
kenner
Berichten: 107
Lid geworden op: dinsdag 11 mei 2010, 20:40
Locatie: omgeving groningen

Re: inburgering in nederland nt2 of inburgeringscursus

#4 Bericht door loodvrij » zaterdag 26 februari 2011, 19:54

Gewoon eerst voor de inburgeringscursus gaan.
Stel je nu eens voor dat ze een stapje hoger gaat en dat lukt niet, ik kan mij voorstellen dat ze dan zo teleurgesteld zou worden dat het haar dan tegen gaat staan !
Inderdaad slaan sommige zaken bij die inburgeringscursus nergens op.

Die portofolio slaat ook nergens op...!
toen ze daar net mee moest beginnen moest ze een bril hebben omdat ze hoofdpijn kreeg van het lezen.
Ze heeft zelf haar ogen laten testen, een bril uitgezocht en later zelf opgehaald en betaald.
(ik zat er vol trots naast om er naar te luisteren...)
Ze heeft de brillenverkoper een formulier laten invullen voor haar portofolio.

Jammer, deze telde niet....het in de praktijk gebeurde voorval stond niet bij de zaken die in de portofolio hoorden.
Wel een solicitatieformulier invullen...terwijl ze al werk heeft.
of aangifte doen bij de politie (terwijl ze niets kwijt is), zelfs de ploitieagente stond raar te kijken toen ze vertelde waar het voor was.... :P

toch zou ik het wel maar gewoon doen, later pas een stapje hoger als dat gewenst is !
als een potvis in een pot pist dan heb je een hele pot vol met potvispis

Gebruikersavatar
somtam
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 127
Lid geworden op: vrijdag 11 december 2009, 21:32

Re: inburgering in nederland nt2 of inburgeringscursus

#5 Bericht door somtam » zaterdag 26 februari 2011, 20:54

ralfboot schreef:hallo allemaal,



Ik weet niet of ik deze vraag hier moet plaatsen,maar wist niet waar ik hem anders kon zetten vandaar.

Mijn vraag is: heeft er iemand een thaise vrouw/partner die in nederland is en die al bezig is met de inburgeringscursus of NT 2 traject in nederland? Ik neig zelf naar het NT 2 traject niveau 1 omdat dit veel meer focussed op alleen de taal terwijl de inburgeringscursus mijns inziens meer bedoeld is voor oudkomers, dus mensen die al geruime tijd in Nederland zijn en geen nederlandse partner hebben. Ook staat me het belachelijke idee van zo'n portfolio niet aan. Je moet dan bv naar de slager en een slavink bestellen en die slager moet dan een krabbeltje zetten. Mijn vrouw is het engels redelijk machtig en is universitair geschoold in thailand. Ik weet dat het niveau vd universiteiten niet bijster hoog is, maar ze heeft iig geruime tijd scholing gehad.

Ik en mijn vrouw moeten namelijk een traject samenstellen voor haar inburgering in nederland en ben benieuwd naar ervaringen van mensen die dat al doen/gedaan hebben.

vast bedankt,

gr


Ralf
Ik heb mijn vrouw (oudkomer) en met wie ik al inmiddels 11 jaar samen ben, toen (ongeveer 3 a 4 jaar geleden) op een cursus inburgering NT 2(oudkomers) ingeschreven genaamd "taalles" met subsidie van de gemeente(Amsterdam), is op een gegeven moment weer stopgezet omdat een bepaalde minister er weer anders over dacht, en op een gegeven moment weer hervat omdat er weer een ander uit de poppenkast er weer een andere mening over had en de subsidie kraan weer open ging, en ik eigenlijk wel de bui zag hangen hoe het mogelijk in de toekomst zou kunnen gaan lopen, vrijwillig of verplicht inburgeren ook al woon je hier al ....jaar en een verblijfsdocument onbepaalde tijd.

In ieder geval het hele gedoe inderdaad met portofolio, bewijsstukken etc en kreeg zo nu en dan het idee dat het toch voor een bepaalde groep was in onze samenleving als voorbeeld figuren in de leerboeken de namen droegen als Ali, Fatima of Mo en nooit Jan Piet of Marie genaamd waren, terwijl het toch inburgeren in Nederland betrof, maar dit terzijde.

Om het inburgeringcertificaat NT 2 in handen te krijgen heeft ze circa anderhalfjaar over gedaan en in 1 keer geslaagd voor de examen's waardoor ze ook nog eens de examen kosten vergoed kreeg plus een bonus van euro 600,-

Mijne hoogheid heeft geen universitaire opleidingen genoten maar had natuurlijk al wat ervaring hier, plus heb ik aardig wat bijgestaan met de "leerstof" om het wel ook allemaal een beetje te versnellen.

Het alsmaar beter begrijpen en uitspreken van de Nederlandse taal is en blijft een dagelijkse les en als het gaat om het begrip "inburgeren" kan ik geen Thai die moeite heeft met de Nederlandse samenleving.

En dan ook maar dat verblijfsdocument omgezet naar een Nederlands paspoort [|) met behoud van Thai's.
Liever 10 vogel's in de lucht dan 1 in de hand.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: inburgering in nederland nt2 of inburgeringscursus

#6 Bericht door Gardensafari » zaterdag 26 februari 2011, 21:41

Ook ik zeg: doe maar de inburgeringscursus.
Er zitten domme zaken in, maar ook veel goede!
Ik ken nogal wat Thaise vrouwen in Nederland.
En de meerderheid vindt die cursus leuk!
Thai zijn echte Aziaten: alles wat in groepsverband gebeurt is leuker dan wanneer je alleen bent.
En dus is zo'n cursus ideaal.
En het geeft ze de eerste achtergrond van zelf opgedane kennissen in Nederland.

Verder zijn die klassen vaak erg gemengd en zo leren ze nog eens wat over andere volkeren en religies.
Of ze krijgen lekkernijen van Moslims tijdens het suikerfeest.
En elke Thai is gek op feest.

Voor zeer hoog geschoolde mensen is zo'n cursus nogal basaal.
Maar die vind je niet veel onder de Thai.
Bovendien is onze grammaticale taal voor een Thai onvoorstelbaar moeilijk.
Kennis van het Engels (als dat Engels is en niet Thailish) helpt.
Maar de Nederlandse grammatica is veel lastiger dan de Engelse.
(de Duitse grammatica is uiteraard nog weer veel lastiger, om over de grammatica van de Slavische talen maar te zwijgen).

Ik zeg doe het rustig aan en luister naar haar ervaringen en wat zij ervan vindt. Probeer haar daarbij niet te beïnvloeden.
Ligt het echt ver onder haar niveau, dan hoor je dat wel...
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

loodvrij
kenner
kenner
Berichten: 107
Lid geworden op: dinsdag 11 mei 2010, 20:40
Locatie: omgeving groningen

Re: inburgering in nederland nt2 of inburgeringscursus

#7 Bericht door loodvrij » zondag 27 februari 2011, 14:18

En dan ook maar dat verblijfsdocument omgezet naar een Nederlands paspoort [|) met behoud van Thai's.
Zonder dat ik wat afdwaal van dit topic..maar hoe heb je dat gedaan...trouwen in thailand ?
als een potvis in een pot pist dan heb je een hele pot vol met potvispis

Gebruikersavatar
somtam
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 127
Lid geworden op: vrijdag 11 december 2009, 21:32

Re: inburgering in nederland nt2 of inburgeringscursus

#8 Bericht door somtam » zondag 27 februari 2011, 14:35

loodvrij schreef:
En dan ook maar dat verblijfsdocument omgezet naar een Nederlands paspoort [|) met behoud van Thai's.
Zonder dat ik wat afdwaal van dit topic..maar hoe heb je dat gedaan...trouwen in thailand ?
Wij zijn getrouwd voor de Nederlandse wet en als je tegenwoordig wilt naturaliseren moet je het inburgeringcertificaat op NT2 niveau hebben en volgens artikel 9 volgens het verkrijgen op het Nederlanderschap hoeft de verzoeker die gehuwd is met een Nederlander geen afstand te doen van de oorspronkelijke nationaliteit "het uitzondering geval" welliswaar hanteert men soms wel eens hier in een willekeur beleid, en dien je bij de aanvraag al aan te geven dat hij/zij geen afstand doet.
Om het helemaal duidelijk te maken en niet teveel af te dwalen van de oorspronkelijke topic vraag zal je hier over een aparte topic moeten beginnen.
Liever 10 vogel's in de lucht dan 1 in de hand.

ralfboot
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 13
Lid geworden op: vrijdag 25 februari 2011, 20:57

Re: inburgering in nederland nt2 of inburgeringscursus

#9 Bericht door ralfboot » dinsdag 01 maart 2011, 20:22

Dank allen voor jullie antwoorden,


we gaan toch voor de inburgeringscursus en daarna wellicht voor de NT2. Denk idd dat het beter is makkelijk te beginnen en mocht het zo zijn dat het te makkelijk is kan het bij de ROC alsnog naar boven worden bijgesteld.


gr


Ralf

Ervee71
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 461
Lid geworden op: zaterdag 10 juli 2010, 10:49
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: inburgering in nederland nt2 of inburgeringscursus

#10 Bericht door Ervee71 » woensdag 06 april 2011, 09:54

ralfboot schreef:Dank allen voor jullie antwoorden,


we gaan toch voor de inburgeringscursus en daarna wellicht voor de NT2. Denk idd dat het beter is makkelijk te beginnen en mocht het zo zijn dat het te makkelijk is kan het bij de ROC alsnog naar boven worden bijgesteld.


gr


Ralf
En hoe bevalt je vriendin het?
Mijn vriendin vindt het leuk om in groepsverband te werken :)
GETROUWD OP 24-08-2011

Plaats reactie

Terug naar “Immigreren naar Nederland”