NON O op je 47e en op weg naar langdurig verblijf

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Thaijan
kenner
kenner
Berichten: 91
Lid geworden op: woensdag 14 november 2007, 00:10
Locatie: Bungkan

NON O op je 47e en op weg naar langdurig verblijf

#1 Bericht door Thaijan » vrijdag 26 maart 2010, 09:07

Beste forumleden,

Het is al weer een poosje geleden dat ik hier wat gepost had, het is een roerig jaar geweest voor mij, ooit had ik een onderwerp geplaatst waarin ik mijn ervaringen voor het verkrijgen van een NON O visum mededeelde, ik ben vorig jaar 17 Maart 2009 geemigreerd naar Thailand, had me uitgeschreven bij de gemeente en had voldoende financiele middelen om mij te bedruipen in Thailand, ik ben echter gestopt met het verkrijgen van dat NON O en ben op tourist visa naar Thailand gegaan, ik ben nu 47 jaar, heb reeds 1 jaar verblijf Thailand achter de rug met de nodige visatripjes naar Laos, gaat ook vervelen op de duur al die honeymoons Laos.
Ik ben nu 1 week in Nederland om mijn oude moeder van 84 jaar te bezoeken, ook een mooie gelegenheid om mijn aanstaande vrouw (ben wel getrouwd voor Budha maar nog niet Thais officieel) aan haar voor te stellen, en uiteraard het M formulier van de belasting af te handelen met de nodige resterende andere rompslomp zoals het doorgeven van mijn Thaise adres aan alle instanties die gekoppeld staan aan het GBA. (Gem. basis admin.)
In deze week ben ik naar de Thaise ambassade in Den Haag geweest, uiteraard voor het aanvragen van een visum want ik woon in Thailand met mijn vrouw en zou toch graag weer naar huis in Thailand gaan :mrgreen: . Ik vroeg een Tourist visa maar de beambte vertelde mij dat ik NON O moest invullen, NON O multi goed voor 1 jaar Thailand, ik had de nodige papieren bij mij die ik vorig jaar al had aangevraagd voor mijn vertrek naar Thailand betreffende VOG en gezondheidsverklaring die dus ouder waren dan 1 jaar, de uitreksels uit het geboorte register en bevolkingsregister had ik deze week nieuw gehaald bij de gemeente in Delft.
Na de 120 euro betaald te hebben aan het loketje stuurde de Thaise ambassade beambte mij naar Min van Volksgezondheid om daar mijn gezondheidsverklaring te laten legaliseren, geen kosten aan verbonden, hierna naar Min. van Buitenlandse zaken om alle documenten inclusief de gezondheidsverklaring daar te laten legaliseren, kosten: hoppa 10 euro per document, zakkenvullers, hierna direct terug naar de thaise ambassade, alles ingeleverd waarbij meneer vertelde dat ik ook nog even 60 euro moest bijbetalen voor het zetten van 4 thaise stempels....hoppa weer een zakkenvuller, 15 euro per stempel, inmiddels dus 220 euro verder voor het NON O.
Gisteren het paspoort opgehaald met mijn multi NON O Visa waarbij meneer mijn documenten uiteraard teruggaf en mij nog even vertelde dat ik 800.000 bath op mijn thaise bankaccount moest storten....hallo zei ik ik heb jou van tevoren verteld dat ik ga trouwen met mijn thaise vrouw in Thailand dus ik stort helemaal geen 800.000, zijn antwoord zoek het maar uit in Thailand....hmmmm klantenservise :roll:
Over financiele middelen zoals wat heb jij op je bank werd niet eens gesproken, misschien herkende de man mij nog van verleden jaar en hij wist misschien nog dat ik mijn koophuis in Holland had verkocht.....en daarom geen kopies wilde zien van bankrekeningen enzo.
Zo ziet u maar heren forumleden ik ben nog geen 50 jaar oud en toch de NON O officieel gekregen....en u mag mij vertellen welke NON O het nu is....ik denk gewoon het zg retirement want meneer vraagt tenslotte de welbekende 800.000 bath...
Per 1 April reis ik terug naar Thailand waarna ik dus eerst bij de NL ambassade mijn nieuwe paspoort mag afhalen wat ik vorige week voor mijn vertrek had aangevraagd, daarna naar de immigratie om hier mijn visa over te laten zetten in het nieuwe paspoort, wie kan mij nu vertellen hoe ik verder moet "handelen" ?
Ik ben sowieso van plan te trouwen dus dat doe ik denk ik in Bangkok of in Bunkan als ik terug kom. dan heb ik het trouwcertificaat, hierna hiermee naar de immigratiedienst, ik woon in de buurt van Bunkan in Noord Oost Thailand en daar een extension of stay aanvragen denk ik zodat ik niet na 90 dagen het land uithoef maar gewoon even melden bij de heren immigratie in Bunkan om de 90 dagen.
Hoe zit het nu met dat geld? Moet ik nu al die 800.000 gaan storten of gewoon 400.000 en ik dacht dat het 2 maanden voor mijn 2e entry op de thaise bank moet staan, gaarna info over hoe nu verder te handelen...

bedankt allen en grt van Jan

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: NON O op je 47e en op weg naar langdurig verblijf

#2 Bericht door dutch » vrijdag 26 maart 2010, 10:18

Laat je maar eens verrassen in Thailand. :mrgreen:
Een "retirement" kan het niet worden omdat je nog geen 50 bent en een "gehuwden" kan ook niet omdat je(nog) niet gehuwd bent.
Let op: De ambassade valt niet onder de Politie/immigratie maar onder het ministerie van buitenlandse zaken!
Ik zou direct na aankomst in Bangkok naar de Immigratiedienst stappen zodat je weet waar je aan toe bent.
Het lijkt mij dat je je,zodra je officieel gehuwd bent,kwalificeert voor dat visum en dan alleen nog maar tijdig je banrekening moet vullen met 400.000 baht.(?)

http://www.immigration.go.th/nov2004/2n ... p606EN.pdf

Let op 7.17
Daar staat dat alleen een maandelijks inkomen van 40.000 baht per maand kan.
De 400.000 zou gelden voor mensen die VOOR het ingaan van deze nieuwe regel(2004) reeds een "gehuwden" visum hadden.(Punt 6)
En bij de verandering van 2008 schijnt dat dan toch weer te mogen.Navragen bij de Immigratie is het beste.!
Laatst gewijzigd door dutch op vrijdag 26 maart 2010, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: NON O op je 47e en op weg naar langdurig verblijf

#3 Bericht door greenthaiway » vrijdag 26 maart 2010, 11:17

Hoi Thaijan,

Woon je buiten Bung Kan?
Je schrijft Bunkan maar ik vermoed dat je Bung Kan bedoelt.
Ik woonde een half jaar in Non Sombun, 10 kilometer onder Bung Kan.
Wel een 196 kilometer of zoiets naar de TESCO Lotus in Nong Khai, je zit wel erg ver van de bewoonde wereld daar.
De TESCO in Nong Khai heeft BTW een mindere sortering dan de vestigingen (2) die ze hebben in Udon Thani.

Ik zou als ik jou was trouwen in Khet Laksi, niet ver van het Thaise Ministery of Foreign Affairs
te Bangkok, mijn vrouw en ik gingen je voor. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door greenthaiway op vrijdag 26 maart 2010, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: NON O op je 47e en op weg naar langdurig verblijf

#4 Bericht door joepattaya » vrijdag 26 maart 2010, 11:53

Toch wel apart dat je een jaarvisum met m.e. krijgt. Normaalgesproken krijg je een 3 maanden visum. In deze 3 maanden dien je in Thailand je financiele gedoetje te regelen en na 3 maanden (90 dagen) wordt je visum verlengd tot een jaar. Maar goed........je hebt dus een non-O voor een jaar, dus je bent voor een jaar onder de pannen; rustig de tijd om te trouwen.
Een non-O visum is trouwens een vergaarbak voor vele doeleinden; studie, huwelijk, pensionering, afhankelijke........er zijn zo'n 15 categorien "O".
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: NON O op je 47e en op weg naar langdurig verblijf

#5 Bericht door dutch » vrijdag 26 maart 2010, 12:14

quote OP
zoek het maar uit in Thailand
unquote

:?: ;) :?:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

travelalone
kenner
kenner
Berichten: 103
Lid geworden op: donderdag 03 januari 2008, 15:42
Locatie: Chiang Mai

Re: NON O op je 47e en op weg naar langdurig verblijf

#6 Bericht door travelalone » vrijdag 26 maart 2010, 12:20

Hallo Thaijan,

Je bent inderdaad het komende jaar onder de pannen met je Non O visa, wel even om de 90 dagen het land uit.
Als je gaat trouwen dan heb je twee mogelijkheden voor een extension van je visum. De eerste is dat je kunt aantonen dat je een inkomen hebt van minimaal 40.000 bath per maand. Let op dit moet wel een inkomen van jouw zelf zijn. Kan dus geen inkomen zijn van jou en je vrouw samen.
De andere mogelijkheid is om 400.000 bath op eenThaise rekening te zetten. Let op de rekening dient alleen op jouw naam te staan en het mag dus geen en/of rekening zijn. Bij de eerste aanvraag dient dit bedrag reeds twee maanden op de rekening te staan en het jaar daarop is het drie maanden.
indien je dit alles binnen het jaar niet rond kan krijgen dan kan je eventueel ook nog overwegen om na dat jaar een studie visum aan te vragen.
Succes met de papierwinkel

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: NON O op je 47e en op weg naar langdurig verblijf

#7 Bericht door prajak » vrijdag 26 maart 2010, 15:57

Jan, een non O is geen retirement. Een non O geeft je het recht hier een jaar te bijven maar je moet iedere 90 dagen het land uit. Vanuit de provincie Nongkhai is dat gemakkelijk. Ga je kort voor het verlopen van het huidige non O even naar Laos en kom je direct terug dan krijg je weer 90 dagen. Een non O kan dus circa 14,5 maand meegaan en heeft nog waarde na de geldigheid mits je VOOR afloop nog even een visarun maakt zoals gezegd.

Een ret krijg je als je 50 bent. Dan ben je ook na 14,5 maanden niet. Dus haal je een nieuw non O. Je hebt familie in NL dus dat kan je combineren. Huwen kan ook, zoals iemand al schreef. Daarvoor zijn andere eisen.

Ga je later voor retirement dan zijn de voorwaarden 8 ton in de bank uit buitenland, 8 ton inkomen of een combinatie van die twee. Al die papieren moeten officieel zijn en denk er aan, de Imm Pol in NK vraagt van de ambassade brief een bevestiging van de Consulaire Dienst in Bangkok Chaeng Wattana en ook een vertaling naar Thais, ook geverifieerd. Dat kan geheel via de post met de ambassade en je kunt een advocaat in Bangkok zoeken, dat kost minder dan een vliegreis Bangkok.

Woon je stad Nongkhai stuur me een PB dan zien we elkaar binnenkort als je wilt. Ik woon nu nog stad Nongkhai.

Succes hier.

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: NON O op je 47e en op weg naar langdurig verblijf

#8 Bericht door joepattaya » vrijdag 26 maart 2010, 16:14

prajak schreef: Ik woon nu nog stad Nongkhai.

Succes hier.
Plannen :?:
Ik discussieer niet met idioten. Ze zullen me verlagen tot hun niveau en vervolgens zullen ze winnen omdat ze meer ervaring hebben.

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: NON O op je 47e en op weg naar langdurig verblijf

#9 Bericht door greenthaiway » vrijdag 26 maart 2010, 16:28

joepattaya schreef:
prajak schreef: Ik woon nu nog stad Nongkhai.

Succes hier.
Plannen :?:
@Prajak
Verhuizen naar liefje?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: NON O op je 47e en op weg naar langdurig verblijf

#10 Bericht door prajak » vrijdag 26 maart 2010, 16:33

Plannen Joep ? Ja. Mijn dame woont 40 km NW van me in Sri Chiangmai en is onderwijzeres en kan niet 80 km p/d rijden op een brommer. Dochter is 16 en gaat in Tha Bo naar school. Dus zal ik moeten verkassen. Morgen huissie kijken....... Mijn jaarhuur vervalt 30 april en dat zal ik wel niet halen. Dus een jaartje rustig aan en op ons gemakje iets zoeken.

Het zal me pijn doen de woonst te verlaten waar ik nu zit ! Een grote kooi voor 50 k per jaar en in het buitengebied en rust, dat wil je niet weten. 500 M2 voor mezelf alleen aan een doodlopende soi, huis met 3 slaapkamers en grote living en keuken en badkamer. Zoiets vind je niet zomaar. Maar je moet van rust houden en geen kroegtijger zijn. Want een cafe zit hier niet. Nog geen bushalte. Heerlijk.

Maar Sri Chiangmai is een rustige kleine stad met weinig farang. En toch maar 90 km van de luchthaven Udon. En 40 km van de trein. En een rechtstreekse bus met Bangkok. En uitzicht op Vientiane. En de Mehkong nabij. Tesco op 15 km. Imm Police op 40 km. Ach, zolang je dat nog kunt behappen zonder dure auto....

Thaijan
kenner
kenner
Berichten: 91
Lid geworden op: woensdag 14 november 2007, 00:10
Locatie: Bungkan

Re: NON O op je 47e en op weg naar langdurig verblijf

#11 Bericht door Thaijan » vrijdag 26 maart 2010, 22:20

Bedankt allemaal voor het antwoorden op mijn vraag, even voor Dutch jawel ik ga als 1e mijn nieuwe paspoort halen bij de Nederlandse ambassade, daarna ga ik naar de immigratiedienst om die NON O over te laten zetten in het nieuwe paspoort, ik zal daar even navragen wat er mogelijk is voor mij, ook is mijn plan om in Bangkok gewoon te trouwen zodat ik het trouwcertificaat heb, prima info travelalone, bedankt, ik heb inderdaad een Thaise bankrekening bij de Kasikorn die alleen op mijn naam staat, ik zal deze weer aanvullen tot 400.000 bath uiteraard maar ik wacht wel even dat de koers wat gunstiger is dan nu :? , dan maar na 90 dagen even het land uit.... ik heb alle tijd tenslotte, voor Prajak ....ik heb totaal geen baat bij dat retirement visa, ik wil gewoon gaan trouwen en dan volstaat de 400.000 bath denk ik, maar waarom zegt die Thaise knakker bij de ambassade in Den Haag dan tegen mij van vul je Thaise bankrekening aan tot 800.000 Prajak? Dat is wel een vereiste van het retirement visa of niet dan ?
In ieder geval bedankt voor de nuttige info wat betreft de zogenaamde visarun na 90 dagen, ps ik woon niet in Nong Khai, ik woon in de provincie Nong Khai en waarschijnlijk vallen we spoedig onder een nieuwe provincie Bungkan genaamd.....maar dat is nog niet rond, ik woon redelijk vlakbij Seka, mijn dorp ligt 60 km vanaf Bungkan.
Nog even voor Joep, ja Joep ik was ook verbaasd dat ik zo makkelijk dat NON O jaarvisum kreeg, maarja de beambte is een Thai en die dacht denk ik van zo ik kan even wat verdienen....dus laat ik die meneer maar gelijk een jaarvisum geven en hij gaf ook zeer vriendelijk en duidelijke info waar de ATM Pinapparaten in de buurt stonden, en jawel Joep ik begrijp dat NON O is bestemd voor zeer vele categorieen, ik ga maar voor het trouwvisa.
Haha ja Dutch echt waar, hij zei echt van zoek het maar uit In Thailand.
Oh ja en voor Green Thaiway...er zit ook een Tesco Lotus in Sawan Daeng Din, die is wel dichterbij als Nong Khai :mrgreen: en inderdaad ook een kleinere sortering als Udon of Nong Khai uiteraard....maar je hebt het over onbewoonde wereld, ach ik zit er best, heb high speed internet thuis en eigenlijk alles wat ik wens, tuurlijk naar Thaise maatstaven maar je weet dat je in de Isan woont en dan moet je niet klagen, kijk maar om je heen hoe de gewone met alle respect bevolking leeft, men noemt het "huis" maar het zijn meer schuren waar men in woont.
OK ik ben weer wat wijzer, bedankt voor de info allemaal,

grt Jan

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: NON O op je 47e en op weg naar langdurig verblijf

#12 Bericht door greenthaiway » zaterdag 27 maart 2010, 03:31

Thaijan schreef:Bedankt allemaal voor het antwoorden op mijn vraag, even voor Dutch jawel ik ga als 1e mijn nieuwe paspoort halen bij de Nederlandse ambassade, daarna ga ik naar de immigratiedienst om die NON O over te laten zetten in het nieuwe paspoort, ik zal daar even navragen wat er mogelijk is voor mij, ook is mijn plan om in Bangkok gewoon te trouwen zodat ik het trouwcertificaat heb, prima info travelalone, bedankt, ik heb inderdaad een Thaise bankrekening bij de Kasikorn die alleen op mijn naam staat, ik zal deze weer aanvullen tot 400.000 bath uiteraard maar ik wacht wel even dat de koers wat gunstiger is dan nu :? , dan maar na 90 dagen even het land uit.... ik heb alle tijd tenslotte, voor Prajak ....ik heb totaal geen baat bij dat retirement visa, ik wil gewoon gaan trouwen en dan volstaat de 400.000 bath denk ik, maar waarom zegt die Thaise knakker bij de ambassade in Den Haag dan tegen mij van vul je Thaise bankrekening aan tot 800.000 Prajak? Dat is wel een vereiste van het retirement visa of niet dan ?
In ieder geval bedankt voor de nuttige info wat betreft de zogenaamde visarun na 90 dagen, ps ik woon niet in Nong Khai, ik woon in de provincie Nong Khai en waarschijnlijk vallen we spoedig onder een nieuwe provincie Bungkan genaamd.....maar dat is nog niet rond, ik woon redelijk vlakbij Seka, mijn dorp ligt 60 km vanaf Bungkan.
Nog even voor Joep, ja Joep ik was ook verbaasd dat ik zo makkelijk dat NON O jaarvisum kreeg, maarja de beambte is een Thai en die dacht denk ik van zo ik kan even wat verdienen....dus laat ik die meneer maar gelijk een jaarvisum geven en hij gaf ook zeer vriendelijk en duidelijke info waar de ATM Pinapparaten in de buurt stonden, en jawel Joep ik begrijp dat NON O is bestemd voor zeer vele categorieen, ik ga maar voor het trouwvisa.
Haha ja Dutch echt waar, hij zei echt van zoek het maar uit In Thailand.
Oh ja en voor Green Thaiway...er zit ook een Tesco Lotus in Sawan Daeng Din, die is wel dichterbij als Nong Khai :mrgreen: en inderdaad ook een kleinere sortering als Udon of Nong Khai uiteraard....maar je hebt het over onbewoonde wereld, ach ik zit er best, heb high speed internet thuis en eigenlijk alles wat ik wens, tuurlijk naar Thaise maatstaven maar je weet dat je in de Isan woont en dan moet je niet klagen, kijk maar om je heen hoe de gewone met alle respect bevolking leeft, men noemt het "huis" maar het zijn meer schuren waar men in woont.
OK ik ben weer wat wijzer, bedankt voor de info allemaal,

grt Jan
Die TESCO in Sawan Daeng kennen we, een middenklasser onder de TESCO's je ziet ook wel eens een mini TESCO,
zeg maar van de grootte van een 7Eleven.
Een nieuwe middelgrote hebben ze in Ban Nong Mek neergezet, kan ook Nong Han zijn maar dacht eerst genoemde plaats.
Aan de linker kant van de weg als je van Sawan Daeng naar Udon Thani rijdt.
Voor een forse TESCO moet je naar Udon Thani, daar heb je er twee, de nieuwste zit bij het vliegveld, naast de Carrefour, die Franse winkelgigant, ook nieuw, in de begintijd zag je daar de heerlijkste Franze kazen, het zag er wat verschraald uit het kazen aanbod de laatste keren dat wij er waren.
Heb je ADSL of een dure TOT Satelliet verbinding?

En vergeet niet te trouwen in dat kleine gemeentehuisje dat ik eerder noemde :mrgreen: ze plastificeren de akten, tegen gering bedrag, na voltrekking huwelijk.
Succes met alles!
Laatst gewijzigd door greenthaiway op zaterdag 27 maart 2010, 03:58, 1 keer totaal gewijzigd.

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: NON O op je 47e en op weg naar langdurig verblijf

#13 Bericht door greenthaiway » zaterdag 27 maart 2010, 03:47

prajak schreef:Plannen Joep ? Ja. Mijn dame woont 40 km NW van me in Sri Chiangmai en is onderwijzeres en kan niet 80 km p/d rijden op een brommer. Dochter is 16 en gaat in Tha Bo naar school. Dus zal ik moeten verkassen. Morgen huissie kijken....... Mijn jaarhuur vervalt 30 april en dat zal ik wel niet halen. Dus een jaartje rustig aan en op ons gemakje iets zoeken.

Het zal me pijn doen de woonst te verlaten waar ik nu zit ! Een grote kooi voor 50 k per jaar en in het buitengebied en rust, dat wil je niet weten. 500 M2 voor mezelf alleen aan een doodlopende soi, huis met 3 slaapkamers en grote living en keuken en badkamer. Zoiets vind je niet zomaar. Maar je moet van rust houden en geen kroegtijger zijn. Want een cafe zit hier niet. Nog geen bushalte. Heerlijk.

Maar Sri Chiangmai is een rustige kleine stad met weinig farang. En toch maar 90 km van de luchthaven Udon. En 40 km van de trein. En een rechtstreekse bus met Bangkok. En uitzicht op Vientiane. En de Mehkong nabij. Tesco op 15 km. Imm Police op 40 km. Ach, zolang je dat nog kunt behappen zonder dure auto....
@Prajak

Het zijn niet mijn zaken, ik weet het, het is historisch zo tot stand gekomen, maar waarom weer een jaar huur vooruitbetalen terwijl je notabene een huis verderop zoekt?
Het is sowieso van de gekke om 1 jaar vooruit te voldoen, ik ben met een kwartaal vooruitbetaling al een bijna een uitzondering. Nee, stel voor per twee maanden vooraf vanaf nu dan zit je niet zo lang aan die kooi in NK vast.
Het vrouwtje en jij hebben wel leukere dingen te doen dan telkens die 80 kilometer op de brommer! :mrgreen:
Ben je wel eens verder doorgereden vanaf Si Chiang Mai naar Sang Khom?
Even buiten Sang Khom, kan niet missen, is een leuk goedkoop restaurantje.
De eigenaresse heeft met de laatste Songkran een vuurpijl in de keuken gekregen terwijl ze iets aan het bakken was.
Hele keuken in de vlammen, het pandje is niet in vlammen opgegaan.
Ze heeft haar man verloren bij dat vliegincident van jaren geleden, Lockerbie;
http://en.wikipedia.org/wiki/Pan_Am_Flight_103
Hij, een Thai, vloog ongelukkigerwijs in dat toestel als passagier...
De familie kreeg een naar Amerikaanse maatstaven klein bedrag uitgekeerd, dacht 1,5 miljoen of 2 miljoen THB.
Een zoon runt met haar het eenvoudige restaurantje met een prachtig uitzicht op de Mekong en Laos.
Een bezoekje waard, lekker gegeten en niet prijzig.

Opvallend veel mooie huizen staan er langs de weg route Tha Bo - Si Chiang Mai, de rust gewend zijnde zou ik niet in
het stadje zelf iets proberen te huren maar in het buitengebied, je ziet alleen weinig op het internet in die streek maar hier en daar vragen stellen levert zeker resultaat met wat doorzettingsvermogen. Het wordt wel hoogstens 1 x per week naar de grotere winkels rijden, tijd voor een auto?
Laatst gewijzigd door greenthaiway op zondag 28 maart 2010, 03:29, 1 keer totaal gewijzigd.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: NON O op je 47e en op weg naar langdurig verblijf

#14 Bericht door dutch » zaterdag 27 maart 2010, 04:18

Thaijan,
Als geld niet het allergrootste bezwaar is dan is een "retirement" visum het beste om te doen.
Met 800.000 baht op de bank en elke verlenging is in 5 minuten gepiept (als er geen wachtenden voor je zijn ;) )
Elke keer hoor ik weer van extra kleine "eisen" die gesteld worden bij de gehuwden.Foto's,route beschrijvingen,vertalingen,legalisaties etc etc terwijl bovendien ook elke keer je vrouw mee moet.
Enfin....ieder zijn eigen keuze.
Overigens bedankt voor je nette antwoord. :mrgreen:
Wij (de ouwe hap) proberen wel ideeen aan te dragen en allerlei links, maar TIT (This Is Thailand) en vele zaken veranderen snel.
Mijn raad blijft: Ga naar het immigratie bureau en praat met de luitjes.
Maar ook dan is 100% zekerheid niet altijd gewaarborgd.
(Ik heb op een dag advies gekregen en dat opgevolgd en kwam de volgende dag terug met de betreffende papieren,echter bij een naastgelegen bureau en die wilde weer wat anders.......Elke officer heeft het recht om naar eigen inzicht om meer informatie te vragen,vergeet dat niet !)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: NON O op je 47e en op weg naar langdurig verblijf

#15 Bericht door greenthaiway » zaterdag 27 maart 2010, 06:00

dutch schreef: Wij (de ouwe hap) proberen wel ideeen aan te dragen
Hee!
Zo oud zijn we nog niet :mrgreen:
Je bent hoogstens 4 maanden ouder en ik voel me met m'n 66, juni a.s. 67 nog een jonkie.
Ouwe hap zit achter de geraniums in Nederland ouder te worden, wij zijn de grijze tijgers.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”