garant in Belgie, uitnodiger in Nederland?

Post hier al je vragen voor Visa voor Nederland.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Akang
Expat
Expat
Berichten: 553
Lid geworden op: vrijdag 05 juni 2009, 06:28
Locatie: Trat

garant in Belgie, uitnodiger in Nederland?

#1 Bericht door Akang » maandag 05 april 2010, 22:03

Beste mede forumleden,

Binnenkort wilt mijn echtgenoot voor de geboorte van ons eerste kind naar NL komen, ik kan zelf niet garant staan ivm inkomens eis.
Nu zou een familielid van mij dat wel kunnen doen maar die is woonachtig net over de grens in Belgie, ik las op de site van de ambassade van Belgie dat de garant en de uitnodiger niet een en dezelfde hoeven te zijn maar hoe zit dat in dit grens geval, het zijn 5 km....maar goed daar hebben ze op de ambassade natuurlijk geen boodschap aan.
Dit is trouwens op t moment de beste oplossing, anders had ik wel een Nederlandse garant proberen te vinden.

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?
Even the longest journey starts with the first step...

Gebruikersavatar
Soi 24
Expat
Expat
Berichten: 310
Lid geworden op: maandag 02 juni 2008, 20:53
Locatie: Nongprue, Banglamung

Re: garant in Belgie, uitnodiger in Nederland?

#2 Bericht door Soi 24 » maandag 05 april 2010, 22:48

Heb wel ervaring met uitnodigen en garant staan, maar niet gesplitst. Maar regels lezen en gezond verstand gebruiken doet vaak ook al heel wat. Waarom laat je die Belgische garantsteller ook niet uitnodigen? Dan zit het in een hand met een ambassade en niet allerlei ingewikkelde vraagstukken en trouwens bij twijfel roept men bij voorkeur toch "nee".

Jouw partner heeft dan de juiste papieren voor het Schengen-gebied en kan daarbinnen dus ook vrij bewegen en dus ook bij jou in NL zijn. Geen probleem lijkt mij. Ook ook geen extra risico voor de garantsteller want zijn mogelijke risico zit in de garantstelling en niet in de uitnodiging.

De crux van de garantstelling is dat de NL overheid eventueel voor jouw partner gemaakte kosten op de garantsteller kan verhalen. Welnu wanneer die garantsteller in Belgie woonachtig is dan maakt dat een eventueel verhaal voor de NL overheid er niet gemakkelijker op. En daarom verwacht ik dat de NL overheid met de door jou geschetste oplossing niet akkoord zal gaan.

Kortom hou het makkelijk voor zowel de Belgen als de Nederlanders en vooral voor jezelf, niet splitsen.
"There are no facts, only interpretations."
- Friedrich Nietzsche (1844-1900)

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: garant in Belgie, uitnodiger in Nederland?

#3 Bericht door Wouter_Udon » dinsdag 06 april 2010, 07:14

Akang schreef:Beste mede forumleden,

Binnenkort wilt mijn echtgenoot voor de geboorte van ons eerste kind naar NL komen, ik kan zelf niet garant staan ivm inkomens eis.
Nu zou een familielid van mij dat wel kunnen doen maar die is woonachtig net over de grens in Belgie, ik las op de site van de ambassade van Belgie dat de garant en de uitnodiger niet een en dezelfde hoeven te zijn maar hoe zit dat in dit grens geval, het zijn 5 km....maar goed daar hebben ze op de ambassade natuurlijk geen boodschap aan.
Dit is trouwens op t moment de beste oplossing, anders had ik wel een Nederlandse garant proberen te vinden.

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?
Je schrijft dat de garant en de uitnodiger niet een en dezelfde hoeven te zijn. Het kan dus blijkbaar wel, het wordt niet uitgesloten.
Ik zou dus alles via die garant in Belgie laten lopen, ook de uitnodiging, dan heb je niets met Nederlandse procedures te maken. En ook via de Belgische ambassade krijgt hij een Schengen visum zodat hij ook gewoon naar Nederland kan komen.
Live your dream, don't dream your life.

Akang
Expat
Expat
Berichten: 553
Lid geworden op: vrijdag 05 juni 2009, 06:28
Locatie: Trat

Re: garant in Belgie, uitnodiger in Nederland?

#4 Bericht door Akang » maandag 12 april 2010, 11:30

Heb eens met de belgische ambassade contact opgenomen herhaaldelijk eigenlijk en buiten het feit dat ze me stug blijven aanspreken met meneer en het over mijn Thaise vriendin hebben, zijn ze snel met antwoorden en geven aan dat het niet werkt om iemand nr NL te halen met een garant in Belgie, logisch ook wellicht, het was te proberen.
De buik groeit gestaag en de papa wordt gemist...alle papieren zijn de deur uit, wish us luck!
Even the longest journey starts with the first step...

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: garant in Belgie, uitnodiger in Nederland?

#5 Bericht door Wouter_Udon » maandag 12 april 2010, 13:30

Akang schreef:Heb eens met de belgische ambassade contact opgenomen herhaaldelijk eigenlijk en buiten het feit dat ze me stug blijven aanspreken met meneer en het over mijn Thaise vriendin hebben, zijn ze snel met antwoorden en geven aan dat het niet werkt om iemand nr NL te halen met een garant in Belgie, logisch ook wellicht, het was te proberen.
De buik groeit gestaag en de papa wordt gemist...alle papieren zijn de deur uit, wish us luck!

Good luck. We will keep our fingers crossed!
Live your dream, don't dream your life.

Akang
Expat
Expat
Berichten: 553
Lid geworden op: vrijdag 05 juni 2009, 06:28
Locatie: Trat

Re: garant in Belgie, uitnodiger in Nederland?

#6 Bericht door Akang » zondag 25 april 2010, 19:05

De papieren zijn onderweg, nu maar hopen dat de beste man het heeluids op de ambassade komt....
Even the longest journey starts with the first step...

Akang
Expat
Expat
Berichten: 553
Lid geworden op: vrijdag 05 juni 2009, 06:28
Locatie: Trat

Re: garant in Belgie, uitnodiger in Nederland?

#7 Bericht door Akang » maandag 28 juni 2010, 08:17

En nog altijd geen antwoord....6 weken voordat ze een beslissing nemen...ligt het aan mij of is dit wel erg lang??
Even the longest journey starts with the first step...

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: garant in Belgie, uitnodiger in Nederland?

#8 Bericht door Pieter » maandag 28 juni 2010, 08:26

Akang schreef:En nog altijd geen antwoord....6 weken voordat ze een beslissing nemen...ligt het aan mij of is dit wel erg lang??
Trouwens ben je getrouwd ??
is het aanstaande kind van jouw ??

Als je niet getrouwd bent en het kind is van jouw vergeet dan niet het te erkennen voordat het geboren is; anders ben je te laat

Pieter :evil: 8-) :mrgreen:

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: garant in Belgie, uitnodiger in Nederland?

#9 Bericht door Jim » maandag 28 juni 2010, 09:20

Pieter schreef: Als je niet getrouwd bent en het kind is van jouw vergeet dan niet het te erkennen voordat het geboren is; anders ben je te laat
ik denk dat ze wel kunnen zien aan wie de navelstreng vast zit ;) :D
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Akang
Expat
Expat
Berichten: 553
Lid geworden op: vrijdag 05 juni 2009, 06:28
Locatie: Trat

Re: garant in Belgie, uitnodiger in Nederland?

#10 Bericht door Akang » dinsdag 27 juli 2010, 23:04

LOL ja nee die kleine is echt van mij tenzij er zich al 7 maanden iemand anders ophoudt in mijn buik...je weet t nooit in deze rare tijden!

Op de Belgische ambassade bleven ze me ook volhardend met Meneer "aanspreken' in e-mails en hadden ze het concequent ook over mijn vriendin, hoe vreemd is het dan als ik die baby ga krijgen ;)
Even the longest journey starts with the first step...

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: garant in Belgie, uitnodiger in Nederland?

#11 Bericht door Wouter_Udon » maandag 30 augustus 2010, 12:37

Hoe staat het er nu voor?
Mag je man de bevalling in NL bijwonen?
Live your dream, don't dream your life.

Akang
Expat
Expat
Berichten: 553
Lid geworden op: vrijdag 05 juni 2009, 06:28
Locatie: Trat

Re: garant in Belgie, uitnodiger in Nederland?

#12 Bericht door Akang » dinsdag 31 augustus 2010, 10:25

Het ligt nu bij de rechtbank in Utrecht, bevalling is volgens de kalender over 3 weken, vrees dat het niet meer op tijd gaat lukken, zijn hier al vanaf april mee bezig en het zit m dus neit in waar de garant vandana komt, maar ondanks dat we papieren van zaak en huis in Thailand hebben gaat eht om vestigingsgevaar.....
Even the longest journey starts with the first step...

Ervee71
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 461
Lid geworden op: zaterdag 10 juli 2010, 10:49
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: garant in Belgie, uitnodiger in Nederland?

#13 Bericht door Ervee71 » dinsdag 31 augustus 2010, 10:50

Dat is niet zo mooi...hopelijk lukt het toch nog.
GETROUWD OP 24-08-2011

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: garant in Belgie, uitnodiger in Nederland?

#14 Bericht door Wouter_Udon » dinsdag 31 augustus 2010, 11:22

Akang schreef:Het ligt nu bij de rechtbank in Utrecht, bevalling is volgens de kalender over 3 weken, vrees dat het niet meer op tijd gaat lukken, zijn hier al vanaf april mee bezig en het zit m dus neit in waar de garant vandana komt, maar ondanks dat we papieren van zaak en huis in Thailand hebben gaat eht om vestigingsgevaar.....
Het is spijtig om te lezen dat de vooruitzichten om je man naar NL te laten komen niet gunstig zijn.
Triest voor jullie beiden en te zot voor woorden eigenlijk.
Het ligt bij de rechtbank schrijf je. Heb je aan de mogelijkheid gedacht van een kort geding?
Live your dream, don't dream your life.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: garant in Belgie, uitnodiger in Nederland?

#15 Bericht door Jeanette » dinsdag 31 augustus 2010, 11:23

Meisje, ik blijf voor je duimen.

Plaats reactie

Terug naar “Visa Nederland”