Respect ? Normen en waarden ?

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Respect ? Normen en waarden ?

#1 Bericht door prajak » zondag 23 januari 2011, 17:38

“Seniorenconvent” is een te zwaar woord voor een groepje oudere farang in Nongkhai en helemaal als je het ziet in het licht van het woord “dorpsoudsten” zoals dat in tribale gebieden nog wel voorkomt. Dan zie ik in gedachten de oude en wijs geachte mannen -het zijn altijd mannen, Elst-, rond de totempaal gehurkt om te beslissen over de laatst geschoten bison, de bouw van een nieuwe hut en de aanstaande besnijdenis van Roderick-Peter die in hut nummer 8 woont.

Nee, met die onderwerpen zijn wij niet bezig. En als ik “wij” schrijf dan mag de goegemeente daaruit opmaken dat ik tot dat gezelschap behoor. Wij bewegen, zover als onze tred met “bewegen” kan worden omschreven, ons in de morgen naar een nette koffietent en bekeuvelen, een enkeling vindt het reutelen, de gang van zaken in het ooit rustieke Nongkhai. Goeie koffie met een Thais kaakje !

Wij ouwetjes spreken allemaal Thais en daarom horen we wel eens wat. Van de Thaise mensen om ons heen. Van Bas Burger en Piet Polies tot Bert Bank. En wat we horen stemt niet tot vrolijkheid.

Men ergert zich hier aan farang. En men ergert zich meer en meer.

Men ergert zich aan het gebrek aan respect getoond door veel farang; gebrek aan respect voor het landelijke karakter van een gat als Nongkhai met een 25.000 inwoners in de Muang- en Nay-Muang-regio.

Waaraan dan wel ? Dat wordt een lijst maar ik beperk me tot de hoofdzaken.

EEN. Zuipen. Reeds om 8 uur in de morgen zie je bij farang-tenten farang aan het bier zitten. En dat zijn geen toeristen ! Toeristen hebben een dagprogramma en nemen in de namiddag en avond hun drankje. Nee, het zijn de alco’s die ruim onderuit gezakt in terrasstoelen bier nuttigen waar de schoolgaande jeugd langsfietst. Of erger, vindt men, farang die des morgens reeds om 07 uur op de stoep voor een 7/11aan een koud pilsje zitten. Vaak ongeschoren en nog immer in de liederlijke staat van de dag er voor.

TWEE. Kleding. Dit is geen Phatthaya ! Nongkhai, net als de hele Isan, is een traditioneel levend deel van Thailand en men is wars van mondaine uitkleedgewoontes. Een blote bast doe je maar in huis, in de tuin, op het rijstveld als je wilt maar de Thai kijkt wel uit -men verbrandt levend- maar op straat doe je dat niet . In het joggingpark ? OK, maar niet als je jogt langs de rivier op de promenade. Kleding is een hot item in dit land; men probeert fatsoenlijk gekleed te gaan naarmate de beurs toelaat. Een korte broek is OK mits functioneel.

Maar de farang hier presteren het om in blote bast een eettent te bezoeken en op de markt te gaan -lauw pilsje in de hand- en shockeren daarmee de lokale bevolking. Negen jaar terug, ik kwam hier toen wonen, trad de politie nog op met een dringend verzoek zich netjes te kleden maar nu doet men niets meer.

Korte broeken bij kerels van 50+ die je eigenlijk zou aanmeten bij een koter van 10 waar dan dus de witte en vaak puistige billen onderuit steken, vaak ook nog ontsierd door een steeds zwarter wordende tatoo. Daarboven een ontbloot bovenlijf met enorme pens..het ziet niet uit.

DRIE. Het liefje. Mag ook een boy zijn; men is tolerant in dit land. Maar met name de liefjes die men oppikt elders in het land zijn van een allure die de hunne niet is. Ik neem het de dames niet kwalijk; het is hun beroep en bij moeder thuis zitten hun koters te brullen om eten. Maar die liefjes laten zich in het openbaar verleiden tot tongzoenen en kletsen op de vaak pronte bilpartij en het bekijken van de “nom” zoals men in dit land de borsten aanduidt. Het zijn hoertjes en zij blijken hun Thaise normen en waarden aan de wilgen te hebben gehangen.

Mijn dame, en ik ken er velen meer, weigert me in het openbaar een zoen te geven; nog geen vluchtige aanhaling die daar op lijkt bij aankomst of afscheid. Dan doen we pas als we thuis zijn in de privacy van mijn woonst. Ik zie gelukkig jonge Thais daar van afwijken maar “tongen” in het openbaar blijft een streng taboe. Ik had ooit een vriendin die weigerde naast me te lopen. “Ik hoor achter jou te lopen !” Nou, dat duurde maar kort. Zo zit ik niet in mekaar.

VIER. Hun nadrukkelijke aanwezigheid. Geluid bedoelt men daarmee. Stemverheffing is in dit land een taboe. Stemverheffing duidt op een innerlijke woede en dat laat je hier niet zien. Farang doen dat wel. Jouw partner in het openbaar beschreeuwen kan echt niet en haar “buffalo” noemen is een ultime vernedering waar men zich niet voor schaamt.

Moet Thailand traditioneel blijven op deze terreinen ? Daar heb ik niet direct een antwoord op. Ik vind een aanpassing aan de moderne tijd wel nodig maar laat men dan het goede behouden. Het respect voor de ander. Normen en waarden zijn niet verkeerd, ook niet als je ze plaatst in een modern jasje.

Maar ik heb wel de indruk dat een groep farang, eenmaal hier, alles wat van thuis is meegekregen aan de laars lapt. En dat is jammer en leidt terecht tot weerstand.

En het gekke is, het leidt ook tot weerstand bij de liefjes die men oppikt. Men gaat vreemd met een Thai, gaat geld jatten, gaat smoesjes verzinnen om meer poen. Tenslotte gaan ze er met de buit van door. Ik keur dat af maar heb er wel begrip voor.
De culture shock is hen teveel geworden. Ze gaan terug naar de normen en waarden van hun familie. En settelen zich met een Thai en een berg poen…..

Je oogst wat je in de grond stopt !

Mart
Erelid
Erelid

Re: Respect ? Normen en waarden ?

#2 Bericht door Mart » zondag 23 januari 2011, 18:13

Zoals gebruikelijk weer een goed onderwerp van èèn van de nestors.
EEN. Ik ben nog steeds blij dat we hier geen farang tenten hebben, ook geen toeristen, wel 3 vestigingen van 7/11, maar daar staan alleen maar brommers.

TWEE. Zelf in mijn tuin loop ik niet bloot, een korte broek ??? soms, hemt en tatoe’s heb ik niet.

DRIE. Service dames moet je hier ver zoeken.

VIER. Thuis wil ik echt wel eens een grote bek hebben, maar dan reageert niemand, dus zinloos.

Het is wel 2011, ook in Thailand. Er verandert veel. Door de mogelijkheden om toch te beschikken over een brommer, zijn da afstanden korter geworden. Moderne kleding krijgt een kans bij jonge mensen. Ook de ouderen zien dat e.e.a aan het veranderen is, zeker als de kinderen een goede baan hebben en niet meer op de rijstvelden moeten werken.

De buffelo is vervangen door de “ijzeren hengst “ of de tracktor. Rijst wordt machinaal geoogst. Rijst is al lang niet meer het enige middel van bestaan. Rubberbomen, suikerriet, cassave is veel minder arbeidsintensief.

Maar het respect voor de ouderen blijft.

Blij dat wij in de jungle wonen.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Borowolf
Standaard Lid
Standaard Lid

#3 Bericht door Borowolf » zondag 23 januari 2011, 18:20

Het zijn niet alleen de Thai die zich daaraan ergeren. Ik doe dat ook. Nou ja, ergeren is misschien niet het goeie woord. Ik vind vele Farang er belachelijk uitzien. Van toeristen kan ik dat wel begrijpen. Weten zij veel hoe de Thai (en ik) hier denken. En we zijn gewend elkaar te tollereren in Europa. Prima, is ook goed en sta ik achter. Als men voor l.l wil lopen moet men dat vooral zelf weten. Ik heb er wel pret om.
Maar van de mensen die hier wonen en de gewoontes hier toch zouden moeten kennen, begrijp ik het niet.

Van het zuipen hier heb ik, een paar kilometer buiten de stad, geen last. Ik vind ook dat de Thai daar niet over zouden moeten zeuren. Ze zijn zelf veel erger dan ik in Europa gewend ben.

Farang die herrie maken ken ik ook niet zo. Ik ken wel veel Thai die herrie maken. Tot diep in de nacht en het interesseert ze geen r..t wie er last van heeft. Jij hebt daar zelf pas nog een thread aan gewijd.

Het tongzoenen en handtastelijk zijn. Ja, daar moet ik met mijn liefje buiten de deur ook niet aan beginnen. Ik pest ze er regelmatig mee (als niemand het ziet) door te dreigen maar dan schrikt ze onwillekeurig terug. Ze is dan ook van mijn leeftijd dus nog erg traditioneel. Ik herinner mij nog goed dat een van mijn kinderen op bezoek kwam. Hij wilde haar omhelzen en op de wang kussen. Een "embarrassing moment". Toch vind ze het wel een goede gewoonte en ze heeft zich op dit punt aangewend niet meer te schrikken en aan deze gewoonte van ons mee te doen. Maar daar houdt het dan ook op.

Of Thai moeten veranderen of niet moeten de Thai zelf maar uitmaken. Ik vind ook dat wij ons niet aan alles hoeven aan te passen. Maar als het op normen en waarden aankomt, dan zeker wel. We willen in dit land wonen, dan moeten we ons ook, als dat maar enigszins kan, aanpassen.
De hel is op het moment leeg. Alle duivels zitten op aarde.

Mart
Erelid
Erelid

#4 Bericht door Mart » zondag 23 januari 2011, 18:26

Borowolf schreef: We willen in dit land wonen, dan moeten we ons ook, als dat maar enigszins kan, aanpassen.
YES :?
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

bantakokennerkhorat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door bantakokennerkhorat » zondag 23 januari 2011, 18:31

Beste Prajak wat bedoel je met toeristen? mensen die hier voor het eerst komen of ook mensen die getrouwt zijn met een thaise en die 1 keer per jaar komen?
ik zelf kom 1 keer per jaar in het plaatsje ban tako maar wat jij hier schets kan ik niet beantwoorden.
Bij ons is het gebruikelijk dat wij 2 keer in de week bij elkaar komen als er markt is in ban Prang en dan drinken wij gezellig samen een biertje en dan zijn wij ook nog net gekleed.{in de avond uren}
Nou moet ik ook zeggen dat een gat van 25.000 inwoners best wel groot is dus daar komen vast dus ook wel toeristen. Bij ons is het wat kleiner hier komen bijna alleen mensen die getrouwd zijn met een thaise en 1 maal per jaar in Thailand komen.
Verder ben ik het wel met je eens dat wij ons moeten aanpassen aan de cultuur van het land daar waar je bent en dat doet inderdaad niet iedereen.
Werken is heerlijk laat daarom ook wat over voor je collega"s

Geert S
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#6 Bericht door Geert S » zondag 23 januari 2011, 21:14

Kan me inderdaad ook vreselijk ergeren aan het uiterlijk en het gedrag van sommige mede-Farang en zie het als een bewijs dat men echt helemaal niets geen poging doet om land & cultuur ook maar enigszinds te begrijpen.
Zoals Mart ook al schrijft, in blote bast loop je zelfs niet in je tuin of binnenshuis, en als we naar de stad gaan wordt steevast korte broek omgewisseld voor een fatsoenlijke lange broek. Zoenen in het openbaar doe je niet, je past je aan, zo hoort dat als je in een vreemd land gaat wonen.

serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#7 Bericht door serpay » zondag 23 januari 2011, 23:18

beste mensen ik denk dat het best wel mee valt in nong-khai. heb er zelf 2 jaar gewoond en de door prajak beschreven
ongenoegen komen denk ik overal voor in ieder land.
heb zelf nong-khai zien groeien van klein plaatje voor de oversteek naar laos tot wat het nu is een stad.
eerst wat er alleen een klein weggetje langs de mekong rivier nu hebben ze zelfs een boulevard.
schreeuwen doen de thai het meest en niet die paar farang dij de bekende danisch bakerij.
de meeste barretjes gaan pas om 16.00 uur open dus?
dames vind je hier in overmaten.
alleen kussen on het openbaar dat doe je niet punt uit.
maar ff vraagje prajak woon je in nong-khai zelf of er buiten?
ik ken er meerdere nederlanders en zie ze nog regelmatig maar nog nooit van deze klachten gehoord.
want de meesten thai zijn blij dat nong-khai is wat het nu is en er een behoorlijk bestaan kunnen opbouwen.
[|)
Alfisti rebeli

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#8 Bericht door Gardensafari » zondag 23 januari 2011, 23:21

Mijn vrouw komt van het platteland. Niet uit de Isaan, maar van het platteland ten noorden van Saraburi.
Met haar ex-man heeft ze drie jaar in Pattaya gewoond.
Ze heeft ook gewerkt in Bangkok, in een diamantfabriek en in een kippenslachterij.
Als ze zonder familie in Pattaya of Bangkok is, kleedt ze zich sexier dan thuis.
Gaat haar moeder mee naar Bangkok of Pattaya, dan kleedt ze zich "prudent".
Ik kan met haar hand in hand lopen in Pattaya of Bangkok als de familie er niet bij is.
Is die er wel bij, dan heeft ze dat liever niet.
Ze heeft mij precies aangegeven waar de grenzen liggen.
En ik respecteer dat.
Ook in het dorpje waar zij woont, zit een Zwitserse falang.
Hij zuipt de hele dag en wordt door iedereen als uitschot bestempeld.
Geld heeft 'ie wel en jullie kennen de Thai: dat maakt veel goed, vooral omdat 'ie niet erg zuinig is.

Tongzoenen is uit den boze, maar een klein kusje op de wang mag wel.
Zelfs de tantes vinden dat geweldig leuk, jawel: bij henzelf.
Natuurlijk: als falang moet je je helemaal zien aan te passen, maar ook de Thai weten dat er cultuurverschil is.
Toen mijn vrouw vertelde dat in Holland driemaal wordt gezoend op de wang wilden alle tantes dat uitproberen en het is zo gebleven.
Ik zuip overdag nooit. Pas als het donker wordt trek ik een pilsje open (Leo, meestal)
En ach, de Thai zuip ik glimlachend onder de tafel.
Als ik falang lallend zie rondlopen, schaam ik mij.
Britten en Russen zijn wellicht de allerergsten.
Duitesers en Amerikanen drinken vaak minder veel (althans ze worden er minder dronken van), maar hebben een harde, doordringende stem.
Thai worden daar ook niet vrolijk van.

Als mij iets niet zint, dan praat ik er eerst over met mijn vrouw.
Die kan vaak goed uitleggen waarom iets gebeurt.
En zowaar: soms is ze het met mij eens dat iets geen pas geeft.
Dan word ik "falangboos" en als ze echt fout zitten, verlies niet jij je gezicht, maar de Thai.
Dat is echter een gebied vol voetangels en klemmen.

Maar nu een probleem: mag je respect verwachten van toeristen en pensionados?
Deels ja! Als je geen respect voor lokale normen en waarden wilt tonen, blijf dan in eigen land.
Deels nee! De Thai zijn er als de kippen bij om je financieel uit te zuigen. En daar mag best iets tegenover staan.
Overigens zwaarbebuikte, oudere, westerse mannen in een korte broek, met daarin bespataderde beentjes zijn niet alleen in Thailand een wanstaltig gezicht.
Ik woon in Arnhem en daar zie ik toch regelmatig oudere geblondeerde dames met hoog opgestoken haar.
Die houden van zeer strakke leggings. Zo strak dat elk putje en plooitje in dij en bil uitdrukkelijk wordt getoond.
Ook dat stemt mij niet vrolijk en dat is in eigen land.

Prajak was al heel genuanceerd in zijn vraagstelling en terecht.
Respect vind ik belangrijk.
Normen en waarden niet, want die zijn plaats-, tijd- en cultuurgebonden.
Maar als je respect toont, geef je deels ook gehoor aan normen en waarden.
Als iemand nog begrijpt wat ik bedoel...
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door elst99 » maandag 24 januari 2011, 02:50

Prajak ik ben het met je eens! komt niet veel voor, maar je hebt helemaal gelijk!
Ook wij ergeren ons soms rot, blote bast in restaurant, kan het dan niet laten er een opmerking over te maken. In de busjes op de brommer, nu begrijp ik dat wel je hebt natuurlijk niet een lichaam vol tatoos laten zetten om die te verstoppen.
Dan dikbilvee met fluisterbroeken (je ziet de lippen bewegen maar kunt niet horen wat ze zeggen) leggings met een bikini BH, vraag me wel is af of ze daar thuis ook mee de stad ingaan. Mijn man heeft er begrip voor als hij dat ziet, dat jongens homo worden!!!! Die wordt er vies van.
Nog erger is dat ze zich niet verzorgen, ze ruiken en nu druk ik me gematigd uit, ze scheren, kammen hun haren niet en hun kleren gaan ook een week te laat in de laundry.
Dat kun je van de thais niet zeggen, ze zijn erg schoon op zich zelf en hun kleding, die zul je nooit ruiken.
Ga maar eens een dagje Khao San op het terras zitten!!
Dan schaam je je voor het blanke ras! Zoals die zich toetakelen.
Of op het strand mannen en vrouwen met zo'n touwtje tussen die witte kadetten. Ook zoiets fraais.
We zijn dan ook oudjes, geen tattoo geen oorbel en staartje, piercing voor mijn man.
Ik geen geverfde haren en handen vol ringen, geen korte broek waar de billen uithangen allemaal niet, gewoon doodgewone onopvallende hollandse/thaien. Saai hè?
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

jumbo
Expat
Expat

#10 Bericht door jumbo » maandag 24 januari 2011, 03:01

Die gasten die Prajak noemt die ken ik nog van NL tijd, noemden we toen Aso's en later Tokkies naar ik heb vernomen op dit forum en vanuit de media.

Je hebt ze dus overal...

Persoonlijk drink ik als ik dorst heb of trek in een borrel, dat kan 07.00 zijn of 16.00 *Happy hour Luidruchtig ben ik ook, net als mijn Thaise schoonfamilie, kan ook niet anders met een man of 40 in een groep. Ik loop in een korte broek, polo en met tatoos en koos Mrs. J. wanneer ik dat goed acht er zijn geen regels in liefde.

Er zijn een paar leden die mij kennen, dus ik laat een hen om mij te betitelen als Aso of 'erger-farang'...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

joepattaya
Expat
Expat

#11 Bericht door joepattaya » maandag 24 januari 2011, 03:03

bantakokennerkhorat schreef:Beste Prajak wat bedoel je met toeristen? mensen die hier voor het eerst komen of ook mensen die getrouwt zijn met een thaise en die 1 keer per jaar komen?
ik zelf kom 1 keer per jaar in het plaatsje ban tako maar wat jij hier schets kan ik niet beantwoorden.
Bij ons is het gebruikelijk dat wij 2 keer in de week bij elkaar komen als er markt is in ban Prang en dan drinken wij gezellig samen een biertje en dan zijn wij ook nog net gekleed.{in de avond uren}
Nou moet ik ook zeggen dat een gat van 25.000 inwoners best wel groot is dus daar komen vast dus ook wel toeristen. Bij ons is het wat kleiner hier komen bijna alleen mensen die getrouwd zijn met een thaise en 1 maal per jaar in Thailand komen.
Verder ben ik het wel met je eens dat wij ons moeten aanpassen aan de cultuur van het land daar waar je bent en dat doet inderdaad niet iedereen.
Wat Prajak schrijft valt in de categorie: Wie de schoen past trekke hem aan!
Ik heb de twijfelachtige eer om te wonen in 's lands grootste pret-park en daar knijp ik mijn tenen wel eens bij elkaar als ik op het terras van mijn "stam" restaurant aan Sai Soong mijn koffie nuttig en de parade van half-nakende dames en heren voorbij zie schuiven. DAAR raak je araan gewend, maar ik kan me voorstellen, dat een jungle-dorp als NK toch een beetje opgewonden raakt van al dit fraais.
Dat men het min of meer "accepteert" van een toerist (weet misschien niet beter), maar dit weer afkeurt indien het een expat betreft, heeft meer te maken met afgunst: "Die oude bokkenollen zitten de hele dag te zuipen, voeren niks uit, krijgen hun poen elke maand zonder iets te doen." Da's gewoon het leven, waar elke gemiddelde Thai alleen maar van kan dromen.
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#12 Bericht door pong » maandag 24 januari 2011, 03:33

Heel goed, khun phee-lung Prajak, dit nog eens te herhalen. Hoewel ik, na ook o.a. enkele bezoekjes aan NKHai, alsmede Udorn, khon Khaen, Mukdaharn, Ubol, Surin en nog zo wat daar in de buurt, het niet echt als heel nieuw kan zien. Maar hier in deze grote stad, met gister net weer een red-shirt mob bezig (veel Isan-type dames, naar zeggen was deze keer de bonus 1000 THB voor meelopen en 500 THB voor enkel aanwezig zijn en niet zo ver lopen) zitten in de uitgaansgebieden ook stomdronken Thai aan de khao tom of joke rond 6.00-7.00 sochtends, met zon gezellig blik LEO of Olifant uit de se-hwen ernaast. Gekocht, terwijl de schoolboys net hun pot MaMa daar met stomend heet water klaarmaken. En ik heb heel wat Isan boys en girls gesproken, die de zeden-politie van thuis ontvlucht zijn (of dat zeggen te zijn) in de grote stad. Nu ligt er een voorstel de jeugd tot 18 na 22.00 de toegang tot de straat te verbieden-dit zou tevens de criminlaiteit met 20% verlagen.
Maar hoe komt het dan toch dat zo'n gezellig stadje als Nong Khai (kippenmoeras) ook dat type farang trekt? Er is verder toch niks te doen als langs de Mekong te flaneren?

dutch
Expat
Expat

#13 Bericht door dutch » maandag 24 januari 2011, 07:41

Meestal figuren (denk ik) die de Mekong naar binnen laten lopen (in de vorm van alcohol) i.p.v. er langs te lopen en dan is het goedkope binnenland beter te betalen als de grote stad.
:mrgreen:

Ik zelf zal nooit in een korte broek of een haveloze spijkerbroek of andere "sjofele" kleding buitenshuis gaan.
Binnen de omheining loop ik de meest vreselijke kledij rond :D
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

jumbo
Expat
Expat

#14 Bericht door jumbo » maandag 24 januari 2011, 08:30

dutch schreef:
Ik zelf zal nooit in een korte broek buitenshuis gaan.
Waarom hoor ik een stemmetje in mijn achterhoofd dat zegt dat ik daar niet ongelukkig over moet zijn??? :lol: :lol:
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#15 Bericht door yandre » maandag 24 januari 2011, 09:20

nu kan ik mij er wel wat bij voorstellen dat de thai zo denkt
maar de tijden veranderen ook in thailand .
niet dat ik het overal mee eens ben in nederland liepen ze
vroeger in driedelig kostuum op kantoor .
en zo zijn er meerdere dingen door de jaren veranderd in
de normen .

maar goed dan een tegen vraag aan de senioren in nongkhai
ze sturen wel dochters of vrouwen naar bangkok of pattaya enz
want pa en ma moeten ook geld hebben en ja niet alles wordt
in de bouw of fabriek verdiend want 200 bath en dan nog huur eten enz
per dag kan je dan nog geld opsturen??
dus als ze het niet weten hoe het geld verdient word is het goed
maar ze weten denk zelf ook wel hoe het verdient wordt.
dit zijn in mijn ogen ook normen en waarden.

de thai mannen drinken ook al vroeg hun lauwkauw of wisky en bier
en voor moeder de vrouw is het geld op .
of dochter moet wat gestort hebben op de bank

ze laten ook makkelijk vrouwen met kinderen in de steek zoek het maar
uit ik heb een ander. gebeurt in nederland ook zeer zeker.
maar zijn ook normen en waarden voor veel falang

ja en kijk op de stranden in nederland loopt ook van alles
tuurlijk een heel andere cultuur .

en ook was dit voor heen denk een cultuur schok

het is moeilijk waar is de grens in normen en waarden
als ze dit willen terug dringen drank verbod en
niet zonder boven kleding daar rondlopen.
misschien kan oom agent wat bij verdiennen
:)

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”