Aanmelding vreemdelingenpolitie

Post hier al je vragen voor Visa voor Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
PetervD
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 7
Lid geworden op: zondag 14 maart 2010, 17:07

Aanmelding vreemdelingenpolitie

#1 Bericht door PetervD » woensdag 09 juni 2010, 09:55

Naar aanleiding van wat uitwisseling met jumbo over het moeten melden van iemand bij de vreemdelingenpolitie na aankomst, hierbij even een vraag.

Situatie: kennis komt naar nederland voor een vakantie. Om een visum te krijgen reserveren we een hotel en zeggen we die reservering later af omdat ze ook gewoon bij mij kan verblijven. Garantieverklaring is geen optie. Helaas moet er volgens de ambassade het volgende gebeuren:
Do I have to report to the Aliens Police when I arrive in the Netherlands?
Yes. Within 72 hours upon arrival in the Netherlands, you must report to the local police authorities (Alien Registration) in the municipality where you are staying, unless you are staying in a hotel or on a campsite. In that case, the hotel or campsite personnel will pass your details on to the Alien Police.
Jumbo zei dat hier niet echt op gelet word en dat het melden niet echt nodig is.

Vraag: voor de mensen die eerder iemand uit thailand hier op vakantie hadden, hebben jullie diegene ook gemeld, en zo nee, hebben jullie daar later nog wat van gehoord?

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Aanmelding vreemdelingenpolitie

#2 Bericht door Jim » woensdag 09 juni 2010, 10:10

er werd weinig op gelet.
ik weet niet hoe dat nu is.

je krijgt wel een mooie sticker in je paspoort.
een sticker die je wel nodig zal hebben indien je papieren worden gecontroleerd.

aan de andere kant is m'n vrouw hier nu al 4 jaar en is ze nog nooit gecontroleerd ;)
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Adrie123
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 10
Lid geworden op: maandag 02 november 2009, 13:32

Re: Aanmelding vreemdelingenpolitie

#3 Bericht door Adrie123 » woensdag 09 juni 2010, 12:45

Ik heb verschillende keren familieu uit Thailand op bezoek gehad. Altijd gemeld binnen 72 uur bij de vreemdelingenpolitie. Daar wordt een kopie van het paspoort gemaakt en wordt geregisteerd waar zij verblijven (bij mij thuis dus). Bij het aanmelden wordt een groene kaart verstrekt die op de dag van vertrek moet worden teruggezonden naar de vreemdelingenpolitie of afgegeven bij de marechausse op Schiphol (die dan voor verzending naar de vreemdelingenploitie zorg draagt of dit direct in de computer muteert?). Met deze afmelding wordt in de computer geregistreerd dat de bezoeker weer huiswaarts is gekeerd.
Als aanmelden en afmelden via de vreemdelingenpolitie plaats vindt weet je zeker dat een nieuw toeristenvisum in de toekomst ook makkelijker zal worden verstrekt.
Ook als je later een MVV mocht aanvragen kan dit worden meegewogen.
In sommige situatie vraagt de Nederlandse ambassade mensen ook nog wel eens zich persoonlijk te melden bij de ambassade na terugkomst. Dit heb ik zelf echter nog nooit meegemaakt en het lijkt me dat ze dit alleen doen als ze het niet zo vertrouwen.

travelalone
kenner
kenner
Berichten: 103
Lid geworden op: donderdag 03 januari 2008, 15:42
Locatie: Chiang Mai

Re: Aanmelding vreemdelingenpolitie

#4 Bericht door travelalone » woensdag 09 juni 2010, 14:15

Peter,

Een optie kan zijn voor een nacht een hotelkamer reserveren en in dit hotel ook gewoon inchecken. Meteen een nacht kamerhuur betalen, bonnetje goed bewaren, en vervolgens naar jouw woning gaan.
Het hotel is nu verplicht om haar overnachting te registreren op een formuliertje dat uiteindelijk bij de vreemdelingenpolitie terecht komt. Indien de hoteleigenaar jouw vriendin niet registreerd om wat voor reden dan ook dan heeft zij de bon als bewijs. Als er eventueel wordt gevraagd waar zij na de eerste nacht naar toe gaat gewoon antwoorden 'op doorreis naar Belgie'.
Het voordeel hiervan is dat je eventueel in de toekomst niet op een zwarte lijst staat i.v.m. een visumaanvraag.
Ga nou niet de goedkope Nederlander uithangen en dit bij een camping doen, want een Thai de eerste dag overnachten op een camping in Nederland komt wel heel ongeloofwaardig over.

Succes

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: Aanmelding vreemdelingenpolitie

#5 Bericht door Harm » woensdag 09 juni 2010, 16:18

BIj het 3 mnd visum van mijn vriendin altijd binnen 72 uur gemeld en dan krijg je een afspraak voor later die week
wordt een kopie gemaakt van het paspoort van de vreemdeling
wordt een sticker in het paspoort geplakt
en krijg je een kaart in het paspoort welke je af moet geven bij de politie op schiphol.
Toen de kinderen hier voor de 2e keer waren ( afgelopen maart t/m mei) was ik veel te laat met aanmelden
ik was het gewoon vergeten. werden we de 2e week opgebeld of ik geen loge's in huis had die niet waren aangemeld
bij de vreemdelingendienst.
Heb excuses aangeboden, afspraak gemaakt.
Kreeg op de afspraak een preek van 10 minuten en de mededeling dat ik nog een boete tegemoet mocht zien
Hoeveel die boete zou moeten zijn wist de dame in kwestie niet dat zou ik vanzelf zien zodra ik de accept binnen kreeg
Ik moet de accept nog krijgen, weet dus nog steeds niet wat het me gaat kosten.
Of het doorgegeven was aan de politie op schiphol weet ik niet maar toen de kinderen weer naar Thailand gingen werden ze apart gezet in een verhoor kamertje
In eerste instantie mochten wij er niet bij ( de wegbreng service die ik had ingeschakeld moest er wel bij blijven,)
Uiteindelijk mochten we erbij omdat de kinderen alleen thais spreken en de politie het teveel moeite vond om een tolk te regelen. Mijn vriendin mocht de vragen vertalen die de heren hadden ( kwam eigenlijk op een tweede preek neer)
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Aanmelding vreemdelingenpolitie

#6 Bericht door Ben » woensdag 09 juni 2010, 17:55

future expat harm schreef:BIj het 3 mnd visum van mijn vriendin altijd binnen 72 uur gemeld en dan krijg je een afspraak voor later die week
wordt een kopie gemaakt van het paspoort van de vreemdeling
wordt een sticker in het paspoort geplakt
en krijg je een kaart in het paspoort welke je af moet geven bij de politie op schiphol.
Toen de kinderen hier voor de 2e keer waren ( afgelopen maart t/m mei) was ik veel te laat met aanmelden
ik was het gewoon vergeten. werden we de 2e week opgebeld of ik geen loge's in huis had die niet waren aangemeld
bij de vreemdelingendienst.
Heb excuses aangeboden, afspraak gemaakt.
Kreeg op de afspraak een preek van 10 minuten en de mededeling dat ik nog een boete tegemoet mocht zien
Hoeveel die boete zou moeten zijn wist de dame in kwestie niet dat zou ik vanzelf zien zodra ik de accept binnen kreeg
Ik moet de accept nog krijgen, weet dus nog steeds niet wat het me gaat kosten.
Of het doorgegeven was aan de politie op schiphol weet ik niet maar toen de kinderen weer naar Thailand gingen werden ze apart gezet in een verhoor kamertje
In eerste instantie mochten wij er niet bij ( de wegbreng service die ik had ingeschakeld moest er wel bij blijven,)
Uiteindelijk mochten we erbij omdat de kinderen alleen thais spreken en de politie het teveel moeite vond om een tolk te regelen. Mijn vriendin mocht de vragen vertalen die de heren hadden ( kwam eigenlijk op een tweede preek neer)

http://www.telegraaf.nl/binnenland/6894 ... tml?p=38,1
Had je deze mvr even moeten bellen die is wat coulanter :roll:

Gebruikersavatar
jennifer
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 167
Lid geworden op: woensdag 28 februari 2007, 21:45
Locatie: Rangsit

Re: Aanmelding vreemdelingenpolitie

#7 Bericht door jennifer » woensdag 09 juni 2010, 19:00

PetervD schreef:Naar aanleiding van wat uitwisseling met jumbo over het moeten melden van iemand bij de vreemdelingenpolitie na aankomst, hierbij even een vraag.

Situatie: kennis komt naar nederland voor een vakantie. Om een visum te krijgen reserveren we een hotel en zeggen we die reservering later af omdat ze ook gewoon bij mij kan verblijven. Garantieverklaring is geen optie. Helaas moet er volgens de ambassade het volgende gebeuren:
Do I have to report to the Aliens Police when I arrive in the Netherlands?
Yes. Within 72 hours upon arrival in the Netherlands, you must report to the local police authorities (Alien Registration) in the municipality where you are staying, unless you are staying in a hotel or on a campsite. In that case, the hotel or campsite personnel will pass your details on to the Alien Police.
Jumbo zei dat hier niet echt op gelet word en dat het melden niet echt nodig is.

Vraag: voor de mensen die eerder iemand uit thailand hier op vakantie hadden, hebben jullie diegene ook gemeld, en zo nee, hebben jullie daar later nog wat van gehoord?

Het is in zekere zin wel nodig, niet dat je er ala minute problemen mee
zou kunnen krijgen, maar bij vertrek terug naar Thai zou immigratie er een
probleem van kunnen maken.
Wij hebben het altijd gewoon gedaan, het is een kleine moeite, en zo gebeurd.

Jennifer.
Als je twijfelt tussen mij en een ander, dan kies de ander.

Gebruikersavatar
jennifer
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 167
Lid geworden op: woensdag 28 februari 2007, 21:45
Locatie: Rangsit

Re: Aanmelding vreemdelingenpolitie

#8 Bericht door jennifer » woensdag 09 juni 2010, 19:06

travelalone schreef:Peter,

Een optie kan zijn voor een nacht een hotelkamer reserveren en in dit hotel ook gewoon inchecken. Meteen een nacht kamerhuur betalen, bonnetje goed bewaren, en vervolgens naar jouw woning gaan.
Het hotel is nu verplicht om haar overnachting te registreren op een formuliertje dat uiteindelijk bij de vreemdelingenpolitie terecht komt. Indien de hoteleigenaar jouw vriendin niet registreerd om wat voor reden dan ook dan heeft zij de bon als bewijs. Als er eventueel wordt gevraagd waar zij na de eerste nacht naar toe gaat gewoon antwoorden 'op doorreis naar Belgie'.
Het voordeel hiervan is dat je eventueel in de toekomst niet op een zwarte lijst staat i.v.m. een visumaanvraag.
Ga nou niet de goedkope Nederlander uithangen en dit bij een camping doen, want een Thai de eerste dag overnachten op een camping in Nederland komt wel heel ongeloofwaardig over.

Succes

Ik denk dat 1 nacht in een hotel, geboekt door de garantverklaarder minstens net zo
verdacht is.
Ze zijn meestal niet te foppen, en hebben alle truukjes al een keer
gehoord of meegemaakt.

Jennifer.
Als je twijfelt tussen mij en een ander, dan kies de ander.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Aanmelding vreemdelingenpolitie

#9 Bericht door jumbo » donderdag 10 juni 2010, 02:52

Onder onderstaande regelgeving mijn vriendin, die een paar maal in NL is geweest, slechts aangemeld toen we voor 3 maanden in NL waren, andere keren niet gedaan en noch bij binnenkomst noch vetrek uit NL over aangesproken. Moet er wel bij zeggen dat 2006 de laatste keer was, wellicht is men wat minder coulant rekening houdend met het nakende regentschap van de PVV :D :D

Melding bij de Vreemdelingenpolitie

Formeel moeten alle vreemdelingen (m.u.v. EU-/EER-burgers of Zwitsers) zich binnen 3 dagen na aankomst aanmelden bij de lokale Vreemdelingenpolitie. De meldplicht geldt niet als uw gast in een hotel of op een officiële camping verblijft.

Verplichte procedure

Zowel voor een lang als een kort verblijf moet de vreemdeling zich melden bij de Vreemdelingenpolitie. Op veel plaatsen stelt de Vreemdelingenpolitie dit echter voor een verblijf van langer dan 90 dagen niet verplicht. Ga bij de lokale Vreemdelingenpolitie na wat in uw regio de gang van zaken is.


Naar mijn mening houdt bovenstaande in, bij het schijnbaar ontbreken van een vaste richtlijn, dat een boete en andere dreigingen dus onder de noemer 'overreaktie van een overijverige ambtenaar' vallen.

linkje;
http://www.euraxess.nl/support-staff/Im ... genpolitie
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

aukiepaukie
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 33
Lid geworden op: vrijdag 10 juli 2009, 08:58
Locatie: Alkmaar

Re: Aanmelding vreemdelingenpolitie

#10 Bericht door aukiepaukie » maandag 14 juni 2010, 09:38

jumbo schreef:Onder onderstaande regelgeving mijn vriendin, die een paar maal in NL is geweest, slechts aangemeld toen we voor 3 maanden in NL waren, andere keren niet gedaan en noch bij binnenkomst noch vetrek uit NL over aangesproken. Moet er wel bij zeggen dat 2006 de laatste keer was, wellicht is men wat minder coulant rekening houdend met het nakende regentschap van de PVV :D :D

Melding bij de Vreemdelingenpolitie

Formeel moeten alle vreemdelingen (m.u.v. EU-/EER-burgers of Zwitsers) zich binnen 3 dagen na aankomst aanmelden bij de lokale Vreemdelingenpolitie. De meldplicht geldt niet als uw gast in een hotel of op een officiële camping verblijft.

Verplichte procedure

Zowel voor een lang als een kort verblijf moet de vreemdeling zich melden bij de Vreemdelingenpolitie. Op veel plaatsen stelt de Vreemdelingenpolitie dit echter voor een verblijf van langer dan 90 dagen niet verplicht. Ga bij de lokale Vreemdelingenpolitie na wat in uw regio de gang van zaken is.


Naar mijn mening houdt bovenstaande in, bij het schijnbaar ontbreken van een vaste richtlijn, dat een boete en andere dreigingen dus onder de noemer 'overreaktie van een overijverige ambtenaar' vallen.

linkje;
http://www.euraxess.nl/support-staff/Im ... genpolitie

En waar woont deze meneer in Nederland????

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Aanmelding vreemdelingenpolitie

#11 Bericht door jumbo » maandag 14 juni 2010, 09:43

aukiepaukie schreef:
En waar woont deze meneer in Nederland????

Uitzonderingen en regels....
maar het was schertsend bedoeld.. :lol:
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 15:15

Re: Aanmelding vreemdelingenpolitie

#12 Bericht door Wereldvreemd » maandag 14 juni 2010, 10:20

Onze ervaring: bij het eerste bezoek niet gemeld en niks over gehoord. Het tweede bezoek wel gedaan en ook een preek gehad, het moet altijd, bla bla bla. Het was blijkbaar niet echt interessant, want ik ben het al vergeten. Wel weet ik dat ze inderdaad met problemen dreigden bij een MVV. Toen maar even door het stof gekropen..... :mrgreen:

Wat betreft die 1 nacht hotel, dat komt op mij over als bedrog en zo zou de IND ook kunnen denken. Steekproefsgewijs kunnen ze haar op de luchthaven altijd onder vragen. Zulks zal ook afhangen van duur verblijf, gedrag en wijze van kleden..... ;)

Maar waarom zeg je de waarheid niet?

Ondertussen is dit het tweede topic van je over een kort bezoek. Het komt mij vreemd over dat je je in zoveel bochten aan het wringen bent om zoiets korts mogelijk te maken.
- -

PetervD
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 7
Lid geworden op: zondag 14 maart 2010, 17:07

Re: Aanmelding vreemdelingenpolitie

#13 Bericht door PetervD » zondag 20 juni 2010, 08:44

Wereldvreemd schreef:Maar waarom zeg je de waarheid niet?

Ondertussen is dit het tweede topic van je over een kort bezoek. Het komt mij vreemd over dat je je in zoveel bochten aan het wringen bent om zoiets korts mogelijk te maken.
Dat ligt vrij eenvoudig. Ik ben 21, en daarom zijn mijn ouders financieel voor mij verantwoordelijk (dat is nml tot 23, wettelijk gezien). Ik zou me best garant willen stellen, alleen mijn ouders kennen haar verder niet en die willen het risico niet lopen. In het scenario dat ik op ga draaien voor kosten komt dat op max 4.500 per jaar voor max 5 jaar, iets dat al snel op hun bord terecht komt aangezien ik dat geld simpelweg niet heb. Vandaar dat ze zeggen: prima, maar zijn er geen andere mogelijkheden. Allicht weet ik zeker dat dit alleen een scenario is, maar ik snap hun standpunt ook wel. Vandaar dus dat ik me 'in zoveel bochten wring'.

Plaats reactie

Terug naar “Visa Nederland”