CONTACT GEZOCHT MET NEDERLANDERS IN THAILAND - KHORAT

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
jackwetting
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 2
Lid geworden op: zaterdag 27 maart 2010, 15:10
Locatie: Leeuwarden

CONTACT GEZOCHT MET NEDERLANDERS IN THAILAND - KHORAT

#1 Bericht door jackwetting » zondag 28 maart 2010, 16:01

Beste Forumlezer,

Een lange e-mail , met veel vragen (elke vraag vraagt vaak weer om nog meer vragen) die hopelijk langzamerhand antwoorden krijgen die we zoeken... Elk commentaar of reactie is welkom om zo meer te weten te komen over de belangrijke items waar we de komende jaren voor staan.

Wij zijn met vier personen; mijzelf (Peet, 43 jaar), Kratai (mijn vrouw 44 jaar), Jack (60 jaar - beste vriend sinds 12 jaar) en Leandro (zoontje van bijna 4 jaar oud). Wij hebben een aankoop gedaan voor grond in Khorat; dit gaat nu allemaal langzaam lopen; de aanbetaling is gebeurd (30%) en over enkele weken zal het resterende (70%) worden betaald. De grond komt eerst op naam van mijn vrouw; zoals ook jullie weten is het op naam krijgen van een buitenlander niet mogelijk; enkel via lease of huur. De grond bevindt zich in Khorat noord; nabij het St. Mary Hospital. Schijnbaar is het veelvoorkomend dat grond eerst wordt opgehoogd vanwege de regenval. Weten jullie hier meer over ?

Onze planning is om in 2013/204 te emigreren naar Khorat. Natuurlijk komt er veel bij kijken wat betreft het laten bouwen van een huis aldaar, maar natuurlijk ook vragen als onderhoudskosten, verblijfsvergunningen, uitschrijven uit Nederland of niet, ziektekostenverzekeringen, huisraad meenemen, werk, inkomen (enkel mijn vriend zal dan gegarandeerd zijn van een AOW en pensioentje),etc. etc.

Wij zijn op zoek naar contacten die ons meer kunnen vertellen over de te nemen acties, beslissingen etc. die emigreren met zich meebrengen. Aangezien Thailand geen Spanje is richten wij ons zich op mensen die veel ervaringen hebben opgedaan in Thailand met bovenstaande zaken en de obstakels die zij tegenkwamen. Wij hopen dat jullie ons iets verder op weg kunnen helpen in deze materie. Ik heb een selectie van vragen hieronder gezet waar we momenteel antwoorden op proberen te zoeken. Misschien kunnen jullie ons in ieder geval iets verder helpen. Bij voorbaat dank daarvoor. Mijn vrouw is van Thaise afkomst en heeft familie in Khorat en Bangkok. Echter kunnen we de Nederlands''achtige'' vragen niet bij haar leggen die emigreren met zich meebrengen.

Vragen die we hebben zijn vooral gericht op de regelgeving, de kosten en tips & adviezen over het laten bouwen van ons huis. Beschikbaar bedrag om te bouwen om en nabij de 50.000 euro (exl. grond).


HUIS
- wat kost gemiddeld een huis te laten bouwen van degelijke kwaliteit met minimaal 5 sl.kamers, 3 badkamers, 2 livings, woonkeuken en bestaande uit 2 verdiepingen?
- wat kost een omheining per meter van 1.80 hoog (betonnen muur)?
- wat kost gemiddeld een poortopening bij huis?
- wat kost het plaatsen van een septic tank incl. aansluitingen?
- wat kost het plaatsen van funderingen bouw incl. kozijnen, deuren, dakpannen etc.
- wat kost het aanleggen van een oprit ?
- Wat zijn belangrijke items bij het aangaan van een contract met een opdrachtgever / architect etc. ?
- Kun je een hypotheek krijgen op een nog te bouwen huis als de plannen rond zijn ? Hoe werkt dit ?
- Etc. Etc.

VERBLIJF
- Kunnen wij er verblijven; met welk visum; hoe zit het met een 60+er en met mij ?
- Scholing; wat kost een school per maand voor ons zoontje ?
- Wat komen jullie tegen in het dagelijks leven die het verblijf betreffen ?

GELDZAKEN
- Wat is het gemiddeld bedrag dat wordt uitgegeven aan vaste lasten (elektra, Water, Gas, Telefonie, TV, Internet, Afval, etc.)
- Wat is het gemiddeld bedrag dat wordt uitgegeven aan belasting - eigendom grond / huis ?
- Waarvan kun je met 4 personen normaal leven ; geen overdreven luxe; eten; rekeningen, kleding, kleine reserves opbouwen op het gebied van vakanties / reparaties, etc. per maand ?
- Welke bijkomende kosten zijn er ?

HUISRAAD
- kunnen we huisraad meenemen (container) en via wie gaat dit meestal ?
- Globale inschatting kosten te aan te schaffen spullen in huis : airco, koelkast, etc, etc.

SPECIFIEK AANGAANDE INSCHRIJVING / WERK / AOW / PENSIOEN / ZIEKTEKOSTEN / VERZEKERINGEN
- Zijn jullie in Nederland verzekerd tegen ziektekosten of niet;
- Staan jullie ingeschreven in Nederland (postadres?)
- Hebben jullie verzekeringen lopen ?
- Werkvergunning

VERVOER
- Rijbewijs noodzakelijk?
- Autokosten in Thailand ?

Dit is slecht een klein begin van het inventariseren van belangrijke vragen. Hopelijk kunnen jullie ons verder helpen op 1 of meer gebieden.
Nogmaals bedankt voor de genomen tijd en hopelijk treffen we elkaar eens in Thailand of in Nederland.

Peet, Kratai, Jack en Leandro
Leeuwarden
Nederland

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: CONTACT GEZOCHT MET NEDERLANDERS IN THAILAND - KHORAT

#2 Bericht door prajak » zondag 28 maart 2010, 16:56

Waarom meld je je niet aan bij het forum koratfarang.com ?
Daar zit een NL afdeling in. De site is in Engels maar je kunt in veel talen terecht.

Verder is er thethaimess.14.forumer.com. In Duits maar men verstaat ook NL.
Succes !

Khon Neua
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: woensdag 09 mei 2007, 12:34
Locatie: Chiang Rai / 's-Hertogenbosch

Re: CONTACT GEZOCHT MET NEDERLANDERS IN THAILAND - KHORAT

#3 Bericht door Khon Neua » zondag 28 maart 2010, 17:49

op veel van je vragen kun je door het forum goed door te lezen antwoord vinden.

Vragen over kosten van huis ,vaste lasten enz zijn moeilijk te beantwoorden.

Met je 50 000 euro kun je het huis wat je wilt wel bouwen maar je zult niet veel over houden en goed moeten inkopen en je kosten moeten plannen . Arbeid voor het huis van jouw wensen komt al op 500 000 thb minimaal.

Je kunt als een thai leven en met een paar honderd euro rondkomen maar als je als in nederland wilt blijven leven kom je snel op 1000 a 1500 euro per maand uit of meer.

Khon Neua
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: woensdag 09 mei 2007, 12:34
Locatie: Chiang Rai / 's-Hertogenbosch

Re: CONTACT GEZOCHT MET NEDERLANDERS IN THAILAND - KHORAT

#4 Bericht door Khon Neua » zondag 28 maart 2010, 17:56

Als je het huis op jouw naam wilt hebben zorg dan voor een usefruct of Superficies voor je met bouwen begint. Vraag de bouwvergunning op jouw naam aan en zorg dat in het contract met de aannemer staat dat jij opdrachtgever bent van de bouw van het huis en dat jij dit met eigen geld van voor je getrouwd was betaald laat je vrouw dit ook tekenen.


Bouw info : http://www.coolthaihouse.com/

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: CONTACT GEZOCHT MET NEDERLANDERS IN THAILAND - KHORAT

#5 Bericht door Ben » zondag 28 maart 2010, 20:11

Khon Neu schreef:Als je het huis op jouw naam wilt hebben zorg dan voor een usefruct of Superficies voor je met bouwen begint. Vraag de bouwvergunning op jouw naam aan en zorg dat in het contract met de aannemer staat dat jij opdrachtgever bent van de bouw van het huis en dat jij dit met eigen geld van voor je getrouwd was betaald laat je vrouw dit ook tekenen.


Bouw info : http://www.coolthaihouse.com/

Deze info is helaas niet meer up todate Khon Neu, voor heen wel .

Khon Neua
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: woensdag 09 mei 2007, 12:34
Locatie: Chiang Rai / 's-Hertogenbosch

Re: CONTACT GEZOCHT MET NEDERLANDERS IN THAILAND - KHORAT

#6 Bericht door Khon Neua » zondag 28 maart 2010, 20:38

Hoe moet het dan wel ?

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: CONTACT GEZOCHT MET NEDERLANDERS IN THAILAND - KHORAT

#7 Bericht door dutch » maandag 29 maart 2010, 01:54

Eerst concentreren op de visum perikelen.
Je kunt plannen en doen wat je wilt maar als je deze zaken niet rond hebt,is de rest niet van belang.
60 jaar:"retirement" visum. 800.000 baht op de bank in Thailand (eigen naam) of 65000 baht inkomen per maand of een combinatie van beiden.
43 jaar: visum op basis van huwlijk met een Thaise.400.000 baht op de bank (eigen naam) of 40.000 baht inkomen per maand uit het buitenland.
Beide visa zijn geldig voor een jaar en de jaar-verlengingen zijn redelijk eenvoudig,mits aan de voorwaarden wordt voldaan.(veranderingen in deze eisen zijn de laatste jaren meerdere malen voorgekomen).

Je vrouw kan als "returning Thai" jullie huisraad en andere spulletjes,import duty vrij invoeren.Zij moet wel een minimaal aantal jaren buiten Thailand hebben gewoond en een maximaal aantal dagen verblijf in Thailand,gedurende het laatste 1 1/2 jaar niet hebben overschreden.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: CONTACT GEZOCHT MET NEDERLANDERS IN THAILAND - KHORAT

#8 Bericht door dutch » maandag 29 maart 2010, 02:07

Op de reeds eerder vernoemde koratfarang.com kan je ook als gast e.e.a. al lezen.
Er is daar een rubriek:My cool thai house.Hierin geven de vele bewoners van Korat een inzicht (veelal met foto's en ook vaak prijzen) hoe zij hun huizen hebben gebouwd.
Veel specifieke Koratse onderwerpen zou je hier kunnen bespreken in het forum.
Zelf ben ik moderator van het Nederlandse deel van dit Korat forum.Voel vrij je aan te melden.

Overigens zou je ,door wat op dit uitstekende forum rond te snuffelen, op zeer veel emigratie vragen al een antwoord kunnen vinden.Hoogstems zou er bij sommige zaakjes wat "geupdate" moeten worden.

Een vraag vond ik hoogst opmerkelijk:
quote
inkomen (enkel mijn vriend zal
unquote
:?: :?: :?: :?:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: CONTACT GEZOCHT MET NEDERLANDERS IN THAILAND - KHORAT

#9 Bericht door Ben » maandag 29 maart 2010, 06:14

Khon Neu schreef:Hoe moet het dan wel ?

Dat moet je aan een advocaat vragen .

Khon Neua
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: woensdag 09 mei 2007, 12:34
Locatie: Chiang Rai / 's-Hertogenbosch

Re: CONTACT GEZOCHT MET NEDERLANDERS IN THAILAND - KHORAT

#10 Bericht door Khon Neua » maandag 29 maart 2010, 06:33

Ben schreef:
Khon Neu schreef:Hoe moet het dan wel ?

Dat moet je aan een advocaat vragen .
Dat had ik wel weer verwacht . Maar ik denk dat het forum bedoelt is om elkaar te helpen en niet om steeds maar door te verwijzen naar de advocaat. Als iemand geen juiste info verstrekt is het goed dat daar op gewezen wordt maar kom dan ook met de juiste info.

Sommige dingen moet je inderdaad overlaten aan een advocaat maar hierover kun je alleen goed beslissen als je weet wat de advocaat voor je gaat doen.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: CONTACT GEZOCHT MET NEDERLANDERS IN THAILAND - KHORAT

#11 Bericht door Ben » maandag 29 maart 2010, 07:31

Khon Neu schreef:
Ben schreef:
Khon Neu schreef:Hoe moet het dan wel ?

Dat moet je aan een advocaat vragen .
Dat had ik wel weer verwacht . Maar ik denk dat het forum bedoelt is om elkaar te helpen en niet om steeds maar door te verwijzen naar de advocaat. Als iemand geen juiste info verstrekt is het goed dat daar op gewezen wordt maar kom dan ook met de juiste info.

Sommige dingen moet je inderdaad overlaten aan een advocaat maar hierover kun je alleen goed beslissen als je weet wat de advocaat voor je gaat doen.

tja het recept van coca cola is ook geheim :mrgreen:

iedere situatie is anders dus het komt neer op maatwerk

Gebruikersavatar
vleespet
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1295
Lid geworden op: maandag 03 augustus 2009, 16:28
Locatie: nijmegen/khorat

Re: CONTACT GEZOCHT MET NEDERLANDERS IN THAILAND - KHORAT

#12 Bericht door vleespet » maandag 29 maart 2010, 07:48

Ik kan je alleen advies geven over het bouwen,de woning die jij wilt met 5 slaapkamers,3 badkamers en 2 livings is mogelijk voor zo`n 2 miljoen THB,ik zou wel even wachten in verband met de huidige koers.Wat belangrijker is,zorg dat je een goede aannemer neemt,ik heb 3 aannemers versleten voordat ik eindelijk iemand had die deed wat ik wilde,contractbreuk is niet iets waar een thaise aannemer bang voor is.De aannemer die ook nu nog af en toe voor mij en voor mijn familie werkt heeft in het buitenland gewerkt en kent de europese wensen.Dit neemt echter niet weg dat je bij de bouw aanwezig moet zijn,of in ieder geval iemand die jij vertrouwt en die verstand van zaken heeft.Op de plek waar jij gaat bouwen is ophogen van de bouwgrond geen luxe,dit ophogen wordt overigens overal gedaan.
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”