Achternaam veranderen voor paspoort?

Post hier al je vragen voor Visa voor Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Veek
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 3
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2010, 19:07

Achternaam veranderen voor paspoort?

#1 Bericht door Veek » donderdag 10 juni 2010, 15:12

Hello forummembers,

Ik wil voor mijn tee rak een paspoort aanvragen maar ze wilt eerst haar achternaam veranderen vooraleer dit te doen. Ik weet dat een achternaam veranderen mogelijk is maar wel veel rompslomp met zich meebrengt.
Blijkbaar is de vader van haar zoontje in het leger gegaan en heeft zij toen zijn achternaam overgenomen. Ook al ziet hij totaal niet om naar haar en haar zoon (en familie) is ze deze achternaam blijven behouden vanwege het feit dat als die schone meneer (details zullen we maar besparen) het loodje zou leggen in the line of duty, ze geld zou trekken van vaderke staat. Daarmee wil ze terug de achternaam van haar vader aannemen.
Ze denkt dat als ze op de huidige naam een toeristisch visum zou aanvragen dat dat problemen zou opleveren. Ik denk dat dit voor een toeristisch visum nu niet het geval zou zijn. Wel als je er eentje voor te trouwen zou aanvragen.

Enige input van de ervaren rotten op dit vlak is altijd welkom natuurlijk.

Sawat dii khrap wai

Veek

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Achternaam veranderen voor paspoort?

#2 Bericht door prajak » donderdag 10 juni 2010, 16:03

Een advocaat raadplegen in TH.

travelalone
kenner
kenner
Berichten: 103
Lid geworden op: donderdag 03 januari 2008, 15:42
Locatie: Chiang Mai

Re: Achternaam veranderen voor paspoort?

#3 Bericht door travelalone » donderdag 10 juni 2010, 16:15

Veek,

zie mijn eerdere antwoord in het topic 'barmeisje dat wil stoppen'

Weet jij al wat deze naamsverandering jou gaat kosten.

Quote: Ze denkt dat als ze op de huidige naam een toeristisch visum zou aanvragen dat dat problemen zou opleveren. Einde quote.
Zij is wel erg goed op de hoogte van de regels voor een visum. Is het de eerste keer dat zij naar het buitenland gaat?

Ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten maar gezien de vraag voor 20.000 bath in een ander bericht van jou denk ik vrijwel zeker te weten dat dit niet zo is.
Het zal niet de eerste keer zijn dat er geld wordt gestuurd vanuit Nederland om paspoort, visum en ticket te regelen en uiteindelijk staat men op schiphol op de dame te wachten die niet op komt dagen.
Wees voorzichtig met wat je doet.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Achternaam veranderen voor paspoort?

#4 Bericht door prajak » donderdag 10 juni 2010, 16:19

Ze heeft haar achternaam toch al eens veranderd ? Dan kan ze je precies met papieren van rechtbank en advocaat de kosten vertellen.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Achternaam veranderen voor paspoort?

#5 Bericht door Ben » donderdag 10 juni 2010, 16:30

Geen Advocaat nodig .

Zal wel weer aan mij liggen maar een Thai staat op NR 1 wat bellen betreft
Bel het department / Tessabaan die weten precies te vertellen wat en hoe .
het gebeurd elke dag honderde keren in Thailand.

Daarnaast dat ze zijn naam draagt betekend dat er een huwelijk is of is geweest .
Een nieuwe wet bepaald nu dat ze kan kiezen .Oud of nieuw .
Ze kan op het desbetreffende buro haar naam laten wijzigen .

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Achternaam veranderen voor paspoort?

#6 Bericht door Mart » donderdag 10 juni 2010, 16:36

Mijn ervaring. Mijn huidige echtgenote was eerder getrouwd. Na de dood van haar echtgenoot, dus weduwe. Nog voor ons huwelijk wilde zij haar aangenomen familie naam ( K - R ) wijzigen in R. Ofschoon zij in het bezit was van de trouwakte en de overlijdens akte moesten er uit haar geboorte dorp nog wat formulieren komen, alsmede enige getuigen om de genoemde documenten voor "waar" te ondertekenen.
Vervolgens heeft ze een nieuwe ID kaart aangevraagd met uitsluitend haar familie naam.

Na ons huwelijk heeft ze - met bewijs van de trouwakte - mijn familienaam aangenomen, dus nu ( V - R ). Dit was zeer snel geregeld. Wederom een nieuwe ID kaart en een paspoort.

In beide gevallen kostte het maar een paar TB, op de Tessebaan waar we destijds woonden.

Volgens mijn vrouw is het ook mogelijk dat ze wederom haar familie naam verkrijgt, ook al zouden wij niet scheiden.
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Achternaam veranderen voor paspoort?

#7 Bericht door RuudThai » donderdag 10 juni 2010, 16:36

Aha, de trucs worden inventiever, er worden al hele procedures bijgesleept om de farang maar geld af te troggelen!
Was het vroeger de zieke oma, de dooie kwai, de kapotte motorcy van papa, een nieuwe tractor om de rijstvelden te bewerken, haar kinderen naar een goede school sturen enz. enz. om geld uit de zakken van de rijke farang te kloppen, nu zijn die trucjes door deze fora te bekend geworden en moeten ze wat anders verzinnen.
Trap er niet in hoewel het een enkele keer goed kan gaan. Ik scheer ze niet allemaal over één kam, maar ik heb van diverse mensen teveel verhalen gehoord om zomaar alles te geloven.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Achternaam veranderen voor paspoort?

#8 Bericht door jumbo » vrijdag 11 juni 2010, 03:40

RuudThai schreef:Aha, de trucs worden inventiever, er worden al hele procedures bijgesleept om de farang maar geld af te troggelen!
Was het vroeger de zieke oma, de dooie kwai, de kapotte motorcy van papa, een nieuwe tractor om de rijstvelden te bewerken, haar kinderen naar een goede school sturen enz. enz. om geld uit de zakken van de rijke farang te kloppen, nu zijn die trucjes door deze fora te bekend geworden en moeten ze wat anders verzinnen.
Trap er niet in hoewel het een enkele keer goed kan gaan. Ik scheer ze niet allemaal over één kam, maar ik heb van diverse mensen teveel verhalen gehoord om zomaar alles te geloven.

Je zou jezelf eigenlijk als een vis in het water moeten voelen bij de PVV
'Ik ben geen racist, maar...' 'Ik wil niemand over een kam scheren, maar.....'
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Achternaam veranderen voor paspoort?

#9 Bericht door RuudThai » vrijdag 11 juni 2010, 04:28

jumbo schreef: Je zou jezelf eigenlijk als een vis in het water moeten voelen bij de PVV
'Ik ben geen racist, maar...' 'Ik wil niemand over een kam scheren, maar.....'
Een klein verschil..... de PVV gooit een heel geloof in de kiepelton maar zegt dat er ook wel goede moslims zijn.
GroenLinks zegt dat er niet op geloof moet worden afgerekend maar hoe mensen functioneren. En in welk geloof dan ook zitten rotte appels en die moet je aanpakken.

Zo is het ook hier, je moet niet generaliseren want er zitten ook eerlijke vrouwen in de barscene.
Mijn vrouw heeft (ik heb het al eens eerder vermeld) een flink aantal vriendinnen die geen van allen in het barcircuit werkten maar wel nu allemaal (zonder ook maar één uitzondering) met een buitenlander zijn getrouwd/gepartnerd. Dat was gewoon een groep meiden die ander werk dan barwerk wilden en waar een wil is is een weg. Je kunt natuurlijk altijd wel op je luie rug je geld verdienen, maar als je een beetje eergevoel hebt werk je liever als afwasser in een restaurant, in de huishouding, in een naai-atelier, in de bouw of in een fabriek. Voor iedereen is er normaal werk te vinden, als je maar wilt, ook in Thailand.

Mart
Erelid
Erelid
Berichten: 7282
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2005, 16:46
Locatie: Nong Hang - Kuchinarai - Kalasin

Re: Achternaam veranderen voor paspoort?

#10 Bericht door Mart » vrijdag 11 juni 2010, 04:55

RuudThai schreef: Een klein verschil..... de PVV gooit een heel geloof in de kiepelton maar zegt dat er ook wel goede moslims zijn.
GroenLinks zegt dat er niet op geloof moet worden afgerekend maar hoe mensen functioneren. En in welk geloof dan ook zitten rotte appels en die moet je aanpakken.

Zo is het ook hier, je moet niet generaliseren want er zitten ook eerlijke vrouwen in de barscene.
Mijn vrouw heeft (ik heb het al eens eerder vermeld) een flink aantal vriendinnen die geen van allen in het barcircuit werkten maar wel nu allemaal (zonder ook maar één uitzondering) met een buitenlander zijn getrouwd/gepartnerd. Dat was gewoon een groep meiden die ander werk dan barwerk wilden en waar een wil is is een weg. Je kunt natuurlijk altijd wel op je luie rug je geld verdienen, maar als je een beetje eergevoel hebt werk je liever als afwasser in een restaurant, in de huishouding, in een naai-atelier, in de bouw of in een fabriek. Voor iedereen is er normaal werk te vinden, als je maar wilt, ook in Thailand.
A. Hoe weet jij dat :?: :lol:
B. Waar hebben die dames de "jager" gevonden :?: :lol:
C. Werkte die groep meiden - waren het geen dames :?: - allemaal in een naai-atelier :?: :lol:

Y. OOOH ... die wenste allemaal een andere achternaam ;)

Z. en waarom werkte Femke in een bar :?: :lol:
Was het maar waar dat ....................
dat iedereen gelukkig was

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Achternaam veranderen voor paspoort?

#11 Bericht door RuudThai » vrijdag 11 juni 2010, 05:06

Mart, je doet je best maar. :oops: :mrgreen: :lol:

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Achternaam veranderen voor paspoort?

#12 Bericht door jumbo » vrijdag 11 juni 2010, 05:08

RuudThai schreef:
jumbo schreef: Je zou jezelf eigenlijk als een vis in het water moeten voelen bij de PVV
'Ik ben geen racist, maar...' 'Ik wil niemand over een kam scheren, maar.....'
Een klein verschil..... de PVV gooit een heel geloof in de kiepelton maar zegt dat er ook wel goede moslims zijn.
GroenLinks zegt dat er niet op geloof moet worden afgerekend maar hoe mensen functioneren. En in welk geloof dan ook zitten rotte appels en die moet je aanpakken.

Zo is het ook hier, je moet niet generaliseren want er zitten ook eerlijke vrouwen in de barscene.
Mijn vrouw heeft (ik heb het al eens eerder vermeld) een flink aantal vriendinnen die geen van allen in het barcircuit werkten maar wel nu allemaal (zonder ook maar één uitzondering) met een buitenlander zijn getrouwd/gepartnerd. Dat was gewoon een groep meiden die ander werk dan barwerk wilden en waar een wil is is een weg. Je kunt natuurlijk altijd wel op je luie rug je geld verdienen, maar als je een beetje eergevoel hebt werk je liever als afwasser in een restaurant, in de huishouding, in een naai-atelier, in de bouw of in een fabriek. Voor iedereen is er normaal werk te vinden, als je maar wilt, ook in Thailand.
Hoe kan je dat nou een klein verschil noemen, je noemt juist de overeenkomst op tussen het PVV program en jouw persoonlijke mening??? Beiden generaliseren niet.... :P :P

Je gelooft je eigen verhaal toch niet he??? :lol: :lol: Waar een wil is is een weg?? En dat een dag nadat je de scholing in Thailand rigoreus hebt neergesabeld?? En er dus ruimte moet zijn voor 30 miljoen afwasters, huishoudsters en noem de door je voorgestelde carrieres voor ongeschoolden maar op...

Tuurlijk hebben jouw vrouw en haar vriendinnen allemaal andere carrieres gehad, spraken van geboorte al Engels,i-languaal opgevoed ter voorbereiding op een buitenlandse partner in Nakhon Nowhere of hebben ze allemaal die geweldige locale universiteit gevolgd?? Niet dat het wat zou uitmaken volgens jezelf....
Of misschien engels geleerd van naai-patronen???
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Visa Nederland”