Gebruik debet card voor online transacties

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 794
Lid geworden op: zondag 17 oktober 2010, 08:05
Locatie: Chiang Mai

Gebruik debet card voor online transacties

#1 Bericht door Borowolf » dinsdag 01 februari 2011, 09:49

Ik dacht dat het werken met een Nederlandse credit card voor online transacties niet al te onvoordelig was. Naar aanleiding van wat threads uit de afgelopen weken en wat ervaringen op dit terrein ben ik daar eens wat dieper ingedoken.

In de eerste plaats blijkt het allemaal wat ondoorzichtig. Het meeste is wel te vinden maar niet gemakkelijk. Daar hou ik al niet zo van en vind ik verdacht. De credit card berekent in ieder geval 1,8% kosten. Daar doen ze niet geheimzinnig over. Dat is toch al gauw 500 baht op een vliegticket. Niet veel misschien maar ook niet te verwaarlozen.

Je kunt achterhalen welke koers je op welke dag krijgt. Die lijkt lager dan de middenkoers maar bijvoorbeeld voor Mastercard niet al te veel. Veel lastiger, als het al mogelijk is, is te achterhalen op welke dag, welk moment de koers berekent is. Dat kan natuurlijk nog aardig schelen.

Vervolgens kwam ik erachter dat ik met mijn Kasikorn debet card ook on-line kan betalen (via k-web shopping card applicatie) en dan ben ik van heel dat gedoe met wisselkoersen af. Want wat de Rabobank en Kasikorn rekenen voor de transfer en welke koers Kasikorn hanteert weet ik inmiddels wel. En als je een behoorlijk bedrag overmaakt (meer dan 10k bijvoorbeeld dan zijn de kosten verwaarloosbaar. Kortom, ik ga voortaan on-line kosten in baht gewoon in baht betalen. Dan ben ik van al dat omrekenwerk en het gevoel dat ik bel...rd wordt, af. Wellicht ook interessant voor hen die dit nog niet wisten dus post ik het hier maar.
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Gebruik debet card voor online transacties

#2 Bericht door Wouter_Udon » dinsdag 01 februari 2011, 10:56

Ik heb een Visa gold-card via de ICS: https://www.icscards.nl/nlicportal/nlic/portal/ics
Na betalingen met mijn creditcard krijg ik elke maand een gespecificeerd rekeningoverzicht en als de betalingen in een vreemde valuta hebben plaats gevonden, staat er ook nog de koers bij die ze op dat moment hebben gehanteerd.
En die koers is helemaal niet zo slecht. Verder worden er geen kosten in rekening gebracht behalve als je contant geld opneemt in Thailand met je cc dan kost het, ik dacht, 1,8% bij een batig saldo en 4% als je geen tegoed op je cc hebt staan.
Live your dream, don't dream your life.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Gebruik debet card voor online transacties

#3 Bericht door prajak » dinsdag 01 februari 2011, 17:02

Juist, Wouter. Als je geld deponeert in de credit card kost een cash opname aanzienlijk minder dan wanneer je rood komt te staan. Verder betaalt Visa NL nu 2,75% rente over dat tegoed en het tegoed is gedekt door het deposito-garantiestelsel in NL. Daar haal je de kosten van de kaart mee weg. Een lopende rekening bij een NL bank geeft geen of nauwelijks rente.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Gebruik debet card voor online transacties

#4 Bericht door jumbo » woensdag 02 februari 2011, 01:55

Borowolf schreef:Ik dacht dat het werken met een Nederlandse credit card voor online transacties niet al te onvoordelig was. Naar aanleiding van wat threads uit de afgelopen weken en wat ervaringen op dit terrein ben ik daar eens wat dieper ingedoken.

In de eerste plaats blijkt het allemaal wat ondoorzichtig. Het meeste is wel te vinden maar niet gemakkelijk. Daar hou ik al niet zo van en vind ik verdacht. De credit card berekent in ieder geval 1,8% kosten. Daar doen ze niet geheimzinnig over. Dat is toch al gauw 500 baht op een vliegticket. Niet veel misschien maar ook niet te verwaarlozen.

Je kunt achterhalen welke koers je op welke dag krijgt. Die lijkt lager dan de middenkoers maar bijvoorbeeld voor Mastercard niet al te veel. Veel lastiger, als het al mogelijk is, is te achterhalen op welke dag, welk moment de koers berekent is. Dat kan natuurlijk nog aardig schelen.

Vervolgens kwam ik erachter dat ik met mijn Kasikorn debet card ook on-line kan betalen (via k-web shopping card applicatie) en dan ben ik van heel dat gedoe met wisselkoersen af. Want wat de Rabobank en Kasikorn rekenen voor de transfer en welke koers Kasikorn hanteert weet ik inmiddels wel. En als je een behoorlijk bedrag overmaakt (meer dan 10k bijvoorbeeld dan zijn de kosten verwaarloosbaar. Kortom, ik ga voortaan on-line kosten in baht gewoon in baht betalen. Dan ben ik van al dat omrekenwerk en het gevoel dat ik bel...rd wordt, af. Wellicht ook interessant voor hen die dit nog niet wisten dus post ik het hier maar.
Een Thaise creditcard voor Thaise aangelegenheden....bij de meeste banken verkrijgbaar, AMEX rechtstreeks, Diners rechtstreeks of via Citibank
Alle bankkaarten zijn technisch gesproken debitcards, is gewoon een term, de meesten zo niet alle bankkaarten hebben een visa of mastercard logo waarmee je online kan betalen/aankopen kan doen in de winkel (wat wij pinnen noemen maar dan zonder pincode dus wat fraudegevoeliger)
VISA electron kan het zeker mee, maar dat is ook meer een debit dan een credit card omdat daar de fondsen aanwezig moeten zijn. Kan dus technisch gezien niet overal gebruikt worden
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Gebruik debet card voor online transacties

#5 Bericht door dutch » woensdag 02 februari 2011, 02:06

Een Thaise creditcard (voor Thaise aangelegenheden) ?
Ja....die zou ik ook wel willen,maar zonder werkvergunning is er niet aan te komen.
Dus indien iemand weet bij welke Thaise bank ik een credit card zou kunnen krijgen,dan hoor ik het graag.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Gebruik debet card voor online transacties

#6 Bericht door jumbo » woensdag 02 februari 2011, 02:17

dutch schreef:Een Thaise creditcard (voor Thaise aangelegenheden) ?
Ja....die zou ik ook wel willen,maar zonder werkvergunning is er niet aan te komen.
Dus indien iemand weet bij welke Thaise bank ik een credit card zou kunnen krijgen,dan hoor ik het graag.
Ik heb begrepen uit andere discussies dat vooral locale banken voor relaties nog wel eens een oog dichtknijpen.
Zal mij benieuwen of ze mijn kaart na pensionering (dus geen workpermit meer) afnemen of blokkeren??
Of zal permanent residency dan gaan meespelen?
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Gebruik debet card voor online transacties

#7 Bericht door joepattaya » woensdag 02 februari 2011, 02:22

Het schijnt mogelijk om met een 'gewoon' visum een Thaise "credit card" te bemachtigen.
Je stort gewoon een bedrag van bijvoorbeeld THB 150,000 als borg en vervolgens krijg je een credit card met een bestedings ruimte van THB 150,000.
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Gebruik debet card voor online transacties

#8 Bericht door jumbo » woensdag 02 februari 2011, 02:25

joepattaya schreef:Het schijnt mogelijk om met een 'gewoon' visum een Thaise "credit card" te bemachtigen.
Je stort gewoon een bedrag van bijvoorbeeld THB 150,000 als borg en vervolgens krijg je een credit card met een bestedings ruimte van THB 150,000.
Weinig verschil met de debit card.... ;)
anders dan dat je deze kaart internationaal kan gebruiken en de debit card niet EN dat je
voor internationale transacties kwa koersen beter een internationale (NL) credit card kan gebruiken..
Paar keer meegemaakt dat de transactie met de Thai CC niet lukte omdat ze mij 'telefonisch' wilden vragen of de transactie accoord was.....sukkels
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Gebruik debet card voor online transacties

#9 Bericht door greenthaiway » woensdag 02 februari 2011, 02:38

joepattaya schreef:Het schijnt mogelijk om met een 'gewoon' visum een Thaise "credit card" te bemachtigen.
Je stort gewoon een bedrag van bijvoorbeeld THB 150,000 als borg en vervolgens krijg je een credit card met een bestedings ruimte van THB 150,000.
Heb je een link naar de bank(en) die deze optie hebben "joepattaya"?

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Gebruik debet card voor online transacties

#10 Bericht door joepattaya » woensdag 02 februari 2011, 02:46

Nee geen link. In 2006 werd deze mogelijkheid me aangeboden door VISA van de Krung Thai Bank.
Ik vind die mogelijkheid nu niet meer terug op de website, maar je zou het eens kunnen navragen.
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Gebruik debet card voor online transacties

#11 Bericht door dutch » woensdag 02 februari 2011, 02:51

jumbo schreef:
joepattaya schreef:Het schijnt mogelijk om met een 'gewoon' visum een Thaise "credit card" te bemachtigen.
Je stort gewoon een bedrag van bijvoorbeeld THB 150,000 als borg en vervolgens krijg je een credit card met een bestedings ruimte van THB 150,000.
Weinig verschil met de debit card.... ;)
anders dan dat je deze kaart internationaal kan gebruiken en de debit card niet EN dat je
voor internationale transacties kwa koersen beter een internationale (NL) credit card kan gebruiken..
Paar keer meegemaakt dat de transactie met de Thai CC niet lukte omdat ze mij 'telefonisch' wilden vragen of de transactie accoord was.....sukkels
Mij werd bij mijn eigen bank (de UOB en voorheen Asia bank) een Visa platinum aangeboden nadat ik echt geen genoegen meer nam met het ":neen".Men moest daarvoor contacten met het hoofdkantoor in Bangkok en ik zou voor een dekking van 250.000 baht (max. transactie) een bedrag van 300.000 baht op een aparte rekening als borg moeten vastzetten.
Ze kunnen me gewoon de pot op.
Ik ben er sedert 1991 klant.Mijn saldo is nog nooit beneden de 1.000.000,- baht geweest en er is een history van 6 onafgebroken jaren van maandelijkse inkomsten.Deze inkomsten zijn -tig keren hoger als de inkomens eis voor Thais,zijnde 30.000 baht/maand. Heb er een safety box en ken de meeste medewerkers ook al jaren. En dan een borg vastzetten? :evil:
Ik heb voor mijn Nederlandse rekeningen de Mastercard en de Amex en ik wil voor het gebruiken van mijn Thaise tegoeden een Visa card hebben.
Het is ook een beetje een kwestie van principe geworden ;) ;)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Gebruik debet card voor online transacties

#12 Bericht door jumbo » woensdag 02 februari 2011, 03:08

dutch schreef: Mij werd bij mijn eigen bank (de UOB en voorheen Asia bank) een Visa platinum aangeboden nadat ik echt geen genoegen meer nam met het ":neen".Men moest daarvoor contacten met het hoofdkantoor in Bangkok en ik zou voor een dekking van 250.000 baht (max. transactie) een bedrag van 300.000 baht op een aparte rekening als borg moeten vastzetten.
Ze kunnen me gewoon de pot op.
Ik ben er sedert 1991 klant.Mijn saldo is nog nooit beneden de 1.000.000,- baht geweest en er is een history van 6 onafgebroken jaren van maandelijkse inkomsten.Deze inkomsten zijn -tig keren hoger als de inkomens eis voor Thais,zijnde 30.000 baht/maand. Heb er een safety box en ken de meeste medewerkers ook al jaren. En dan een borg vastzetten? :evil:
Ik heb voor mijn Nederlandse rekeingen de Mastercard en de Amex en ik wil voor het gebruiken van mijn Thaise tegoeden een Visa card hebben.
Het is ook een beetje een kwestie van principe geworden ;) ;)
Kan je niet via de cc organisatie in NL een TH kaart aanvragen, hier loopt het dan via banken maar in NL toch niet. En Amex bijvoorbeeld loopt hier ook rechtstreeks...

Principes kennen ze hier anders dan in eerste instantie altijd nee zeggen en dan voet bij stuk houden....ondanks dat alles anders wijst :P
Denk dat het meer te maken heeft met leeftijd dan inkomen...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Gebruik debet card voor online transacties

#13 Bericht door dutch » woensdag 02 februari 2011, 03:12

De Visa weblink verwijst altijd "om contact met de lokale bank op te nemen".
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Gebruik debet card voor online transacties

#14 Bericht door jumbo » woensdag 02 februari 2011, 03:13

HSBC heeft premier account, je moet dan 10.000 US storten op je lopende rekening maar krijgt er een Mastercard bij kado. Je kan ook voor de super MC gaan, dan moet je 3 mio thb debit storten en kan je je gang gaan zonder gedoe.
Met gedoe bedoelde ik mijn opmerking aangaande de fiatering die ze zoeken bij hogere transacties, je staat soms gewoon voor janl*l, ze blokkeren gewoon de transactie ondanks voldoende saldo (debit card) of ruimte (credit card) als het de door hen aangehouden transactie limiet overschrijdt...
Een land met een overschot aan komieken en dan probeert er eentje bij de bank ook komiek te worden..
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Gebruik debet card voor online transacties

#15 Bericht door jumbo » woensdag 02 februari 2011, 03:15

Dutch hier de link

http://www.hsbc.co.th/1/2/personal-en/c ... rd/premier

doorklikken op application form en dan zie je als bron van inkomsten ook 'retired' staan
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”