Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

Alles over de Thaise eilanden.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#16 Bericht door carpediem » zondag 28 november 2010, 19:57

Voorbeeld van TAT licence:
http://www.chiangraicycling.com/TAT_Licence.htm

De vraag is natuurlijk of het niet hebben van dit papiertje invloed kan hebben op de klanten.
pluk de dag (carpediem)

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#17 Bericht door Ben » zondag 28 november 2010, 21:04

carpediem schreef:Voorbeeld van TAT licence:
http://www.chiangraicycling.com/TAT_Licence.htm

De vraag is natuurlijk of het niet hebben van dit papiertje invloed kan hebben op de klanten.

Idd de vraag maar stel dat er iets fout gaat wie is dan de pineut ,De Klant :?:
Volgens mij mag je zonder niets in de toeristen sector doen als fietsen duiken ed .

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#18 Bericht door stevenl » maandag 29 november 2010, 04:15

carpediem schreef:Voorbeeld van TAT licence:
http://www.chiangraicycling.com/TAT_Licence.htm

De vraag is natuurlijk of het niet hebben van dit papiertje invloed kan hebben op de klanten.
Ja. Dit papoiertje betekent dat er een deposit is betaald en bewaard wordt bij de bank. Dit kan worden gebruikt als de dienstverlener bijvoorbeeld failliet gaat en de klant al wel (een aanbetaling) heeft betaald.
Daarnaast is het bijvoorbeeld bij duiken zo dat een ongevallenverzekering voor de klanten is vereist voor de TAT license kan worden verstrekt, er moet bewezen worden dat er een radio op de boot aanwezig is, etc.

Dus dit papiertje geeft wel degelijk meer zekerheid. Daarnaast is het vereist. Zou je in Nederland zaken doen met iemand die niet over de vereiste papieren beschikt, papieren die de klant beschermen?

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#19 Bericht door stevenl » maandag 29 november 2010, 04:53

Marc Duiken Koh Tao schreef:He Steven, ik heb geen zin om met je in een publiek forum het oorlogspad op te gaan, ook al wil je dat nog zo graag. Niemand heeft daar wat aan. Succes verder.
Je hebt gelijk, een discussie hierover heeft geen enkele zin. Wat jullie doen is namelijk illegaal, daar is geen discussie over mogelijk.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#20 Bericht door Mart » maandag 29 november 2010, 05:40

Marc Duiken Koh Tao schreef:Ik ben volkomen open, maar ik heb geen zin om een discussie aan te gaan over zo iets zinloos als TAT nummers. Als Steven de indruk wil wekken dat onze duikscholen niet ingeschreven staan, en ook nog de indruk wil wekken dat dat belangrijk is voor mensen die willen komen duiken, dan mag dat. Daar heeft hij vast zijn redenen voor, maar die wil ik niet eens weten.

Ik heb het liever over inhoudelijke zaken en geef liever antwoorden op mensen die vragen hebben over duiken op Koh Tao dan te bekvechten met iemand die een duikschool op Phuket heeft, of iets dergelijks. Want nogmaals, ik denk dat 99 procent van de lezers van die forum daar niets aan heeft.
De reclame stunt is dus mislukt. Nu weten toekomstige - leerling - duikers, dat ze even moeten opletten of een duikschool wel een TAT/OTP registratie heeft. :roll:

Dus ....... openheid is wel wenselijk. :lol:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#21 Bericht door stevenl » maandag 29 november 2010, 06:30

Marc Duiken Koh Tao schreef:Ik ben volkomen open, maar ik heb geen zin om een discussie aan te gaan over zo iets zinloos als TAT nummers. Als Steven de indruk wil wekken dat onze duikscholen niet ingeschreven staan, en ook nog de indruk wil wekken dat dat belangrijk is voor mensen die willen komen duiken, dan mag dat.
Ik heb het niet over de duikscholen Marc, maar over jullie. Jullie moeten ingeschreven staan, wat dus duidelijk niet het geval blijkt. En zinloos is TAT zeker niet, het geeft financiele zekerheid en rechtsbescherming aan de klant.

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#22 Bericht door Pieter » maandag 29 november 2010, 07:13

Bescherming :?:
We zitten in Thailand toch en niet in Zeeland dus [|) [|)


de bescherming bij uitstek is den Boedha :idea:

trouwens zwemmen en duiken is voor vissen en kikkers.

De mens leeft al een paar honderd duizend jaar gelukkig op het droge [$) [$) [$) [8) [8)

(we all live in a Yellow Submarine :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: )

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#23 Bericht door Duiker » maandag 29 november 2010, 20:37

Geweldig, een TAT licentie. Maar nu een klein probleem. Zou ik om deze licentie vragen, dan zouden ze zomaar de thaise donald duck kunnen laten zien, want thais lezen kan ik, en vele andere duikers niet. Duiken wel. [$) Ik denk dat er eerder gekeken wordt of het een PADI duikschook is. Niet dat dat nou zo geweldig is, maar dat is iets wat mensen kennen. En is er een zuurstofvooraad op de boot aanwezig? Waar zou ik een decotank kunnen vinden? (Sattahip!) Is er een radio aan boord? Hoe is het duiken in het algemeen geregeld? En vooral, wat vinden andere duikers ervan. Dat zijn dingen die een duiker zich zal afvragen.

Begrijp me goed, een TAT licentie is vast wel nodig. Maar ik denk niet dat je er veiliger of beter door zal duiken.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#24 Bericht door stevenl » dinsdag 30 november 2010, 03:03

Duiker schreef:Begrijp me goed, een TAT licentie is vast wel nodig. Maar ik denk niet dat je er veiliger of beter door zal duiken.
Klopt helemaal. Maar als klant weet je dan wel dat er een adres is waar je terecht kunt in gevale van problemen. radio aan boord is trouwens een vereiste voor TAT/OTD license, hier op Phuket in ieder geval).

Het gaat mij ook helemaal niet om de TAT license, maar waar het mij omgaat is dat er hier iemand zich presenteert: 'kom bij ons leren duiken, geweldig', terwijl hij niet eens aan de minimale wettelijke vereisten daarvoor voldoet.

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 749
Lid geworden op: woensdag 27 mei 2009, 21:06

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#25 Bericht door Sert » dinsdag 30 november 2010, 12:24

Ik denk dat het met de officiele papieren op Koh Tao allemaal wel redelijk geregeld is.

Allereerst is de concurrentie behoorlijk, meer dan 45 duikscholen op een stuk rots van 7km lang en 3km breed. Een andere duikschool onderuit halen is dan het makkelijkst te regelen door er een officiele instantie op af te sturen, dus je papieren in orde hebben is dan een eerste vereiste. Overigens hebben de meeste bedrijfjes hier een gewone domestic TAT license.

Werkvergunningen zijn enkele jaren geleden ook belangrijker geworden, door de 15-dagen stempel en andere beperkingen. Tot die tijd zat het overgrote deel van de instructeurs hier op maandelijkse 30-dagen stempels. 15 dagen plus een beperking maakt werken nagenoeg onmogelijk en dat was ook het doel. Een deel van de instructeurs is na die invoering vertrokken, het andere deel heeft uiteindelijk haar zaken geregeld en betaalt nu netjes inkomstenbelasting.

De reden waarom ik 'negatief' reageerde, is dat het allemaal zo ontzettend rooskleurig werd geschilderd. De praktijk ziet er heel anders uit.

Veel duikscholen hebben vaste instructeurs in dienst plus een aantal freelancers. Als er weinig toeristen zijn, dan kunnen de freelancers fluiten naar werk, terwijl de vaste instructeurs fourpacks en sixpacks doen; instructeurs-jargon om groepen van 4 of 6 studenten aan te wijzen.
In de drukke seizoenen is de instructeur natuurlijk De Held voor de toeristen/cursisten. En tijdens de laagseizoenen zie je diezelfde mensen in de rij staan bij een gratis barbeque van een of andere restaurantje, met drank van de 7-Eleven verstopt in hun broekzak.
Degenen die hier al enkele jaren les geven, weten inmiddels hoe het jaarverloop eruit ziet en leggen gedurende het hoogseizoen voldoende opzij. Voor de rest is het komen-en-gaan in het duikwereldje.

Ook het verhaal dat geschilderd werd over DMT's (Dive Master Trainee) is zeker vol humor. De DMT-cursus is voor veel jongeren een mooie manier om nagenoeg onbeperkt te duiken voor een vast cursus bedrag. Naast een berg theorie moet je diverse praktijk opdrachten doen, allemaal gericht op het werk als duikgids, Dive Master. 1 van die eisen is 60 gelogde duiken.
De instructeurs weten dat natuurlijk en maken daar graag misbruik van (want ooit hebben zij ook dezelfde slavenarbeid verricht). Dus in praktijk komt er keihard op neer dat de DMT's aan het werk zijn, met allemaal tijdrovende klusjes, waarvoor de instructeur betaald wordt. Voor toeristen die komen fun-diven of een Open Water / Advanced Open Water doen, wordt alles geregeld; alle duikspullen worden klaargelegd, tanks staan klaar op de boot. In praktijk wordt dat werk verricht door DMT's onder het mom van je moet het toch leren. En net zo vaak gebeurt het dat een DMT 's morgens al die dingen bij zonsopgang regelt, terwijl de instructeur thuis lekker staat te douchen: klanten zien dat toch niet.
Idem dito bij het assisteren tijdens een cursus. Vaak gebeurt het dat een instructeur een grote groep studenten meeneemt en zich laat assisteren door 2 DMT's. Want voor 6 studenten krijgen ze meer betaald dan voor 2 studenten.
Ervaring opdoen is natuurlijk niet onbelangrijk, echter op Koh Tao zijn DMT's keihard onbetaalde werkkrachten zonder werkvergunning. De verhouding is zoek en slechts weinig duikschool managers beamen deze gang van zaken. De kans is zelfs uitermate groot dat instructeurs op het hierboven geschetste verhaal met reacties komen als 'bij ons niet' en 'in onze duikschool gaat het anders!'. Want instemming betekent toegeven dat je DMT's zeker niet als betalende klanten behandelt.

Dus mocht je besluiten om je DMT op Koh Tao te doen, bedenk dan altijd dat het schoonmaken van 5 regulators een educatieve waarde heeft, en dat de duikinstructeur betaald wordt om die andere 35 schoon te maken!

Wie de duik-kaart van Koh Tao onder ogen krijgt, ziet een eiland met tientallen duikplekken. Er is riant veel keuze. In praktijk gaat het overgrote deel van de duikscholen in Sairee en Mae Haad naar de duikplekken ten Westen van het eiland: White Rocks en Twins staan heel erg hoog in het lijstje van drukste divesites ter wereld.
De duikscholen in Chalok-ban-Kao kiezen voor de zuidelijke duikplekken. De echte reden hiervoor is tijd en brandstof: per dag wordt 4 keer gedoken en afhankelijk van de drukte gevolgd door een nachtduik (en da's een avondduik - direct na zonsondergang).
Hoe korter de afstand, hoe sneller en des te goedkoper de boot kan varen.

De beste manier om te bepalen hoe gevarieerd een duikschool is in het aanbod van duikplekken, is om het logboek van een DMT te vragen. Die schrijven elke duik op, want da's een vereiste van de cursus. Blader er doorheen en kijk naar de namen van de duikplekken. Verwacht een minimum aan variatie.....

En hiermee is het verhaal van Marc over duiken op Koh Tao ook deels van de andere kant belicht.

Marc Duiken Koh Tao
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 21
Lid geworden op: woensdag 17 november 2010, 19:06

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#26 Bericht door Marc Duiken Koh Tao » dinsdag 30 november 2010, 17:04

Hai,


Weinig discussie hier van mijn kant. Een paar verhelderingen voor de "gewone toerist".

"Veel duikscholen hebben vaste instructeurs in dienst plus een aantal freelancers. Als er weinig toeristen zijn, dan kunnen de freelancers fluiten naar werk, terwijl de vaste instructeurs fourpacks en sixpacks doen; instructeurs-jargon om groepen van 4 of 6 studenten aan te wijzen."

Jazeker, waar. En dat gebeurt zowel bij kleine als grote duikscholen. Als klant kun je daar niets mee. Toch is het simpel: als je niet in een grote groep wilt dan vraag je daarom en dan krijg je dat. Als je als NL sprekende staat op NL les, dan heb je dat meestal al voor elkaar.


"Ervaring opdoen is natuurlijk niet onbelangrijk, echter op Koh Tao zijn DMT's keihard onbetaalde werkkrachten zonder werkvergunning. De verhouding is zoek en slechts weinig duikschool managers beamen deze gang van zaken. De kans is zelfs uitermate groot dat instructeurs op het hierboven geschetste verhaal met reacties komen als 'bij ons niet' en 'in onze duikschool gaat het anders!'."

Maar er zijn natuurlijk verschillen tussen scholen, en hoe weet je dat nou als klant? Met ex-dmt's praten lijkt me. En weer: bij een grote duikschool zijn dmt opleidingen strakker en formeler geregeld, en heb je meer kans om ervaring op te doen.


De beste manier om te bepalen hoe gevarieerd een duikschool is in het aanbod van duikplekken, is om het logboek van een DMT te vragen. Die schrijven elke duik op, want da's een vereiste van de cursus. Blader er doorheen en kijk naar de namen van de duikplekken. Verwacht een minimum aan variatie.....


Dat is een goede tip. En toch weer: een grote duikschool met een zwembad en een paar boten heeft veel meer gelegenheid om naar verschillende duikplekken te gaan dan een kleine met een boot en geen zwembad. Overigens is dit voornamelijk belangrijk voor fundivers, en niet zozeer voor mensen die hun open water komen halen, het ooooooovergrote deel van de mensen.


Marc
.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#27 Bericht door Mart » dinsdag 30 november 2010, 17:43

Marc, gewoon een TAT/OTD license regelen en de discussie kan gesloten worden.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#28 Bericht door Jeanette » dinsdag 30 november 2010, 23:49

Dit is het verslag van mijn man Rob van onze eerste ervaringen met duiken begin 2008.

http://reislog.riksja.nl/jeanette/2147/ ... +Rob..html

Ik heb het tijdens de proefduik in het zwembad opgegeven want ik kreeg met mijn slechte gebit geen grip op dat ademhalings ding.
We hadden via internet voor 2 personen de padi open water geboekt met 4 overnachtingen en hebben in Nederland €25,- overgemaakt als aanbetaling aan een nederlander op goed vertrouwen. [|)
Aan het eind met betalen kwamen we er achter dat er maar voor 1 persoon betaald hoefde te worden en voor mij alleen het gebruikte boek gerekend werd en 1 nacht voor de kamer, 3 nachten waren inclusief. (en of er 1 of 2 mensen sliepen interesseerde ze niet) Maar ieder lesboek van PADI is persoonlijk, je schrijft er ook in en je moet er vragen in beantwoorden. Dat bestaat dus ook niet 2de hands.

De kamer was wel erg benauwd, als het kan doortochten is een fan alleen best wel te doen. Ik raad iedereen aan die gaat duiken, bekijk de kamer, zitten raam en deur naast elkaar en hebben de 3 andere muren geen enkel gat, neem hem niet, betaal extra voor een airco kamer.

Een jaar later deed Rob 'advanced' = tot 30 meter diep en toen zaten we bij Koh Tao Lagoon in een bungalowtje op de rotsen vlak bij 'view point rock' en ook hier was de overnachting gratis. Hier had Rob een instructeur alleen (een Noor) en bij de moduul onderwaterfotografie nam hij zijn zoontje mee. We hadden eigenlijk een week geboekt maar toen na 3 dagen het duiken klaar was zijn we naar de overkant van de baai gegaan want na 7 uur 's avonds was alles dicht. Bij laag water kon je er wel naar toe lopen maar met vloed niet. Het tij verschil viel mij wel op, volgens mijn herinnering wel 1,5 meter en maar 1 x per etmaal. :?: De rechterkant van die baai zat vol met restaurants, hotels en duikscholen en was gezelliger.

Dit moest ik even kwijt voor de mensen die hier lezen en van plan zijn om te gaan duiken, het is een belevenis en de prijs valt wel mee.

Marc Duiken Koh Tao
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 21
Lid geworden op: woensdag 17 november 2010, 19:06

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#29 Bericht door Marc Duiken Koh Tao » woensdag 01 december 2010, 16:24

Dank je wel, fijn om positief verhaal over ons werk te lezen.

heisa
kenner
kenner
Berichten: 91
Lid geworden op: zaterdag 10 mei 2008, 12:12

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#30 Bericht door heisa » zondag 05 december 2010, 08:34

Om bij het begin te beginnen: Ja degene die deze topic opende vertelt een leuk persoonlijk verhaal maar wel 1 met een commerciele inslag.

1 van de belangrijkste aspecten bij duiken is veiligheid en daar wordt tijdens iedere opleiding op gehamert. Vraag eens aan een duikschool wat hun noodplan is... Hier wordt in mijn ogen heel vaak slecht mee omgesprongen. Natuurlijk hoop je dit noodplan nooit nodig te hebben maar het is wel zo handig om te weten welke stappen er genomen moeten worden in geval van nood (dichtsbijzijnde compressiekamer, contactpersoon aan wal, 100% zuurstofles aanwezig en werkt deze nog, up-to-date EHBO koffer, etc, wie doet wat in geval van nood, etc). Iedere duikschool moet een noodplan op papier hebben hebben staan maar of dat inderdaad ook het geval is.... Veel duikscholen promoten zichzelf alleen als PADI 5 start resort wat natuurlijk heel mooi klinkt maar niet alles is. Heb zelf ook mijn opleidingen bij PADI gedaan en zij letten uiteraard ook op veiligheid maar de hoofdmoot is naar mijn mening vooral geld maken/commercie (PADI: Put Another Dollar In).

Ook het verhaal over DMT's klopt zoals dat hier door een ander forumlid word beschreven, want zij zijn vaak de linker- en rechterhand van de instructeur en dit is wereldwijd zo. Heb zelf mijn DM opleiding in Ned gedaan en ook hier was dat het geval. Alleen hangt dit van de instructeur zelf af hoe hij hier mee omspringt, want een DMT moet alles leren en is het daarom echt niet verkeerd om een DMT alles te laten doen alleen moet de instructeur wel net zo hard meehelpen natuurlijk in plaats van te lopen lanterfanten en de gezellige jongen/meid uithangen. Ook de regel 45 minuten duiken ipv 75 min klopt, omdat duikscholen vaak strakke tijdschema's hanteren en dit geldt ook voor de groepen. Duikscholen willen het liefst zoveel mogelijk grote groepen (gidsduiken of OWD cursussen) want dit levert tenslotte ook het meeste geld op. Kan er leuk geschreven worden dat toeristen ook in kleine groepen kunnen duiken als ze dat vragen maar als jij nog 4 klanten hebt dan zeg jij niet tegen hun "sorry jullie kunnen niet mee, want deze klant wil namelijk in kleine groepen duiken".....

Kom zelf al jaren op Koh Phangan en moet nog steeds een keer naar Koh Tao dus kan daar niet over de duikstekken oordelen. Maar als het duiken op Koh Tao hier gepromoot word dan is het natuurlijk aan mij de taak om het duiken vanaf Koh Phangan op de kaart te zetten :-) Wat veel mensen niet weten is dat je vanaf Koh phangan ook alle mooie duikstekken rondom Koh tao kan bezoeken (Chumpon, Pinnacles) en naar mijn mening blijft Sail Rock toch echt 1 van de mooiste plekken om te duiken in de Thaise Golf. Zelf heb ik hier meerdere keren whalesharks gezien. Vanaf Koh Phangan gaan er dagelijks trips naar deze duikstekken. Hele dag op de boot en 2 of 3 duiken maken en eind van de middag weer in je bungalow aan het strand op Koh Phangan. Je kan ook kantduiken maken vanaf het strand (Haad Yao en Koh Mae). Ga niet vertellen bij welke duikschool je moet zijn, want dan wordt mijn persoonlijke verhaal ook een commercieel verhaal... ;-)

Plaats reactie

Terug naar “Eilanden”