Belasting lijn voor in het buitenland wonenden

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Belasting lijn voor in het buitenland wonenden

#1 Bericht door dutch » vrijdag 25 februari 2011, 13:51

"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

Re: Belasting lijn voor in het buitenland wonenden

#2 Bericht door Edje » vrijdag 25 februari 2011, 14:10

Er zijn nog X wachtenden vóór u en de wachttijd zal ongeveer xxx minuten bedragen.
Uit eigen ervaring, na 15 minuten wachten de hoorn er op gegooid.
Per post de info gevraagd, EMS,nu 3 weken geleden. Post gechecked en is aangekomen. Gevraagd om een ontvangstbevestiging per E-mail, tot heden niets vernomen, ook geen antwoorden. MAKKELIJKER KUNNEN WE HET NIET MAKEN.
Groetjes; Edje

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belasting lijn voor in het buitenland wonenden

#3 Bericht door prajak » vrijdag 25 februari 2011, 16:22

Dit staat op de website als gemeld.

Loon uit een dienstbetrekking in Nederland
KLOPT

Sociale uitkeringen (WW, AOW, ANW, WAO, WIA etc)
KLOPT maar AOW is geen sociale uitkering !

Pensioen, lijfrente uitkeringen
KLOPT NIET, alleen overheidsinkomen is belast in NL en heel specifieke lijfrentes zoals gouden handdrukken niet met het karakter van pensioen.

Inkomsten uit een eigen woning gelegen in Nederland
Ja, maar na emigratie heb je geen "eigen woning dienende tot hoofdverblijf" meer.

Inkomen uit aanmerkelijk belang minus verliezen uit aanmerkelijk belang (Je hebt een aanmerkelijk belang als je voor ten minste 5% aandeelhouder bent van het geplaatste kapitaal in een BV of NV.)
KLOPT

Onroerend goed gelegen in Nederland (bijvoorbeeld, een tweede woning die verhuurd wordt of een vakantiewoning). De huuropbrengsten worden niet belast, alleen 4% van de waarde minus schulden van de woning
WIST ik niet, ga ik navragen.

Winstrechten in een onderneming die gevestigd is in Nederland
KLOPT

Maar.....het kan per belastingverdrag verschillen.

De wachttijd is enorm en kost geld. Een gewone brief doet wonderen, heb ik geleerd..

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belasting lijn voor in het buitenland wonenden

#4 Bericht door prajak » vrijdag 25 februari 2011, 17:12

Klopt wel, art 48.11 van de Wet op de inkomstenbelasting. In NL gelegen onroerende zaken blijven vallen in box 3. En er geldt geen vrijstelling.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Belasting lijn voor in het buitenland wonenden

#5 Bericht door Henk Korat » dinsdag 17 mei 2011, 19:15

Dit onderwerp spreekt mij aan en jullie (Dutch en Prajak) hebben meer ervaring dan ik. Ik heb wel onderstaande interressante link gevonden, die de discussie tussen overheids en private opgebouwd pension versimpelt (inclusief jurisprudentie.

http://www.nl.pwc.com/extweb/Bn/Taxnews ... ic/DN84284

Ik blijf de ontwikkelingen volgend en zal, als ik een bezoek aan een bevriende belastingconsulent heb gebracht, jullie bevind geven.

Ik heb al veel op de forums gelezen, maar blijf leergierig.

Groet,

Henk Korat
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Belasting lijn voor in het buitenland wonenden

#6 Bericht door Henk Korat » dinsdag 17 mei 2011, 19:21

Ik heb nog een goeie gevonden en nu zelfs van de belastingdienst. Zie onderstaand link.

http://www.belastingdienst.nl/variabel/ ... en-72.html
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 794
Lid geworden op: zondag 17 oktober 2010, 08:05
Locatie: Chiang Mai

Re: Belasting lijn voor in het buitenland wonenden

#7 Bericht door Borowolf » donderdag 14 juli 2011, 04:28

Pensioen, lijfrente uitkeringen
KLOPT NIET, alleen overheidsinkomen is belast in NL en heel specifieke lijfrentes zoals gouden handdrukken niet met het karakter van pensioen.
Ik heb in dit forum de nodige inzichten opgedaan ten aanzien van dit soort dingen. Dat was fijn. Inmiddels heb ik vrijstelling aangevraagd. Het lijkt mij niet meer dan juist dat ik hier de resultaten even terugkoppel omdat deze deels afwijken van wat de gedachten hierover zijn.

Ik heb vrijstelling gekregen voor het pensioen. Voor de lijfrente echter niet!

Ik heb daarover gebeld met de inspecteur die deze beslissing genomen heeft (en waarop geen beroep mogelijk is). Binnen de belasting is er discussie over dit onderwerp maar het huidige standpunt is dat lijfrentes in Nederland worden belast. Ter rechtvaardiging voor dit standpunt gebruiken ze de uitzonderingsclausule (winst die ten laste komt van een Nederlands bedrijf). De inspecteur wilde verder niet met mij in discussie gaan want, zei hij, ik ben alleen maar uitvoerder en discussieren heeft dus geen zin. En daar heeft hij natuurlijk gelijk in.

Het is dus maar dat jullie het weten. Lijfrente wordt in Nederland belast.
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Belasting lijn voor in het buitenland wonenden

#8 Bericht door jumbo » donderdag 14 juli 2011, 05:17

Welcome back Borowolf, we hebben je gewaardeerde meningen gemist.. :asian22:
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belasting lijn voor in het buitenland wonenden

#9 Bericht door prajak » donderdag 14 juli 2011, 10:15

Nieuwe inzichten blijkbaar; mijn particuliere lijfrente is nog steeds onbelast in NL. Maar die loopt in november a.s. af, loopt tot 65.

Verder zijn lijfrentes uit "gouden handdruk" in de regel in NL belast want dat is uitgesteld loon.

Overigens is de beslissing van de inspecteur alleen van belang voor de loonbelasting. Voor de heffing van inkomstenbelasting dient hij opnieuw een standpunt in te nemen en dan staat bezwaar open en daarna andere rechtsmiddelen.

Als je geen aangiftebiljet krijgt dan vraag je teruggaaf op een T biljet. De fiscus moet dan haar standpunt duidelijk maken in een aanslag/teruggaaf.

Het was altijd zo dat een premiebetalende particuliere lijfrente vrij was in NL na emigratie naar TH. De uitkering komt immers niet uit de winst, slechts de rente komt uit de winst. Polissen waarvoor geen premie werd betaald, of de premie niet definieerbaar was, werden wel belast in NL.

Enfin, je hebt nog rechtsmiddelen als je aangifte doet. En ook dat horen wij later graag van je, hier of elders.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belasting lijn voor in het buitenland wonenden

#10 Bericht door prajak » donderdag 14 juli 2011, 11:14

Het probleem speelt in dit forum -zover ik alles heb gelezen- bij Borowolf en een ander lid. Bij mij speelt het niet; de beschikking is van drie jaar terug en de fiscus had die in kunnen trekken maar deed dat niet. Dan had ik de zaak in de aanslagfase uitgeknokt.

Ik heb gekeken in het forum dutch-ph en behalve een advies over lijfrentepolissen van januari 2011 is er geen enkele info te vinden terwijl de verdragtekst zover ik weet gelijk is.

Het is me een raadsel waarom wij niet meer lezen van een herzien standpunt. Voor mij is het voorbij, de polis stopt en de AOW komt er voor in de plaats.

rcjoop
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 48
Lid geworden op: woensdag 09 mei 2007, 08:47
Locatie: Chiang Mai

Re: Belasting lijn voor in het buitenland wonenden

#11 Bericht door rcjoop » donderdag 14 juli 2011, 15:35

Borowolf is inderdaad niet de enige, of je moet mij bedoelen met "een ander lid"
Had een tijdelijke lijfrente , tijdsduur 5 jaar, die in feb 2006 voor het eerst uitkeerde en begin dit jaar dus voor het laatst.

De eerste vrijstelling verliep redelijk probleemloos, maar aangezien die slechts voor drie jaar verleend wordt moest die verlengd worden en deze werd geweigerd met precies dezelde argumentatie als bij Borowolf.

Naar mijn overtuiging ten onrechte, maar na enige correspondentie eindigt het met het feit dat het een niet voor beroep vatbare beslissing is waartegen je pas kunt protesteren als de aanslag er is.
Dan de verwachting dat het bezwaar wordt afgewezen etc. etc. waarna je uiteindleijk bij de rechter eindigt. Ik heb besloten die weg niet te gaan, om dit vanuit Thailand goed op de rails te krijgen en houden lijkt mij geen sinecure.

Ik heb mijn verlies genomen over de laatste twee jaren van de looptijd, in de brief werd wel meegedeeld dat geen terugvordering zou plaatsvinden van reeds afgehandelde jaren dat was in ieder geval enige troost.

Als er naast Borowolf en ondergetekende weinig anderen met het probleem geconfronteerd worden is de belastingdienst met een hetze bezig tegen emigranten die in Chiang Mai wonen :Whistle:

groet, joop

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belasting lijn voor in het buitenland wonenden

#12 Bericht door prajak » donderdag 14 juli 2011, 16:05

Hetze ? Nee, daar denk ik niet aan. Er is nog een lid van dit forum en ik noem zijn naam niet maar hij woont Oost-Isan. Dus ver van C-Mai.

Ik begin te vermoeden dat niet iedereen dezelfde polis van lijfrente had. En ik vind dat je de strijdbijl dan maar moet opgraven als het belang groot genoeg is. Verder, als NL heft over jouw lijfrente dan mag TH niet heffen ! TH heft nog niet maar de voorziening staat wel in de nationale wet en reken er maar op, Thailand gaat een keer heffen over onzer pensioenen en lijfrentes.

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 794
Lid geworden op: zondag 17 oktober 2010, 08:05
Locatie: Chiang Mai

Re: Belasting lijn voor in het buitenland wonenden

#13 Bericht door Borowolf » vrijdag 15 juli 2011, 03:32

jumbo schreef:Welcome back Borowolf, we hebben je gewaardeerde meningen gemist.. :asian22:
Dank je, Jumbo. Een en ander is volledig wederzijds.

Ik ben echter niet "terug". Wilde alleen deze informatie niet onthouden aan de mensen hier.
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belasting lijn voor in het buitenland wonenden

#14 Bericht door prajak » vrijdag 15 juli 2011, 06:50

Ik zet de links nog maar eens neer en oordeel dan zelf maar of je blind wilt varen op een beslissing van de belastingdienst die slechts gaat over de loonheffing.

http://www.elsevierfiscaal.nl/fiscaal-a ... -emigratie

http://dutch-phforum.com/index.php?topic=3611.0

Deze materie is in beweging dus zou ik mijn rechten maar verzekeren.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belasting lijn voor in het buitenland wonenden

#15 Bericht door prajak » vrijdag 15 juli 2011, 10:46

Het hoort hier niet thuis maar we hebben het er nu toch over.

Het pensioen- en lijfrentebeleid van de Nederlandse overheid wordt begeleid met pakken wetten, regels en strenge voorwaarden. Laat ik me beperken tot de pensioenen.

Werknemerspensioen; de wijze van opbouw (hoeveel procent per jaar, over welk loon, middenloon is een heet woord, pensioenleeftijd nog veel heter), de wijze van betaling der premie (deel werkgever, deel werknemer, COA afspraken), de wijze van sparen in een pensioenfonds of verzekeringskas (verzekeringskamer, bestuur van een pensioenfonds overheid-werkgevers-werknemers, wijze van financiering, de voorzichtigheid in het belang der werknemers, wat te doen met sterftewinsten, bijzondere fiscale bepalingen, soms vrijstelling van winstbelasting).

Pensioen van de directeur-grootaandeelhouder, verder: dga. Opbouw strikt op voorwaarden, bewaren “in eigen beheer” op voorwaarden, gedeeltelijke herverzekering, herverzekering weduwedeel, strenge bepalingen als de aandeelhouder buiten NL gaat wonen - directie moet in NL zitten.

En in alle gevallen een afkoopverbod, een “shop”verbod, een verbod de centen buiten NL of de EU te plaatsen, want, vergeet niet, opbouw van pensioen gaat ten laste van de bedrijfswinst en/of het belastbaar inkomen van de werknemer en Vadertje Staat draagt daar aanzienlijk in bij. Dus heeft de Staat een claim op de opgebouwde centen.

En ga je emigreren, strenge regels onder de naam “conserverende aanslag” als waarborg dat de werknemer de pensioenpot afwikkelt volgens de doelstelling van pensioen: verzorging van de oude dag. Hoewel, voor een werknemer heeft die weinig betekenis. Ik KAN mijn pensioenpolis niet afkopen en zou het toch kunnen dan houdt de A-maatschappij loonheffing in want afkoop is altijd belast in Nederland. Voor de dga ligt dit anders; die is “baas in eigen BV” en kan wel afkopen.

Maar dan .. de belastingverdragen. Ineens geeft de Staat zijn claim prijs. Als ik zie hoeveel geld in mijn pensioen- en lijfrentepot zit dan realiseer ik me dat de Staat daar zwaar aan heeft meebetaald en die Staat krijgt nu het nakijken. Mijn bedrijfspensioen is immers niet belast in Nederland en over mijn lijfrente hebben we het al gehad.

Natuurlijk begrijp ik de achtergrond; het nieuwe woonland wil de eerste fiscale claim leggen op pensioenen. Maar NL heeft weinig claims te leggen op Thaise mensen met pensioen in NL……

Ach, het komt me goed uit hoor…….

-----

Het regent nu 24 uur achter elkaar. Op 5 meter van mijn slaapkamer staat de rijst te groeien en gelukkig te wezen. Ik zie dagelijks groei, zelfs zonder mijn bril op.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”