Belastingdienst Buitenland

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gijs-CNX
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: dinsdag 10 november 2009, 19:50

Re: Belastingdienst Buitenland

#16 Bericht door Gijs-CNX » dinsdag 23 november 2010, 10:41

Wouter_Udon schreef:
Gijs-CNX schreef:
Gardensafari schreef:Ik wil nog wijzen op één addertje onder het gras: de zogenaamde "dual residence".
In sommige gevallen woont iemand in twee landen tegelijk.
Neem de Nederlander die in Thailand woont.
Het kan dan zijn dat hij de banden met Nederland onvoldoende heeft doorgesneden.
Dat probleem komt vrij snel om de hoek kijken als hij nog een woning in Nederland aanhoudt.
En als hij dan ook in Nederland bankrekeningen heeft en hier regelmatig verblijft, an KAN hij in de problemen komen.

Als je tegen de belastingdienst zegt dat je vertrokken bent en je laat je uitschrijven uit de registers van de burgerlijke stand, dan hoef je in principe niet zoveel aannemelijk te maken.
De belastingdienst volgt in principe de gegevens van het GBA (gemeentelijke basisadministratie, lees burgerlijke stand).
Maar vooral als je hier onroerend goed aanhoudt en dan een niet door anderen bewoonde woning in het bijzonder, wordt men argwanend.
Dan zou sprake kunnen zijn van "dual residence" en dan heb je een probleem.
Je kunt dan gepiepeld worden tussen twee overheden, die allebei geld van je willen zien.
Daar zijn dan procedures voor: arbitrage.
Maar geloof mij maar: dat wil je niet meemaken.

Ook daar is een mouw aan te passen, als je minder dan 180 dagen in NL verblijft dan hoef je geen belasting te betalen. Als je dan ook zorgt dat je de andere dagen niet in een stuk in een ander land verblijft dan hoef je daar ook geen belasting te betalen.Je moet het wel kunnen aantonen door tickets etc... maar de moeite waard voor pendelaars om er naar te kijken.

groet,

Gijs

Heb je daar een linkje van om het eens na te lezen?

http://thailand.xsbb.nl/viewtopic.php?f ... &p=8099430

Ook reeds in topic belastingen in 2008 wereldinkomen.

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ ... nd-02.html


Groet,

Gijs
Tja.... het is genoeg geweest.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belastingdienst Buitenland

#17 Bericht door prajak » dinsdag 23 november 2010, 11:18

Gijs, in jouw tweede link staat dit.

===

U moet in principe loonbelasting inhouden over het loon van een werknemer die (tijdelijk) in het buitenland werkt. Maar zonder aparte regels zou dit tot dubbele belastingheffing leiden als het loon ook is belast in het land waar de werknemer werkt (hierna: werkland). Om dat te voorkomen heeft Nederland met veel landen belastingverdragen gesloten. Is er geen belastingverdrag, dan geldt de zogenoemde eenzijdige regeling.

In de meeste belastingverdragen is bepaald dat het werkland het recht heeft belasting te heffen over het loon. Hierop geldt 1 uitzondering: het woonland van de werknemer heeft het recht om belasting te heffen als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:

De werknemer verblijft niet langer dan 183 dagen binnen een tijdvak van 12 maanden in het werkland.
De beloning wordt betaald door of namens een werkgever die geen inwoner van het werkland is.
De beloning komt niet ten laste van een vaste inrichting van de werkgever in het werkland, zoals een filiaal, of van een vast middelpunt van de werknemer in het werkland, bijvoorbeeld de werkkamer in zijn woning.

===

Dit is EN EN EN. Met name deel 2 is van belang.

Printen, de conserverende aanslag is in hoofdzaak bedoeld om te stimuleren dat de pensioen- en lijfrente-aanspraak wordt afgewikkeld conform de wetgeving in NL. In de site die ik als link gaf zie je dat AFKOOP in de regel in NL wordt belast. Afkoop ontbeert de belangrijkste eigenschap van pensioen en lijfrente: periodieke betalingen.

De mensen die pensioen- en lijfrente genieten van een NL verzekeraar KUNNEN niet eens afkopen en zou het wel lukken dan wordt loonheffing aan de bron ingehouden. Maar er zijn ook mensen die de aanspraak hebben staan in een "eigen" BV en die zijn baas in eigen buik en kunnen wel afkopen. Daar moet dus de sanctie op staan van het innen van de conserverende aanslag. Plus een strafheffing in de sfeer van de vennootschapsbelasting.

Gijs-CNX
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: dinsdag 10 november 2009, 19:50

Re: Belastingdienst Buitenland

#18 Bericht door Gijs-CNX » dinsdag 23 november 2010, 11:30

prajak schreef:Gijs, in jouw tweede link staat dit.

===

U moet in principe loonbelasting inhouden over het loon van een werknemer die (tijdelijk) in het buitenland werkt. Maar zonder aparte regels zou dit tot dubbele belastingheffing leiden als het loon ook is belast in het land waar de werknemer werkt (hierna: werkland). Om dat te voorkomen heeft Nederland met veel landen belastingverdragen gesloten. Is er geen belastingverdrag, dan geldt de zogenoemde eenzijdige regeling.

In de meeste belastingverdragen is bepaald dat het werkland het recht heeft belasting te heffen over het loon. Hierop geldt 1 uitzondering: het woonland van de werknemer heeft het recht om belasting te heffen als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:

De werknemer verblijft niet langer dan 183 dagen binnen een tijdvak van 12 maanden in het werkland.
De beloning wordt betaald door of namens een werkgever die geen inwoner van het werkland is.
De beloning komt niet ten laste van een vaste inrichting van de werkgever in het werkland, zoals een filiaal, of van een vast middelpunt van de werknemer in het werkland, bijvoorbeeld de werkkamer in zijn woning.

===

Dit is EN EN EN. Met name deel 2 is van belang.

Printen, de conserverende aanslag is in hoofdzaak bedoeld om te stimuleren dat de pensioen- en lijfrente-aanspraak wordt afgewikkeld conform de wetgeving in NL. In de site die ik als link gaf zie je dat AFKOOP in de regel in NL wordt belast. Afkoop ontbeert de belangrijkste eigenschap van pensioen en lijfrente: periodieke betalingen.

De mensen die pensioen- en lijfrente genieten van een NL verzekeraar KUNNEN niet eens afkopen en zou het wel lukken dan wordt loonheffing aan de bron ingehouden. Maar er zijn ook mensen die de aanspraak hebben staan in een "eigen" BV en die zijn baas in eigen buik en kunnen wel afkopen. Daar moet dus de sanctie op staan van het innen van de conserverende aanslag. Plus een strafheffing in de sfeer van de vennootschapsbelasting.

Prajak,

Yup vele haken en ogen maar er is wel degelijk wat soep van te maken. In mijn geval werk ik voor een BE firma en ben wereldwijd werkzaam. Woon in NL en TH en kan door mijn reizen voor mijn werk niet zijnde NL en BE makkelijk aan het aantal dagen komen om belasting te vermijden. Maar je moet dan wel in loondienst zijn, dus geen pensionado daar gelden andere regels.

Maar voor mensen met een reizend beroep zoals ik is deze regeling een mooie.

Ik las in de oude topic dat "Dutch" dit via zijn werkgever ook gebruikte. (Dutch verbeter me als het niet correct is)

Groet,

Gijs
Tja.... het is genoeg geweest.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Belastingdienst Buitenland

#19 Bericht door dutch » dinsdag 23 november 2010, 11:44

Ik heb in het belasting jaar waarin ik vertrok (einde Juli) dus in Nederland over 7 maanden belasting betaald.
Mijn salaris admin wees mij er op, dat ik over deze maanden een behoorlijke belasting teruggave zou kunnen claimen ,omdat ik ook gedurende die maanden zeer veel in het buitenland vertoefde.
Ik kreeg dan ook terwijl ik uitgeschreven was en reeds bijna een jaar in Indonesie vertoefde een behoorlijk bedrag overgeschreven (van de belasting dienst) :mrgreen:

In Indonesie betaalde ik aldaar de volle mep aan belasting ( meer als in Nederland) en betaalde de Nederlandse premie aan mijn (doorlopend) pensioenfonds ,vanuit mijn NETTO loon.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belastingdienst Buitenland

#20 Bericht door prajak » dinsdag 23 november 2010, 15:52

Fiscale advisering is een moeilijk beroep en helemaal inzake internationale verhoudingen. Ik ben er ruim 8 jaar uit en hou mijn vak niet meer bij. Voor problemen kan ik gelukkig terugvallen op mijn voormalige collega's. Hier zijn de vragen weer beantwoord en kunnen we overgaan tot de orde van de dag. Die honderden doden in Cambodja bijvoorbeeld tijdens Loi Krathong. Triest. Wat een feestdag moest worden werd ellende....

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Belastingdienst Buitenland

#21 Bericht door dutch » donderdag 30 december 2010, 08:44

dutch schreef:
prajak schreef:Dit is een aardige site.

http://www.belastingdienst.nl/variabel/ ... l#P13_1168

Klik op een land in de rechterkolom en je ziet hoe loon, pensioen, etc, wordt behandeld in het belastingverdrag tussen NL en dat land.
Hieruit blijkt dus overduidelijk dat je bij belasting vrijstellings aanvraag,alleen maar duidelijk hoef te maken dat je daadwerkelijk in Thailand woont.Bewijzen van belasting betaling alhier behoort niet tot hun (nederlandse belasting dienst) competentie.
Ik heb overigens bij mijn laatste aanvraag ( 1 1/2 week geleden) gewezen op het feit ,dat wij als AOW-ers sedert ruim een jaar,direct door de SVB gecontroleerd worden middels meldingsplicht bij de SSO.Ook heb ik hen gevraagd hoe lang ze met dit, 3 jaarlijkse opnieuw vrijstelling verzoeken,menen te moeten doorgaan?
Kreeg zojuist de (bijna niet meer) bekende blauwe brief binnen.
Kreeg het bericht dat met ingaande 1 April 2011 een nieuwe termijn van vrijstelling in gaat.Echter.........deze keer tot 01 April 2016,dus nu vijf jaar.

In mijn laatste verzoek had ik
* de nieuwe aanvragen, die ik (afzonderlijk per pensioenfonds)van de belastingdienst had gekregen tesamen met de bestaande vrijstelling, ingevuld en ondertekend.
*Copie van mijn paspoort inclusief alle visum verlengings stempels.
*Copie van mijn huis certificaat (gele tabien baan)
*Copie van mijn laatste internet factuur en laatste aan mij door ABN verstuurde bericht.
Plus de reeds eerder vermeldde tekst omtrent de SSO controle,maar daarop heb ik niets gehoord :mrgreen:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belastingdienst Buitenland

#22 Bericht door prajak » donderdag 30 december 2010, 16:40

Vijf jaar is een verbetering. Ik heb nu drie jaar tot mijn 65e, volgend jaar. Dan komt immers de AOW en die is in NL belast. Nu het paspoort nog naar tien jaar......

chaiyaphum
Expat
Expat
Berichten: 130
Lid geworden op: vrijdag 15 september 2006, 10:55
Locatie: Korat

Re: Belastingdienst Buitenland

#23 Bericht door chaiyaphum » zaterdag 08 januari 2011, 01:40

Als ik hier lees over de verschillende perioden, waarover de verleende vrijstelling gaat dan begrijp ik er niet veel meer van.
Ik heb in 2009 een verzoek tot vrijstelling ingezonden, d.m.v. dat bekende uitgebreide formulier. Op 2.12.2009 is een "vrijstelling overige" verleend voor het soort inkomen "ouderdomspensioen" 2 x tbv 2 verschillende pensioenfondsen.
De datum einde geldigheid van deze verklaringen zijn gesteld op 1 januari 2019.
Aangezien de datum waarop de verleende vrijstelling ingaat 1.1.2009 is hebben de aan mij verstrekte verklaringen dus een looptijd van 10 jaar.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Belastingdienst Buitenland

#24 Bericht door dutch » zaterdag 08 januari 2011, 02:08

chaiyaphum schreef:Als ik hier lees over de verschillende perioden, waarover de verleende vrijstelling gaat dan begrijp ik er niet veel meer van.
Ik heb in 2009 een verzoek tot vrijstelling ingezonden, d.m.v. dat bekende uitgebreide formulier. Op 2.12.2009 is een "vrijstelling overige" verleend voor het soort inkomen "ouderdomspensioen" 2 x tbv 2 verschillende pensioenfondsen.
De datum einde geldigheid van deze verklaringen zijn gesteld op 1 januari 2019.
Aangezien de datum waarop de verleende vrijstelling ingaat 1.1.2009 is hebben de aan mij verstrekte verklaringen dus een looptijd van 10 jaar.
Ik kan er niet meer van maken als dat wat er door de belastingdienst schriftelijk aan mij wordt doorgegeven.
Tot op heden 2 keer een 3-jaar termijn en nu dus een 5-jaar termijn.
"Verklaring inzaker vrijstelling voor de inhouding van loonheffingen" heet dat in de brief en daar worden 4 nieuwe vrijstellings aanvragen bijgevoegd(ik heb buiten de Nederlandse en Duitse AOW tevens nog 4 pensioenfondsen).
Misschien schatten ze mijn levensverwachting wat minder in??? ;) ;) :D
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”