hond uit Nederland

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
leop1959
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 5
Lid geworden op: dinsdag 08 februari 2011, 04:59
Locatie: Chiang Mai

hond uit Nederland

#1 Bericht door leop1959 » woensdag 09 februari 2011, 03:40

Ik zou graag mijn hond uit NL willen laten overkomen, ik weet dat ik mogelijk is. Maar ik kom er niet precies uit aan welke regels men moet voldoen.
Er worden op de verschillende web sites verschillende dingen verteld, wie kan me op de juiste spoor zetten, zodat mijn hond kan over komen

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: hond uit Nederland

#2 Bericht door Harm » woensdag 09 februari 2011, 19:23

leop1959 schreef:Ik zou graag mijn hond uit NL willen laten overkomen, ik weet dat ik mogelijk is. Maar ik kom er niet precies uit aan welke regels men moet voldoen.
Er worden op de verschillende web sites verschillende dingen verteld, wie kan me op de juiste spoor zetten, zodat mijn hond kan over komen
Ik neem al enige tijd mijn honden mee naar Thailand als we daar op vakantie gaan.
We gaan altijd 2 mnd dus de optie de honden naar een kennel in NL te brengen is niet van toepassing, niet alleen vanwege de financieen maar ook vanwege het feit dat als je dan uiteindelijk je honden terug gaat halen ze de eerste 3 weken niet meer kunnen blaffen, die zijn compleet uitgewoond na 2 mnd in een kennel.

Zit U?
Houd U vast, en zorg voor wat doorzettings vermogen, nog afgezien van het geldelijk vermogen.

1) de hond dient bij de dierenarts in NL een rabies injectie te krijgen (80 euro) tenminste 3 mnd voor vertrek, de hond dient een dierenpaspoort te hebben (gratis bij de dierenarts) en hij dient een chip in de nek te hebben (190 euro)
2) na een aantal weken wordt dan op een lab de rabies titer bepaald (180 euro)
3) rabies titer ok dan geen extra geld uit te geven, niet ok opnieuw injectie ( 80 euro) en daarna opnieuw bepalen ( 180 euro)
4) ticket voor de hond, bij klm/eva/china +/- 60 euro per kilo bij ltu 60 euro per enkele reis.
5) 7 dagen voor vertrek moet de hond worden gekeurd door de dierenarts of hij gezond genoeg is voor de reis.(65 euro)
vergeet dan niet om een LOSBLADIG!!! vel met alle gevens over de hond aan je dierenarts te vragen want anders wordt je geweigerd door de airliner. (je komt nl Thailand niet in zonder dat vel dus wordt je hond terug gestuurd op kosten van de airliner) Het hondenpaspoort wordt wel van je verwacht bij je te hebben maar is niet doorslaggevend, het losbladige vel wel. Thailand wil hebben dat elke hond die binnenkomt een vaccinatie heeft die niet ouder is dan 1 jaar ook al vaccineren ze in NL met een vacin voor 3 jaar.
6) naar de vwa (voedsel en waren autoriteit in Utrecht) daar zet hun dierenarts zijn / haar handtekening met 3 stempels (45 euro)
7) hond in speciale kennel met water toevoer van buiten de kennel (120 euro) hond mag 24 uur voor het vliegen niet eten en moet goed zijn uitgelaten voordat hij / zij aan de vlucht begint. (kennel moet voldoende groot zijn zodat hond zonder probleem languit kan liggen en-of staan.)
8) In Thailand aangekomen hond ophalen bij afd speciale bagage, mee naar de inklarings autoriteiten daar worden tig formulieren ingevuld en het belangrijkste formulier is jouw losbladige vel MET stempels van de vwa. (100 bath per hond)
9) hond op trolly naar de douane en nu is jouw BIG smile van groot belang, bij de douane zit een dame en die bepaald of jouw hond direct mee mag of dat hij eerst 3 mnd in quarantaine gaat in hun kennel op jouw kosten. Kosten, maak het maar zo gek als je kunt bedenken.
10) je bent in Thailand met je hond, maar hoe ga je verder. Moet je bv nog met de trein of met het vliegtuig dan moet je eerst met een taxi naar het treinstation of naar het andere vliegveld, maar er is geen taxi chauffeur die jou en je hond wil vervoeren dat brengt ongeluk dus nee dat doen ze niet.
11) ben je uiteindelijk op het treinstation aangekomen wacht je een verrassing mensen moeten namelijk op het mensenstation een kaartje kopen en honden, honden moeten naar het hondenstation (aan de anderekant van de stad= cargo) om een kaartje te kopen. (heb je dus weer het gesodemieter met die taxi chauffeur) Dit geld dus ook voor het vliegveld. Je hond kan ook in de trein dus niet bij je zijn die reist dus in het vracht gedeelte van de trein met je mee, er vanuitgaande dat ie op de juiste tijd in de juiste trein is gezet. Overigens moet je hond samen met de kennel voor de trein - vliegreis gewogen worden om de prijs te bepalen. In ons geval kwam het zo uit dat 2 kleine teckels met kennel 700 bath moesten kosten terwijl wij voor de treinreis 450 bath kwijt waren, maar ja wij worden dan ook niet door 2 man de trein in en uit getild :lol:

overigens moet jouw hond tenminste 6 mnd oud zijn voordat hij aan dit avontuur mag beginnen.

Mocht je vervoer nodig hebben voor jou en je hond(en)in Bangkok stuur me een pb
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Gebruikersavatar
janjaap
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 410
Lid geworden op: zondag 07 juni 2009, 12:31
Locatie: het kaasstadje gouda

Re: hond uit Nederland

#3 Bericht door janjaap » woensdag 09 februari 2011, 20:08

mooi
Ubi bene, ibi patria

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: hond uit Nederland

#4 Bericht door Gardensafari » woensdag 09 februari 2011, 23:25

janjaap schreef:mooi
Mooi wat?
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

leop1959
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 5
Lid geworden op: dinsdag 08 februari 2011, 04:59
Locatie: Chiang Mai

Re: hond uit Nederland

#5 Bericht door leop1959 » donderdag 10 februari 2011, 03:32

Harm

dank voor de info, het is me nu veel duidelijker geworden.
Mijn dochter kan nu verder, hopelijk kan mijn hond in maart over komen naar Chiang Mai.

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: hond uit Nederland

#6 Bericht door greenthaiway » donderdag 10 februari 2011, 09:20

Hallo Leop1959,

Ik raad je aan via Air Berlin te vliegen, het vervoer van een hond is daar veel goedkoper.
Let wel, ik kwam 3 jaar geleden aan met de hond in Thailand om precies te zijn 06-03-2008.
Onderstaande gegevens kunnen dus verouderd of achterhaald zijn, bel absoluut met het Thaise Consulaat te Amsterdam, niet naar de
Thaise ambassade te Den Haag.

Ook ik ben aangekomen via een Air Berlin vlucht vanuit Düsseldorf met hond, in mijn geval samen met een Jack Russel.
Deze hond was meer dan 7 kilo en kon daardoor niet mee in de cabine.

Het volgende:

* Ga naar de dierenarts, daar weten ze de invoer bepalingen voor Thailand
* O.a. een chip en klinisch onderzoek
* Je krijgt bij de dierenarts een paspoort voor gezelschapsdieren met daarin alle verplichte vaccinaties
* De hond krijgt een chip onderhuids ingebracht
* Nadat de chip en de entingen zijn gedaan moet je het paspoort van het dier zenden naar de VWA
* VWA staat voor Voedsel en Waren Autoriteit, in mijn geval VWA afdeling Groningen
* De Voedsel en Waren Autoriteit geeft een autorisatie stempel in het paspoort van het dier
* Na autorisatie VWA moet paspoort bij het Thaise Consulaat worden gelegaliseerd wellicht ook mogelijk bij Ambassade
* Bij aankomst op Suvarnabhumi Airport moet je vóór je door de douane gaat het dier laten inklaren
* Ze hebben als je naar de douane loopt aan de linkerkant een kantoortje van de Veterinaire Dienst
* In mijn geval liep de dame van het kantoortje mee naar de balie waar de hond kon worden afgehaald
* Dat was ook ergens links, iets verderop
* Als de papieren in orde zijn moet je door naar de douane, wel afd. inklaring goederen
* Ze waren aan het praten en ik kon meteen door :-)
* Ik kocht een reiskennel bij de LTU Balie in Düsseldorf, erg duur want ze hadden alleen het grootste formaat
* De hond kwam goed aan

Je ziet, een en ander wordt nogal ingewikkeld gemaakt.
Maar ach, voor een kameraadje heb je dat over en het houdt je van de straat :-)

Je krijgt nadat de chip is ingebracht een registratieformulier mee van de dierenarts.
Daarop staat het internet adres van de Europese Transponder Databank.
Op het registratieformulier staat het chip/transpondernummer.
Voer dat in op http://www.petbase.eu en je ziet de naam van de hond, eigenaar enz.enz.
Petbase is tot stand gekomen in samenwerking met dierenartsen.

Ik ben blij dat ik het achter de rug heb.
De betrokken hond is inmiddels overleden maar was tijdens de reis bijna dertien jaar oud, voor driekwart blind.
Weet niet de leeftijd van jouw hond maar de reis zal ie wel overleven :-)

Goede reis samen!

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: hond uit Nederland

#7 Bericht door Harm » donderdag 10 februari 2011, 17:02

greenthaiway schreef:Hallo Leop1959,

Ik raad je aan via Air Berlin te vliegen, het vervoer van een hond is daar veel goedkoper.
Let wel, ik kwam 3 jaar geleden aan met de hond in Thailand om precies te zijn 06-03-2008.
Onderstaande gegevens kunnen dus verouderd of achterhaald zijn, bel absoluut met het Thaise Consulaat te Amsterdam, niet naar de
Thaise ambassade te Den Haag.

Ook ik ben aangekomen via een Air Berlin vlucht vanuit Düsseldorf met hond, in mijn geval samen met een Jack Russel.
Deze hond was meer dan 7 kilo en kon daardoor niet mee in de cabine.

Het volgende:

* Ga naar de dierenarts, daar weten ze de invoer bepalingen voor Thailand
* O.a. een chip en klinisch onderzoek
* Je krijgt bij de dierenarts een paspoort voor gezelschapsdieren met daarin alle verplichte vaccinaties
* De hond krijgt een chip onderhuids ingebracht
* Nadat de chip en de entingen zijn gedaan moet je het paspoort van het dier zenden naar de VWA
* VWA staat voor Voedsel en Waren Autoriteit, in mijn geval VWA afdeling Groningen
* De Voedsel en Waren Autoriteit geeft een autorisatie stempel in het paspoort van het dier
* Na autorisatie VWA moet paspoort bij het Thaise Consulaat worden gelegaliseerd wellicht ook mogelijk bij Ambassade
* Bij aankomst op Suvarnabhumi Airport moet je vóór je door de douane gaat het dier laten inklaren
* Ze hebben als je naar de douane loopt aan de linkerkant een kantoortje van de Veterinaire Dienst
* In mijn geval liep de dame van het kantoortje mee naar de balie waar de hond kon worden afgehaald
* Dat was ook ergens links, iets verderop
* Als de papieren in orde zijn moet je door naar de douane, wel afd. inklaring goederen
* Ze waren aan het praten en ik kon meteen door :-)
* Ik kocht een reiskennel bij de LTU Balie in Düsseldorf, erg duur want ze hadden alleen het grootste formaat
* De hond kwam goed aan

Je ziet, een en ander wordt nogal ingewikkeld gemaakt.
Maar ach, voor een kameraadje heb je dat over en het houdt je van de straat :-)

Je krijgt nadat de chip is ingebracht een registratieformulier mee van de dierenarts.
Daarop staat het internet adres van de Europese Transponder Databank.
Op het registratieformulier staat het chip/transpondernummer.
Voer dat in op http://www.petbase.eu en je ziet de naam van de hond, eigenaar enz.enz.
Petbase is tot stand gekomen in samenwerking met dierenartsen.

Ik ben blij dat ik het achter de rug heb.
De betrokken hond is inmiddels overleden maar was tijdens de reis bijna dertien jaar oud, voor driekwart blind.
Weet niet de leeftijd van jouw hond maar de reis zal ie wel overleven :-)

Goede reis samen!

Norman de reis naar het consulaat en / of naar de thaise ambassade is niet nodig als je het losse inlegvel hebt
Ik ben voor mijn honden nog nooit naar de ambass of het consulaat geweest.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: hond uit Nederland

#8 Bericht door greenthaiway » donderdag 10 februari 2011, 17:17

@ Harm,

Ook ik ben nooit in persoon bij de Thaise Ambassade noch het Thais Consulaat geweest.
Dit is niet helemaal waar, in 1981 was ik wel eens bij de Thaise Ambassade te Den Haag, maar niet voor het meenemen van een dier.
Het Thais Consulaat te Amsterdam heeft alles schriftelijk afgehandeld...
Laatst gewijzigd door greenthaiway op donderdag 10 februari 2011, 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: hond uit Nederland

#9 Bericht door Harm » donderdag 10 februari 2011, 17:21

greenthaiway schreef:@ Harm,

Ook ik ben nooit in persoon bij de Thaise Ambasade noch het Thais Consulaat geweest.
Het Thais Consulaat heeft alles schriftelijk afgehandeld...

ook dat heb ik nog nooit gedaan.
wat doet dat consulaat dan voor je?
ik ben inmiddels weer thuis maar was in Los in december en januari met mn 2 honden die overigens ook niet in de cabine van het vliegtuig mochten. dat is alleen voor honden tot 5 kilo.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: hond uit Nederland

#10 Bericht door greenthaiway » donderdag 10 februari 2011, 17:31

@ Harm:

Het consulaat legaliseert de boel.
Zie hieronder een brief van het consulaat aan mij gericht.
Wel is het zo dat een en ander veranderd kan zijn, het is per slot van rekening afgehandeld voorjaar 2008.
De brief dateert van 31 Augustus 2007.

rtcg to me
8/31/07
Geachte heer Groeneweg,

U dient bij uw dierenarts te informeren over welke inentingen uw huisdier nodig heeft.
Wanneer de hond alle benodigde inentingen heeft gehad dient u het dierenpaspoort te laten legaliseren bij het VWA (Voedsel en Waren Autoriteit)
Daarna dient u het paspoort bij het consulaat te laten legaliseren. Kosten legalisatie € 16,-

Met vriendelijke groet,

Royal Thai Consulate General, Amsterdam
De Lairessestraat 143
1075 HJ Amsterdam
Tel: 020-4651532
Fax:020-4651543

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: hond uit Nederland

#11 Bericht door Harm » donderdag 10 februari 2011, 17:41

greenthaiway schreef:@ Harm:

Het consulaat legaliseert de boel.
Zie hieronder een brief van het consulaat aan mij gericht.
Wel is het zo dat een en ander veranderd kan zijn, het is per slot van rekening afgehandeld voorjaar 2008.
De brief dateert van 31 Augustus 2007.

rtcg to me
8/31/07
Geachte heer Groeneweg,

U dient bij uw dierenarts te informeren over welke inentingen uw huisdier nodig heeft.
Wanneer de hond alle benodigde inentingen heeft gehad dient u het dierenpaspoort te laten legaliseren bij het VWA (Voedsel en Waren Autoriteit)
Daarna dient u het paspoort bij het consulaat te laten legaliseren. Kosten legalisatie € 16,-

Met vriendelijke groet,

Royal Thai Consulate General, Amsterdam
De Lairessestraat 143
1075 HJ Amsterdam
Tel: 020-4651532
Fax:020-4651543

ok dus dan heb jij een gelegaliseerd honden paspoort en ik niet
maar daar heeft men in thailand nog nooit moeilijk over gedaan

kan het zijn dat de stempels van de vwa deze taak overgenomen hebben
je kan tegenwoordig namelijk alleen zelf nog naar de vwa toe en wel binnen de 7 dagen voordat je gaat reizen
en dat vwa stempel wordt alleen afgegeven als je binnen die 7 dagen voor vertrek het gezondheids certificaat van de dierenarts kunt laten zien, waarin moet staan dat de dierenarts de hond /kat als gezond beschouwd.

ben ik dan uiteindelijk toch nog 16 euro goedkoper uit als jij :lol: :lol:
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: hond uit Nederland

#12 Bericht door greenthaiway » vrijdag 11 februari 2011, 02:16

Krijg niet de indruk dat ik het laatste woord wil hebben maar ik was totaal beduidend minder kwijt dan wat jij aan Euro's aangaf.
Vraag mij niet exact hoeveel maar op het oog aanmerkelijk minder.
We leven ook 3 jaar verder dus niet zo verwonderlijk...
Mijn hond ging naar Thailand met een enkele reis :mrgreen:
Is het voor je honden niet beter als ze in Nederland blijven?
OK, een kennel is een ramp voor de dieren maar als je vrienden hebt die twee maanden voor de honden kunnen zorgen en daarna nog vrienden blijven...
Zou voor de honden beter zijn denk ik.
Vragen kun je het de dieren moeilijk, misschien krijg je wel op je sodemieter als ze spreken konden :mrgreen:
Mijn Jack Russel was in een halve shock toen ik met een taxi, hij in de bench, vanaf het net in gebruik genomen nieuwe vliegveld van BKK naar Pattaya reed om de huurauto op te halen.
Bij het inklaren van de hond op Suvarnabhumi Airport viel de grote, in Düsseldorf gekochte bench, ook nog eens van de koffer-kar en kwam ondersteboven op de betonnen vloer met het arme schepsel...
Vlak voor de deur van het inklaringsbureautje :oops:
Er was volgens de authoriteiten daar nog iets niet in orde met de papieren, misschien hebben ze door die val, die ze achter de ruiten zagen, de hand over het hart gewreven en mocht de viervoeter desondanks Thailand in?

Vond het een heel gedoe dat gereis met een hond moet ik bekennen.
Vertrok vanaf Rotterdam met de trein naar Düsseldorf, op het perron van een station in Rotterdam liet meneer al, tussen de forensen, een drol achter.
Er werd misnoegd naar ons gekeken, heb de drol met een METRO krantje ingepakt en in zo'n vuilnisbakje gedeponeerd.
Was dat reizen met de trein niet meer gewend, had een jaar of veertig niet meer in een trein gezeten auto freak als ik ben.
In de trein deed de hond ook nog eens enorme plas in de eerste klas coupe waar we zaten...
Ook zo op het vliegveld van Düsseldorf, tegen een bank waar een boos kijkende Duitser meesmuilend het tafereel gade sloeg.
Hij piste bijna tegen de chagrijnig-en boos kijkende, Tirools uitziende Duitser aan, LOL :mrgreen:
Waarom ik dacht dat ie misschien in Holland was gedurende oorlog weet ik niet precies.
Nee, reizen met een hond, via het openbaar vervoer, is een crime.
Omdat ik absoluut NIET in een hotel wilde overnachten, vindt maar eens een hond-vriendelijk hotel, reed ik, toch al vermoeid door de reis, in één ruk door van Pattaya naar Ban Non Som Bun, dicht bij Bueng Kan aan de Mekong rivier in het Noord/Oosten, een 800 kilometer of zo van BKK verwijderd...
Gelukkig een groot stuk midden in de nacht kunnen rijden waardoor we sneller konden opschieten.
Was wel weer gezellig dat het kameraadje lag te slapen op de bijrijders stoel :mrgreen:

P.S. Er zijn hotels waar ze honden accepteren, vond die indertijd via een google search maar houd persoonlijk niet ervan om hotels te reserveren, ze hebben immers praktisch altijd kamers vrij, dus van die mogelijkheid heb ik maar afgezien.

Het hondje kwam aanmerkelijk uitgeruster aan :-)

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: hond uit Nederland

#13 Bericht door Harm » vrijdag 11 februari 2011, 19:06

Norman@

Van mij mag jij het laatste woord hebben :lol:

Ga ik je nu mijn relaas van de terugreis vertellen.

Om terug naar NL te mogen moeten de honden door de Thaise VWA gekeurd worden
Dat gebeurd op het cargo gedeelte van Suvarnabhumi zo'n 10 min met de taxi van het vliegveld af.

Er was ons verteld (tot 3x toe nagevraagd) dat wij 7 dagen in de week daar van 7 tot 16.00 terecht konden.
Voorheen moesten we namelijk voor dat we gingen vliegen de hondjes aanbieden op Don Mueang maar dat hoefde nu dus niet meer.
Voor onze vlucht van 12.45 uur waren wij op zaterdagmorgen om 7 uur aanwezig op Savarnbabhumi bij de airliner
daar niemand terplaatse wist waar die honden dan wel gekeurd moesten worden.
De juffrouw van de airliner bellen en nog eens bellen en na zo'n 10 telefoontjes was ze er achter dat het op het cargo terrein moest zijn. Wij daarheen met de taxi (het zou 5 min lopen moeten zijn maar dat was dus niet helemaal zo)
Op het cargo gedeelte (best wel groot) bleek ook de hotemetoot aan de poort niet te weten waar dan dat kantoor zou moeten zijn. Middels vragen en vragen en nog eens vragen zijn we uiteindelijk (30 min later) bij het kantoor van de Thaise VWA.
Terplaatse gekomen zien wij een compleet donker kantoor gedeelte. Wij waren daar om 8.30 uur, dus 90 min na opening. Op de kantoordeur een mooi bord met 3 telefoonnummers. Vriendin nu toch wel wat zenuwachtig gaat bellen.
Eerste 2 nrs antwoordapp dat ze gesloten waren, ja dat zagen wij ook we stonden tenslotte voor de dichte en donkere deur. 3e telefoonnummer werd wel opgenomen bleek de dierenarts zelf te zijn. Ja had daar moeten zijn maar had het weekend vrij genomen en zat in Chiang mai. Kon dus nooit meer op tijd op Savarnabhumi zijn. Andere dierenartsen waren er niet.
Moesten het maar aan de airliner mededelen dan konden we zonder keuring wel mee vliegen naar NL.
Wij sceptisch terug naar LTU (de airliner) en zoals ik al verwachtte werden we geweigerd.
De mevrouw achter de bali heeft zelf ook nog een aantal telefoontjes er aan gewaagd oa met de dierenarts himself maar nul,nada,zip, nothing op het request.
We moesten dus nw tickets kopen voor de maandag want dan zou hij weer aanwezig zijn. (kosten 50 euro pp + verschil van de door mij gekochte tickets en de prijs van de tickets voor de maandag, verschil 600 euro) hoest maar even op.
De mw achter de bali was gelukkig wel zo slim om gelijk met die dierenarts een afspraak te maken dat wij op maandagmorgen de eersten waren die de hondjes konden aanbieden zodat wij de vlucht van die maandag in elk geval wel konden halen
Met dezelfde taxi chauffeur op zoek naar een hotel waar je met je hondjes wordt toegelaten. Duurde niet echt lang, bij het derde hotel (gemeubileerde app.) mochten we ze meenemen zelfs zonder extra te betalen 8-)
De zaterdag en de zondag in dat app hotel doorgebracht waarbij de hondjes vrij naar buiten konden rennen daar het hotel een mega tuin had die niet werd onderhouden.
Op maandagmorgen stond de taxi chauffeur netjes te wachten. Om 0645 uur waren wij weer op de cargo voor het Thaise vwa kantoor.
Wat ons direct opviel was dat er onder het mooie bord achter het raam van de kantoor toegangsdeur een A4 formulier was bijgeplakt met daarop de openingstijden van die Thaise vwa. Op eens was het geen 7 dagen in de week meer dat men geopend was maar alleen nog op kantoordagen. Dus van ma t/m vrijdag. De tijden waren ook drastisch gewijzigd nl van 7 tot 13.00 uur ipv tot 16.00 uur
Na wat wachten %^&**%$#@ kwam om 09.30 uur **&^%$*& de eerste kantoorklerk aansloffen.
Deze werd met een spervuur aan verwensingen ontvangen, niet door mij maar door de 12 personen die met mij stonden te wachten. Ik was inmiddels een beetje murw door alle Thaise kantoor beslommeringen, en zag het allemaal niet meer zo zitten om diezelfde dag nog naar NL te gaan vliegen.
Affijn, de hondjes werden gekeurd door die zelfde kantoorklerk.
Het ene hondje had een temp van 24 gr en het andere hondje was door de melee nogal zenuwachtig geworden en had een temp van 28 gr.
Die mocht dus volgens die nep dierenarts niet vliegen.
Een biljet van 500 bath deed de temp op papier van 28 naar 24 gr kelderen. :evil:
En toen begon het tweede wachten die dag want de stempel automaat (de echte dierenarts) was er nog niet.
Om 10.30 kreeg de kantoor meneer een telefoontje van de stempelautomaat (want dat was alles waar we nog op zaten te wachten, 2 stempels per hondje en een krabbel met een ballpoint maar dat mocht alleen de dierenarts doen)
De kantoor meneer deelde aan de gehele meute die in het kantoor op de stempels stonden te wachten mee dat de dierenarts die dag niet zou komen, zijn auto wilde niet starten.
In een ander draadje heb ik me wel eens afgevraagd of Thai boos/kwaad kunnen worden.
Het antwoord is JA dat kunnen ze. Er stond nl in die rij voor de stempeltjes ook een Thaise truck chauffeur die een vrachtwagenlading varkens bij zich had die kennelijk ook met een (vracht) vliegtuig mee moesten??
Ook hij stond al te wachten vanaf +/- 7 uur op zijn stempeltjes.
Deze mijnheer had dit kennelijk al eens eerder meegemaakt, en ging helemaal uit zijn dak.
Er werd op een gegeven moment geschreeuwd en gevloekt (iets dat men normaal gesproken toch ziet als gezichtsverlies) maar deze chauffeur had het helemaal gehad.
Na een verkeerde opmerking van de kantoor meneer pakte hij een stoel en smeet die zo het kantoor in. De volgende stoel ging door de glazen afscheiding in het kantoor en als andere bezoekers hem niet hadden tegen gehouden was stoel nr 3 door de buiten ramen gegeaan.
De geschrokken kantoor medewerkers (er waren er op dat moment zo'n 6 aanwezig) hebben tot mijn stomme verbazing niet de politie oid gebeld, maar een andere autoriteit. Zo'n 15 min na de stoel incidenten kwam er een mijnheer het kantoor binnen met wel 15 gouden balken op zijn uniform. Deze keek eens naar de schade, liep naar de nep dierenarts vroeg en kreeg de formulieren. Haalde uit zijn zak een stempel en 24 klappen met dat stempel en 12 krabbels met een ballpoint later had iedreen zijn papieren.
De uniform mijnheer was al weer weg voordat wij het in de gaten hadden.
Na het betalen van 2 x 100 bath mochten we weg.
Opgelucht met de taxi die al die tijd op ons was blijven wachten en zelfs op een gegeven moment met de hondjes was gaan wandelen, naar het vliegveld. Uiteindelijk om 11.30 waren wij op Savarnabhumi.
De taxi chauffeur vroeg 2000 bath voor de inmiddels 5 uur dat hij ons ter wille was geweest, ik vond dit wel wat aan de lage kant en heb hem 3500 bath gegeven. Hij had ons tenslotte opgehaald, naar de cargo gebracht, met de hondjes gewandeld en ons weer naar Suvarnabhumi gebracht. Dit had de man niet verwacht en deze ging plotseling voor ons staan te buigen als een knipmes, waardoor ik me weer onbehaaglijk voelde.
We hadden inmiddels al meerdere keren telf contact gehad met de juffrouw van LTU (dezelfde als van de zaterdag ervoor) Normaal zijn er zo'n 8 loketten/balies open om in te checken nu waren het er zo'n 19 of 20 maar de rij met mensen was 4 x langer als normaal. Wat bleek, de stroom was er al een aantal malen uitgevallen waardoor men niemand kon inchecken.
Om 12.15 waren we ingecheckt, iemand van LTU ging met ons mee voor een snellere afhandeling bij de balie voor speciale bagage. Dat was zo geregeld, daarna op een holletje naar het vliegtuig.
De opvangruimte voor de reizigers was al leeg we konden zo door naar het vliegtuig.
In het vliegtuig aangekomen ging achter ons meteen de deur dicht.
Ik kreeg op dat moment een erg umheinlig gefull. Als die die deur zo snel achter ons dichtging waren mijn hondjes dan wel aan boord?
Navraag bij de stewardessen leverde niets op.
Ik werd op dat moment een beetje boos.
De stuwardessen konden er ook niets aan doen maar ik plofte gewoon, door de ontstane emoties.
Ik weigerde te gaan zitten totdat men mij kon vertellen of de hondjes aan boord waren.
Op een gegeven moment is er zelfs een van de piloten aan te pas gekomen om mij tot kalmeren te brengen. Hij kon mij na informeren vertellen dat de hondjes voor 99% zeker aan boord waren.
Het vliegtuig vertrok uiteindelijk door mijn toedoen óm 13.10 ipv 12.45 uur.
Ik heb een k*t vlucht gehad door het onzekere gevoel of we nou alles voor niets hadden doorstaan.
Op Dusseldorf aangekomen mijn vriendin naar de bagageband gestuurd en ik naar de speciale bagage afd. Ik had zo'n vliegveld bagagekarretje met daarbovenop mijn computerkoffer.
Bovenop de computerkoffer lag de enveloppe met het stapeltje papieren met die o zo belangrijke Thaise stempels
Met de mijnheer van de afd spec bagage naar een ruimte gelopen waar dan mijn hondjes zouden moeten zijn. Gelukkig was dat ook zo, de kennel met twee dol blije hondjes stond netjes achter de electrische roldeur.
De mijnheer heeft mij keurig geholpen om de kennel op het bagagekarretje te zetten, en wenste mij daarna nog een fijne dag.
Heeft hij die o zo belangrijke papieren in zijn handen gehad? NEE
Heeft hij om de papieren met stempels en handtekening gevraagd? NEE
Heeft hij ze op mijn karretje gezien NEE, hij heeft een gesloten enveloppe uit Thailand gezien

Ok naar de douane dan maar dan zijn die papieren kennelijk voor hun maar nee die wilden ze ook niet.

Hoe belangrijk kan die administratieve zooi zijn?
Buiten wachtende op het voorrijden van mijn auto, die ik voor 2 mnd in een garage daar had gestald hield ik het even niet meer. Ik heb staan huilen van woede om zoveel onnozelheid, zoveel ambtelijke achterlijkheid, zoveel bureaucratie, zoveel..........., zoveel..............,

Volgende keer neem ik weer mijn hondjes mee, die hebben het ondanks alles uitstekend naar hun zin gehad.
In Thailand kunnen ze zo naar buiten hollen en doen wat ze willen ( we hebben een redelijk stukje land)
In NL kunnen ze alleen aan de lijn naar buiten

Volgende keer:
Boek ik van te voren het app hotel
Ga ik op een gewone werkdag eerst maar eens kijken of die kl**tzakken daar nog zitten
Ga dan de volgende dag wel eens kijken voor de papieren etc. etc.
Mij krijgen ze niet gek meer (ik ben een vliegtuig)
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: hond uit Nederland

#14 Bericht door ron » vrijdag 11 februari 2011, 20:28

Hoi Harm.

Wat een verhaal man,hahaha.
Heb het zweet op m,n voorhoofd staan na het lezen van jou stukje schrijfwerk.
Of ik er zelf bij ben geweest,haha.
Tja,dat is Thailand..........
Ik kreeg echter met mijn ervaringen vorige maand,(topic:afspraken met Thai zakelijk/prive) de wijze raad van diverse forumleden om altijd met een glimlach dit soort problemen op te lossen.(gezichtsverlies) [8)

Denk dat jij die glimlach ook niet meer te voorschijn kon toveren. [|(

Succes met de dogs,en bedankt voor een prachtverhaal,haha.

Groet Ron [|)
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: hond uit Nederland

#15 Bericht door greenthaiway » vrijdag 11 februari 2011, 23:49

Hoi Harm [|)

Jemig de pemig zeg...
Knappe prestatie dat je zonder hartaanval weer op Nederlandse bodem met je viervoeters bent aangekomen!
Ik ben echt de ongeduldigste niet maar in jouw schoenen staand zou ik de dieren NIET meer meenemen.
Mischien egoïstisch maar genoeg is genoeg, met zulke stressituaties te moeten reizen is mij een brug te ver.
Ik spreek voor mijzelf, ieder heeft zijn eigen grens.
Maar voor mij zou de maat vol zijn, liet de honden bij vrienden achter.
Sterkte gewenst de volgende keer 8-)

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”