Krijgen ook wij free care ?

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Krijgen ook wij free care ?

#1 Bericht door prajak » maandag 13 september 2010, 07:11

Ik lees dit net.

http://www.healthgov.net/thailand.php

Nou, de vragen.

Is dit actueel of oude kost ?
Ook voor farang ?
Ziek en ongeval lees ik wel, maar niet tandarts, protheses etc.

Kortom, krijg ik een worst voorgehouden en indien ja, hoe smaakt die ?

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Krijgen ook wij free care ?

#2 Bericht door printen44 » maandag 13 september 2010, 11:07

Volgens mij door een fantast geschreven. Mijn oude buurman, een arme rijstboer, moet gewoon betalen als hij zijn medicijnen gaat halen. Af en toe geef ik hem wat geld daarvoor, hij werkt dan wel een paar uur in de tuin.

Voor mijn ogencontrole ga ik 3x elk jaar naar het Staatsziekenhuis van Lampang en nog nooit is mij een gratis of bijna gratis behandeling aangeboden.

De keren dat ik naar een prive-ziekenhuis in Phayao ging, vroeg men eerst naar mijn creditcard. :lol:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Krijgen ook wij free care ?

#3 Bericht door prajak » maandag 13 september 2010, 16:47

Ik heb het herlezen en nog eens en eens gekeken naar de website zelf en er zit niks gouvernementeels aan. Het is een site met achterhaalde info en veel links om je lekker te maken. Dus we zullen moeten blijven dokken en dat is niet erg want wij betalen nergens een zorgpremie en heel vaak ook geen belasting in dit land.

Wil je geen zorgpremie betalen dan zijn er maar een paar landen. Het VK, Frankrijk, Cuba. Maar daar betaal je dan misschien wel income tax EN het leven is in het VK en in Fr duurder. In Cuba kun je alleen permanent wonen als je een Cubaan(se) huwt.

De beste oplossing is niet ziek worden, en op hoge leeftijd de stekker er uit trekken. Je kunt ook voor de trein springen maar dat is in NK moeilijk want er komen en gaan maar 4 treinen per dag en men rijdt niet harder dan 80. Dat is een kwestie van goed plannen ! Die methode komt mij te onzeker over. Ik doe het tegen die tijd wel met pillen van Drion. Als ik nog weet waar ze voor dienen want de ziekte van Alka Seltzer kan alles bederven. Maar je hebt alsdan wel iedere dag nieuwe vrienden......

Ik hoop wel dat de goegemeente me wil waarschuwen als ik zover geraak. Jullie hier zuullen het het eeeerste merken. Dat worden mijn sgrijfsels van een bedankelyk nivo en zal ik flubber dwaalen en klufhout. Jonkertoft ! Skiet !

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Krijgen ook wij free care ?

#4 Bericht door Mart » maandag 13 september 2010, 17:28

prajak schreef: de ziekte van Alka Seltzer kan alles bederven. Maar je hebt alsdan wel iedere dag nieuwe vrienden......

Ik hoop wel dat de goegemeente me wil waarschuwen als ik zover geraak. Jullie hier zuullen het het eeeerste merken. Dat worden mijn sgrijfsels van een bedankelyk nivo en zal ik flubber dwaalen en klufhout. Jonkertoft ! Skiet !
Een week geleden :o en nu :?:

Ik weet nu waar je woont, dus als de toestand verslechterd, vraag ik wel toestemming aan het opperhoofd om de wigwam weer te mogen verlaten, mits er weer soep is ;)
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Krijgen ook wij free care ?

#5 Bericht door prajak » maandag 13 september 2010, 17:31

Zoeep ? Wat is zoeep ? Ben je hier geweezt ? Wie ben je ijgenlijk ?

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Krijgen ook wij free care ?

#6 Bericht door Mart » maandag 13 september 2010, 17:34

Busje van 1699 komt zo
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Krijgen ook wij free care ?

#7 Bericht door prajak » maandag 13 september 2010, 17:37

1699 ? Kost dat zoveel ? Iz dat baht of Kipp ? Waar sit hier de soxiale dienstenm ?

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Krijgen ook wij free care ?

#8 Bericht door Mart » maandag 13 september 2010, 17:44

Voor 1699 Tb kan je een kip huren :lol:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Krijgen ook wij free care ?

#9 Bericht door RuudThai » maandag 13 september 2010, 17:45

Mart schreef:Voor 1699 Tb kan je een kip huren :lol:
Een echte KIP caravan?

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Krijgen ook wij free care ?

#10 Bericht door Mart » maandag 13 september 2010, 17:48

RuudThai schreef:
Mart schreef:Voor 1699 Tb kan je een kip huren :lol:
Een echte KIP caravan?
Neen, een caravan met een kip er in ;)
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1565
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Krijgen ook wij free care ?

#11 Bericht door jomel17 » maandag 13 september 2010, 22:06

Zal wel een zoepkip wezen dan..... :idea:
หลงรัก

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Krijgen ook wij free care ?

#12 Bericht door jumbo » dinsdag 14 september 2010, 05:06

Thailand is een ontwikkelingsland. Als ontwikkelingsland brengt zoiets een hoge regerings (lees belasting) inbreng met zich mee naast sponsoring door bedrijven zoals (ja lach maar even; ziekenhuizen, pharmabedrijven en noem maar op.
Aangezien er hier wel een progressief belasting systeem bestaat maar de meerderheid onder de benedengrens zit is men afhankelijk van deze sponsoring en is blijft de vraag hoelang het financierbaar blijft zonder ( met gezichtsverlies) terug te gaan naar het originele idee van de eigen bijdrage van 30 thb of misschien zelfs wel meer als bedoeld door Thaksin en de architect van het idee.

Omdat buitenlanders die hier niet werken, waaronder de pensionado’s, geen belastingen (willen) afdragen is het niet meer als normaal dan met ook niet van deze regeling mag profiteren tenzij men zichzelf gelijk wil stellen met de doelgroep ‘poor thai’........

Het door Thaksin in het leven geroepen 30thb schema is nu gratis en voor iedere Thai toegangkelijk. Ook dus de arme boeren, maar ze moeten zich wel even aanmelden in het daartoe aangewezen ziekenhuis. Laat je niet vertellen dat ze er niet voor in aanmerking komen en denk daarbij wederom aan gezichtsverlies......of gewoon luiheid....

Werkenden hebben social security, betalen daarvoor en hebben een graadje betere voorzieningen in de (soms particuliere) ziekenhuizen en velen hebben daarnaast een particuliere verzekeringen. Niet altijd voor outpatient, wel voor inpatient.

Social security is naast voor de zkv ook voor de aow en ww....
Deze voorzieningen bestaan dus wel in Thailand ondanks alle rumoeren hierover alleen niet zo
volkomen en duur als in NL en derhalve kan men hier pensioneren met 60 jaar.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Krijgen ook wij free care ?

#13 Bericht door prajak » dinsdag 14 september 2010, 08:22

Toen de 30 b regeling nog bestond kon een Thai alleen maar goedkoop care krijgen in het overheidsziekenhuis in de regio waar zijn ID was afgegeven. Mijn ex heeft dat aan den lijve meegemaakt met haar zieke pa. In een land met hoge mobiliteit (om werk te vinden) is dat een onaangename regeling. Ben benieuwd of die er nog is.

Verder; ik hoor van Thais met gebitsproblemen dat de tandarts in het overheidsziekenhuis zo druk bezet is dat men lang tevoren een afspraak moet maken. Dat werkt niet echt als er acuut een probleem is. Dus gaat men naar de "kliniek" waar een eenvoudige behandeling begint met 200 baht. Dat is in enkele provincies meer dan een dagloon ! Of men gaat niet naar de kliniek en wacht tot men letterlijk stinkt uit de b.....

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Krijgen ook wij free care ?

#14 Bericht door jumbo » dinsdag 14 september 2010, 08:34

prajak schreef:Toen de 30 b regeling nog bestond kon een Thai alleen maar goedkoop care krijgen in het overheidsziekenhuis in de regio waar zijn ID was afgegeven. Mijn ex heeft dat aan den lijve meegemaakt met haar zieke pa. In een land met hoge mobiliteit (om werk te vinden) is dat een onaangename regeling. Ben benieuwd of die er nog is.

Verder; ik hoor van Thais met gebitsproblemen dat de tandarts in het overheidsziekenhuis zo druk bezet is dat men lang tevoren een afspraak moet maken. Dat werkt niet echt als er acuut een probleem is. Dus gaat men naar de "kliniek" waar een eenvoudige behandeling begint met 200 baht. Dat is in enkele provincies meer dan een dagloon ! Of men gaat niet naar de kliniek en wacht tot men letterlijk stinkt uit de b.....
de 30 baht regeling bestaat nog wel en is nu gratis
werkmigratie hoeft dit niet te beinvloeden omdat men op het werk social security heeft, een graadje beter als de gratis medicare, als het een 'meegemigreerde' betreft dan is het inderdaad een lacune. Vraag is of ze dan niet beter op het nieuwe adres ingeschreven zouden moeten worden, tenzij ook dat weer tijdelijk is en men dus zichzelf van deze mogelijkheid beroofd.
Punt is en blijft dat het hele registratiesysteem met hele families op een blokhut adres geregsitreerd in Nakon Nowhere terwijl iedereen in Bangkok woont, natuurlijk faalt net zoals rond de verkiezingen

Ik weet niet of tandartszorg is meegenomen, zeker niet in particuliere verzekeringen anders dan tegen meerprijs
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Krijgen ook wij free care ?

#15 Bericht door jumbo » dinsdag 14 september 2010, 10:27

Soms blijf je jezelf verbazen over de kennis van zaken die politici hebben... of zal hij met welfare bijstand bedoelen???

PM to Push for Social Welfare System

The prime minister has pledged to promote the social welfare system to improve Thais' quality of life. He expects Thailand to become a welfare state within the next seven years.

Prime Minister Abhisit Vejjajiva said in his speech entitled “Welfare System as National Agenda” that it is time for the government to seriously promote the social welfare system by focusing on providing the public with access to all basic welfare services rather than launching populist-style assistance.

Abhisit noted that the government will push for the National Savings Fund Bill to be considered during the current House session to provide benefits for civil servants with the aim of improving their quality of life.

The premier further said the government is preparing to push other laws, such as the welfare fund for farmers, in order to create a sustainable social welfare system.

The prime minister noted the government expected the social welfare system to be established for Thais by 2017 and stressed the importance of public participation in developing the plan.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”