Verhoging niveau inburgeringsexamen in buitenland

Post hier al je vragen voor Visa voor Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
NielsGeraedts
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 149
Lid geworden op: zondag 08 april 2007, 13:58
Locatie: Swalmen

Re: Verhoging niveau inburgeringsexamen in buitenland

#31 Bericht door NielsGeraedts » zaterdag 19 februari 2011, 06:58

Hey Ron! Hartelijke dank, ik kom zelf uit limburg, zij pikt ook vaak dialect woorden op en spreekt deze, erg grappig maar eigenlijk niet goed,maakt het voor haar alleen maar moeilijker. Even off topic: ik ben op 14 jan officieel in bkk
Met haar getrouwd,een heel gedoe om alle papieren hiervoor rond te krijgen maar gelukkig uiteindelijk gelukt! Hierna weer alle documenten laten vertalen en legaliseren etc etc, toen op naar mijn gemeente om haar te laten inschrijven in het gba. Hun bekeken de papieren en waren verder in orde, toen kwamen ze met de mededeling dat we eerst een formulier in moesten vullen om schijnhuwelijken tegen te gaan en kregen dan over 4 weken bericht of wij ingeschreven mogen worden! Tja daar sta je dan mooi met je trouwaktes etc, goede willende mensen worden weer gestraft door de kwaad willende in het verleden! Maar goed alles zal wel goed komen!

Ervee71
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 461
Lid geworden op: zaterdag 10 juli 2010, 10:49
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Verhoging niveau inburgeringsexamen in buitenland

#32 Bericht door Ervee71 » zaterdag 19 februari 2011, 10:15

NielsGeraedts schreef:Vanaf heden is het niet meer mogelijk het examen te boeken voor 1 april. Mijn vrouw heeft gister de eerst beschikbare datum afgesproken met de nederlandse ambassade en dat is 6 april.

Zij zal dus het examen moeten afleggen met de hogere norm. Zij is wel positief gestemd hierover en zegt dat zij dit wel gaat halen.

Haar motivatie is dat zij zo goed mogelijk nederlands weer leren spreken en schrijven omdat dit voor onze toekomst het beste is. Ik moet zeggen het gaat ook zeer voortvarend.

De inhoud van het examenonderdeel Toets GBL (Geletterdheid en Begrijpend Lezen) en van het nieuwe lesmateriaal om mensen voor te bereiden op deze toets zijn bekend.


Over de inhoud van de toets GBL valt te lezen in de Staatscourant -

https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... ortorder=4

Door BOOM uitgeverij te Amsterdam is op 18 februari het nieuwe lesmateriaal getoond. Dat materiaal is gemaakt in opdracht van de overheid (momenteel het ministerie van Binnenlandse Zaken).
Het nieuwe lespakket gaat 110 € kosten en is per 1 maart te koop. Naast het al bestaande dvd-fotopakket ( dat op tal van plekken ook gratis is te bekijken en te oefenen) is er een lesboek voor Nederlands bijgevoegd.
Het aantal tincodes is veranderd: er zitten nu twee tincodes voor de TGN in het pakket en twee tincodes voor de toets GBL.

Zowel de Toets GBL als het nieuwe lesmateriaal is ontwikkeld tot en met niveau A2.
Het basisexamen inburgering moet per 1-4-2011 worden behaald door voldoendes te scoren op drie onderdelen.

Voor KNS: je moet 70% scoren (blijft ongewijzigd) - de toets duurt 15 minuten - er worden dertig vragen gesteld a.d.h.v. het fotoboek.
Voor TGN: je moet 26 punten scoren op een schaal van 10-80. Dan heb je niveau A1 - de toets duurt 15 minuten.
Voor GBL: je moet 26 punten scoren op een schaal van 10-35. Dan heb je niveau A1 - de toets duurt 25 minuten.

Over de toets GBL:
Deze toets bestaat uit 5 onderdelen.
Alles wordt met een microfoon opgenomen en beoordeeld door dezelfde computer als die welke de tgn en de kns beoordeelt. Je hoeft dus niet te schrijven.
Je krijgt een leesboekje met opdrachten.
Je hoort via de koptelefoon de instructies.

1 Je moet hardop losse woorden lezen -van makkelijk naar moeilijk - 55 woorden.

2 Je moet hardop zinnen lezen - 8 zinnen die qua moeilijkheid oplopen van 6 woorden naar 11 woorden.

3 Je moet hardop verhaaltjes lezen - drie verhaaltjes van 40-50- woorden.

Bij deze eerste drie onderdelen worden alle goede woorden gescoord, net als bij de nazeg zinnen van de TGN - dus je moet vooral veel woorden goed (= redelijk verstaanbaar) kunnen voorlezen.

4 Je moet hardop 28 onvolledige zinnen lezen en dan afmaken: je kunt kiezen uit verschillende mogelijkheden - multiple choice - de keuzes staan op papier voor je neus, maar je moet het woord of de woorden hardop uitspreken - computer scoort goed/fout.

5 Je moet in stilte 3 verhaaltjes (52-84 woorden) lezen. Bij die verhaaltjes horen vragen. De vragen worden voorgelezen door de computer. Je moet dan het goede antwoord inspreken. De computer scoort goed/fout.

De feitelijke manier van scoren is geheim, net als bij de TGN.
Misschien wordt later mondjesmaat meer bekend over de manier van scoren.
GETROUWD OP 24-08-2011

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Verhoging niveau inburgeringsexamen in buitenland

#33 Bericht door Gardensafari » zaterdag 19 februari 2011, 10:30

Als je de link hierboven volgt, schrik je wel even.
Ik vind dit al een hele kluif voor buitenlanders die reeds in Nederland wonen, laat staan voor mensen die nog elders wonen, maar hier naar toe willen komen.
Het lijkt erop dat het examen wordt misbruikt om de toestroom in te dammen.
Al krijg je natuurlijk wel de meest slimmen binnen [|)
Maar ja, wat is het alternatief?

Je kunt ook loten, zoals in Amerika gebeurt met de verstrekking van Green Cards.
Maar dan krijg je zoiets als: nee ik kan dit jaar niet trouwen, want mijn vriendin is uitgeloot :shock:

Je kunt heel veel geld laten betalen voor de vergunning, zoveel dat je daarmee het aantal reguleert.
Dan krijg je zoiets: nee, de eerste twintig jaar kunnen we nog niet trouwen, want ik ben nog aan het sparen :(

Je kunt dus een heel zwaar examen invoeren.
Dan krijg je zoiets: ik doe mijn Thaise vriendin maar van de hand. Ons grammaticale Nederlands is voor haar te moeilijk. Nu zoek ik in de Filippijnen :P

Het heeft allemaal zo zijn voor- en nadelen. Ik zou het echter ook niet weten...
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

trompetter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 333
Lid geworden op: vrijdag 30 juli 2010, 08:31

Re: Verhoging niveau inburgeringsexamen in buitenland

#34 Bericht door trompetter » zaterdag 19 februari 2011, 12:16

NielsGeraedts schreef:Hey Ron! Hartelijke dank, ik kom zelf uit limburg, zij pikt ook vaak dialect woorden op en spreekt deze, erg grappig maar eigenlijk niet goed,maakt het voor haar alleen maar moeilijker. !

Beste meneer Niels,
zelf kom ik uit Roermond en zoals u weet is dat slechts een steenworp's afstand van Swalmen,
waar ik als puistjespuber nog tijdens schoolvakanties bij de Emba heb gewerkt, hout stapelen dus.
U raakt een gevoelige zenuw bij mij, want als echte Limburger, Limburgs pratend, voelend
en denkend, heb ik 'het' nog nooit gedaan met een Limburgse.
Ik droom er wel eens van.
Het lijkt me te gek! Het ontbreekt me! Ik heb wel Limburgse borsten onzedig betast, maar ben nooit
tot 'van dattum' gekomen.
Het zou me kosmologische hoogtes doen bereiken, het is 'terug naar de baarmoeder', althans als
ik me niet vergis.

Ik denk dat er niets mooiers is dan een Thaise vrouw te hebben, die Limburgs van zich kan doen horen.

Beste Niels, geweldig, geniet ervan! Jij bent een van de uitverkorenen!
Oh, hoe graag zou ik in jouw schoenen staan!
Trek je nieks aan van de zeikerds, je bent m'n man!

met vr. groet
en T-geschal

PS: Niels , als je wat regelen kunt ....

En Ron, voor jou geldt hetzelfde ook!
Geniet!
Ik heb als Limburger vijfentwintig jaar in Amsterdam gewoond en ik hoop dat je
vrouw een betere start krijgt dan ik zelf heb gehad.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Verhoging niveau inburgeringsexamen in buitenland

#35 Bericht door ron » zaterdag 19 februari 2011, 12:28

U heeft het weer keurig beschreven Heer Trompetter.
Een Limburgse Amsterdammer,haha.......denk een gezellige combinatie.

Groet Ron
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Verhoging niveau inburgeringsexamen in buitenland

#36 Bericht door Gardensafari » zaterdag 19 februari 2011, 20:53

Lof aan Chang!
Ondanks zijn gedonder met de database heeft hij dit draadje netjes opgeschoond.
Nu hoeft niemand zich meer te schamen.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Verhoging niveau inburgeringsexamen in buitenland

#37 Bericht door driver » zondag 20 februari 2011, 14:33

NielsGeraedts schreef:Zij leert niet alleen, volgt op dit moment een cursus van 1mnd in bkk. De leraar houdt mij op de hoogte via de email. Tevens hoor ik de vorderingen dagelijks! Ik heeft zij wekelijks email verkeer met mijn ouders en een aantal nl vriendinnen in zeer acceptabel nl geschreven, dus ja ik heb er wel vertrouwen in. We zullen zien wat de toekomst brengt.
Suk. is inmiddels weer thuis in Sung Noen omdat ze veel problemen had en heeft met leren mede door wat andere omstandigheden die er hier verder niet toe doen.
Ze leert nu thuis en in Khorat bij een vriendin van een medeforumlid van hier.
7 Maart examen en hoe dat gaat verlopen weet nog niemand dus tot die tijd maak ik nog geen planning dat doe ik pas na 7 maart .
Maak me er verder niet echt druk om want als zij niet naar mij kan komen ga ik gewoon naar haar en overal is wel weer een oplossing voor te vinden vindt ik.

mvg driver

Plaats reactie

Terug naar “Visa Nederland”