Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

Alles over de Thaise eilanden.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Marc Duiken Koh Tao
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 21
Lid geworden op: woensdag 17 november 2010, 19:06

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#46 Bericht door Marc Duiken Koh Tao » zondag 12 december 2010, 07:39

Nee Marc, elke duikschool heeft dezelfde minimum standards. Veel duikscholen houden zich aan die minimum standaards, sommige zitten er onder (betekent veelal dat de duikschool niet lang bestaat), maar anderen doen meer dan de standaards eisen, en leveren betere duikers af.


Steven, een standaard is een standaard, er bestaat niet zoiets als minimum standaard. Als een duikschool en instructeur zich aan de PADI standaards houdt dan krijg je een goede veilige opleiding. De enige manier om beter duikers af te leveren, boven de standaards is ze meer duiken te laten maken in hun open water. Vier duiken is precies genoeg om mensen veilig te leren duiken. En daarom is het standaards.


Wat natuurlijk ook belangrijk is bij een trip, excursie of duikopleiding: doe het bij een legaal werkende onderneming, met verzekeringen en aanspreekadressen, en in Thailand met TAT/OTD vergunning. Je hebt dan altijd iets om op terug te vallen mocht er iets niet goed of niet naar wens gaan.


Nou Steven, omdat het we het weer over TAT moeten hebben blijkbaar: ter informatie voor de mensen die naar Koh Tao willen komen: de veiligheid en kwaliteit van je duikcursus wordt gegarandeerd door een duikorganisatie zoals PADI, en daar heeft een TAT licentie NIETS mee te maken.

TAT is een Thaise organisatie die in principe de toerist beschermt tegen in Thailand redelijk gangbare oplichterspraktijken. Een TAT organisatie moet een bedrag als onderpand storten, waar een eventuele gedupeerde toerist zijn geld uit terug kan krijgen.

In de praktijk stelt dat weinig voor: je moet echt niet denken dat je niet opgelicht wordt bij een TAT travel agent ( een jaar geleden is het TAT hoofd bijvoorbeeld veroordeelt voor fraude en corruptie). Ik zie mensen geregeld hier aankomen met een TAT travel agent boeking die veel te veel beloofd is en veel te veel betaald hebben. Ik heb dan nog niemand gezien die terug naar Bangkok gaat en een procedure gaat starten. Natuurlijk niet.

Je moet ALTIJD je gezond verstand gebruiken, zeker in Thailand. Ik ken geen duikscholen die geen TAT licentie hebben op Koh Tao. Maar in mijn ogen is dat van geen enkel belang. Wat wij doen is je alleen een aanbetaling vragen, en pas achteraf het gehele bedrag. Zo weet je zeker dat je waar voor je geld krijgt.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#47 Bericht door stevenl » zondag 12 december 2010, 08:11

Marc,
Je hebt niets begrepen van de tat en die verplichtingen. Belangrijkste verplichting voor jou: je aanmelden, dat is wettelijk verplicht, je werkt nu illegaal.

Wat betreft standaards: werk boven de standaards en de duiker wordt beter getraind. En dat kan zeker met dezelfde hoeveelheid duiken.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#48 Bericht door Jeanette » zondag 12 december 2010, 11:13

weten schreef:
Jeanette schreef:Dit is het verslag van mijn man Rob van onze eerste ervaringen met duiken begin 2008.

http://reislog.riksja.nl/jeanette/2147/ ... +Rob..html

Ik heb het tijdens de proefduik in het zwembad opgegeven want ik kreeg met mijn slechte gebit geen grip op dat ademhalings ding.
We hadden via internet voor 2 personen de padi open water geboekt met 4 overnachtingen en hebben in Nederland €25,- overgemaakt als aanbetaling aan een nederlander op goed vertrouwen. [|)
Aan het eind met betalen kwamen we er achter dat er maar voor 1 persoon betaald hoefde te worden en voor mij alleen het gebruikte boek gerekend werd en 1 nacht voor de kamer, 3 nachten waren inclusief. (en of er 1 of 2 mensen sliepen interesseerde ze niet) Maar ieder lesboek van PADI is persoonlijk, je schrijft er ook in en je moet er vragen in beantwoorden. Dat bestaat dus ook niet 2de hands.

De kamer was wel erg benauwd, als het kan doortochten is een fan alleen best wel te doen. Ik raad iedereen aan die gaat duiken, bekijk de kamer, zitten raam en deur naast elkaar en hebben de 3 andere muren geen enkel gat, neem hem niet, betaal extra voor een airco kamer.

Een jaar later deed Rob 'advanced' = tot 30 meter diep en toen zaten we bij Koh Tao Lagoon in een bungalowtje op de rotsen vlak bij 'view point rock' en ook hier was de overnachting gratis. Hier had Rob een instructeur alleen (een Noor) en bij de moduul onderwaterfotografie nam hij zijn zoontje mee. We hadden eigenlijk een week geboekt maar toen na 3 dagen het duiken klaar was zijn we naar de overkant van de baai gegaan want na 7 uur 's avonds was alles dicht. Bij laag water kon je er wel naar toe lopen maar met vloed niet. Het tij verschil viel mij wel op, volgens mijn herinnering wel 1,5 meter en maar 1 x per etmaal. :?: De rechterkant van die baai zat vol met restaurants, hotels en duikscholen en was gezelliger.

Dit moest ik even kwijt voor de mensen die hier lezen en van plan zijn om te gaan duiken, het is een belevenis en de prijs valt wel mee.
En wat is nu die meevallende prijs?
Het was iets boven de €200,- Daar kwam het leerboek van Padi nog 2 x bij. Asia divers had het in het Nederlands. Wel zo prettig. Voor het feit dat ik het theorie cursusdeel had meegedaan en meeging op de boot is niets gerekend. Qua fooi maar een beetje goed gemaakt. [|)

O, wat ook heel leuk is, als de duikers gedoken hebben en de fles verwisseld is wordt de lege fles meteen op het schip weer gevuld. Er zit dus fris zeelucht in, zo'n 2 vierkante meter, dus ik zag in gedachten de inhoud van een telefooncel aan lucht in de flessen verdwijnen. :D

Marc en Steven, jullie discussie verteld niks over het plezier dat er is op Kao Tao met de duikcursus. Het lijkt op de discussie over een roetfilter in een fabriek die 90 of 93 % roet filtert terwijl een paar km verderop over een grens fabrieken zonder filter werken. Rob heeft heel wat verhalen terug gehoord van ervaringen zoals het dus niet moet bv op de Middellandse zee.

Ik stel dus voor dat iedereen die een duikschool wil aanprijzen dat aangeeft en dus met een pb-tje te bereiken is.

En voor lezers hier die er over denken om ook hun Padi te gaan halen op Kao Tao wat vragen......

Is er een zwembad bij voor de eerste oefeningen?
Met hoeveel personen wordt er gedoken per instructeur?
Hebben ze de Nederlandse versie van het boek.
Zijn er duikbrillen op sterkte (vaak tot -3) anders misschien eerst op marktplaats kopen zoals Rob deed.
Hoe is de kamer?

Iedereen veel plezier gewenst. [8)

Marc Duiken Koh Tao
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 21
Lid geworden op: woensdag 17 november 2010, 19:06

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#49 Bericht door Marc Duiken Koh Tao » zondag 12 december 2010, 15:29

stevenl schreef:
weten schreef:En wat is nu die meevallende prijs?
Koh Tao duiken leren is erg goedkoop, ik denk het goedkoopste ter wereld. Marc weet dit beter, naar ik geloof dat momenteel de cursusprijs 9,800 Baht is, inclusief overnachtingen.

Dat is goedkoper dan hier op Phuket de kostprijs van een goede cursus, kun je nagaan. Maar: het moet ergens vandaan komen.
En weer een nergens op gebaseerde suggestie dat een lage prijs ten koste gaat van de kwaliteit. Want de gemiddelde lezer denkt nu: ja, goedkoop, dat moet inderdaad ergens vandaan komen: mijn veiligheid en de kwaliteit van de cursus. Waarom je dat doet snap ik niet, maar het is absolute-niet onderbouwde onzin. En het is erg oncollegiaal.

Dat onze kostprijs lager ligt heeft te maken met de aantallen mensen die we lesgeven en de nabijheid van de duiklocaties. Alle PADI standaards worden in acht genomen, mensen zijn tevreden en komen terug en brengen vrienden mee en raden Koh Tao aan, de ongevallen statistieken zijn prima, dus de suggestie wekken dat er iets mis is met je cursus op Koh Tao is, tja, je zult er wel weer je redenen voor hebben.

Marc Duiken Koh Tao
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 21
Lid geworden op: woensdag 17 november 2010, 19:06

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#50 Bericht door Marc Duiken Koh Tao » zondag 12 december 2010, 15:36

stevenl schreef:Marc,
Je hebt niets begrepen van de tat en die verplichtingen. Belangrijkste verplichting voor jou: je aanmelden, dat is wettelijk verplicht, je werkt nu illegaal.

Wat betreft standaards: werk boven de standaards en de duiker wordt beter getraind. En dat kan zeker met dezelfde hoeveelheid duiken.

Ja hoor Steven, en hier laat ik het dan weer bij, OK? Ik vind het not done om zonder kennis zo over collega's die nota bene geen concurrent zijn op een publiek forum te schrijven.

Duiker
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: maandag 23 juli 2007, 22:14
Locatie: Nederland / Belgie / Thailand

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#51 Bericht door Duiker » zondag 12 december 2010, 16:55

Marc Duiken Koh Tao schreef: Steven, een standaard is een standaard, er bestaat niet zoiets als minimum standaard. Als een duikschool en instructeur zich aan de PADI standaards houdt dan krijg je een goede veilige opleiding. De enige manier om beter duikers af te leveren, boven de standaards is ze meer duiken te laten maken in hun open water. Vier duiken is precies genoeg om mensen veilig te leren duiken. En daarom is het standaards.
Bij onze vereniging ligt dat op ongeveer 50 duiken. Afhankelijk van de persoon. Hij heeft dan zijn 2e ster behaald, en kan geheel zelfstandig, en vooral veilig duiken. Vier duiken lijkt me een lachertje. Met een instrukteur mee het buitenwater in, kan nadat de theorie met goed gevolg is afgelegd. DAAR begint het leren duiken eigenlijk pas echt.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.

Marc Duiken Koh Tao
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 21
Lid geworden op: woensdag 17 november 2010, 19:06

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#52 Bericht door Marc Duiken Koh Tao » zondag 12 december 2010, 19:24

Duiker schreef:[

Bij onze vereniging ligt dat op ongeveer 50 duiken. Afhankelijk van de persoon. Hij heeft dan zijn 2e ster behaald, en kan geheel zelfstandig, en vooral veilig duiken. Vier duiken lijkt me een lachertje. Met een instrukteur mee het buitenwater in, kan nadat de theorie met goed gevolg is afgelegd. DAAR begint het leren duiken eigenlijk pas echt.

Vind je nu echt dat je 50 duiken nodig hebt voordat iemand kan leren om veilig naar 18 meter diep en weer omhoog te kunnen? Werkelijk? 4 duiken is geen lachertje, en gelukkig zijn de wereldwijde duikorganisaties het daarover eens. En de ongeval statistieken ook.

NB: ik zeg niet dat iedereen na vier duiken een goede duiker is. Ik zeg alleen dat mensen na vier duiken genoeg ervaring hebben om veilig omhoog te kunnen. Ik heb hier met honderden mensen gedoken die net hun PADI open water hadden gehaald, ook in moeilijke omstandigheden, en dat gaat prima.

Je mag het natuurlijk best met mij en PADI en SSI oneens zijn, en jullie mogen het doen zoals je wilt natuurlijk, maar in mijn ogen is 50 duiken een lachertje.

Mocht je geinteresseerd zijn in wat de overkoepelende duikorganisatie, dus de organisatie de de eisen stelt aan de duikorganisaties(http://www.wrstc.com) voor eisen heeft:

5.2 Open-Water Training Parameters. Students to be certified shall complete at least two
open water scuba training dives according to the procedures required by the training organization and as outlined in this section. All scuba skills shall be directly supervised by the instructor until satisfactory performance has been demonstrated.


Dus vier duiken is zelfs twee keer zoveel als vereist.
Laatst gewijzigd door Marc Duiken Koh Tao op maandag 13 december 2010, 12:12, 2 keer totaal gewijzigd.

Marc Duiken Koh Tao
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 21
Lid geworden op: woensdag 17 november 2010, 19:06

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#53 Bericht door Marc Duiken Koh Tao » zondag 12 december 2010, 19:34

Marc en Steven, jullie discussie verteld niks over het plezier dat er is op Kao Tao met de duikcursus. Het lijkt op de discussie over een roetfilter in een fabriek die 90 of 93 % roet filtert terwijl een paar km verderop over een grens fabrieken zonder filter werken. Rob heeft heel wat verhalen terug gehoord van ervaringen zoals het dus niet moet bv op de Middellandse zee.

Helemaal mee eens. IK wil koh tao, en mezelf natuurlijk, verdedigen tegen de diverse vooroordelen, vooral van ervaren duikers en concullega's. Koh Tao is een fantastische plek om tijdens je vakantie te leren duiken, gewoon alleen al voor het plezier.

En voor lezers hier die er over denken om ook hun Padi te gaan halen op Kao Tao wat vragen......

Is er een zwembad bij voor de eerste oefeningen?
Met hoeveel personen wordt er gedoken per instructeur?
Hebben ze de Nederlandse versie van het boek.
Zijn er duikbrillen op sterkte (vaak tot -3) anders misschien eerst op marktplaats kopen zoals Rob deed.
Hoe is de kamer?



Goede adviezen inderdaad.

Gebruikersavatar
duikertje
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 173
Lid geworden op: zondag 22 februari 2009, 12:24
Locatie: Elst/Mae Phim, Rayong

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#54 Bericht door duikertje » dinsdag 14 december 2010, 16:49

Vind je nu echt dat je 50 duiken nodig hebt voordat iemand kan leren om veilig naar 18 meter diep en weer omhoog te kunnen? Werkelijk? 4 duiken is geen lachertje, en gelukkig zijn de wereldwijde duikorganisaties het daarover eens. En de ongeval statistieken ook.
Natuurlijk is 4 duiken een lachertje, het is belachelijk om te stellen dat mensen veilig kunnen duiken na 4 duiken.
Het ontbreekt die duikscholen gewoon aan tijd en geld om het beter te doen en daar komt bij dat de gemiddelde cursist ook geen zin heeft om er veel langer, lees duurder, er tijd voor uit te trekken.
De meeste duikers kunnen na ca,15 a 20 duiken zich pas behoorlijk uittrimmen en voorkomen dat ze een ongecontroleerde opstijging maken, en er zijn er die het nooit leren. :(
Als ze bij een duikschool duiken dan controleerd de begeleider/instructeur dat en corrigeert waar nodig.
En die ongevals statistieken waar je het over hebt die melden alleen fatale ongevallen als die al gemeld worden.
Want als er iets is waar duikscholen een hekel aan hebben is wel dat er negatief over ze wordt gepubliceert dus ongevallen en bijna ongevallen worden angstvallig onder de pet gehouden.

Sert
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 749
Lid geworden op: woensdag 27 mei 2009, 21:06

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#55 Bericht door Sert » dinsdag 14 december 2010, 21:27

duikertje schreef:...
En die ongevals statistieken waar je het over hebt die melden alleen fatale ongevallen als die al gemeld worden.
Want als er iets is waar duikscholen een hekel aan hebben is wel dat er negatief over ze wordt gepubliceert dus ongevallen en bijna ongevallen worden angstvallig onder de pet gehouden.
Duikertje, ben je ooit op Koh Tao geweest?

Zoals Marc al aangaf: de concurrentie is groot met ruim 45 duikscholen. Aangezien elke duikschool dezelfde prijs aanhoudt voor een cursus, kun je alleen nog maar concurreren in kwaliteit van de cursus. En dat is niet beperkt tot enkel het duiken, maar alles eromheen tot en met accommodatie.

Daarnaast heeft dit eiland voorzieningen die je normaliter niet zo dichtbij aantreft, zoals bv. decompressie kamers en medici met specifieke duikkennis.

In de afgelopen 5 jaar zijn 6 personen overleden tijdens een duik. Slechts 1 daarvan was een toerist die opeens z'n BCD vulde, naar het oppervlak schoot en in een schroef van een boot terecht kwam. De rest: shallow-water blackout en overmoedige tech-divers, dus het heeft niet eens te maken met OW of AOW. En dat op bijna een half miljoen duiken!


De omstandigheden hier zijn idealer dan in Nederland: het water is 29 graden, het zicht is goed, en de omgeving is kleurrijker dan je ooit boven water tegen zult komen. (ruim 70% van alle leven op aarde bevindt zich in de tropen)
Geheel anders dus dan water van 10 graden en 50cm zicht. En da's de reden waarom het gros liever hier duikt dan in Nederland. De die-hard duikers uit Nederland die ik ooit sprak, kijken daar graag minachtend op neer, die zien liever dat je eerst 8 weken lang een uurtje per week op de bodem van een zwembad perslucht gaat zitten ademen.


Vergelijk je PADI OW brevet liever met je rijbewijs: als je dat papiertje hebt, dan heb je laten zien dat je de techniek hebt begrepen en toe kunt gaan passen.
Daarna begint de lol van het duiken pas echt: gewoon lekker duiken, genieten van alle pracht en ongemerkt ervaring opdoen onder water.

Ik heb in 2003 mijn OW en AOW hier gedaan. Vervolgens fundives gemaakt en daarna een live-aboard trip naar de Surin en Similan eilanden in de Andaman zee. (Aanrader!)
Aan het einde van die trip (60 duiken) had ik mijn buoyancy perfect onder controle en kon 80 tot 90 minuten duiken met 200 bar perslucht. Kwestie van toepassen wat ik in beide cursussen geleerd had, dus dat systeem werkt wel degelijk.

Niemand beweert dat je na je OW perfect kunt duiken. Het is enkel een papiertje dat aangeeft dat je weet hoe het werkt en dat je mag duiken. Het is aan de persoon van dat papiertje om vervolgens ervaring op te doen, een keuze waarin de duikscholen hier je geheel vrijlaten.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#56 Bericht door stevenl » zondag 19 december 2010, 11:46

Ik zal je ook een beetje helpen Marc, wie weet levert het een bijdrage om je te overtuigen gewoon legaal te gaan werken.

De volgende visuminformatie op je website is onjuist:
Als je aankomt in Bangkokmet het vliegtuig krijg je een gratis visum voor 30 dagen. Hierna kun je een visa run doen vanaf Koh Tao naar Birma. Dan krijg je 15 dagen. Dit duurt een nacht en een halve dag. Dat kun je drie keer doen, en dan moet je het land uit.
Het is veel beter om je visum thuis te regelen. Je hebt twee opties. Je kunt een een twee maanden toerist visum (of vier maanden voor de double entry) kopen. Deze visa kun je met een maand verlengen: een single entry geeft je drie maanden, een double entry geeft je dan vijf maanden.
bij binnenkomst op de luchthaven krijgt een Nederlander/Belg geen visum maar visumvrije entree;
de regel: '3x visumvrij binnenkomen, dan niet meer' is al jaren vervallen;
visa zijn op basis van dagen, niet maanden;
double entry kan tot 180 dagen (60 dagen + 1 maal verlenging, gevolgd door nogmaals 60 dagen + 1 maand verlenging).

Marc Duiken Koh Tao
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 21
Lid geworden op: woensdag 17 november 2010, 19:06

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#57 Bericht door Marc Duiken Koh Tao » donderdag 23 december 2010, 09:09

Steven schrijft:

bij binnenkomst op de luchthaven krijgt een Nederlander/Belg geen visum maar visumvrije entree;


1) Je bent volkomen off-topic.
2) Dit is muggenziften van de bovenste plank
3) Je bent weer bezig met ons zwart te maken

Is er geen moderator die hier iets van kan zeggen?

Oboema
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 37
Lid geworden op: donderdag 26 november 2009, 14:18

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#58 Bericht door Oboema » donderdag 23 december 2010, 11:05

Marc Duiken Koh Tao schreef:Steven schrijft:

bij binnenkomst op de luchthaven krijgt een Nederlander/Belg geen visum maar visumvrije entree;


1) Je bent volkomen off-topic.
2) Dit is muggenziften van de bovenste plank
3) Je bent weer bezig met ons zwart te maken

Is er geen moderator die hier iets van kan zeggen?
Probeer ene Geertje W, die is ook falikant tegen #3 :mrgreen: :mrgreen:

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#59 Bericht door stevenl » donderdag 23 december 2010, 11:11

Marc Duiken Koh Tao schreef:Steven schrijft:

bij binnenkomst op de luchthaven krijgt een Nederlander/Belg geen visum maar visumvrije entree;


1) Je bent volkomen off-topic.
2) Dit is muggenziften van de bovenste plank
3) Je bent weer bezig met ons zwart te maken

Is er geen moderator die hier iets van kan zeggen?
Klopt, volledig off topic.

Ik probeer je hier alleen te helpen zodat je website correcte informatie geeft. Maar goed, wordt blijkbaar niet op prijs gesteld.

Marc Duiken Koh Tao
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 21
Lid geworden op: woensdag 17 november 2010, 19:06

Re: Vragen en antwoorden duiken op Koh Tao

#60 Bericht door Marc Duiken Koh Tao » donderdag 23 december 2010, 16:32

stevenl schreef:
Marc Duiken Koh Tao schreef:Steven schrijft:

bij binnenkomst op de luchthaven krijgt een Nederlander/Belg geen visum maar visumvrije entree;


1) Je bent volkomen off-topic.
2) Dit is muggenziften van de bovenste plank
3) Je bent weer bezig met ons zwart te maken

Is er geen moderator die hier iets van kan zeggen?
Klopt, volledig off topic.

Ik probeer je hier alleen te helpen zodat je website correcte informatie geeft. Maar goed, wordt blijkbaar niet op prijs gesteld.
In het uiterst onwaarschijnlijke geval dat ik je hulp nodig heb neem ik wel contact per email met je op, goed? Dit soort "hulp" stel ik hier inderdaad niet op prijs.

Plaats reactie

Terug naar “Eilanden”