Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

Alles over de Thaise eilanden.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Marc Duiken Koh Tao
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 21
Lid geworden op: woensdag 17 november 2010, 19:06

Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#1 Bericht door Marc Duiken Koh Tao » donderdag 18 november 2010, 05:17

Ik werk al jaren als duikinstructeur op Koh Tao, en ik wil reageren op de berichtjes die hier in de loop der jaren zijn geplaatst. Koh Tao is druk, daar is geen twijfel over mogelijk. Je kunt aan de westkust als ervaren duiker meer zien, ook waar. Maar wat kun je verwachten als je je open water wilt halen op Koh Tao? Ik zal daar zo eerlijk mogelijk antwoord op geven.

Er zijn tientallen duikstekken op Koh Tao, en die zijn ook nog eens vrij groot. Als ik ga duiken met mensen heb ik werkelijk nooit last van andere duikers. Hooguit kom ik een keer een groepje tegen, en dat is geen probleem. De indruk dat je in een kermis van duikers terecht komt is onterecht. Op veel plaatsen ben je de enige, en als je een goede instructeur hebt weet deze alle rustige en goede plekken te vinden.

OK, hoe kom je aan een goede instructeur? Allereerst; elke instructeur is lid van PADI (of een andere organisatie), en elke instructeur moet je cursus volgens precies dezelfde richtlijnen en eisen geven. Maar instructeurs verschillen natuurlijk. Ik denk dat de beste manier is om vantevoren met je instructeur te praten. Op Koh Tao, of nog liever, via email of zo. Iedereen heeft zijn eigen voorkeuren: sommige mensen willen dat er veel te lachen valt. sommige mensen willen een controle freak, sommige een visfanaat etc.


De grootte van de groepjes: dat maak je helemaal zelf uit. Het is niet zo dat iedereen liefst de instructeur voor zichzelf heeft. Veel mensen vinden het fijn om in een groepje van vier of zes mensen te zijn. Als je dat niet wilt, dan zeg je dat gewoon. En als de duikschool dat niet aanbiedt, ga je gewoon naar een andere. Mijn groepjes zijn zelden meer dan vier mensen, en ik doe zaken met grote en kleine duikscholen.


Leren duiken op Koh Tao is een vakantie activiteit, en iets heel anders dan leren duiken in NL. Het gaat er op Koh Tao ook om het plezier en de dingen eromheen: mensen leren kennen op de boot en in de bar, lekker op zee zijn, etc. Duiken is voor veel mensen een middel daarbij, en geen ultiem doel op zich. Je moet alle berichten over de kwaliteit van het onderwater leven in dit licht zien. Ervaren duikers willen in grote stromingen twee uur uit de kust met een speedboot scholen manta's zien en honderden hamerhaaien, en minder is niet goed. Koh Tao heeft prachtige koraalriffen vol vis, onderwater rotskusten, alles is dichtbij en meestal geen stroming. Voor de beginnend duiker perfect. Manta's kun je gaan bekijken als je wat meer ervaring hebt en meer geld uit wilt geven. Als je een fanatieke duiker bent en vijf duiken per dag wilt maken, dan is Koh Tao misschien niet je eerste keus. Ga dan een live aboard doen.


Welke duikschool moet je kiezen? Ik lees hier veel kritiek op grote duikscholen, maar daar valt wel wat over te zeggen. Ik denk dat een duikschool die ook accomodatie heeft het fijnste is, zo ben je echt bij alles betrokken. Een grote duikschool (crystal, ban's, buddha view, coral grand, big blue bijvoorbeeld) is niet perse drukker of onpersoonlijker. Dat ligt meer aan je instructeur en je groepje. Een grote duikschool heeft vaak twee of meer boten, en dat is fijn, want zo kunnen beginners en mensen later in de cursus naar verschillende plekken gaan. Grote duikscholen hebben vaak ook een zwembad, en dat is fijn om twee redenen: je kunt onder ideale omstandigheden leren duiken, en de duikboot hoeft niet perse voor de beginners naar een ondiepe duikplek te gaan, plezierig als je verder in je cursus bent en wat anders wilt zien.

Over de kwaliteit van de cursussen: een PADI cursus is van gegarandeerde kwaliteit. Ik ben van mening dat er over het algemeen uitstekende cursussen gegegeven worden op Koh Tao. Dat we een cursus in drie dagen doen zegt niets over de kwaliteit: we doen exact hetzelfde padi programma als in de rest van de wereld. In NL duurt dezelfde cursus veel langer, maar ik heb meer dan eens mensen les gegeven die een gedeelte in NL hadden gedaan, en die na ons niet echt blij waren met hun NL duikschool. We weten op Koh Tao heus wel wat we doen, en we doen het met veel ervaring..... op Koh Tao doen we zo'n 40.000 open water cursussen per jaar met z'n allen, en dat is tien keer zoveel als in heel belgie gedaan wordt.

Dan de opleiding tot DM en OWSI: weer geldt: PADI standaards. De opmerking dat je een divemaster kan treffen die maar 20 duiken heeft gemaakt is flauwekul: een dm heeft tenminste zestig duiken gemaakt. Ik plaats onze DMT's bij voorkeur bij een grote duikschool. Grote duikscholen hebben veel cursussen, dus er is veel kans om ervaring op te doen. Grote duikscholen hebben een programma en mensen die verantwoordelijk zijn voor dat programma, en die ervaring hebben bij het opleidien van divemasters. Om die reden vind ik het ook belangrijk dat de duikschool een eigen instructeursopleiding heeft. Bij een kleine duikschool is er minder werk, en geen programma. je bent dan helemaal afhankelijk van de kwaliteit van je instructeur, en dat vind ik geen goed idee. Ik zeg niet dat kleinere duikscholen geen goede opleidingen hebben, maar het is meer een gok. En ik denk dat het leuker is om met z'n tienen in een opleiding te zitten dan in je eentje, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 749
Lid geworden op: woensdag 27 mei 2009, 21:06

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#2 Bericht door Sert » donderdag 18 november 2010, 05:34

Leuk geprobeerd, maar het is gewoon reclame maken voor je website.

....of was je van plan ooit nog iets persoonlijks te posten?

Marc Duiken Koh Tao
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 21
Lid geworden op: woensdag 17 november 2010, 19:06

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#3 Bericht door Marc Duiken Koh Tao » donderdag 18 november 2010, 07:11

Hai,

Wat een negatieve reactie. Ik heb naar mijn mening een vrij persoonlijke visie op vragen en opmerkingen die ik op de forums heb ik gelezen gegeven. En volgens mij geeft mijn stuk antwoord op vragen die mensen hebben over duiken op Koh Tao. Op geen enkele manier maak ik reclame, het enige wat ik gedaan heb een link neergezet, omdat je op de site meer info kunt vinden. Lijkt me redelijk, toch?


marc

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#4 Bericht door stevenl » vrijdag 19 november 2010, 03:46

Een hoop van de dingen die je zegt zijn discutabel Marc. Dus inderdaad persoonlijk, dat ben ik met je eens, maar zeker ook wel zelfpromotie. Daarmee is niet gezegd dat dat zo verkeerd is, maar ook dat is discutabel (net als (de handtekening) van dit berichtje).

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 749
Lid geworden op: woensdag 27 mei 2009, 21:06

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#5 Bericht door Sert » vrijdag 19 november 2010, 10:58

Marc,
van de meer dan 40 dive sites rond Koh Tao wordt 80% zelden bezocht. White Rocks en Twins worden daarintegen dagelijks door tientallen duikers bezocht. Waarom? Omdat er mooie zandbodems zijn op 12 en 18 meter? Nee, omdat het dichtbij is en weinig brandstof kost, dus lekker veel oplevert.

Bij grote duikscholen wordt vastgehouden aan 45 minuten, ook al zou je 75 minuten kunnen duiken. Maar dat zou het commerciele duikschema teveel in de war schoppen. Kleine duikscholen gaan wel soepel om met de duur van een duik.

En aangezien je toch persoonlijk reageert (wat mij verheugt):
zijn DMT's bij jouw duikschool betalende klanten die als student behandeld worden, of ook gewoon onbetaalde werkkrachten, die ingezet worden voor klusjes die instructeurs horen te doen, omdat zij wel betaald worden? Bv. Kratten en tanks naar de boot sjouwen, regulators schoonmaken, tassen inpakken voor fundivers en OW's.

Websites als de jouwe zijn prima voor informatie in monoloog vorm. Op een forum kun je daarover discussieren en ook de andere kant belichten. Da's wel zo eerlijk.

En jij vindt Tao druk op dit moment? Vergeleken met het laagseizoen van vorig jaar is het ietsjes drukker, maar het is gewoon heerlijk rustig nu. En tot half december komt daar niet veel verandering in. Een hoop collega instructeurs van jou klagen zelfs op dit moment dat ze nauwelijks werk hebben.

Marc Duiken Koh Tao
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 21
Lid geworden op: woensdag 17 november 2010, 19:06

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#6 Bericht door Marc Duiken Koh Tao » zaterdag 20 november 2010, 13:34

Hai,

Ik snap niet waar jij het vandaan haalt dat alle beginnende duikers 75 minuten kunnen duiken, dat is niet mijn ervaring. Verder zie ik ook niet in dat kleine duikscholen langere duiken, dat is ook weer niet mijn ervaring. Maar ik wil niet beweren dat ik alle duikscholen van KohTao van binnen en van buiten ken.

Onze dmt's worden als studenten behandeld, en sjouwen niet met kratten en tanks en maken geen regs schoon. Ze krijgen lezingen in een speciale ruimte, voor de praktische vaardigheden gaan we ix in de twee weken met de boot erop uit, elke twee weken doen we een skill-circuit in een zwembad. En ze assisteren bij cursussen, intensief, en dan kan het zijn de ze eenpaar tassen moeten inpakken, ja. Heb je interesse? je klinkt alsof je veel ervaring hebt met werken op koh tao?

Bean
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 438
Lid geworden op: zaterdag 29 maart 2008, 16:23

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#7 Bericht door Bean » zaterdag 20 november 2010, 13:43

Marc Duiken Koh Tao schreef:Hai,

Ik snap niet waar jij het vandaan haalt dat alle beginnende duikers 75 minuten kunnen duiken, dat is niet mijn ervaring. Verder zie ik ook niet in dat kleine duikscholen langere duiken, dat is ook weer niet mijn ervaring. Maar ik wil niet beweren dat ik alle duikscholen van KohTao van binnen en van buiten ken.

Onze dmt's worden als studenten behandeld, en sjouwen niet met kratten en tanks en maken geen regs schoon. Ze krijgen lezingen in een speciale ruimte, voor de praktische vaardigheden gaan we ix in de twee weken met de boot erop uit, elke twee weken doen we een skill-circuit in een zwembad. En ze assisteren bij cursussen, intensief, en dan kan het zijn de ze eenpaar tassen moeten inpakken, ja. Heb je interesse? je klinkt alsof je veel ervaring hebt met werken op koh tao?

Sert

Volwaardig lid

Geregistreerd: Woensdag 27 Mei 2009, 23:06
Berichten: 559
Woonplaats: Koh Tao

:mrgreen: :mrgreen: [|)
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 749
Lid geworden op: woensdag 27 mei 2009, 21:06

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#8 Bericht door Sert » zaterdag 20 november 2010, 13:49

Top Mark! Even prikken en de echte reacties komen los.

Enne ja, ik werk al 5 jaar hier, alleen niet in de duikindustrie. En ik kom zelden in Chalok...

Marc Duiken Koh Tao
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 21
Lid geworden op: woensdag 17 november 2010, 19:06

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#9 Bericht door Marc Duiken Koh Tao » zondag 21 november 2010, 06:23

Dat maakt eea duidelijker. Succes ermee, en de groeten uit chalok

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#10 Bericht door stevenl » vrijdag 26 november 2010, 08:34

Net even de website bekeken Marc, maar er staat niets in over de verplichte TAT/OTD inschrijving. Betekent dit dat jullie die niet hebben?

Marc Duiken Koh Tao
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 21
Lid geworden op: woensdag 17 november 2010, 19:06

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#11 Bericht door Marc Duiken Koh Tao » zondag 28 november 2010, 07:56

He Steven, ik heb geen zin om met je in een publiek forum het oorlogspad op te gaan, ook al wil je dat nog zo graag. Niemand heeft daar wat aan. Succes verder.

mooatje
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 557
Lid geworden op: maandag 18 juni 2007, 21:01
Locatie: Wachtebeke/Lopburi

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#12 Bericht door mooatje » zondag 28 november 2010, 09:54

Maar het zou wel interessant zijn om te weten waarom je niet wil antwoorden op zijn vraag.
Meestal voel ik me goed in mijn vel......

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#13 Bericht door Mart » zondag 28 november 2010, 11:14

Marc Duiken Koh Tao schreef:He Steven, ik heb geen zin om met je in een publiek forum het oorlogspad op te gaan, ook al wil je dat nog zo graag. Niemand heeft daar wat aan. Succes verder.
Openheid is wel wenselijk.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Marc Duiken Koh Tao
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 21
Lid geworden op: woensdag 17 november 2010, 19:06

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#14 Bericht door Marc Duiken Koh Tao » zondag 28 november 2010, 16:34

Ik ben volkomen open, maar ik heb geen zin om een discussie aan te gaan over zo iets zinloos als TAT nummers. Als Steven de indruk wil wekken dat onze duikscholen niet ingeschreven staan, en ook nog de indruk wil wekken dat dat belangrijk is voor mensen die willen komen duiken, dan mag dat. Daar heeft hij vast zijn redenen voor, maar die wil ik niet eens weten.

Ik heb het liever over inhoudelijke zaken en geef liever antwoorden op mensen die vragen hebben over duiken op Koh Tao dan te bekvechten met iemand die een duikschool op Phuket heeft, of iets dergelijks. Want nogmaals, ik denk dat 99 procent van de lezers van die forum daar niets aan heeft.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#15 Bericht door Ben » zondag 28 november 2010, 18:54

Marc Duiken Koh Tao schreef:Ik ben volkomen open, maar ik heb geen zin om een discussie aan te gaan over zo iets zinloos als TAT nummers. Als Steven de indruk wil wekken dat onze duikscholen niet ingeschreven staan, en ook nog de indruk wil wekken dat dat belangrijk is voor mensen die willen komen duiken, dan mag dat. Daar heeft hij vast zijn redenen voor, maar die wil ik niet eens weten.

Ik heb het liever over inhoudelijke zaken en geef liever antwoorden op mensen die vragen hebben over duiken op Koh Tao dan te bekvechten met iemand die een duikschool op Phuket heeft, of iets dergelijks. Want nogmaals, ik denk dat 99 procent van de lezers van die forum daar niets aan heeft.
TAT/OTD-no. 34/00245, member of the SSS Recompression Chamber Network Phuket

Niet dat ik verstand van duiken heb maar de bovenstaande regel van de website van Steven
Lijkt me geen onbelangrijke .

Wellicht kan Steven dan zelf wat uitleg geven voor die 99 % bezoekers die er mogelijk toch wel wat aan hebben.
Want hier heeft hij wel een punt.

Voor het toerisme en deelname als bedrijf eraan zijn er wel wettelijke regels in Thailand .

En mocht ik dan een keer gaan willen duiken dan wel verantwoordt.

Michael Schumacher kan iemand best auto leren rijden denk ik, maar niet voor een rijbewijs te halen .

Plaats reactie

Terug naar “Eilanden”