Interessant stukje (in engels)

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Interessant stukje (in engels)

#1 Bericht door dutch » maandag 29 maart 2010, 11:23

Interessant stukje over "retirement" in Thailand.

http://www.retire-asia.com/thai-advice.shtml

Ik neem aan dat a.s. emigranten het engels machtig zijn.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Interessant stukje (in engels)

#2 Bericht door greenthaiway » maandag 29 maart 2010, 14:46

dutch schreef:Interessant stukje over "retirement" in Thailand.

http://www.retire-asia.com/thai-advice.shtml

Ik neem aan dat a.s. emigranten het engels machtig zijn.
Ach ja...
Voor de hand liggende conclusies.

Gebruikersavatar
vleespet
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1295
Lid geworden op: maandag 03 augustus 2009, 16:28
Locatie: nijmegen/khorat

Re: Interessant stukje (in engels)

#3 Bericht door vleespet » maandag 29 maart 2010, 15:01

Zou het niet mooi zijn als een paar nederlandse ex expats hier hun verhalen zouden vertellen,ik ken er een paar en geloof me het zijn echt niet alleen figuren die hun .... achterna lopen.Je kunt je emigratie nog zo goed voorbereiden er zijn altijd dingen waar je tegenaan kunt lopen,maar je kunt van die verhalen wel veel leren.Dus kom jongens vertel je verhaal(desnoods anoniem)en help toekomstige expats.
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau

Gebruikersavatar
Soi 24
Expat
Expat
Berichten: 310
Lid geworden op: maandag 02 juni 2008, 20:53
Locatie: Nongprue, Banglamung

Re: Interessant stukje (in engels)

#4 Bericht door Soi 24 » maandag 29 maart 2010, 17:13

Prima artikel wat naar mijn smaak precies de vinger op de zere plek legt. Ik heb zelf langdurig rondgekeken, gevraagd en vooral doorgevraagd, geluisterd en ervaren in Thailand en ik kom tot exact dezelfde conclusie als de schrijver van dit artikel. Vestiging komt bij mij alleen nog een keer aan de orde wanneer ik volstrekt financieel onafhankelijk ben. Het geciteerde Thaise gezegde "farang roo mark mai dee" slaat precies de spijker op zijn kop.
"There are no facts, only interpretations."
- Friedrich Nietzsche (1844-1900)

Wouter_Udon
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6466
Lid geworden op: vrijdag 28 september 2007, 07:33
Locatie: ฮอลแลนด์ใต้

Re: Interessant stukje (in engels)

#5 Bericht door Wouter_Udon » maandag 29 maart 2010, 18:51

Als je iemand wilt waarschuwen ter voorkoming dat hij misstappen begaat, is het altijd de vraag: hoe kleed je het in. Hoe ga je het invullen. Op zich is er met deze waarschuwing niets mis maar het is wel heel eenzijdig. Het heeft er mogelijk ook mee te maken in welke sector c.q. bevolkingsgroep je zit. Als voorbeeld: de kreet farang roo mag mai dee heb ik tot op heden alleen gehoord van mensen in en om het bar-gebeuren.
Verder heb ik in Isaan, met de familie en mensen uit de omgeving daar alleen maar positieve verhalen. De familie werkt zich een slag in de rondte en hebben het zeer naar hun zin. Heel veel mensen komen graag bij ons werken. Ook plaatselijke bestuurders vanuit het gemeentehuis komen regelmatig langs voor een praatje of een drankje. Ook het locale hoofd Bosbeheer weet ons regelmatig te vinden.
Ik moet wel de kanttekening maken: alle zaken worden geregeld door mijn vrouw en een neef en ik ben slechts een beperkt deel van het jaar daar aanwezig. Maar ook als ik er ben komen genoemden langs.
Dus al met al zijn mijn ervaringen niet negatief.
Live your dream, don't dream your life.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Interessant stukje (in engels)

#6 Bericht door Ben » maandag 29 maart 2010, 20:20

dutch schreef:Interessant stukje over "retirement" in Thailand.

http://www.retire-asia.com/thai-advice.shtml

Ik neem aan dat a.s. emigranten het engels machtig zijn.

Tis maar net wie je treft :D

Gebruikersavatar
Soi 24
Expat
Expat
Berichten: 310
Lid geworden op: maandag 02 juni 2008, 20:53
Locatie: Nongprue, Banglamung

Re: Interessant stukje (in engels)

#7 Bericht door Soi 24 » maandag 29 maart 2010, 22:17

Wouter_Udon schreef:Als je iemand wilt waarschuwen ter voorkoming dat hij misstappen begaat, is het altijd de vraag: hoe kleed je het in. Hoe ga je het invullen. Op zich is er met deze waarschuwing niets mis maar het is wel heel eenzijdig. Het heeft er mogelijk ook mee te maken in welke sector c.q. bevolkingsgroep je zit. Als voorbeeld: de kreet farang roo mag mai dee heb ik tot op heden alleen gehoord van mensen in en om het bar-gebeuren.
Verder heb ik in Isaan, met de familie en mensen uit de omgeving daar alleen maar positieve verhalen. De familie werkt zich een slag in de rondte en hebben het zeer naar hun zin. Heel veel mensen komen graag bij ons werken. Ook plaatselijke bestuurders vanuit het gemeentehuis komen regelmatig langs voor een praatje of een drankje. Ook het locale hoofd Bosbeheer weet ons regelmatig te vinden.
Ik moet wel de kanttekening maken: alle zaken worden geregeld door mijn vrouw en een neef en ik ben slechts een beperkt deel van het jaar daar aanwezig. Maar ook als ik er ben komen genoemden langs.
Dus al met al zijn mijn ervaringen niet negatief.
Sector en bevolkingsgroep lijkt mij zeker een factor van betekenis. In de bos/landbouw in Udon zul je waarschijnlijk weinig Chino-thai elite voor de voeten lopen, tenzij je echt groot zou worden. Afgaande op jouw situatieschets, vrouw en neef runnen de business en jij bent een beperkt gedeelte van het jaar aanwezig, zal de perceptie ook gauw zijn dat het een Thaise onderneming betreft met jou als bank. Zou jij alleen in Udon aankomen het hetzelfde bedrijf alleen hebben opgestart dan was er waarschijnlijk sprake van een geheel andere situatie.

Farang roo mark mai dee is wat mij betreft vooral een gevoel. En dat heb ik in Bangkok eo opgedaan en niet in bars, maar in reguliere zakelijke dienstverlening, textiel en allerlei andere vormen van reguliere business. Als je iets te ver doorvraagt of anderszins laat blijken dat je het spel begint te doorzien, dan kan de sfeer zomaar ineens veranderen. Zolang je geld komt aanbieden loopt alles als een zonnetje, maar als je daarvoor invloed wilt of een aandeel in de winst dan wordt het vaak (er zijn uitzonderingen) ineens krampachtig of laat de kennis van de Engelse taal hen ineens in de steek.......

Overigens voor de goede orde laat de schrijver van het artikel voldoende ruimte over om op verschillende manieren erg goed te leven in Thailand. Hij waarschuwt naar mijn smaak alleen voor de extra risico's die zelfstandig ondernemen in LOS met zich meebrengt.
"There are no facts, only interpretations."
- Friedrich Nietzsche (1844-1900)

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Interessant stukje (in engels)

#8 Bericht door jumbo » dinsdag 30 maart 2010, 02:06

Kan me wel vinden in zijn criteria voor lieden die zich geen of niet teveel zorgen zouden moeten maken, maar ik denk dat je deze criteria over de hele wereld heen kan plakken

Ben toch bang dat de schrijver een beetje gefrustreerd is, zijn opmerking dat je hier, als bedrijf of prive rechts persoon binnen een bedrijf, 'never have any real business, legal or ownership rights' is wat geforceerd en niet helemaal juist en zeker niet kijkend naar legitieme bedrijven.
Iedereen met een goed en beproefd idee kan hier zijn bedrijf naar tevredenheid opzetten, doorzetten en exploiteren.
Punt is dat de meesten aan de bar, restaurant, guesthouse kant inkomen omdat men geen ide heeft wat te gaan doen hier. De tickets zijn, vaak gedreven door kalverliefde, al gekocht voor het idee 'van wat ga ik daar eigenlijk doen' ooit is bekeken.

Het stukje is ook wat kort om als serieus te worden betiteld er staat niet in wat hij deed en waar en met wie; I have my own money, have spent a lot of time in Thailand, and have done some business there.. zegt al genoeg over zijn ervaringen, done some business there???
Hij is dus al gedesillusioneerd weggegaan en likt zijn wonden onderwijl natrappend.

running around the country several times a year getting visas, or always being at the mercy of authorities on visa matters might also be your bag; waarschijnlijk is hij als gelouterd zakenman, doing some business there, nooit in staat geweest een non-O te krijgen......
Maar goed....

Persoonlijk werk ik bij een multinational en we betalen geen thb aan corroputieve instellingen, gewoon omdat we geduld hebben en de juiste weg bewandelen, dat kan elk bedrijf dus, maar dan moet je plannen en daar ligt het probleem voor de Thai of Thaise MD aangesteld bij de MNC
Men heeft hier niet het overzicht nog de gave voor planning die bij internationaal zakendoen hoort en gaat grif over tot sponsoring en/of smeergelden.
Wij maken het nu mee in Cambiodia waar we 3 jaar geleden een fabriek hebben opgezet, de push was zo belangrijk dat we in het eerste jaar niet de tijd en de kosten hebben willen slikken die inherent zijn aan goed onderzoek en derhalve betaalden we de eerste 2 jaar smeergeld.

Overigens weet iedereen die hier wat langer woont dat je de Thai nooit in de schaduw moet zetten met je kennis, maar jouw kennis met hem/haar moet delen en ze zodoende hun eigen weg moet laten vinden naar de oplossing van het probleem, daar zullen ze je meer dankbaar voor zijn dan dat je ze met de vinger wijzend uitlegd wat ze fout hebben gedaan en dan is er niemand die zegt ;farang roo mag mai dee....
Wel binnen de ambtenarij uiteraard en dat is ons niet vreemd vanuit Nederland, maar ook daar heb ik persoonlijk weinig problemen mee, 1 keer slechts en toen bleek later dat mijn teonmalige vrouw het verkeerd had begrepen....krijg je met die bargirls...
Laatst gewijzigd door jumbo op dinsdag 30 maart 2010, 04:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Interessant stukje (in engels)

#9 Bericht door dutch » dinsdag 30 maart 2010, 03:52

Zoals altijd brengt Jumbo weer wat (correcte) nuances aan :)

Als gepensioeneerde ging het mij eigenlijk wel specifiek om
quote
Kan me wel vinden in zijn criteria voor lieden die zich geen of niet teveel zorgen zouden moeten maken, maar ik denk dat je deze criteria over de hele wereld heen kan plakken
unquote

Maar eenieder kent zo langzamerhand mijn grote belangstelling voor:ziektekostenverzekering en inkomen :mrgreen:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”