Streetfood

Thaise keuken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Streetfood

#1 Bericht door Mart » woensdag 15 september 2010, 15:52

Weer een toevalligheid:
Filmpje gaat over eten op straat.

http://www.metropolistv.nl/en/themes/gl ... n-thailand
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

soulwy
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 571
Lid geworden op: zaterdag 27 mei 2006, 17:02

Re: Streetfood

#2 Bericht door soulwy » vrijdag 01 oktober 2010, 04:12

Leuk clipje Mart. I love Chinatown en heb daar regelmatig gezeten en gegeten, gestoofde vis, seafood...

Toch heb ik zo mijn vragen, volgens mij wordt de Thai dikker omdat deze steeds welvarender wordt en meer toegang heeft tot fastfood en andere dikmakende Westerse voeding. Ik vraag me af of het echt door Thaise streetfood komt.
Ik ben gestopt met streetfood, behalve somtam. De olie is wel een van de redenen geweest (en een keer heel ziek geworden ;) )
Maar je ziet duidelijk: hoe welvarender een gebied hoe dikker de Thai (Samut Songkhran bijv. zag ik grotere Thailanders dan elders)
Vanaf de berg het zo overzichtelijke dal,
vanaf het dal de ongeziene weg naar de top.
K.S. 2008

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Streetfood

#3 Bericht door Mart » vrijdag 01 oktober 2010, 04:45

De Thais eten steeds minder "Streetfood" en gaan liever eten in de Food centra, waar nagenoeg de zelfde prijs moet worden betaald, maar waar men aan een gewone tafel kan gaan zitten. Daar waar de hygiene hoog in het vaandel staat.

Echter ook in Thailand is het 2010 en de alom bekende Fastfood ketens worden zeer druk bezocht door de Thais.

Zelf hebben wij - voorheen - 10 jaar lang in ons restaurant wekelijks een avond georganiseerd met als motto - eet wat U kan - voor een vaste prijs.
Het was altijd een mix van zowel Thais als westers voer. Echter de aanwezige Thais waren verzot van de westerse gerechten, zodat er steeds minder Thaise gerechten werden samengesteld.

Ook ons keuken personeel begon de dag met een ontbijt, meestal bestaande uit een sandwich kaas/ham of een paar boterhammen met jam.

Nu wonen we in een klein dorp, doen de dagelijkse boodschappen in een nabij gelegen stadje. Daar zijn inmiddels 3 filialen van 7/11 en een Tesco express. Daar kunnen we dus oa brood kopen. Nu wonen er hier in dit gebied slechts enkele farangs, maar de hoeveelheid brood wat dagelijks wordt aangevoerd is enorm.
Het eet patroon is heel duidelijk aan het veranderen. Ook in de kleine Thaise restaurants staat er op het menu ook westerse maaltijden.

Zeer periodiek organiseren wij in ons dorp een - gratis - BBQ avond. ( Men moet zich wel even van te voren aanmelden ivm de aankoop. ) Er wordt dan niet gegeten maar gevreten ! En voor de honden blijven er alleen botten over. :o
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Streetfood

#4 Bericht door jumbo » vrijdag 01 oktober 2010, 09:02

of is het gewoon een teken van welvaart of meer 'measure of economic welfare'???

Ik zie ook minder pick-ups/marskramers in de moo baan als voorheen
Maar ik vermoed dat in de toeristen streken 'streetfood' nog steeds een item is

Ik vind het jammer, ben naar mijn idee nog nimmer ziek geworden van food stalls...
dus qua hygiene..... kijk maar eens naar de verborgen camera programma's...
sterren restaurants met personeel die de meest vreemd capriolen uithalen met voedsel, ze kunnen zo naar de Lonely Star op Patpong (heb ik gehoord) of Bar'nana
Ik vind het idee van een open keuken wel wat hebben.... zo ook de kwaliteitsstikker op de slagerstalletjes in de versmarkt (Clean food, Good Quality)...hehehe
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
vleespet
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1295
Lid geworden op: maandag 03 augustus 2009, 16:28
Locatie: nijmegen/khorat

Re: Streetfood

#5 Bericht door vleespet » vrijdag 01 oktober 2010, 10:47

AUB geen Rob de smaakpolitie toestanden,de mobiele streetfood verkopers hebben het al moeilijk genoeg.
Wat is er nou mooier dan dat je lekker op een terrasje van een drankje zit te genieten,en dat dan je snacks gewoon naar je toekomen van sprinkhaan tot inktvis,van rotie tot sis-kebab.
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Streetfood

#6 Bericht door Wouter_Udon » vrijdag 01 oktober 2010, 12:23

Ik kwam dit recept tegen en wilde het jullie niet onthouden:

Thaise rundvleessalade van Bill Granger

Benodigdheden voor vier personen

2 eetl. oestersaus
5 eetl. vissaus
1 eetl. kristalsuiker
1 theel sesamolie
2 biefstukken van 300 gr.
1 stengel citroengras (sereh), het bovenste deel en buitenste blad verwijderen. De kern met een zwaar mes gekneusd en fijngehakt.
1 groene chilipeper
1 teen knoflook, fijngehakt
4 theel. bruine bastardsuiker
4 eetl. limoensap
1/2 spitskool, in parten gesneden
een handvol muntbaaldjes
een handvol korianderblaadjes
1/2 komkommer, in stukjes gesneden
1 kleine rode ui, in dunne ringen

Bereidingswijze:

Vermeng in een schaal de oestersaus met 1 eetl. vissaus, kristalsuiker en sesamolie. Wentel de biefstukken erdoor en laat ze 5-10 minuten marineren.

Maak intussen de dressing door citroengras, chilipeper, knofloof, bastardsuiker, 4 eetl. vissaus en limoensap te vermengen. Verdeel de stukken kool, munt, koriander, komkommer en rode ui op vier platte borden.

Verhit een grillpan op hoog vuur. Leg er als hij goed heet is, de biefstukken op en rooster ze aan elke kant 2 minuten. Leg ze op een verwarmde schaal en laat ze losjes afgedekt met aluminiumfolie vijf minuten rusten.

Snijd de biefstukken in dunne plakjes en schik ze op de salade op de borden.

Besprenkel de salades met de dressing.
Live your dream, don't dream your life.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Streetfood

#7 Bericht door Jim » vrijdag 01 oktober 2010, 12:42

lijkt op nam tok neua.
maar dan mis ik wel wat ingredienten.

zoals gevijzelde gepofte rijst, sesamzaadjes en veel meer peper :)
Laatst gewijzigd door Jim op vrijdag 01 oktober 2010, 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gebruikersavatar
JohanS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2005
Lid geworden op: vrijdag 07 oktober 2005, 11:25
Locatie: Vlaanderen

Re: Streetfood

#8 Bericht door JohanS » vrijdag 01 oktober 2010, 15:17

Mart schreef:De Thais eten steeds minder "Streetfood" en gaan liever eten in de Food centra, waar nagenoeg de zelfde prijs moet worden betaald, maar waar men aan een gewone tafel kan gaan zitten. Daar waar de hygiene hoog in het vaandel staat.

Echter ook in Thailand is het 2010 en de alom bekende Fastfood ketens worden zeer druk bezocht door de Thais.

Zelf hebben wij - voorheen - 10 jaar lang in ons restaurant wekelijks een avond georganiseerd met als motto - eet wat U kan - voor een vaste prijs.
Het was altijd een mix van zowel Thais als westers voer. Echter de aanwezige Thais waren verzot van de westerse gerechten, zodat er steeds minder Thaise gerechten werden samengesteld.

Ook ons keuken personeel begon de dag met een ontbijt, meestal bestaande uit een sandwich kaas/ham of een paar boterhammen met jam.

Nu wonen we in een klein dorp, doen de dagelijkse boodschappen in een nabij gelegen stadje. Daar zijn inmiddels 3 filialen van 7/11 en een Tesco express. Daar kunnen we dus oa brood kopen. Nu wonen er hier in dit gebied slechts enkele farangs, maar de hoeveelheid brood wat dagelijks wordt aangevoerd is enorm.
Het eet patroon is heel duidelijk aan het veranderen. Ook in de kleine Thaise restaurants staat er op het menu ook westerse maaltijden.

Zeer periodiek organiseren wij in ons dorp een - gratis - BBQ avond. ( Men moet zich wel even van te voren aanmelden ivm de aankoop. ) Er wordt dan niet gegeten maar gevreten ! En voor de honden blijven er alleen botten over. :o
En je ziet dit ook aan de Thais, ze worden dikker en dikker, nog een paar jaar en het is zoals in de USA; alleen fastfood en allemaal veel te dik.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Streetfood

#9 Bericht door prajak » vrijdag 01 oktober 2010, 15:55

Het is niet alleen het eten, het is de welvaart in het algemeen die mensen dikker maakt. Het aantal kantoorbanen neemt toe en de sport niet evenredig daarmee. En na kantoor is een vette hap gemakkelijker dan thuis koken, zeker als van een paar beiden werken.

Als ik consequent thuis Thais kook val ik direct 5 kg af. Ik heb het al vaak gedaan met als topper 27 kilo er af in twee jaar. Dat was een kwart van mijn gewicht.

Ik zal, na de operatie, er weer aan beginnen. Nu hompel ik rond en dan is koken niet leuk. Dus buiten de deur eten. Nou, volgend jaar november 65 en mijn verjaarscadeau aan mezelf is een nieuwe heup. Het wordt een duur cadeau van 10 k euro.......maar bruin-1 kan het trekken.....

soulwy
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 571
Lid geworden op: zaterdag 27 mei 2006, 17:02

Re: Streetfood

#10 Bericht door soulwy » zondag 03 oktober 2010, 18:06

Wauw 27 kilo...Ik geloof dat er nog een forumlid is die een halve mens is afgevallen.

Het is idd. niet alleen van het eten, maar welvaart in het algemeen. Minder lopen, meer op de motorbike/ auto... (sinds ik op de scooter zit en niet meer loop en openbaar vervoer neem, val ik ook niet meer af)
Het zal echter nooit zo erg worden als in Amerika, Amerika is zo van de extremen.
Vanaf de berg het zo overzichtelijke dal,
vanaf het dal de ongeziene weg naar de top.
K.S. 2008

trompetter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 333
Lid geworden op: vrijdag 30 juli 2010, 08:31

Re: Streetfood

#11 Bericht door trompetter » maandag 04 oktober 2010, 14:05

soulwy schreef: ..... Amerika is zo van de extremen.
Tja, als ik ergens een hekel aan zou hebben, dan zou het wel zijn om vergeleken te worden
met 'de Amerikanen', maar eerlijk is eerlijk, ook ik ben zo: very extreem!

Hedenochtend, stralende zonnehemel, het groen groener dan ooit leek het wel, windstil en
zo kan ik nog wel even doorgaan, ging de telefoon om zeven uur.
De tweede keer ging ie om half negen.
Om kwart over negen had ik de eerste Leo achter de kiezen en vanaf dat moment ging het
alleen maar verder. Het is me toch wat!?

Kaas uit het vuistje, hamburgerplakken met ui, kroepoek, tosties en nog meer van dat soort
licht verteerbare en gemakkelijk in te nemen voedsel dingen zijn mijn keelsgat gepasseerd.

In het kader van de hereniging riep de eerste fles Leo nog wat familie leden op, al spoedig
kwam de Sangsom/Coke clan ook even langs en nou ja, de rest kunt u bedenken.

Heb ik dus gefietst vandaag (retorisch gevraagd dus, want het antwoord ligt in de lijn der
verwachting:), neen, driewerf neen dus!

Het zal uw zorg niet wezen, maar ik probeer morgen dus gewoon weer opnieuw!

Bedankt voor uw aandacht en excuses tegelijkertijd voor deze onzinnige ontboezeming.

met vriendelijke groet
en trompetgebral

soulwy
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 571
Lid geworden op: zaterdag 27 mei 2006, 17:02

Re: Streetfood

#12 Bericht door soulwy » maandag 04 oktober 2010, 14:52

trompetter schreef:
soulwy schreef: ..... Amerika is zo van de extremen.
Tja, als ik ergens een hekel aan zou hebben, dan zou het wel zijn om vergeleken te worden
met 'de Amerikanen', maar eerlijk is eerlijk, ook ik ben zo: very extreem!

Hedenochtend, stralende zonnehemel, het groen groener dan ooit leek het wel, windstil en
zo kan ik nog wel even doorgaan, ging de telefoon om zeven uur.
De tweede keer ging ie om half negen.
Om kwart over negen had ik de eerste Leo achter de kiezen en vanaf dat moment ging het
alleen maar verder. Het is me toch wat!?

Kaas uit het vuistje, hamburgerplakken met ui, kroepoek, tosties en nog meer van dat soort
licht verteerbare en gemakkelijk in te nemen voedsel dingen zijn mijn keelsgat gepasseerd.
...
Gaat het wel goed met Trompetter...? Destructief gedrag misstaat ook u... neem je ook weleens een groen blaadje? In de zin van voer, salade ofzo...
Vanaf de berg het zo overzichtelijke dal,
vanaf het dal de ongeziene weg naar de top.
K.S. 2008

trompetter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 333
Lid geworden op: vrijdag 30 juli 2010, 08:31

Re: Streetfood

#13 Bericht door trompetter » woensdag 06 oktober 2010, 03:35

soulwy schreef:
Gaat het wel goed met Trompetter...? Destructief gedrag misstaat ook u... neem je ook weleens een groen blaadje? In de zin van voer, salade ofzo...
'Goed' is een groot woord en dat krijg ik er moeilijk uit, maar
groene blaadjes wel degelijk op z'n tijd, fijngehakt en gebundeld in
een vloeitje verwolkt.
Old buffalo like green leaf!

Het was die vriend van het PHILIPS scheer-apparaat, die z'n drie jarig
dochtertje hier bij mij in de buurt op school heeft en na haar weggebracht
te hebben even de dag kwam inzegenen.
We hebben toen 'bijgepraat' totdat hij laat in de middag z'n dochtertje weer
van school moest halen.
Het was z'n eerste ochtend hier wederom in Thailand en had dus een soort
morele steun nodig om het bestaan hier weer onder ogen te kunnen zien.
Hij was bij mij uiteraard aan het goede adres.

met vriendelijke groet
en trompetgebral

Gebruikersavatar
Edje
Expat
Expat
Berichten: 2371
Lid geworden op: maandag 28 februari 2005, 19:06
Locatie: Yang Talat / Kalasin

Re: Streetfood

#14 Bericht door Edje » woensdag 06 oktober 2010, 13:08

groene blaadjes wel degelijk op z'n tijd, fijngehakt en gebundeld in
een vloeitje verwolkt.
Old buffalo like green leaf!

Geef mij de bloemetjes maar :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Groetjes; Edje

Plaats reactie

Terug naar “Thaise keuken”